2867
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

8 Inlägg
17 december 2011
Nu har jag jag en fråga som jag glad om jag fick svar på tongue  jag har ett Mac Audio 4100 slutsteg på 1000W och 2x230wrms och jag spelar med en Mutant MT-1507X 15" som har 400W RMS / 800W MAX / 1600W  och kanske inte den nyaste stereon     men jag kan spela så de låter okey på volym 11 men när jag höjer till volym 12 eller högre så låter det som att basen inte orkar så de börjar brusa som fan och sen höjer jag lite till så är det typ som att den stänger av sig :S  och jag har försökt ställa in slutsteget på massa jävla olika sätt men ju mer ja höjer ju mindre orkar basen :S

Kan de vara något fel på steget eller på stereon?
Senast redigerat av onlyrobban (17 december 2011)

536 Inlägg
17 december 2011
Mohawwk skrev:
Kalle_Finnen skrev:
Mohawwk skrev:

Det finns inte förstora kablar, bara försmå steg wink

True true! wink men palla ha t ex ett T5 steg till en diskant t ex! ;D

Varför inte? haha nej men you got the point? wink

Yes I did! wink Köp aldrig kablar innan man är riktigt säker på hur smala man behöver!! xD

BagarN
1 179 Inlägg
17 december 2011
Kalle_Finnen skrev:
Mohawwk skrev:
Kalle_Finnen skrev:

True true! wink men palla ha t ex ett T5 steg till en diskant t ex! ;D

Yes I did! wink Köp aldrig kablar innan man är riktigt säker på hur smala man behöver!! xD

Äh, Man klarar sig med 50mm2 o 25mm2 sen om det behövs mindre är de bara att köra igenom strömblock smile har 25mm2 i Volvon till strömblock och sen 8mm2 till ett MDS GP2 steg som sitter max 15cm ifrån blocken smile

536 Inlägg
17 december 2011
Mohawwk skrev:
Kalle_Finnen skrev:
Mohawwk skrev:

Äh, Man klarar sig med 50mm2 o 25mm2 sen om det behövs mindre är de bara att köra igenom strömblock smile har 25mm2 i Volvon till strömblock och sen 8mm2 till ett MDS GP2 steg som sitter max 15cm ifrån blocken smile

Hmm... Men jag skulle inte kunna klara mig med 35an till T5 steget om jag har batterierna nära steget? Hade velat koppla in sakerna nu iaf hmm

BagarN
1 179 Inlägg
17 december 2011
Kalle_Finnen skrev:
Mohawwk skrev:
Kalle_Finnen skrev:

Hmm... Men jag skulle inte kunna klara mig med 35an till T5 steget om jag har batterierna nära steget? Hade velat koppla in sakerna nu iaf hmm

Funkar gör de ju men vill man ha den dära lilla extra "skjusen" i anläggningen är det 50mm2 som gäller...

536 Inlägg
17 december 2011
Mohawwk skrev:
Kalle_Finnen skrev:
Mohawwk skrev:

Funkar gör de ju men vill man ha den dära lilla extra "skjusen" i anläggningen är det 50mm2 som gäller...

Men då kan jag iaf köra såhär i början TILLS jag skaffat mig 50mm2!! big_smile Och ja jag är inte en av dom som bara säger att jag ska skaffa det, för jag är den som gör det med! ^^

21 761 Inlägg
17 december 2011
onlyrobban skrev:
Nu har jag jag en fråga som jag glad om jag fick svar på tongue  jag har ett Mac Audio 4100 slutsteg på 1000W och 2x230wrms och jag spelar med en Mutant MT-1507X 15" som har 400W RMS / 800W MAX / 1600W  och kanske inte den nyaste stereon     men jag kan spela så de låter okey på volym 11 men när jag höjer till volym 12 eller högre så låter det som att basen inte orkar så de börjar brusa som fan och sen höjer jag lite till så är det typ som att den stänger av sig :S  och jag har försökt ställa in slutsteget på massa jävla olika sätt men ju mer ja höjer ju mindre orkar basen :S

Kan de vara något fel på steget eller på stereon?

Hur har du kopplat basen, är två av stegets kanaler bryggkopplade till basen?
I så fall, driver de två andra kanalerna vanliga högtalare (tex framhögtalare)?

Basen är på 4 Ohm, vilket inte borde vara något problem för slutsteget att driva i bryggkopplat läge. Om de två andra kanalerna driver vanliga högtalare med minst 2 Ohms impedans så ska inte det heller vara något problem. Är allting rätt kopplat så rör det sig troligen om dålig strömförsörjning till själva slutsteget, kanske dålig kontakt i en strömkabel eller liknande. smile

8 Inlägg
17 december 2011
Det är bara basen som är kopplat till slutsteget, den är kopplad till plus och minus på en kanal. Men du tror inte det kan vara stereon eller att ja måste ha ett nytt steg med mera watt?tongue

21 761 Inlägg
18 december 2011
Man ska inte koppla så att bara ena kanalen driver en högtalare, då kan steget snedbelastas.

Är det Z4100?

Under kopplingsplinten för högtalarutgångarna borde det stå "bridged" på två ställen, koppla in basen på "bridged" under kanal 3+4 och kolla även om det finns någon speciell knapp som ska vridas/tryckas in när man bryggkopplar steget. Jag hittar ingen manual på nätet så jag vet inte exakt hur man ställer in steget för bryggkoppling, har bara sett någon halvtaskig bild på anslutningarna. smile

Hittills tror jag inte att stereon eller steget är dåliga på något sätt, jag vet för lite om hur allting är kopplat och hur alla inställningar är gjorda. Du bör även mäta med multimeter direkt på plinten där strömkablarna sitter fast vilken spänning det visar när du vrider upp stereons volym till 11-12.
Senast redigerat av Drönirettab (18 december 2011)

2 035 Inlägg
18 december 2011
I billebrotråden (den nya) så skrev LEO att man kan spela 150db med en es 8"are. VAD är det för låda då om jag får fråga? Ifrågasätter det inte men jag skulle gärna vilja spela det. Oavsett hur det låter.

Tips på volym och lådkonstruktion välkomnas! Har två st 8"

Biljudsveteran sen 1984!

8 Inlägg
18 december 2011
Drönirettab skrev:
Man ska inte koppla så att bara ena kanalen driver en högtalare, då kan steget snedbelastas.

Är det Z4100?

Under kopplingsplinten för högtalarutgångarna borde det stå "bridged" på två ställen, koppla in basen på "bridged" under kanal 3+4 och kolla även om det finns någon speciell knapp som ska vridas/tryckas in när man bryggkopplar steget. Jag hittar ingen manual på nätet så jag vet inte exakt hur man ställer in steget för bryggkoppling, har bara sett någon halvtaskig bild på anslutningarna. smile

Hittills tror jag inte att stereon eller steget är dåliga på något sätt, jag vet för lite om hur allting är kopplat och hur alla inställningar är gjorda. Du bör även mäta med multimeter direkt på plinten där strömkablarna sitter fast vilken spänning det visar när du vrider upp stereons volym till 11-12.

Ja har bryggat ochkollat fall de fanns nån knapp man kunde vrida på eller trycka på men de fanns inte och de låter samma som innan.yikes  så ja vettefan va problemet är asså. Ja har kollat alla kablar och det är som det ska vara men ändå låter de som att den inte driver ut allt:O

536 Inlägg
18 december 2011
onlyrobban skrev:
Drönirettab skrev:

Är det Z4100?

Ja har bryggat ochkollat fall de fanns nån knapp man kunde vrida på eller trycka på men de fanns inte och de låter samma som innan.yikes  så ja vettefan va problemet är asså. Ja har kollat alla kablar och det är som det ska vara men ändå låter de som att den inte driver ut allt:O

Och steget fick tillräckligt med ström?

8 Inlägg
18 december 2011
Kalle_Finnen skrev:
onlyrobban skrev:
Drönirettab skrev:

Är det Z4100?

Ja. Vad kan det vara för fel då?yikes

Voodoo
1 444 Inlägg
18 december 2011
dd1508D4 hur många liter behöver den slutet?  tänkte om jag skulle testa bygga front sub i bilen  om denna passar till de?  steget är ett spl dynamics ice 800  framsystemet är ett focal ps 165 drivet av ett focal solid 4  och hu är alpine cde123r

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

3 187 Inlägg
18 december 2011
onlyrobban skrev:
Kalle_Finnen skrev:
onlyrobban skrev:

Ja. Vad kan det vara för fel då?yikes

hur vet du det? har du testat att mäta?
hur är inställningarna på steget inställda?

21 761 Inlägg
18 december 2011
Stripz skrev:
dd1508D4 hur många liter behöver den slutet?  tänkte om jag skulle testa bygga front sub i bilen  om denna passar till de?  steget är ett spl dynamics ice 800  framsystemet är ett focal ps 165 drivet av ett focal solid 4  och hu är alpine cde123r

Prova med 11 liter byggvolym och labba med/utan dämpull. I teorin bör den kunna gå hyfsat djupt iaf. smile

Enligt parametrarna passar den bäst i slutet, men jag har aldrig sett något slutet lådförslag på DD:s hemsida.

2 035 Inlägg
18 december 2011
I billebrotråden (den nya) så skrev LEO att man kan spela 150db med en ES 8"are. VAD är det för låda då om jag får fråga? Ifrågasätter det inte men jag skulle gärna vilja spela det. Oavsett hur det låter.

Tips på volym och lådkonstruktion välkomnas! Har två st 8"

Biljudsveteran sen 1984!

1 324 Inlägg
18 december 2011
Hej!

Jag har kopplat in ett extra batteri.. och efter det så fick jag problem med slutstegen..

Det ena startar direkt om man har remoten inkopplad.. Fast remoten är urkopplad.. :S
Och det andra slutsteget startar helt utan remote!?!?

1 215 Inlägg
18 december 2011
DiZturbed skrev:
Hej!

Jag har kopplat in ett extra batteri.. och efter det så fick jag problem med slutstegen..

Det ena startar direkt om man har remoten inkopplad.. Fast remoten är urkopplad.. :S

Tycker du att det är konstigt att det bara startar när du har remote inkopplat?

1 324 Inlägg
18 december 2011
Pavva skrev:
DiZturbed skrev:
Hej!

Tycker du att det är konstigt att det bara startar när du har remote inkopplat?

Ja.. Eftersom det inte ska finns ström i kabeln när stereon inte är på..

Sök