2194
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

536 Inlägg
16 december 2011
big-jepp skrev:
Kalle_Finnen skrev:
Fraxen skrev:

Jag har en 12" Gas metallåda som är sluten. skidlucka: ja. Har testat haft den åt alla håll och kanter.. men grejen är att den inte går in mellan klacken och hatthyllan i bagaget. så kan inte trycka in den mot skidluckan. dessutom tycker jag hålet är så litet. Inte ens en 10" får väl ut allt mos genom den lilla lucka? tongue

Nu blev jag lite smått förvånad iaf! yikes Metall låda till basen? Skulle va kul o se va det är för någon! tongue

nej basen heter "gas metal"..

Aaaah! >< Jobbigt när man läser rätt men fel xD

536 Inlägg
16 december 2011
Fraxen skrev:
Kalle_Finnen skrev:
Fraxen skrev:

Jag har en 12" Gas metallåda som är sluten. skidlucka: ja. Har testat haft den åt alla håll och kanter.. men grejen är att den inte går in mellan klacken och hatthyllan i bagaget. så kan inte trycka in den mot skidluckan. dessutom tycker jag hålet är så litet. Inte ens en 10" får väl ut allt mos genom den lilla lucka? tongue

Nu blev jag lite smått förvånad iaf! yikes Metall låda till basen? Skulle va kul o se va det är för någon! tongue

hehe det gick lite fort wink en Gas metal med sluten låda*

Haha aah jepp fick förklara lite! ;P

28 Inlägg
16 december 2011
big-jepp skrev:
Fraxen skrev:
big-jepp skrev:

måste täta mellan lådan och ryggstödet, så allt ljud pressas in i bilen och inte försvinner ut i bagaget.

Mmh har hört det. Blir det verkligen bra då? Har du testat eller vet du ngn som har testat det? Blir det bättre med en portad låda då? eftersom jag ändå måste bygga en ny:P

har för mig (obs inte säker) att den basen inte trivs i portad låda.
ja jag ha testat och vet många som gjort så och det blir en enorm skillnad på ljudet.

okej, får väl försöka fixa det smile Men hur tror du det blir med hatthyllan om jag skulle ha bas där? tongue bara skit eller? smile

309 Inlägg
16 december 2011
Fraxen skrev:
big-jepp skrev:
Fraxen skrev:

Mmh har hört det. Blir det verkligen bra då? Har du testat eller vet du ngn som har testat det? Blir det bättre med en portad låda då? eftersom jag ändå måste bygga en ny:P

ja jag ha testat och vet många som gjort så och det blir en enorm skillnad på ljudet.

okej, får väl försöka fixa det smile Men hur tror du det blir med hatthyllan om jag skulle ha bas där? tongue bara skit eller? smile

Jag har en baslåda med dubbla 10" som är byggd av MDS som passar under hatthyllan på 740/240. Röret sitter i mitten så den spelar genom skidluckan.

3 187 Inlägg
16 december 2011
PETROLHEAD skrev:
Fraxen skrev:
big-jepp skrev:

Jag har en baslåda med dubbla 10" som är byggd av MDS som passar under hatthyllan på 740/240. Röret sitter i mitten så den spelar genom skidluckan.

har du tätat på sidorna med?

174 Inlägg
16 december 2011
Någon som har kopplat Bas till en Audi A4 B7 modell, och kan hjälpa lite med några frågor?

Audi A5 3.0TDI Steg 2

3 187 Inlägg
17 december 2011
lenti skrev:
Någon som har kopplat Bas till en Audi A4 B7 modell, och kan hjälpa lite med några frågor?

vad är det för frågor du har?

174 Inlägg
17 december 2011
Har en Dynavin enhet till min audi, och i den så finns redan rca ingång till bas som kan direkt kopplas till förstärkaren,jag förmodar att det är lågnivå?
det jag förstått nu är att den kablen skall dras till förstärkaren, samt plus kablen från batteriet.
men remote då?
bör det inte finnas en remote från originala förstärkaren som audi har?

Edit: det bör väl räcka med 2-kanals förstärkare?
är dock lite osäker vad mer som ska kopplas
Senast redigerat av lenti (17 december 2011)

Audi A5 3.0TDI Steg 2

Sa du sten?
189 Inlägg
17 december 2011
lenti skrev:
Har en Dynavin enhet till min audi, och i den så finns redan rca ingång till bas som kan direkt kopplas till förstärkaren,jag förmodar att det är lågnivå?
det jag förstått nu är att den kablen skall dras till förstärkaren, samt plus kablen från batteriet.
men remote då?

Remote är väl den som kopplas så när den får ström så startar slutsteget.. tror min satt på positions ljusena i 740, så när dom var igång så var slutsteget igång.. sen om det är smart eller inte vetefan..

Nån annan har säkert nån bättre lösning smile

536 Inlägg
17 december 2011
Vad rekommenderas det för bilbatterier? De flesta som är "avsedda" för bil ljud o så kostar flera 1000 lappar, och ett vanligt kostar under en tusing, vad är skillnaden? Att dom tål mer? Och vad ska man igentligen ha för ett batteri? samt räcker det med ett?

BagarN
1 179 Inlägg
17 december 2011
Kalle_Finnen skrev:
Vad rekommenderas det för bilbatterier? De flesta som är "avsedda" för bil ljud o så kostar flera 1000 lappar, och ett vanligt kostar under en tusing, vad är skillnaden? Att dom tål mer? Och vad ska man igentligen ha för ett batteri? samt räcker det med ett?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223406
wink

536 Inlägg
17 december 2011
Mohawwk skrev:
Kalle_Finnen skrev:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223406
wink

Aaah thx! big_smile

3 187 Inlägg
17 december 2011
lenti skrev:
men remote då?

remote kopplar du från stereons isokablage till stegets rmt plint. är du osäker vilken det är så testa och mät.
sen ska du ha jord kabel med, MINST  lika tjock som +kabeln. kopplas från chassit till stegets minusplint.

6 851 Inlägg
17 december 2011
big-jepp skrev:
lenti skrev:
men remote då?

remote kopplar du från stereons isokablage till stegets rmt plint. är du osäker vilken det är så testa och mät.
sen ska du ha jord kabel med, MINST  lika tjock som +kabeln. kopplas från chassit till stegets minusplint.

Mjo man kan ha den tom tumregel kanske, men är den väldigt kort så kan man lätt gå ner en storlek. Det är ju oftast längden som är boven i det hela, inte tjockleken på den.
Har man tex. en 25mm2 kabel från batteriet, ca5.5meter, så klarar man sig ganska så bra med en 20mm2 kabel som jord, om den är kort (under 1meter alltså) Är den under 0.5m så kan man klara sig med en 16mm2 kabel med wink

174 Inlägg
17 december 2011

Mhhh om jag förstått rätt så skall jag göra såhär.

1. En tjock kabel från bilbatteriets + pol till Förstärkaren.
2. RCA ingången från min stereo där det står BASS är Lågnivå kabeln??? som sedan skall kopplas till förstärkaren?
3. Från förstärkarens minus pol till chassit?
4. Remote finns på stereons ISO plug

men nu till min andra fråga, kan jag inte använda mig av kablarna som sitter i bilens originalförstärkare?

så som jag har tänkt är nu detta..
Här finns modulen som kopplas till förstärkaren i bagageluckan som ger ljud till bakre högtalarna samt original baslådan som sitter i bilen.
http://pictureposter.audiworld.com/52813/amp06.jpg

Kan jag göra så att jag tar och kopplas ihop remote kabeln från den tillsammans med min andra förstärkare?
Sedan koppla basens kablar som också sitter där tillsammans med förstärkaren? så drar jag bara RCA kablen från stereon och Sladden från batteriet.
Förstår du hur jag menar?
Senast redigerat av lenti (17 december 2011)

Audi A5 3.0TDI Steg 2

6 558 Inlägg
17 december 2011
Kalle_Finnen skrev:

ja ha kört me biltemas silver batterier 62amps å de funka kanon kostar 799st  .. körde mitt m3 i 0.5 å 2 st sånna  + org batt ifram smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

536 Inlägg
17 december 2011
racer-putte skrev:
Kalle_Finnen skrev:

ja ha kört me biltemas silver batterier 62amps å de funka kanon kostar 799st  .. körde mitt m3 i 0.5 å 2 st sånna  + org batt ifram smile

Aaah okaaj! tongue jo de blir juh MYCKE billigare än o köpa såna som kostar 2-7 000 st... >.< men hade du kopplat ihop dessa två batterier till endast ljudet och sen körde orginal batteriet till endast bilen? smile

6 558 Inlägg
17 december 2011
Kalle_Finnen skrev:
racer-putte skrev:
Kalle_Finnen skrev:

Aaah okaaj! tongue jo de blir juh MYCKE billigare än o köpa såna som kostar 2-7 000 st... >.< men hade du kopplat ihop dessa två batterier till endast ljudet och sen körde orginal batteriet till endast bilen? smile

alla 3 va ihop kopplade ..fast strömmen till stegen tog ja på dom bakre .. även fast det va  2 olika  .. men idealet e jue att alla batterier e av samma sort å strl smile

536 Inlägg
17 december 2011
racer-putte skrev:
Kalle_Finnen skrev:
racer-putte skrev:

alla 3 va ihop kopplade ..fast strömmen till stegen tog ja på dom bakre .. även fast det va  2 olika  .. men idealet e jue att alla batterier e av samma sort å strl smile

Okeey! smile detta skulle juh isf bara kosta ca 2000 spänn isf, funderar på ifall det skulle va nån idé och sätta alla där i bak och dra kablarna ifrån generatorn o så till ett av batterierna... Hmm... Blir jävligt krångligt detta xD

6 558 Inlägg
17 december 2011
Kalle_Finnen skrev:
racer-putte skrev:
Kalle_Finnen skrev:

Okeey! smile detta skulle juh isf bara kosta ca 2000 spänn isf, funderar på ifall det skulle va nån idé och sätta alla där i bak och dra kablarna ifrån generatorn o så till ett av batterierna... Hmm... Blir jävligt krångligt detta xD

vaffö det  .. e jue bara att stoppa + en framifrån det på ena plussen bak det  smile

Sök