1419
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

6 851 Inlägg
5 januari 2012
sellstedt1 skrev:
nån som vet vart man kan köpa en 4'' *360mm basport eller går det att ta 2st 2'' som är 130mm??

en vanlig 4" Aeroport med båda trattarna är totalt 380mm lång. Så du klarar dej där, om inte rörer måste vara 360mm + trattar.?

130 Inlägg
5 januari 2012
TT-Avant skrev:
Exterm skrev:
tujbo skrev:
Ull kommer inte hjälpa dig dels för att det samlar fukt och sen för att det inte gör din plåt eller dörrpanel stelare som är va du är ute efter.

Dock finns det ju klart vettiga alternativ om man inte vill tömma plånboken.

Så det finns ingen "billig enkel fix" som gör att det blir liite lite bättre, förutom ett ordentligt steg då så klart? tongue Det är så bra det kommer bli redan?

Billigast är såklart att bara smälla på lite asfaltsmatta, massa jobb, funkar hjälpligt. Men att använda dämmaterial som te. Dynamat, STP eller liknande är ju förståss bättre, men även dyrare.

PS: kom på en sak, ett ordentligt steg förvärrar bara allt skrammel wink

Men massa jobb pallar varken jag eller far tongue Och såå viktigt är det inte wink

Och det ska inte spelas högt så att det skramlar, jag tänkte mer på om man kunde få dem att spela lite tightare om de fick lite motstånd i form av dämpning, precis som i en baslåda smile

Exterm was here m^_^m

6 851 Inlägg
5 januari 2012
Exterm skrev:
TT-Avant skrev:
Exterm skrev:

Så det finns ingen "billig enkel fix" som gör att det blir liite lite bättre, förutom ett ordentligt steg då så klart? tongue Det är så bra det kommer bli redan?

Billigast är såklart att bara smälla på lite asfaltsmatta, massa jobb, funkar hjälpligt. Men att använda dämmaterial som te. Dynamat, STP eller liknande är ju förståss bättre, men även dyrare.

Men massa jobb pallar varken jag eller far tongue Och såå viktigt är det inte wink

Och det ska inte spelas högt så att det skramlar, jag tänkte mer på om man kunde få dem att spela lite tightare om de fick lite motstånd i form av dämpning, precis som i en baslåda smile

Nja, en baslåda blir väl inte direkt tightare i ljudet för man har ull, tvärt om. Spelar gärna lite hårdare utan..men smaksak wink

Nja, det kan vara att se över inställningarna möjligen.

130 Inlägg
5 januari 2012
TT-Avant skrev:
Exterm skrev:
TT-Avant skrev:

Nja, en baslåda blir väl inte direkt tightare i ljudet för man har ull, tvärt om. Spelar gärna lite hårdare utan..men smaksak wink

Nja, det kan vara att se över inställningarna möjligen.

Happ, vi får se då, det kanske spelar helt okej ändå, det är ju inga direkt dåliga högtalare, och GAS'arna som sitter i nu spelar rätt bra de med, fast de kostar halva priset smile

Exterm was here m^_^m

1 808 Inlägg
5 januari 2012
benz_89 skrev:
Gronwalls skrev:
TT-Avant skrev:

NEJ!!!

Så då blir det originalhögtalare

Annars finns det ju billigare Lättdrivna Kitsystem som kan spela okej genom att bara drivas på stereon, men ändå låta bättre än original

Kan du rekomendera några? helst under 1000kr om det går, samt några till hatthyllan med

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 januari 2012
Finns det något enkelt sätt att göra ett filter till en bas själv? Om man inte ska dela. Utan enbart använda "fullrange" signaler till basen.

6 851 Inlägg
5 januari 2012
Nitromast skrev:
Finns det något enkelt sätt att göra ett filter till en bas själv? Om man inte ska dela. Utan enbart använda "fullrange" signaler till basen.

Nu fattar inte jag riktigt, men är det ett passivt filter du vill använda dej av då? Enklast är ju en spole på högtalarkabeln, så kallat 6dB filter.

596 Inlägg
5 januari 2012
TT-Avant skrev:
sellstedt1 skrev:
nån som vet vart man kan köpa en 4'' *360mm basport eller går det att ta 2st 2'' som är 130mm??

en vanlig 4" Aeroport med båda trattarna är totalt 380mm lång. Så du klarar dej där, om inte rörer måste vara 360mm + trattar.?

Det vet ja inte men vad gör de om den är för lång eller kort

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 januari 2012
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:

Nu fattar inte jag riktigt, men är det ett passivt filter du vill använda dej av då? Enklast är ju en spole på högtalarkabeln, så kallat 6dB filter.

Jo jag antar det. Bara tänkt så att jag inte får fullfrekvens över basen! Okej, Men hur vet man vilken sorts spole man ska ha? Kanske man tom kan linda den själv.

1 727 Inlägg
5 januari 2012
Exterm skrev:
Tjo smile

Funderar på att dämpa dörrarna i min V70 för att få ut så mycket som möjligt från mina JBL GTO 6,5" middar.

Dämpull är no-no.
Täck för hela dörrsidan(innerplåten) med dämpmatta för att minimera läckage tillbaka mot kupen.
För tusen spänn får du ett Dynamat Doorkit som räcker och blir över.
Det kommer garanterad bli bättre svar i midbasen.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 727 Inlägg
5 januari 2012
sellstedt1 skrev:

Om du köper en "Aeroport" så räcker en sådan då man räknar in en del av "konorna" i totallängden.

Pierre

1 727 Inlägg
5 januari 2012
Gronwalls skrev:
Kan du rekomendera några? helst under 1000kr om det går, samt några till hatthyllan med

Jag har skickat högvis med Spectronkit till ekonomiska dalmasar, strax under tusingen.
Vill du ha inlinefilter finns Audio System kit, prick tusingen.

Förstaköparna har oftast återkommit för ett par till i någon andrabil typ, gäller båda modellerna.

Pierre

1 727 Inlägg
5 januari 2012
Nitromast skrev:

6dB-filter räcker inte till basen, du behöver (minst) 12dB-filter.
Smartast kolla med HIFIKIT i Stockholm, dom har både färdiga och lösa
komponenter i olika prisklasser.

Pierre

1 727 Inlägg
5 januari 2012
Nu e man helt tokig, hur mycket inlägg som helst, men det är ju kul, och det bör hjälpa "några" på traven.

Pierre (lite SPAM-gubbe) big_smile
Senast redigerat av Horsyhorse (5 januari 2012)

6 851 Inlägg
5 januari 2012
Horsyhorse skrev:
Nu e man helt tokig, hur mycket inlägg som helst, men det är ju kul, och det bör hjälpa "några" på traven.

Det va ett j***a tjat på Pierre idag då!! tongue

BagarN
1 179 Inlägg
5 januari 2012
Horsyhorse skrev:

skönt att nån har svar på allt iallafall big_smile

6 851 Inlägg
5 januari 2012
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:

Jo jag antar det. Bara tänkt så att jag inte får fullfrekvens över basen! Okej, Men hur vet man vilken sorts spole man ska ha? Kanske man tom kan linda den själv.

Men du..kan du inte dela direkt på steget då? då får du full till steget, men inte till basen. i steg sitter det ju oftast minst 12dB filter iaf.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 januari 2012
Horsyhorse skrev:
Nitromast skrev:

6dB-filter räcker inte till basen, du behöver (minst) 12dB-filter.
Smartast kolla med HIFIKIT i Stockholm, dom har både färdiga och lösa
komponenter i olika prisklasser.

Pierre

Okej jag får kika där då! smile Tackar!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 januari 2012
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:

Men du..kan du inte dela direkt på steget då? då får du full till steget, men inte till basen. i steg sitter det ju oftast minst 12dB filter iaf.

Nej gick ju inte här sad Hemmasteg. Men vill ha ena kanalen till en sub

21 761 Inlägg
5 januari 2012
Menar du att du har ett tvåkanals steg och vill köra basen på ena kanalen och övriga högtalare på andra kanalen?

Sök