8093
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

442 Inlägg
30 juli 2009
Hej killar/tjejer!

Har läst igenom tråden denna sommarmorgon och sett massor med intressanta grejer. I samband med detta insåg jag att även jag är i behov utav eran hjälp.

Detta är läget:

Jag håller på med ljudbygge i min bil som jag har (Mercedes 320 Coupe) och jag har siktat in mig på att få en rätt neutral men fortfarande effektiv ljudbild ur rätt få komponeter - målet är att allt ska vara osynligt för betraktaren.

Huvudenheten är en Alpine 9866 som jag sett ska prestera rätt så bra efter att ha läst på forum.

I bakluckan kommer det sitta två stycken JL Audio 12W6v2 och fram/baksystem blir två uppsättningar Rainbow SL120 på 4,75" i storlek. Originaluttagen har en rätt ovanlig storlek samt att högtalarna clipsas fast istället för att skruvas.

Så långt är det klart iallafall,men nu till problemen som uppstår.

Monosteget jag har till basarna heter JL Audio 500/1v2 och efter rådgivning hos Dbakuten tyckte de att det steget var lite för klent för bägge basarna. Vad anser ni om det? Helst skulle jag skaffat 1000-versionen från samma serie men då kostnaden är riktigt ordentlig har jag kikat på lite nya produkter.

MDS har fått ett nytt monosteg vid namn MDS Torque T5 som vid första anblick ser vettigt ut men jag har under hela mitt liv varit väldigt skeptisk för MDS... Vet inte om man ska fortsätta vara det egentligen?

JL-basarna behöver portade lådor men jag funderar på om man antingen ska bygga dem i helt separata lådor eller följa Dbakutens råd och ha dem i gemensam låda? Vad är att föredra?

Söker även efter steg till koaxialerna men tänkte använda mig utav iPaul 4-kanalsteget som Rainbow tillverkar.

Kom gärna med kritik och synpunkter,jag behöver en massa utav det!

Styling och biljud Audi A4 "WooDMaN Style :)
1 835 Inlägg
30 juli 2009
Mich skrev:
Hej killar/tjejer!

Har läst igenom tråden denna sommarmorgon och sett massor med intressanta grejer. I samband med detta insåg jag att även jag är i behov utav eran hjälp.

Detta är läget:

Jag håller på med ljudbygge i min bil som jag har (Mercedes 320 Coupe) och jag har siktat in mig på att få en rätt neutral men fortfarande effektiv ljudbild ur rätt få komponeter - målet är att allt ska vara osynligt för betraktaren.

Huvudenheten är en Alpine 9866 som jag sett ska prestera rätt så bra efter att ha läst på forum.

I bakluckan kommer det sitta två stycken JL Audio 12W6v2 och fram/baksystem blir två uppsättningar Rainbow SL120 på 4,75" i storlek. Originaluttagen har en rätt ovanlig storlek samt att högtalarna clipsas fast istället för att skruvas.

Så långt är det klart iallafall,men nu till problemen som uppstår.

Monosteget jag har till basarna heter JL Audio 500/1v2 och efter rådgivning hos Dbakuten tyckte de att det steget var lite för klent för bägge basarna. Vad anser ni om det? Helst skulle jag skaffat 1000-versionen från samma serie men då kostnaden är riktigt ordentlig har jag kikat på lite nya produkter.

MDS har fått ett nytt monosteg vid namn MDS Torque T5 som vid första anblick ser vettigt ut men jag har under hela mitt liv varit väldigt skeptisk för MDS... Vet inte om man ska fortsätta vara det egentligen?

JL-basarna behöver portade lådor men jag funderar på om man antingen ska bygga dem i helt separata lådor eller följa Dbakutens råd och ha dem i gemensam låda? Vad är att föredra?

Söker även efter steg till koaxialerna men tänkte använda mig utav iPaul 4-kanalsteget som Rainbow tillverkar.

Kom gärna med kritik och synpunkter,jag behöver en massa utav det!

Tjena.
Kan bara tala gott om Tourqe stegen. Har provat T5 i lite olika installationer dels med 4x15" MDS basar monterade i vägg. Även I en Golf kombi med 2x15" Hertz basar i sluten låda.

Summan av det hela är att det låter bra och kontrollerat. Lillebror T3 är också ett bra steg.

Lycka till med valet av steg.

Bilder från träffar. WooDMaN? foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |

Inget mer, inget mindre!
90 Inlägg
30 juli 2009
Lonefox skrev:
Gamle_Rasken skrev:
Nu kommer jag med en annan fråga smile
Har försökt läsa igenom hela tråden men fan den e ju på 57 sidor yikes

iaf. Basen har 2*2ohms spolar.   måste man mata den över båda spolarna? kan man köra på en spole bara? och vad händer om man gör det?

Tackar för svaren.!

Saxat från Erik o Jonas:

Tips & Tricks med 2 talspolar
2006-03-01

En bas med två talspolar kan kopplas som du vet på olika sätt elektriskt, men här lär du dig lite mer finesser.

Båda talspolarna inkopplade:

Normalfallet, basen uppför sig precis så kontrollerat som tillverkaren tänkt sig.

En talspole inkopplad, den andra ej ansluten.

Basen spelar mindre kontrollerat och får ett mycket högre Qts-värde, som ger mer volymnivå eller mer djupbas i större lådor, men också en effektivitetssänkning med 3 dB.

En talspole ansluten och den andra kortsluten.

Basen uppför sig som den gör när båda talspolarna är inkopplade, men tappar lite snabbhet eftersom den bara har halva kraften (och 70%  av effekttåligheten)

En talspole ansluten och den andra kopplad till ett motstånd.

Basens Qts-värde kommer att vara beroende på storleken på motståndet eller potentiometern .

Du kan alltså välja vilket Qts-värde din bas skall ha från det uppgivna värdet med två talspolar till det dubbla! Nackdelarna är fortfarande minskad effekttålighet och något försämrad snabbhet. Men man kan t.ex. bygga en större sluten låda med en potentiometer lättåtkomligt monterad som ger en torr ”hifi”-bas och som man då kan vrida in en fetare partykaraktär på. Eller en tvålägesbrytare mellan ”musik” och ”bio”.

Wow säger jag bara. nu har jag fått lite olika idér i huvudet. smile
Tack för svaret smile

Det är inte farten som dödar utan smällen
Its not the fart that kills, its the smell

Inget mer, inget mindre!
90 Inlägg
30 juli 2009
Softis skrev:
Det spelar rätt bra, men den lådan den sitter i stämmer inte alls längre då. Och du den tål bara hälftev av vad den är speccad till

men bara detta låter ju rätt bra. för basen e på 4000watt. mitt steg lämnar 2k watt i 2 ohm, så då blir de ju perfekt. egentligen tongue
och sen om lådan stämmer, det kan man la bara bygga,, fast lite svårt o få reda vad för låda som stämmer kanske när man bara matar den på 1 spole roll

Iaf. tycker jag fått info om de jag vill veta. Tackar så hjärtligt allihopa!

Inget mer, inget mindre!
90 Inlägg
1 augusti 2009
okej. nu har jag varit så busig och testat att köra basen på ena spolen bara. ljudet var de inget fel på tyckte jag. Men problemet är att den inte lät lika mkt som min gamla skitbas, den spelade mkt högre.
Nu är det så att jag använde samma låda, tror ni att det kan ha betydelse? den är ganska så liten faktiskt, nya basen fick inte plats i den O_O.
Då gjorde jag som så att jag satte magneten utåt så att den slog in i lådan. läste på nåt forum att man tappade lite effekt på det men inga större mängder, ska man ta sig tiden att bygga en ordentlig ny låda där basen sitter som den ska?  förslag är väääldans välkommet.

21 761 Inlägg
1 augusti 2009
Grejen är att parametrarna ändras när man bara använder en spole, då blir det knepigt att räkna ut en ny låda såvida det inte finns parametrar angivna för varje spole separat. smile

1 808 Inlägg
2 augusti 2009
jag undrar om varför dom sätter basarna åt fel håll ibland?
alltså med magnet utåt, så den basar in i själva lådan, ger de bättre ljud eller?
Jag frågar de för att ja vet inte å kan inget om ljud.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

685 Inlägg
2 augusti 2009
det blir ingen stor skillnad på ljudet. enda anledningen är utseendet smile

1 400 Inlägg
2 augusti 2009
Gronwalls skrev:
alltså med magnet utåt, så den basar in i själva lådan, ger de bättre ljud eller?

Det är för att få mera volym. Magneten tar upp ganska många liter i lådan och har du en liten låda så kan du tjäna 3-4 liter om du vänder på basen så att du har magneten utåt.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 808 Inlägg
2 augusti 2009
micke7406 skrev:
Gronwalls skrev:

Det är för att få mera volym. Magneten tar upp ganska många liter i lådan och har du en liten låda så kan du tjäna 3-4 liter om du vänder på basen så att du har magneten utåt.

ahaa, coolt, så om ja vill bygga en låda under hatthyllan ( volvo 740 ) så ska ja egentligen ha dom så för att få mer volym i lådan?

MOTÖRHEAD <3

4 693 Inlägg
2 augusti 2009
Ja, om du behöver mer volym i lådan smile Men när du bygger i en 740 så ska ju basarna vara framår mot ryggstödet, blir lite kepigt då att ha dom med magenet utåt.

Booyakasha!

1 808 Inlägg
2 augusti 2009
Softis skrev:
Ja, om du behöver mer volym i lådan smile Men när du bygger i en 740 så ska ju basarna vara framår mot ryggstödet, blir lite kepigt då att ha dom med magenet utåt.

men ja tänkte ha 4 st 10: or under där, så kanske de ser snyggt ut med om man har magneterna sticker ut så där tongue

MOTÖRHEAD <3

98 Inlägg
2 augusti 2009
En snabb fråga.
Jag har ett 4-kanals steg som driver två basar och två 6*9or med en sak på varje kanal men om jag skulle brygga genom att koppla basarna över två kanaler och 6*9orna över två skulle de ge någon skillnad?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 augusti 2009
Nej det gör ingen som helst skillnad. Troligtvis så ligger både dina basar och 6x9or på 4Ohm, och ska du då bryggkoppla steget så måste du seriekoppla 6x9orna och basarna, och då blir resultatet att du får ut samma effekt som idag från steget, fast inte i stereo. Det blir alltså bara sämre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Inget mer, inget mindre!
90 Inlägg
2 augusti 2009
Gronwalls skrev:

Jag har alltid undrat det själv med, men nu har jag testat själv, och kan bara säga att det ser så jävla manligt ut cool
Och nu har jag fixat en längre port te lådan och nu låter det genast bättre lol

Inget mer, inget mindre!
90 Inlägg
2 augusti 2009
nu har jag börjat yra igen. tänkte slänga i ett batteri till. hur är det man ska koppla nu igen?
Tack på förhand!

Medlem 5280
552 Inlägg
2 augusti 2009
Gamle_Rasken skrev:
nu har jag börjat yra igen. tänkte slänga i ett batteri till. hur är det man ska koppla nu igen?
Tack på förhand!

+ till +

81 Inlägg
2 augusti 2009
Har ett problem med farsans bil!!! alla högtalare slås ut hela tiden. det enda som spelar är baslådan. har dragit om alla kablarna från högtalare till stereo, men det funkar inte ändå.
Det sitter en kenwood huvudenhet, kenwood bas +steg och mds dynamic högtalare i dörrarna fram.
tacksam för svar...

Mvh

Inget mer, inget mindre!
90 Inlägg
2 augusti 2009
ScottaN skrev:
Gamle_Rasken skrev:
Tack på förhand!

+ till +

och minusen behövs inte för att de ska ladda endå va?
Tack för svaret

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
jensen_cool skrev:
Har ett problem med farsans bil!!! alla högtalare slås ut hela tiden. det enda som spelar är baslådan. har dragit om alla kablarna från högtalare till stereo, men det funkar inte ändå.
Det sitter en kenwood huvudenhet, kenwood bas +steg och mds dynamic högtalare i dörrarna fram.
tacksam för svar...

Mvh

Har du även kollat så att inte någon av anslutningarna på högtalarna kommer i kontakt med plåten?

Annars kan du plocka loss en högtalare i taget och resistansmäta så att det inte är kortslutning i själva talspolen. smile

Gamle_Rasken skrev:
och minusen behövs inte för att de ska ladda endå va?

Minus måste också  anslutas, annars blir det ingen sluten krets och batteriet kan inte laddas. Den kan anslutas i närmaste kraftiga karossplåt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 augusti 2009)

Sök