3676
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

8 Inlägg
9 december 2011
nesum skrev:
RobinRosenqvist skrev:
big-jepp skrev:

du skriver en budget men vill ha billigare än det?
man ska inte snåla in på steg, blir bara skit i slutänden, och det är redan billigt för ett så pass bra steg.

Hahaha, jag bara frågade om det kanske fanns wink bara 15 år och jag har ju inte direkt någon inkomst big_smile

Bastrimma moppen??

Nee, det blir vårens projekt det, då blir det EU vespa och ett par 6.5" under sätet eller eventuellt en 8"
Nu är det till A-Trallan detta smile ska sätta in en låda bakom sätena i mellan väggen så det blir en utgång bakom varje säte och sen ett 3" rör upp igenom hatthyllan wink håller på med ett bygge då jag har basarna vända mot sidorna och en plexi skiva så man ser basarna, blir det att sätta LED-lampor i den och lacka wink

695 Inlägg
9 december 2011
RobinRosenqvist skrev:
nesum skrev:
RobinRosenqvist skrev:

Hahaha, jag bara frågade om det kanske fanns wink bara 15 år och jag har ju inte direkt någon inkomst big_smile

Bastrimma moppen??

Nee, det blir vårens projekt det, då blir det EU vespa och ett par 6.5" under sätet eller eventuellt en 8"
Nu är det till A-Trallan detta smile ska sätta in en låda bakom sätena i mellan väggen så det blir en utgång bakom varje säte och sen ett 3" rör upp igenom hatthyllan wink håller på med ett bygge då jag har basarna vända mot sidorna och en plexi skiva så man ser basarna, blir det att sätta LED-lampor i den och lacka wink

Så du "sommarförvarar" traktorn? Gör en projekttråd där du turbokonverterar moppen istället o låt brudarna få åka traktor, de uppskattar dom nog.... cool

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

8 Inlägg
9 december 2011
nesum skrev:
RobinRosenqvist skrev:
nesum skrev:

Bastrimma moppen??

Så du "sommarförvarar" traktorn? Gör en projekttråd där du turbokonverterar moppen istället o låt brudarna få åka traktor, de uppskattar dom nog.... cool

Nej, jag kör traktorn året runt bara att jag har både moppe och traktor, så jag ska ju få in basarna jag köpt i traktorn någon gång oxå wink men ska ju köra lite moppe oxå när kompisarna gör det, så då är dett ju lite tufft att ha ljud då oxå wink Ja, klart brudarna får åka traktor wink men i ljud väg är det ju inte så mycket att komma med när man bara har 2st 6,5" och 4st 6'9" ;P

21 761 Inlägg
9 december 2011
Mohawwk skrev:
Jo men hur stor är en 97cm2 portarea i tum ?

Okej, du menar så. 1 st 4" port (102 mm i innerdiameter) har ca 81,7 cm2 area, en sån borde funka eftersom trattarna minskar risken för flåsljud ganska ordentligt. Räknat på 28 liters nettovolym (du får alltså lägga till plats för både bas och port) så kan själva röret göras 48 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är runt 38 Hz. smile

Det står inte i den länken vilken avstämning deras lådförslag har, men omkring 40 Hz brukar vara ganska vanligt.

RobinRosenqvist skrev:
ska sätta in en låda bakom sätena i mellan väggen så det blir en utgång bakom varje säte och sen ett 3" rör upp igenom hatthyllan

Är det basreflexlåda och endast 1 st 3" port till båda basarna?
Eller hur menar du?
Senast redigerat av Drönirettab (9 december 2011)

BagarN
1 179 Inlägg
9 december 2011
Drönirettab skrev:
Mohawwk skrev:
så 1" som är 58cm lång?

Hur menar du nu?
Vill du att porten ska vara 1 tum i innerbredd?

alltså om man räknar om till aeroport, hur brett ska "hålet" vara? 1", 2", 3" ???

21 761 Inlägg
9 december 2011
Jag svarade på det i mitt förra inlägg. smile

BagarN
1 179 Inlägg
9 december 2011
Drönirettab skrev:
Mohawwk skrev:
Jo men hur stor är en 97cm2 portarea i tum ?

Okej, du menar så. 1 st 4" port (102 mm i innerdiameter) har ca 81,7 cm2 area, en sån borde funka eftersom trattarna minskar risken för flåsljud ganska ordentligt. Räknat på 28 liters nettovolym (du får alltså lägga till plats för både bas och port) så kan själva röret göras 48 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är runt 38 Hz. smile

Det står inte i den länken vilken avstämning deras lådförslag har, men omkring 40 Hz brukar vara ganska vanligt.

http://www.websitefolder.net/DigDesigSv … ;iPageID=2
Luftsresonans    37Hz wink
Slotsport och om jag fattat det rätt så ska portlängen vara 58cm ?

28 Inlägg
9 december 2011
Fraxen skrev:
big-jepp skrev:
Fraxen skrev:

Smart! Men kan väl inte ha både porten och basen mot luckan. För litet hål? Men porten upp genom hatthyllan kan man ha eller ska den va ut i bagaget?smile

porten genom skidluckan, basen ska vara åt samma håll som porten men den behöver inte vara igenom skidluckan, utan bara mot baksätet.

Okej tack! Nån som som vet vilken volym man ska ha till en GAS metal 12" med port? smile och hur lång port om det är viktigt?

Någon som har en aning? smile

21 761 Inlägg
9 december 2011
Mohawwk skrev:

Det är basens Fs, dvs egenresonans, inte avstämningen.

Mohawwk skrev:

De har gett förslag på slotport, om du gör den porten 97 cm2 (tex 21x4,6 cm) så ska den vara 58 cm lång. Vill du istället ha en vanlig rund port så kan du göra som jag skrev. smile

21 761 Inlägg
9 december 2011
Fraxen skrev:

Har räknat på en låda, hoppas att jag hittade rätt parametrar. 50 liter netto med 4" port, röret görs 20 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är ca 38 Hz. smile

28 Inlägg
9 december 2011
Drönirettab skrev:
Fraxen skrev:

Har räknat på en låda, hoppas att jag hittade rätt parametrar. 50 liter netto med 4" port, röret görs 20 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är ca 38 Hz. smile

Tack så jättemycket! ska testas! smile

Meldem
4 137 Inlägg
10 december 2011
Nitromast skrev:
TouchOfRed skrev:
Nitromast skrev:

haha nej verkligen inte, kan nästan garrantera att det är 200% större chans att det luktar från antingen ett steg eller basen jämfört med brända "kablar"!
Dessutom luktar bränd elektronik f*n och man känner det gott inne i bilen även om man har en sedan med slutet bagage!

okej.. men nån aning om vad det kan vara??

Antingen basen eller steget skulla jag personligen tippa på. Kan ju vara något annat också. Hur har du Gainen ställd på steget?

Aa lite gran

199 Inlägg
10 december 2011
Tänkte bara säga, att ja var och db-mätte för första gången idag, med en Aq hdc3 och ett mds gp800 steg fick ja ut 137,4db i musik! Ska bli kul å se vad basen presterar med ett t5steg istället, längtar!

139 Inlägg
10 december 2011
TouchOfRed skrev:
Nitromast skrev:
TouchOfRed skrev:

okej.. men nån aning om vad det kan vara??

Antingen basen eller steget skulla jag personligen tippa på. Kan ju vara något annat också. Hur har du Gainen ställd på steget?

Aa lite gran

du menar att gainen inte är så högt ställd?

818 Inlägg
10 december 2011
Slain skrev:
Tänkte bara säga, att ja var och db-mätte för första gången idag, med en Aq hdc3 och ett mds gp800 steg fick ja ut 137,4db i musik! Ska bli kul å se vad basen presterar med ett t5steg istället, längtar!

Vad är det för tum på basen? smile

Meldem
4 137 Inlägg
10 december 2011
svampen92 skrev:
TouchOfRed skrev:
Nitromast skrev:

Aa lite gran

Lite mindre än hälften tror jag. Är det för mycket?

685 Inlägg
10 december 2011
TouchOfRed skrev:
svampen92 skrev:
TouchOfRed skrev:

Aa lite gran

Lite mindre än hälften tror jag. Är det för mycket?

Nejdå. det låter som att det är okej smile

32 Inlägg
10 december 2011
Tja! Jag har en fråga angående diameter och säkring till en + sladd som skall gå till min stereo. Om jag nu ska splitta up den till 2 mindre för Gul och Röd sladd, går det bra att ha en 8mm kabel med en 30A säkring? smile Läste också att man kan sätta röd (eller gul?) till tändningen och på så sätt slipper jag splitta 8mm kabeln, går det på något sätt?

Tack å hej!

2 035 Inlägg
10 december 2011
saabadabadoo skrev:
Tja! Jag har en fråga angående diameter och säkring till en + sladd som skall gå till min stereo. Om jag nu ska splitta up den till 2 mindre för Gul och Röd sladd, går det bra att ha en 8mm kabel med en 30A säkring? smile Läste också att man kan sätta röd (eller gul?) till tändningen och på så sätt slipper jag splitta 8mm kabeln, går det på något sätt?

Tack å hej!

Jag körde 6mm2 vilket ändå var att överdriva. Sen hade jag en 10A säkring i vardera ändå.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … are-35648/

Sätt inte gul och röd på tändning då får du inget minne.

Jag drog upp en + kabel till stereon och satte ihop både gul och röd på konstant plus (den kabeln jag drog upp). Då kan man ha på stereon utan att ha på lysen/motor.
Senast redigerat av bosabengt (10 december 2011)

Biljudsveteran sen 1984!

BagarN
1 179 Inlägg
10 december 2011
Drönirettab skrev:
Mohawwk skrev:

Det är basens Fs, dvs egenresonans, inte avstämningen.

Mohawwk skrev:

De har gett förslag på slotport, om du gör den porten 97 cm2 (tex 21x4,6 cm) så ska den vara 58 cm lång. Vill du istället ha en vanlig rund port så kan du göra som jag skrev. smile

Okej, vet du vilken avstämningen lådan hamnar på?
Den blir:
Bredd: 61cm
Höjd: 25cm
Djup 30,5cm
Slotsport, skulle bli... 29,5l eller något sånt?
Hur menar du med 21x4,6cm då?

Sök