3526
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Voodoo
1 444 Inlägg
29 december 2011
Tokken skrev:
Stripz skrev:
några säger att de är dåligt som inte enns provat de?

Skulle jag lägga 3500:- på ett steg skulle jag inte köpt det NEJ.. En DLS kopia kan jag leva utan.

Jag baserade mitt svar på min erfarenhet av autostudio som märke, och nej det dom gör är inte prisvärt någonstans tyvärr.

där jag beställde steget så gick de på 2000kr  och inte några 3500

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Voodoo
1 444 Inlägg
29 december 2011
Tokken skrev:
Stripz skrev:
Tokken skrev:

Oj måste varit vääääldigt länge sen då..?

var ett spl dynamics s4005

Då kan jag säga att det funnits SPL dynamics betyyyydligt längre än så i Sverige..  wink

kanske då men då verkade folk inte vara så  förtjusta  i de märket då jag köpte de steget smile

4 074 Inlägg
29 december 2011
Schevelius skrev:
evilaudio skrev:
Schevelius skrev:
Någon som har tips på billiga bra 5.25 system?

och vad är billigt för dig?

Det är väl så billigt som möjligt men det ska låta bra, alltså inte tävlingsljud.. men inga skitgrejjer,

Dessa har jag ej hört själv men en polare har såna i sin bil och han säger att dom absolut är värd pengarna!!!!!!!
http://www.autohifi.se/?category_id=274 … _id=T1-525

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Voodoo
1 444 Inlägg
29 december 2011
Schevelius skrev:
Någon som har tips på billiga bra 5.25 system?

Spl dynamics sd-5.2 låter väldigt bra för pengarna

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318252
Senast redigerat av Stripz (29 december 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 december 2011
Stripz skrev:
Tokken skrev:
Stripz skrev:
några säger att de är dåligt som inte enns provat de?

Skulle jag lägga 3500:- på ett steg skulle jag inte köpt det NEJ.. En DLS kopia kan jag leva utan.

Jag baserade mitt svar på min erfarenhet av autostudio som märke, och nej det dom gör är inte prisvärt någonstans tyvärr.

Låter vettigt när det går sönder. Kul att skicka tillbaka det. Då kan man ju lika gärna köra caraudiosecurity o få något vettigare för dessa 2000...

Voodoo
1 444 Inlägg
29 december 2011
Nitromast skrev:
Stripz skrev:
Tokken skrev:

Låter vettigt när det går sönder. Kul att skicka tillbaka det. Då kan man ju lika gärna köra caraudiosecurity o få något vettigare för dessa 2000...

en bilstereo butik har beställt hem  steget åt mig  å den butiken ligger 6 mil ifrån mig.
så de blir inga problem

och vad säger att de inte är vettigt då ?   har du testat steget ?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 december 2011
Stripz skrev:
Nitromast skrev:
Stripz skrev:

en bilstereo butik har beställt hem  steget åt mig  å den butiken ligger 6 mil ifrån mig.
så de blir inga problem

Då vänder vi på det.. Vad säger att det ÄR vettigt då?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Voodoo
1 444 Inlägg
29 december 2011
Tokken skrev:
Stripz skrev:
Nitromast skrev:

så de blir inga problem

Då vänder vi på det.. Vad säger att det ÄR vettigt då?

vad säger att de inte är vettigt då ? går man enligt specc så  är dom likvädriga om man jämför ice-1500
autostudiosteget fick jag billigt  så varför inte  då ta de och samtidigt  testa nå nytt ?? 
varför sitter ni och klankar ner på ett steg ni aldrig testat????

se e ju bara tomma ord å säga  att steget är skit när ni inte vet nått om de:)

de enda jag ville veta var om nån testat detta steg men istället börjas de diskuteras.
värt?

oh frågar man specifikt om ett steg så vill man väll inte ha massa svar med rek om andra steg?

695 Inlägg
29 december 2011
Loggade in nyss, 35 nya svar i aktuell tråd, men inte ett enda vettigt inlägg har skrivits av de 35.. Kan ni inte skapa en grupp på facebook o mäta snabel där istället?....
Senast redigerat av nesum (29 december 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 december 2011
nesum skrev:
Loggade in nyss, 35 nya svar i aktuell tråd, men inte ett enda vettigt inlägg har skrivits av de 35.. Kan ni inte skapa en grupp på facebook o mäta snabel där istället?....

..för ditt eget inlägg var ju fruktansvärt lysande?

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

695 Inlägg
29 december 2011
Tokken skrev:
nesum skrev:

..för ditt eget inlägg var ju fruktansvärt lysande?

Here we go again, du får gärna skicka PM o lipa om du tog de personligt, men bevara gärna tråden åt de intressanta..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Fotograf
228 Inlägg
29 december 2011
nesum skrev:
Agg1 skrev:
någon som har ritning osv på en baslåda till 2x12 tums basar? med port. Ska passa i min "sedan" bil smile

Någon som har en gängmodul till min transistordrivna himpadimpa med slangbella?.. Du får allt lämna lite mer uppgifter,  Annars finns här ingen som kan hjälpa dig..

Haha, hade tänk köpa 2st av: http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20 som ska drivas med ett http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

Jag vill då förstås få ljudet in i kupén i min Vectra, och tänkte då bygga en låda själv.
Är ute efter bra tryck! så ska nog ha en port i lådan, hur stor port vet jag inte, något tips? smile
Sen undrar jag hur stor lådan ska vara såklart, vill inte ha svar i liter, längd och bredd osv!

Snälla hjälp! smile

908 Inlägg
29 december 2011
1. Undrar om det kommer fungera bra med 1 Aero 6 port till 3st SPL Dynamics V300S4 1x4 12" basar. Eller blir det stor risk för flåsljud?
Får nämligen inte plats med ännu en aero 6 port då jag har en sedan. lådan kommer hamna på cirkus 180L och det ska spelas bas!

2. hade tänkt och sätta porten vid sidan av lådan så porten kommer in i skidluckan (basarna spelar mot "taket") vet att de ska egentligen sitta på samma sida men vad tror ni, kommer det bli bra ändå?

SPEC:

Size 322mm ( 12" )
Power handling (RMS/Peak) 350/700 W
Nominal impedance 4Ohm
Mounting depth 152 mm
Mounting diameter 273 mm
Magnet weight 80 oz
Voice Coil diameter 51 mm ( 2" )
Voice Coil Type/Material SVC / Black Aluminium
Fs 30 Hz
Vas 71.5 L
Qts 0.466
Qes 0.528
Qms 3.938
Xmax (lin/peak) 10/20 mm
Re 3.2 Ohm
Mms 146 g
BL 12.9 TM
SPL (1W/m) 87.5 dB

357 Inlägg
29 december 2011
evilaudio skrev:
heedlund93 skrev:
evilaudio skrev:

2st gto 504 borde funka bra..

men ska du ha 6,5" som bara midbas eller ska du ha dubbla kit?

dubbla kit tror jag för att kunna sprida diskant ljudet mer med diskanderna i olika vinklar:)     hade funderat mest på mrx steget så man skulle få allt likadant i bagaget eftersom jag tänkt bygga ställningar eller montera det bakom nån plexxi ruta typ..

Fast att ha högtalare åt alla möjliga riktningar i en bil skapar mer problem än va de gör nytta.

hade tänkt ha alla diskanterna på instrumentbrädan så det blir bara framifrån smile

Audi a4 billjudsprojekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=273022
151,4db @44hz med musik låda byggd för show/demo
Sponsorer sökes!

16 197 Inlägg
29 december 2011
Emiiilz skrev:
1. Undrar om det kommer fungera bra med 1 Aero 6 port till 3st SPL Dynamics V300S4 1x4 12" basar. Eller blir det stor risk för flåsljud?
Får nämligen inte plats med ännu en aero 6 port då jag har en sedan. lådan kommer hamna på cirkus 180L och det ska spelas bas!

2. hade tänkt och sätta porten vid sidan av lådan så porten kommer in i skidluckan (basarna spelar mot "taket") vet att de ska egentligen sitta på samma sida men vad tror ni, kommer det bli bra ändå?

SPEC:

Size 322mm ( 12" )
Power handling (RMS/Peak) 350/700 W
Nominal impedance 4Ohm
Mounting depth 152 mm
Mounting diameter 273 mm
Magnet weight 80 oz
Voice Coil diameter 51 mm ( 2" )
Voice Coil Type/Material SVC / Black Aluminium
Fs 30 Hz
Vas 71.5 L
Qts 0.466
Qes 0.528
Qms 3.938
Xmax (lin/peak) 10/20 mm
Re 3.2 Ohm
Mms 146 g
BL 12.9 TM
SPL (1W/m) 87.5 dB

jag har en låda på 140liter med 2st av dessa basar med 1st 6" port å de spelar riktigt bra.

Å de e ju bättre med färre basar i RÄTT  låda än med fler basar i fel låda.
Senast redigerat av evilaudio (29 december 2011)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

31 Inlägg
29 december 2011
evilaudio skrev:
Schevelius skrev:
evilaudio skrev:

och vad är billigt för dig?

Det är väl så billigt som möjligt men det ska låta bra, alltså inte tävlingsljud.. men inga skitgrejjer,

ska du driva de med slutsteg eller med stereon?

Har nog tänkt att driva dom med Stereon, skulle det bli stor skillnad med slutsteg eller?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 december 2011
Schevelius skrev:
evilaudio skrev:
Schevelius skrev:

ska du driva de med slutsteg eller med stereon?

Har nog tänkt att driva dom med Stereon, skulle det bli stor skillnad med slutsteg eller?

Stort svar ja..

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

BagarN
1 179 Inlägg
29 december 2011
Schevelius skrev:
Mohawwk skrev:
Schevelius skrev:

Okej, den enda bilstereo butik jag vet i närheten av Gävle är väl MDS?

http://ljudbutiken.nu/ är den ända jag vet....

Aa, det var den jag menade. Vad kan dom ta per meter för 50mm2?

Bara att åka o prata med Micke smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 december 2011
Stripz skrev:
Nitromast skrev:
Stripz skrev:

så de blir inga problem

Hur vet jag att funkypups är bland top 5 till det värsta som konstruerats i billjudsvärldens historia. Har jag testat dem? Nej.. Så du tror själv att den butiken kommer reparera ditt trasiga steg?.. Spelar väl ingen roll vem som beställer det? Lär väl skickas ändå. Lät ju inte som något de hade på hyllan.

Men jag ska väl inte dömma då jag inte provat. Men lycka till med det!

907 Inlägg
29 december 2011
primeramannen skrev:
Fick ett skumt fel idag.
jag var ute till bilen och tog bort en dörrsida för att högtalaren inte låter nått,skruvade bort den och såg att en kabel hade släppt från högtalaren satte tillbaka den och prov lyssnade innan jag monterade tillbaka dörrsidan och den lätt fortfarande ingenting så jag provade att skifta kablarna på steget,slog på stereon och då slog båda högtalarna men det kom inget ljud skiftade tillbaka då lätt det som det ska förutom att högtalaren i dörren är tyst igen!
vad kan felet vara?
Allt är kopplat som det ska har 35mm2 från batteriet till en split och sen 8mm2 från den in i stegen har jordat ordentligt i renslipad plåt,högtalarna har suttit i en annan bil innan så dom fungerar även steget som driver högtalarna har suttit i en annan bil

Steget är ett MDS GP4 och högtalarna är JL Audio TR650-CWI

istället för att gnälla på varann kan ni inte försöka hjälpa mig istället

Sök