tja på er ska bygga en baslåsa till min bmw e36a. men vet inte vad jag ska bygga för låda. om den ska vara sluten eller portad. basarna som ska användas är mutant 1007xxx 2 st.
mvh mattias
De där basarna passar bättre i basreflexlåda. Det finns lådförslag i manualen, åtminstone i den PDF-manual som kan laddas ner på deras hemsida.
jensen_cool skrev:
Alla kontakter som finns är checkade och det finns ingen son går mot ngn plåt... Mvh
Då är det resistansmätning av högtalarna som blir nästa sak att kontrollera tycker jag.
Hur skulle man kunna få mer dist av att mata steget med en högre spänning? Rimligtvis så borde ju steget gå svalare och jobba bättre då det inte behöver dra lika mycket ström för att leverera samma effekt.
jadå det går utmärkt bara till att sätta ett powerblock tex eller så. men tänk på att om du ändrar tjocklek på kablen så skall den säkras om till rätt säkring!
Mm har två basar med 4ohm och steget ska köras i 2. Nu har jag kopplat i lådan Plus till plus på först basen, sen vidare minus på första till plus på andra, sen minus på andra till minus.
Detta är alltså helt fel, om du fattar min förklaring hehe.
Serie koppling (så som du kopplade nu + --> - -->+ --> -) då tar du Ohm talet på spole 1 (4 ohm) och plussar med ohm talet på den andra basen (4 ohm) och får då ut 8 ohm.
Paralell koppling (så som jag visade: + --> + och sen - --> -) då tar du 1/4 + 1/4 = 0,25 + 0,25 = 0,5 tar du sen 1/0,5 så får 2 ohm. alltså är lasten 2 ohm 1/x+1/x alltså där x är ohm talet på talspolen. har du sen 4 st talspolar så är det bara att fortsätta köra 1/x+1/x+1/x+1/x=1/svaret.
förstår du nu? kan tyvär inte förklara på lättare sätt xD
Nu fattar jag Var så himla lost vid 1/0,5=2. Men tog en miniräknare och kontrollerade hehe. Det blev 2 som du skrev, lät hel konstigt i mitt huvud. Kan tilläga att matte var aldrig något av mina starka ämnen.
Tack som f.. nu fattar jag detta med ohm lite bättre.