3477
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

DLS
1 147 Inlägg
7 december 2011
Risken är väl att man fastnar och så sitter man fast i lådan. Kan tänka mig det scenariot, haha.

28 Inlägg
7 december 2011
Nitromast skrev:
Fraxen skrev:
jonash skrev:

Hur pass välbekant med bra ljud / HiFi är du?

Det är väsentlig skillnad på det som Evilaudio länkade till och det du själv hittat i ljudkvalitet.

Men, det är inte alls säkert du märker skillnad!

Jag vill bara ha något som inte låter risigt.
Jag har nu det här i min bil:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … o-504.html
och
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … alare.html
plus ett par risiga 6x9or jag hittat...

Vilket säker dom som kan billjud skulle kräkas på om dom hörde smile
Men pengarna har inte flödat och jag har inte kunnat så mkt, så detta var vad jag fick för mig att köpa.
Jag själv tycker att det låter ok på lagom volym, vill dock kunna spela ganska högt och att det samtidigt låter "bra" (inte tävlings "bra") och då räcker inte dom här grejerna. Basen existerar ju typ inte och det kan jag förstå varför..
Skulle antagligen satsat på 2-vägs kit system som ger bättre bas?
och säkert mycket mer..

Men det jag vill ha är 6.5 fram som jag måste ha eftersom jag dödat dörrarna så att bara 6.5 passar.
och sen 6x9or i hatthyllan, som gärna ger ganska mycket bas.
ska sen fixa baslåda också.

Ganska högt med bra ljud är det jag vill ha big_smile

KAOZ meddelande:)

Tack för hjälp!

Du skulle nog byggt ett par lådor för dina Koaxer

Okej smile nån mer som har nån härlig synpunkt?? smile

3 187 Inlägg
8 december 2011
xiaoxin skrev:
Super chock ljud. 
http://www.google.com/goods_c3BlY1

spammare..

158 Inlägg
8 december 2011
Nitromast skrev:
rime skrev:
Tjena!
Jag har en skoda felicia.
mitt problem är att medans jag kör och lyssnar på stereon och sen när jag ska sätta på helljuset då dör stereon och man kan inte sätta på den tills man har stängt av helljusen.
Vad är det för problem?
Hur fixar jag det?

är inte så kunnig med detta så en ganska så enkel förklaring uppskattas big_smile

Originalstereo eller stereo du själv installerat?

Det är en stereo jag själv installerat.

172 Inlägg
8 december 2011
rime skrev:
Nitromast skrev:
rime skrev:
Tjena!
text

är inte så kunnig med detta så en ganska så enkel förklaring uppskattas big_smile

Originalstereo eller stereo du själv installerat?

Det är en stereo jag själv installerat.

Har du baslåda inkopplat? Det kan inte vara att generatorn ger ifrån sig för lite ström så inte maskineriet orkar med när du höjer upp? Testa spela på låg volym alt. koppla ur högtalare/bas.

Annars no idea.

3 187 Inlägg
8 december 2011
rime skrev:
Tjena!
Jag har en skoda felicia.
mitt problem är att medans jag kör och lyssnar på stereon och sen när jag ska sätta på helljuset då dör stereon och man kan inte sätta på den tills man har stängt av helljusen.
Vad är det för problem?
Hur fixar jag det?

dra en ny ström kabel till stereon.
eller testa och mät på + samt jord kabeln med en multimter och kolla vad du har för spänning (först med halvljus och sedan med helljus) skulle gissa att spänningen sjunker när du sätter på helljuset.

14 Inlägg
8 december 2011
Hej igen garaget! Jag behöver eran hjälp och så här ligger det till smile

För en månad sedan köpte jag en ny huvudenhet (Kenwood BT61U) samt nya högtalare (DLS Nobelium 5.2") till min BMW 320i 98 (e36)

Stereon beställdes från Tyskland och det tog lång tid innan jag fick hem den. Men nu vid jul är det tänkt att allting ska installeras. Är nybörjare gällande billjud och har en orutinerad farsa till hjälp, eventuellt någon polare med lite mer rutin.

Det börjar nu vankas julafton och funderar lite på om jag ska önska mig ett slutsteg som vi kan koppla in när vi ändå är i farten!

Men vad ska jag satsa på? Ett slutsteg med inbyggd baslåda för att få två i ett? Hur många kanaler ska jag satsa på?
Även fast grejerna jag har köpt är bra grejer så ska det inte vara något skrytbygge utan jag prioriterar att betala lite o få lagom smile

Hoppas någon kan ge mig lite hjälp!

MVH Marcus

3 187 Inlägg
8 december 2011
Nordinarn skrev:
Hej igen garaget! Jag behöver eran hjälp och så här ligger det till smile

För en månad sedan köpte jag en ny huvudenhet (Kenwood BT61U) samt nya högtalare (DLS Nobelium 5.2") till min BMW 320i 98 (e36)

Stereon beställdes från Tyskland och det tog lång tid innan jag fick hem den. Men nu vid jul är det tänkt att allting ska installeras. Är nybörjare gällande billjud och har en orutinerad farsa till hjälp, eventuellt någon polare med lite mer rutin.

Det börjar nu vankas julafton och funderar lite på om jag ska önska mig ett slutsteg som vi kan koppla in när vi ändå är i farten!

Men vad ska jag satsa på? Ett slutsteg med inbyggd baslåda för att få två i ett? Hur många kanaler ska jag satsa på?
Även fast grejerna jag har köpt är bra grejer så ska det inte vara något skrytbygge utan jag prioriterar att betala lite o få lagom smile

Hoppas någon kan ge mig lite hjälp!

MVH Marcus

så pass fina högtalare skulle jag köra på steg.
hur mycket är du villig att läga på steg och eventuellt en låda?

Meldem
4 137 Inlägg
9 december 2011
Nitromast skrev:
TouchOfRed skrev:
Thunderbird88 skrev:
En fråga, har du luktat runt eller suttit på förarsätet och känt lukten för att sedan fråga här?
Du märker nog (har inte erfarat det själv men kan tänka mig) att du känner som det kommer från steg eller liknande. Bara lukta runt lite.

Har suttit i förarsätet bara. Så skulle vara konstigt om det kom från steget eller basen.

haha nej verkligen inte, kan nästan garrantera att det är 200% större chans att det luktar från antingen ett steg eller basen jämfört med brända "kablar"!
Dessutom luktar bränd elektronik f*n och man känner det gott inne i bilen även om man har en sedan med slutet bagage!

okej.. men nån aning om vad det kan vara??

139 Inlägg
9 december 2011
Har nu påbörjat ljudbygget i vinterbilen, en 245:a från -91. Lågnivåkablarna gick snabbt och smärtfritt att dra, men nu när jag ska dra +kabeln hittar jag inget hål i torpedväggen att dra den genom. Såg bara en annan kabel som gick genom väggen och det gick inte att dra genom på samma ställe då det var nån form av plasttätning runt den.
Finns det något annat hål att dra genom eller måste jag borra upp ett nytt? samt hur tätar jag på bästa sätt i det nya hålet om det skulle behövas?

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
9 december 2011
svampen92 skrev:
Har nu påbörjat ljudbygget i vinterbilen, en 245:a från -91. Lågnivåkablarna gick snabbt och smärtfritt att dra, men nu när jag ska dra +kabeln hittar jag inget hål i torpedväggen att dra den genom. Såg bara en annan kabel som gick genom väggen och det gick inte att dra genom på samma ställe då det var nån form av plasttätning runt den.
Finns det något annat hål att dra genom eller måste jag borra upp ett nytt? samt hur tätar jag på bästa sätt i det nya hålet om det skulle behövas?

om jag skulle vart du hade jag borrat ett hål och gått till närmsta mekonomen o köpa en sån gummigrej som tätar som du skär ett hål i för kabeln big_smile

139 Inlägg
9 december 2011
saab_tompa skrev:
svampen92 skrev:

om jag skulle vart du hade jag borrat ett hål och gått till närmsta mekonomen o köpa en sån gummigrej som tätar som du skär ett hål i för kabeln big_smile

Typ en liten gummimatta bara? sen kanske köra på lite tätningsmassa runt kabeln när den väl är dragen?

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
9 december 2011
svampen92 skrev:
saab_tompa skrev:
svampen92 skrev:

Typ en liten gummimatta bara? sen kanske köra på lite tätningsmassa runt kabeln när den väl är dragen?

det finns sånna speciella tätningsringar skickar länk

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
9 december 2011
saab_tompa skrev:
svampen92 skrev:
saab_tompa skrev:

typ nåt liknande denhär http://www.uswebbutik.se/tackplugg-10mm/985-0
dock är den väldigt liten

139 Inlägg
9 december 2011
saab_tompa skrev:
saab_tompa skrev:
svampen92 skrev:

Tack så mycket, får bli en sån, fast lite större modell smile

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
9 december 2011
svampen92 skrev:
saab_tompa skrev:
saab_tompa skrev:

låter bra tänk bara på att hålet du borrar måste vara exakt efter gummipluggen annars plir det inte tätt sad

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 december 2011
TouchOfRed skrev:
Nitromast skrev:
TouchOfRed skrev:

Har suttit i förarsätet bara. Så skulle vara konstigt om det kom från steget eller basen.

haha nej verkligen inte, kan nästan garrantera att det är 200% större chans att det luktar från antingen ett steg eller basen jämfört med brända "kablar"!
Dessutom luktar bränd elektronik f*n och man känner det gott inne i bilen även om man har en sedan med slutet bagage!

okej.. men nån aning om vad det kan vara??

Antingen basen eller steget skulla jag personligen tippa på. Kan ju vara något annat också. Hur har du Gainen ställd på steget?

Designer.
1 260 Inlägg
9 december 2011
saab_tompa skrev:
svampen92 skrev:
saab_tompa skrev:

låter bra tänk bara på att hålet du borrar måste vara exakt efter gummipluggen annars plir det inte tätt sad

Fast det där är till för att täcka igen hålet, det vi letar efter är en kabelgenomföring.

Täckpluggen funkar väll också, men finns färdiga genomföringar att tillgå. tex, https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19953 eller googla kabelgenomföring gummi.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
9 december 2011
MIKK0 skrev:
saab_tompa skrev:
svampen92 skrev:

Fast det där är till för att täcka igen hålet, det vi letar efter är en kabelgenomföring.

Täckpluggen funkar väll också, men finns färdiga genomföringar att tillgå. tex, https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19953 eller googla kabelgenomföring gummi.

Där har du den, exakt sån va det jag menade det va drf jag skrev liknande en sånhär big_smile

139 Inlägg
9 december 2011
saab_tompa skrev:
MIKK0 skrev:
saab_tompa skrev:

Där har du den, exakt sån va det jag menade det va drf jag skrev liknande en sånhär big_smile

Ringde ner till mekonomen, så ska ner och kika på kabelgenomförningar, tror det löser sig bra smile

Sök