4017
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

6 851 Inlägg
6 januari 2012
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:

De har ju varsin "ratt" så att säga. Kan tänka mig att det är separat strömförsörjning med. Borde det inte vara svårt att snebelasta steget då? Men hur ska jag annars göra? Skaffa ett filter som delar båda kanalerna och köra suben och övriga högtalarna på samma kanaler?

Varför inte skaffa ett monoblock till basen oxå för då? Finns väl "billiga" men funktionella hos bla. HiFikit, Ljudia eller liknande? Menar alltså sånna som du kan fälla in i baslådan..

Tycker dem som är infällda brukar ha lite klen effekt.. Även om kanske 300Wrms borde räcka i en lägenhet.
Just nu vill jag bara ha något som möter upp mina högtalare. Då de är ganska små så har de inget att göra i djupbasregistret alls. Tänkte om det gick att köra en kanalen på mitt slutsteg över en bas och vanliga högtalarna över den andra. Ljudbilden blev inget förändrad när jag körde båda högtalarna på högra. Därför tänkte jag då enkelt skaffa mig ett filter och sätta en baslåda på andra kanalen. Men köper väl ett slutsteg istället med inbyggda filter. Trodde de gick att göra ett eget filter rätt så lätt om man bara skulle filtrera bort övre frekvenserna.
Men men, tack ändå

nja, 300Wrms till hemmaHiFi är ju endel roll
Hade det varit jag hade jag skaffat mej ett separat monoblock..
Men här är kanske sånt du letar efter? http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2529

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 januari 2012
TT-Avant skrev:
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:

Varför inte skaffa ett monoblock till basen oxå för då? Finns väl "billiga" men funktionella hos bla. HiFikit, Ljudia eller liknande? Menar alltså sånna som du kan fälla in i baslådan..

Tycker dem som är infällda brukar ha lite klen effekt.. Även om kanske 300Wrms borde räcka i en lägenhet.
Just nu vill jag bara ha något som möter upp mina högtalare. Då de är ganska små så har de inget att göra i djupbasregistret alls. Tänkte om det gick att köra en kanalen på mitt slutsteg över en bas och vanliga högtalarna över den andra. Ljudbilden blev inget förändrad när jag körde båda högtalarna på högra. Därför tänkte jag då enkelt skaffa mig ett filter och sätta en baslåda på andra kanalen. Men köper väl ett slutsteg istället med inbyggda filter. Trodde de gick att göra ett eget filter rätt så lätt om man bara skulle filtrera bort övre frekvenserna.
Men men, tack ändå

nja, 300Wrms till hemmaHiFi är ju endel roll
Hade det varit jag hade jag skaffat mej ett separat monoblock..
Men här är kanske sånt du letar efter? http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2529

Får kanske ta o göra det då. Jo det är väl något i den stilen. Men den är lite klen.
Eller ett till slutsteg som jag bryggar är ju möjligt också.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 januari 2012
nesum skrev:
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:

Men men, tack ändå

Enklare att dela med ett aktivt filter på signalen innan steget, tycker jag.. Att köra basen mono är inget konstigt alls, men resten av systemet ska man köra i stereo annars blir ljudbilden mycket trisst. Du avgör själv såklart.. De finns en hel del inbyggnadssteg avsett för att bygga aktiv subb som levererar bra mycke mer effekt än 300 watt, satt just o kollade på ett Hypex DS8.0 som ska leverera 800w/rms i 4 ohm. Samt mina gamla aktiva mackie hornbasar hade inbyggt slutsteg på 1000w.. Så de finns, frågan är bara om plånboken räcker till...

Jo precis. Om plånboken räcker till. Inbyggnadsstegen är inte direkt billiga om man ska ha lite effekt. Men det är ju helt klart smidigare!

320 Inlägg
6 januari 2012
Har en liten fråga.. Ska peta in en gas 12" bas i min lilla låda nu i helgen och funderar på om man ska ta och koppla in ett till batteri när man ändå håller på (får ett helt nytt av tjejens pappa och undrar då om det räcker med den 8mm kabeln som jag hade tänkt dra till slutsteget och dra den mellan batteriet där fram och batteriet där bak?? Eller kommer jag att behöva grövre kabelom jag ska ha ett till batteri där bak?

21 761 Inlägg
6 januari 2012
Jag tycker att man bör ha minst så grov kabel att den kan hantera generatorns maxström utan stora spänningsfall och att den kabeln kan avsäkras med minst generatorns märkström, vilket innebär att om generatorn tex är på 100 A så bör man ha minst 21 mm2 kabel med 100 A säkring. Eftersom kabeln ska sitta mellan två spänningskällor (dvs batterierna) så får du komma ihåg att det ska sitta en säkring vid varje batteri. smile

908 Inlägg
6 januari 2012
Hej

Märkte nu när jag hållde på och mixtra med gainen på steget att basarna låt väldigt "knackande" när man höjde upp gainen en bit, vet att tillslut ska det börja låta dåligt men när man känner på basarna, dvs trycker ner de i bott så märker man att konan "hackar" tag i nånting, inge missljud eller liknande utan bara att det hackar tag i nånting.. Är detta verkligen normalt? ljudet är lika bra när man sitter i bilen som om de vore nya.

basarna är 3st SPL V300S4 12" monterade i en 190L box.
Drivs utav 1 HXA3K slutsteg.
Senast redigerat av Emiiilz (6 januari 2012)

320 Inlägg
6 januari 2012
en sak till jag kom på.. just nu har jag ett 6,5 kit som sitter i hatthyllan men frågan då är om jag skulle få ut mer eller bättre ljud genom att sätta lådor under högtalarna istället för att dom hänger fritt? högtalarna jag har är ett par  B2 Audio ES6.1

16 197 Inlägg
6 januari 2012
Norrby89 skrev:
en sak till jag kom på.. just nu har jag ett 6,5 kit som sitter i hatthyllan men frågan då är om jag skulle få ut mer eller bättre ljud genom att sätta lådor under högtalarna istället för att dom hänger fritt? högtalarna jag har är ett par  B2 Audio ES6.1

du kommer garanterat kunna spela högre om du sätter dom i lådor.. å troligtvis spela mer bas oxå.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

320 Inlägg
6 januari 2012
evilaudio skrev:
Norrby89 skrev:

du kommer garanterat kunna spela högre om du sätter dom i lådor.. å troligtvis spela mer bas oxå.

Hmm okej frågan då är hur stor låda man ska göra? vill inte ha allt för stor då jag inte vet hur mycket hatthyllan klarar av att hålla upp

16 197 Inlägg
6 januari 2012
Norrby89 skrev:
evilaudio skrev:
Norrby89 skrev:

Hmm okej frågan då är hur stor låda man ska göra? vill inte ha allt för stor då jag inte vet hur mycket hatthyllan klarar av att hålla upp

skulle tippa på runt 5 liter per högtalare.

320 Inlägg
6 januari 2012
evilaudio skrev:
Norrby89 skrev:
evilaudio skrev:

Hmm dvs 20x20x15 cm borde bli perfekt? blir 6 liter om jag har räknat rätt

7 281 Inlägg
6 januari 2012
Norrby89 skrev:
evilaudio skrev:
Norrby89 skrev:

Minus materialets tjocklek då.

320 Inlägg
6 januari 2012
Brains skrev:
Norrby89 skrev:
evilaudio skrev:

Minus materialets tjocklek då.

precis.. men spelar det någon roll vad man kör för material? tänkte om jag kan köra vanliga plankor då jag tror jag har lite liggandes eller om det är att föredra att köra med spånskiva eller mdf?

613 Inlägg
6 januari 2012
tjenna har en 745 jag vill byta originalhögtalarna i dörrarna på inget värstingskit för 4000 utan något som spelar bra lite bättre bas än originalarna men fortfarande samma tum tror det är 4 på de gamla har ni några tips? tack på förhand

16 197 Inlägg
6 januari 2012
Anderholm skrev:
tjenna har en 745 jag vill byta originalhögtalarna i dörrarna på inget värstingskit för 4000 utan något som spelar bra lite bättre bas än originalarna men fortfarande samma tum tror det är 4 på de gamla har ni några tips? tack på förhand

de sitter 5,25" i 740... 

ska du driva dom med stereon?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 januari 2012
Jag har en fundering på detta med 6, 12, 18, 24db filter.
Provade själv att ställa in 24db på basen idag istället för de 12db som fanns från början. Spelade ju både högre och med bättre snärt.
Vad är skillnaden och vad bör man ha för respektive högtalare.
Är det de övriga frekvenserna som blir bortdelade med 6-24db eller hur fungerar det?

908 Inlägg
6 januari 2012
Emiiilz skrev:
Hej

Märkte nu när jag hållde på och mixtra med gainen på steget att basarna låt väldigt "knackande" när man höjde upp gainen en bit, vet att tillslut ska det börja låta dåligt men när man känner på basarna, dvs trycker ner de i bott så märker man att konan "hackar" tag i nånting, inge missljud eller liknande utan bara att det hackar tag i nånting.. Är detta verkligen normalt? ljudet är lika bra när man sitter i bilen som om de vore nya. Dock när man står bakom bilen och lyssnar när basarna slår så hör man att det låter faktiskt lite konstigt, men inte i cupen.

Någon? smile

21 761 Inlägg
6 januari 2012
Nitromast skrev:
Jag har en fundering på detta med 6, 12, 18, 24db filter.
Provade själv att ställa in 24db på basen idag istället för de 12db som fanns från början. Spelade ju både högre och med bättre snärt.
Vad är skillnaden och vad bör man ha för respektive högtalare.
Är det de övriga frekvenserna som blir bortdelade med 6-24db eller hur fungerar det?

Antalet dB i detta fall innebär hur mycket filtret dämpar bort frekvenserna ovanför/nedanför den inställlda delningsfrekvensen, värdet anges som antalet decibel per oktav. Om du tex ställer in LPF på 70 Hz och 12 dB/oktav, då har signalen dämpats med 12 dB en oktav ovanför 70 Hz (dvs vid 140 Hz).

Ju brantare delning desto mindre ljud hörs från de frekvenser man delar bort, på så sätt utnyttjas högtalaren bättre eftersom den kan jobba effektivare med just de frekvenser den ska spela. smile

Vilket värde som är lämpligast för varje högtalare beror på flera saker, bla hur pass bra de återger frekvenser inom det område man vill att de ska spela och dels hur stort avstånd det är mellan de olika högtalarna.
Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2012)

16 197 Inlägg
6 januari 2012
Emiiilz skrev:
Emiiilz skrev:
Hej

Märkte nu när jag hållde på och mixtra med gainen på steget att basarna låt väldigt "knackande" när man höjde upp gainen en bit, vet att tillslut ska det börja låta dåligt men när man känner på basarna, dvs trycker ner de i bott så märker man att konan "hackar" tag i nånting, inge missljud eller liknande utan bara att det hackar tag i nånting.. Är detta verkligen normalt? ljudet är lika bra när man sitter i bilen som om de vore nya. Dock när man står bakom bilen och lyssnar när basarna slår så hör man att det låter faktiskt lite konstigt, men inte i cupen.

Någon? smile

basarna BOTTNAR.. dvs talspolen slår i botten på magneten, vilket dom går sönder av.

hur har du ställt in allt?

Voodoo
1 444 Inlägg
6 januari 2012
kopplade in  allt  ikv  och montera in autostudio ref 1500.1 steget  och körde dd1508d4  i 2 ohm på den.. men  fan heller  de spela ju  dubbelt så lite  om inte mindre..  och de var med allt fullt  gain  bas nivå på stereon osv ...  måste ju vara nå fel på steget?  lr  suger de verkligen röv?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Sök