2130
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

6 851 Inlägg
5 januari 2012
Drönirettab skrev:
Menar du att du har ett tvåkanals steg och vill köra basen på ena kanalen och övriga högtalare på andra kanalen?

Ja jag fattar inte heller?

174 Inlägg
5 januari 2012
Snälla kan någon svara på denna fråga
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3#p3059603

Audi A5 3.0TDI Steg 2

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2012
Horsyhorse skrev:
Nu e man helt tokig, hur mycket inlägg som helst, men det är ju kul, och det bör hjälpa "några" på traven.

Pierre (lite SPAM-gubbe) big_smile

Det var dock ett tag sedan du öppnade truten här wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 januari 2012
Drönirettab skrev:
Menar du att du har ett tvåkanals steg och vill köra basen på ena kanalen och övriga högtalare på andra kanalen?

Jag har ett 2x1 kanals steg som jag vill köra en sub på ena sidan medans jag kör högtalarna på andra

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2012
lenti skrev:
så om jag ligger på 21mm kabel kan jag ligga runt 40-60A?

Har en fråga ang förstärkare..

Köpte en billig mutant förstärkare till min vinterbil Nissan Almera och kopplade den med smalare sladdar än på Audin
kör mutant basen som jag körde på audin först, det jag undrar är..
Dem "större" dyrare stegen blir dem varmare än dem billiga?
för att jag va ute en runda med bilen ca 10min spelade mellanhögt musik säg 60% när jag körde in till garaget å kände på slutsteget så va det varmt men inte så man bränner sig såklart..

Med mutant förstärkaren till samma bas på andra bilen så blir förstärkaren bara ljummet efter 25 30min, altså en hel del mindre värme än SPL 150.2 som jag har på Audin..

En sak till, när jag startar bilen och stereon startas samt slutsteget så startas en blå lampa men också en röd lampa i ca 2-3 sekunder sen släcks den röda

vad kan felet vara?

EDIT:
Kollad på denna PDF fil om hur kopplingarna skall vara.
http://www.dls.se/files/136/1/Subwooferinkoppling.pdf

På Almeran, så är basen 1x4Ohm spole och den är kopplad som bild nr 3
jag hade samma koppling på Audin, men kan det vara så att på audin behöver jag koppla som bild nr 1?

SPL Dynamics ICE 150.2
2x140Wrms i 4ohm 14,4V
2x190Wrms i 2ohm 14,4V
1x360Wrms i 4ohm 14,4V

Mutant NW280SP
2x80W rms 4ohm
2x120W rms 2ohm
2x160W rms 1ohm

Mer effekt innebär att det kräver mer ström vilket genererar mer värme från steget.
Därför blir det större steget varmare.....det flyter mer ström genom det.

Nej.....basen skall kopplas som enligt bild 3. Förutsatt att det är vänster plus och höger minus som används (det enda som händer är att basen blir fasvänd om det är tvärtom med vänster minus och höger plus)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
5 januari 2012
lenti skrev:

Ja, det kan du ha om slutsteget inte kommer att dra mer ström än så. Den högsta rekommenderade säkringen till 21 mm2 kabel är 100 A, det är ju ingen nackdel att använda en sån säkring även om slutsteget inte drar så pass mycket ström. smile

lenti skrev:

Köpte en billig mutant förstärkare till min vinterbil Nissan Almera och kopplade den med smalare sladdar än på Audin
för att jag va ute en runda med bilen ca 10min spelade mellanhögt musik säg 60% när jag körde in till garaget å kände på slutsteget så va det varmt men inte så man bränner sig såklart..

Med mutant förstärkaren till samma bas på andra bilen så blir förstärkaren bara ljummet efter 25 30min, altså en hel del mindre värme än SPL 150.2 som jag har på Audin..

Om det är någon speciell skillnad mellan "billiga" och "dyra" steg vet jag inte, men det skiljer iaf mellan olika steg hur varma de är vid sin driftstemperatur. Säkert kan bla kylningens konstruktion ha att göra med hur vamt chassit blir.

Det verkar åtminstone vara rätt kopplat på SPL 150.2 när jag kikar i PDF-manualen, bryggkopplingen ska göras på samma sätt som bild nr 3 visar i din länk.

lenti skrev:
En sak till, när jag startar bilen och stereon startas samt slutsteget så startas en blå lampa men också en röd lampa i ca 2-3 sekunder sen släcks den röda

vad kan felet vara?

Mät spänningen på stegets plint där strömkablarna sitter, kolla både innan du slår på och samtidigt som du slår på stereon för att se ifall spänningen tillfälligt får en tydlig "dipp". Passa samtidigt på att undersöka eventuella metalltrådar som kan "spreta ut" på samtliga kabar vid steget. smile

Ajdå, hela 5 minuter sen. sad  Åldern. wink
Senast redigerat av Drönirettab (5 januari 2012)

174 Inlägg
5 januari 2012
Lonefox skrev:
lenti skrev:

vad kan felet vara?

EDIT:
Kollad på denna PDF fil om hur kopplingarna skall vara.
http://www.dls.se/files/136/1/Subwooferinkoppling.pdf

På Almeran, så är basen 1x4Ohm spole och den är kopplad som bild nr 3
jag hade samma koppling på Audin, men kan det vara så att på audin behöver jag koppla som bild nr 1?

SPL Dynamics ICE 150.2
2x140Wrms i 4ohm 14,4V
2x190Wrms i 2ohm 14,4V
1x360Wrms i 4ohm 14,4V

Mutant NW280SP
2x80W rms 4ohm
2x120W rms 2ohm
2x160W rms 1ohm

Mer effekt innebär att det kräver mer ström vilket genererar mer värme från steget.
Därför blir det större steget varmare.....det flyter mer ström genom det.

Nej.....basen skall kopplas som enligt bild 3. Förutsatt att det är vänster plus och höger minus som används (det enda som händer är att basen blir fasvänd om det är tvärtom med vänster minus och höger plus)

Tack för ditt svar big_smile så jag har kopplat rätt och det är inget fel på steget då big_smile skönt å höra
men varför börja den röda lampan lysa sen slockna igen då?

samt nu ha jag beställt en DLS Preformance OA8 som är 1x8 Ohm, hur blir kopplingen då? :S skall det fortfarande va samma på SPL slutsteget så som jag har kopplat? för den ha ju max 1x4ohm dvs den ger inte ut all effekt, men de kommer fortfarande fungera bra?
Senast redigerat av lenti (5 januari 2012)

Audi A5 3.0TDI Steg 2

174 Inlägg
5 januari 2012
Drönirettab skrev:
lenti skrev:

Ja, det kan du ha om slutsteget inte kommer att dra mer ström än så. Den högsta rekommenderade säkringen till 21 mm2 kabel är 100 A, det är ju ingen nackdel att använda en sån säkring även om slutsteget inte drar så pass mycket ström. smile

lenti skrev:

Om det är någon speciell skillnad mellan "billiga" och "dyra" steg vet jag inte, men det skiljer iaf mellan olika steg hur varma de är vid sin driftstemperatur. Säkert kan bla kylningens konstruktion ha att göra med hur vamt chassit blir.

Det verkar åtminstone vara rätt kopplat på SPL 150.2 när jag kikar i PDF-manualen, bryggkopplingen ska göras på samma sätt som bild nr 3 visar i din länk.

lenti skrev:

vad kan felet vara?

Mät spänningen på stegets plint där strömkablarna sitter, kolla både innan du slår på och samtidigt som du slår på stereon för att se ifall spänningen tillfälligt får en tydlig "dipp". Passa samtidigt på att undersöka eventuella metalltrådar som kan "spreta ut" på samtliga kabar vid steget. smile

Ajdå, hela 5 minuter sen. sad  Åldern. wink

Tack för svar, får testa det, skall in till DNBilradio.se på måndag som tur så är det nära mig och se om han också kan kolla upp om det är något fel med förstärkaren samt göra mätningar.

Audi A5 3.0TDI Steg 2

81 Inlägg
5 januari 2012
Hej!

Har en BMW e39 02 som så många andra har pixelfel i orginalstereon, vill så klart bli av med det störningsmomentet så har börjat kika på lite dubbel-din DVD/multimediaspelare. Vad behöver jag för att kunna ansluta en sådan till bilen orginal kablage ? Har tittat på Kenwood DDX3058 men kanske finns bättre alternativ till samma peng?

6 851 Inlägg
5 januari 2012
Sportkorv skrev:
Hej!

Har en BMW e39 02 som så många andra har pixelfel i orginalstereon, vill så klart bli av med det störningsmomentet så har börjat kika på lite dubbel-din DVD/multimediaspelare. Vad behöver jag för att kunna ansluta en sådan till bilen orginal kablage ? Har tittat på Kenwood DDX3058 men kanske finns bättre alternativ till samma peng?

Har du något orginal steg i din bil?

21 761 Inlägg
5 januari 2012
Nitromast skrev:
Jag har ett 2x1 kanals steg som jag vill köra en sub på ena sidan medans jag kör högtalarna på andra

Sånt är väl inte att föredra, förstärkaren kan "snedbelastas" vad jag vet. Dessutom kommer de vanliga högtalarna att spela i "mono", vilket kan ge konstigt ljud i vissa fall. smile

1 727 Inlägg
5 januari 2012
På HIFIKIT finns det säkerligen subfilter med höger+vänster IN, sub UT.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 januari 2012
Drönirettab skrev:
Nitromast skrev:

Sånt är väl inte att föredra, förstärkaren kan "snedbelastas" vad jag vet. Dessutom kommer de vanliga högtalarna att spela i "mono", vilket kan ge konstigt ljud i vissa fall. smile

De har ju varsin "ratt" så att säga. Kan tänka mig att det är separat strömförsörjning med. Borde det inte vara svårt att snebelasta steget då? Men hur ska jag annars göra? Skaffa ett filter som delar båda kanalerna och köra suben och övriga högtalarna på samma kanaler?

81 Inlägg
5 januari 2012
TT-Avant skrev:
Sportkorv skrev:
Hej!

Har du något orginal steg i din bil?

Hmm inget jag sett iallafall. Buissness ljud med kassett och växlare orginal men numer är kassetten utbytt till cd.

6 851 Inlägg
5 januari 2012
Har du idag redan en eftermarknads cd spelare i bilen?

21 761 Inlägg
5 januari 2012
Nitromast skrev:
De har ju varsin "ratt" så att säga. Kan tänka mig att det är separat strömförsörjning med. Borde det inte vara svårt att snebelasta steget då? Men hur ska jag annars göra? Skaffa ett filter som delar båda kanalerna och köra suben och övriga högtalarna på samma kanaler?

Du får väl kolla hos tex HIFIKIT, som Horsyhorse skriver, annars kanske Ljudia har såna filter också. Jag kikade på de två ställena nyss, men hittade inte några som specifikt hade höger+vänster in och monosub ut. Fast man kan ju maila dem och fråga. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 januari 2012)

81 Inlägg
5 januari 2012
TT-Avant skrev:
Har du idag redan en eftermarknads cd spelare i bilen?

Nej, e orginal buisness cd jag stoppade isället för kassetten.

6 851 Inlägg
5 januari 2012
Ah..Men som sagt, finns e39 både med org. steg och inte. Detta måste man veta innan man skaffar mellanstycket.
Men org. steget ska isf. sitta bak där CD växlaren sitter, eller innanför panelen.

Men du behöver antingen:Autoleads PC2-05-4 om du inte har slutsteg
har du slutsteg behövs:Autoleads PC9-405

Voodoo
1 444 Inlägg
6 januari 2012
Nitromast skrev:
Drönirettab skrev:
Nitromast skrev:

vad är de för steg ? och varför köra högtalare mono ?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Voodoo
1 444 Inlägg
6 januari 2012
XTR-380D2S hur stor låda ska jag ha ?  har 6" aero port  ska sitta i audin och lyssnar på hiphop dubstep  metall  så  hellst avstämd kring  38-40 hz

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Sök