2696
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

536 Inlägg
17 december 2011
racer-putte skrev:
Kalle_Finnen skrev:
racer-putte skrev:

alla 3 va ihop kopplade ..fast strömmen till stegen tog ja på dom bakre .. även fast det va  2 olika  .. men idealet e jue att alla batterier e av samma sort å strl smile

Okeey! smile detta skulle juh isf bara kosta ca 2000 spänn isf, funderar på ifall det skulle va nån idé och sätta alla där i bak och dra kablarna ifrån generatorn o så till ett av batterierna... Hmm... Blir jävligt krångligt detta xD

vaffö det  .. e jue bara att stoppa + en framifrån det på ena plussen bak det  smile

Jo det är det juh inga problem med, men sen måste man skaffa massa kabelskor, skopoler massa skor :S låter som en kering som är ute på en rea nästan o köper massa skor xD
Och sen massa kabeldragningar i bak, samt att det ska gå snyggt, iaf om det inte kommer synas! smile

6 558 Inlägg
17 december 2011
Kalle_Finnen skrev:
racer-putte skrev:
Kalle_Finnen skrev:

Okeey! smile detta skulle juh isf bara kosta ca 2000 spänn isf, funderar på ifall det skulle va nån idé och sätta alla där i bak och dra kablarna ifrån generatorn o så till ett av batterierna... Hmm... Blir jävligt krångligt detta xD

vaffö det  .. e jue bara att stoppa + en framifrån det på ena plussen bak det  smile

Jo det är det juh inga problem med, men sen måste man skaffa massa kabelskor, skopoler massa skor :S låter som en kering som är ute på en rea nästan o köper massa skor xD
Och sen massa kabeldragningar i bak, samt att det ska gå snyggt, iaf om det inte kommer synas! smile

mjoo de e  sant  ..kanske bättre då att spela me förlite ström ist  då roll  tongue  då slipper du alla skor  tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

536 Inlägg
17 december 2011
racer-putte skrev:
Kalle_Finnen skrev:
racer-putte skrev:

mjoo de e  sant  ..kanske bättre då att spela me förlite ström ist  då roll  tongue  då slipper du alla skor  tongue

Hahahaha! Ska fan ALDRIG spela med för lite! wink Vill inte att allting går sönder ^^ samt vill juh få ut max! wink
Du borde skaffa ett forum för dig sj "Fråga Putte" lol haha dig ser man juh på alla sidor!

309 Inlägg
17 december 2011
big-jepp skrev:
PETROLHEAD skrev:
Fraxen skrev:

okej, får väl försöka fixa det smile Men hur tror du det blir med hatthyllan om jag skulle ha bas där? tongue bara skit eller? smile

Jag har en baslåda med dubbla 10" som är byggd av MDS som passar under hatthyllan på 740/240. Röret sitter i mitten så den spelar genom skidluckan.

har du tätat på sidorna med?

Klart den är tät de är ju en baslåda....roll 6x9:orna sitter i hatthyllan o baslådan under.

6 558 Inlägg
17 december 2011
Kalle_Finnen skrev:
racer-putte skrev:
Kalle_Finnen skrev:

Hahahaha! Ska fan ALDRIG spela med för lite! wink Vill inte att allting går sönder ^^ samt vill juh få ut max! wink
Du borde skaffa ett forum för dig sj "Fråga Putte" lol haha dig ser man juh på alla sidor!

haha

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

536 Inlägg
17 december 2011
racer-putte skrev:
Kalle_Finnen skrev:
racer-putte skrev:

haha

Du skulle juh ha så här många sidor efter bara en vecka!

3 187 Inlägg
17 december 2011
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:
lenti skrev:
Har en Dynavin enhet till min audi, och i den så finns redan rca ingång till bas som kan direkt kopplas till förstärkaren,jag förmodar att det är lågnivå?
det jag förstått nu är att den kablen skall dras till förstärkaren, samt plus kablen från batteriet.
men remote då?
bör det inte finnas en remote från originala förstärkaren som audi har?

Edit: det bör väl räcka med 2-kanals förstärkare?
är dock lite osäker vad mer som ska kopplas

remote kopplar du från stereons isokablage till stegets rmt plint. är du osäker vilken det är så testa och mät.
sen ska du ha jord kabel med, MINST  lika tjock som +kabeln. kopplas från chassit till stegets minusplint.

Mjo man kan ha den tom tumregel kanske, men är den väldigt kort så kan man lätt gå ner en storlek. Det är ju oftast längden som är boven i det hela, inte tjockleken på den.
Har man tex. en 25mm2 kabel från batteriet, ca5.5meter, så klarar man sig ganska så bra med en 20mm2 kabel som jord, om den är kort (under 1meter alltså) Är den under 0.5m så kan man klara sig med en 16mm2 kabel med wink

jag brukar nog överdimensionera den. men hellre åt det hållet smile

6 851 Inlägg
17 december 2011
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:

remote kopplar du från stereons isokablage till stegets rmt plint. är du osäker vilken det är så testa och mät.
sen ska du ha jord kabel med, MINST  lika tjock som +kabeln. kopplas från chassit till stegets minusplint.

Mjo man kan ha den tom tumregel kanske, men är den väldigt kort så kan man lätt gå ner en storlek. Det är ju oftast längden som är boven i det hela, inte tjockleken på den.
Har man tex. en 25mm2 kabel från batteriet, ca5.5meter, så klarar man sig ganska så bra med en 20mm2 kabel som jord, om den är kort (under 1meter alltså) Är den under 0.5m så kan man klara sig med en 16mm2 kabel med wink

Ja alltså det är inte fel att ha minst lika tjock jord som matarkabel. Det jag skrev va ett exempel på vad som oftast funkar. Men självklart är det alltid bättre med tjockare jord, den är ofta roten till alla störningar. Men vet man med sig att man har en 110%jord, så kan man minska kabeln in i steget lite, om man ser till att inte ha för långa kablar. wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 december 2011
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:

Ja alltså det är inte fel att ha minst lika tjock jord som matarkabel. Det jag skrev va ett exempel på vad som oftast funkar. Men självklart är det alltid bättre med tjockare jord, den är ofta roten till alla störningar. Men vet man med sig att man har en 110%jord, så kan man minska kabeln in i steget lite, om man ser till att inte ha för långa kablar. wink

Jodå, men man får inte alltid plats med 50mm2 i ett steg wink
Därför kör man tex. 50mm2 från batteriet in i ett säkringsblock som man går vidare med tex. 20mm2 som är avsäkrad med max 100A och sedan en jordkabel på 20mm2 direkt från steget in i karossen.
Dock ÄR det inte fel att ha 50mm2 eller mer på batteriets jordanslutning i ett sådant läge smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
17 december 2011
lenti skrev:

Mhhh om jag förstått rätt så skall jag göra såhär.

1. En tjock kabel från bilbatteriets + pol till Förstärkaren.
2. RCA ingången från min stereo där det står BASS är Lågnivå kabeln??? som sedan skall kopplas till förstärkaren?
3. Från förstärkarens minus pol till chassit?
4. Remote finns på stereons ISO plug

men nu till min andra fråga, kan jag inte använda mig av kablarna som sitter i bilens originalförstärkare?

så som jag har tänkt är nu detta..
Här finns modulen som kopplas till förstärkaren i bagageluckan som ger ljud till bakre högtalarna samt original baslådan som sitter i bilen.
http://pictureposter.audiworld.com/52813/amp06.jpg

Kan jag göra så att jag tar och kopplas ihop remote kabeln från den tillsammans med min andra förstärkare?
Sedan koppla basens kablar som också sitter där tillsammans med förstärkaren? så drar jag bara RCA kablen från stereon och Sladden från batteriet.
Förstår du hur jag menar?

måste vara en rca utgång du har på stereon, och inte en ingång.

bygla remoten kan du göra, sen det andra fattar jag inte riktigt?

174 Inlägg
17 december 2011
Mhhh om jag förstått rätt så skall jag göra såhär.

1. En tjock kabel från bilbatteriets + pol till Förstärkaren.
2. RCA ingången från min stereo där det står BASS är Lågnivå kabeln??? som sedan skall kopplas till förstärkaren?
3. Från förstärkarens minus pol till chassit?
4. Remote finns på stereons ISO plug

men nu till min andra fråga, kan jag inte använda mig av kablarna som sitter i bilens originalförstärkare?

så som jag har tänkt är nu detta..
Här finns modulen som kopplas till förstärkaren i bagageluckan som ger ljud till bakre högtalarna samt original baslådan som sitter i bilen.
http://pictureposter.audiworld.com/52813/amp06.jpg

Kan jag göra så att jag tar och kopplas ihop remote kabeln från den tillsammans med min andra förstärkare?
Sedan koppla basens kablar som också sitter där tillsammans med förstärkaren? så drar jag bara RCA kablen från stereon och Sladden från batteriet.
Förstår du hur jag menar?

En bild på hur jag tänkte på kopplingen.
http://img707.imageshack.us/img707/7996/kopplingljud.jpg

HEHE jo jag menar utgången, den skall tydligen kopplas om man vill ha en separat bas för att kunna höja å sänka den direkt från spelaren.
Senast redigerat av lenti (17 december 2011)

Audi A5 3.0TDI Steg 2

174 Inlägg
17 december 2011
som jag fick höra av en som säljer bil radio och högtalare, så snor man bara strömkällan från basen för den ger ut signaler som bara är till basen, och därför delar man originala bassladden och kopplar in den också till förstärkaren

Audi A5 3.0TDI Steg 2

3 187 Inlägg
17 december 2011
fortfarande rca utgång inte ingång..

1dra en rca kabel mellan stereon och steget.
2.jord kabel
3. ström kabel
4. hitta remoten, den på original steget funkar bra att bygla.
5. koppla baslådan till steget.

174 Inlägg
17 december 2011
okejj så basens originala sladdar ska inte byglas med förstärkaren heller då?

Audi A5 3.0TDI Steg 2

3 187 Inlägg
17 december 2011
lenti skrev:
okejj så basens originala sladdar ska inte byglas med förstärkaren heller då?

jag skulle koppla bort original basen då den troligtvis är sämre än den du har.

174 Inlägg
17 december 2011
jo den e kass...
den jag ska koppla e mycket bättre..
men vad ska man göra med dem sladdarna som sitter på originala? ba koppla bort dem å låta dem va där?

Audi A5 3.0TDI Steg 2

3 187 Inlägg
17 december 2011
lenti skrev:
jo den e kass...
men vad ska man göra med dem sladdarna som sitter på originala? ba koppla bort dem å låta dem va där?

ja.

174 Inlägg
17 december 2011
vafan när man läser så som du skrev haha låter så enkelt å göra yikes
tack så mket

Audi A5 3.0TDI Steg 2

536 Inlägg
17 december 2011
big-jepp skrev:
lenti skrev:
jo den e kass...

ja.

Kanske inte bara låta dom vara där om det är plus och minus kablar med, låter inte som en så underbar idé wink

536 Inlägg
17 december 2011
big-jepp skrev:
fortfarande rca utgång inte ingång..

1dra en rca kabel mellan stereon och steget.
2.jord kabel
3. ström kabel
4. hitta remoten, den på original steget funkar bra att bygla.
5. koppla baslådan till steget.

För oss som inte har något steg original så får vi nog hitta en annan lösning skulle jag tro big_smile
Men enkel och bra beskrivning enligt mig (Y)

Sök