Mich skrev:
Hej killar/tjejer!
Har läst igenom tråden denna sommarmorgon och sett massor med intressanta grejer. I samband med detta insåg jag att även jag är i behov utav eran hjälp.
Detta är läget:
Jag håller på med ljudbygge i min bil som jag har (Mercedes 320 Coupe) och jag har siktat in mig på att få en rätt neutral men fortfarande effektiv ljudbild ur rätt få komponeter - målet är att allt ska vara osynligt för betraktaren.
Huvudenheten är en Alpine 9866 som jag sett ska prestera rätt så bra efter att ha läst på forum.
I bakluckan kommer det sitta två stycken JL Audio 12W6v2 och fram/baksystem blir två uppsättningar Rainbow SL120 på 4,75" i storlek. Originaluttagen har en rätt ovanlig storlek samt att högtalarna clipsas fast istället för att skruvas.
Så långt är det klart iallafall,men nu till problemen som uppstår.
Monosteget jag har till basarna heter JL Audio 500/1v2 och efter rådgivning hos Dbakuten tyckte de att det steget var lite för klent för bägge basarna. Vad anser ni om det? Helst skulle jag skaffat 1000-versionen från samma serie men då kostnaden är riktigt ordentlig har jag kikat på lite nya produkter.
MDS har fått ett nytt monosteg vid namn MDS Torque T5 som vid första anblick ser vettigt ut men jag har under hela mitt liv varit väldigt skeptisk för MDS... Vet inte om man ska fortsätta vara det egentligen?
JL-basarna behöver portade lådor men jag funderar på om man antingen ska bygga dem i helt separata lådor eller följa Dbakutens råd och ha dem i gemensam låda? Vad är att föredra?
Söker även efter steg till koaxialerna men tänkte använda mig utav iPaul 4-kanalsteget som Rainbow tillverkar.
Kom gärna med kritik och synpunkter,jag behöver en massa utav det!