6622
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Okey, tack.
Det var en snubbe som kopplat sådär på ett bryggat steg som klarade av 2ohms belastning...

Står det bara 2 ohm stabilt så är dte per kanal det anges.
Annars STÅR det om dte klarar 2 ohm bryggat och således även ett ohm mono.

Det är klart...vissa steg klarar av att lastas ner hårdare än specat men det kräver en riktigt stabil försörjning....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

535 Inlägg
5 augusti 2009
Det var ett GAS 4*100watt. tongue Det verkar hålla än så länge iaf.

Motorer utan turbo.....suger!

4 693 Inlägg
5 augusti 2009
Volvo_wicke skrev:
Snoogiloo skrev:
Volvo_wicke skrev:
Vad för billigt steg skulle kunna orka driva en MDS fzr bas på 500wrms?

vilken ohm på spolen/spolarna?

Hittar bara en mds fzr motion 12" bas men den e på 600w rms så den e de ju inte ^^

Har dubbla spolar på 4ohm. men har kopplat så jag får ut 2ohm

Jag har ett MDS steg på 800 rms i 2 ohm om du är sugen smile Men då får du komma och hämta det wink

Booyakasha!

7 241 Inlägg
5 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:

Alpha antar jag.

Det GÅR ett tag med de stegen om spänningen hålls uppe (själv kört bryggat i två ohm med ett sådant......lät apskit men det spelade)

535 Inlägg
6 augusti 2009
Lonefox skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

Alpha antar jag.

Japp, ett lite äldre alpha tror jag. Framsidan är kromad med GAS märket i mitten.

Hur kommer basljudet att påverkas av att lådan är för liten? Jag har en reflexlåda på 80 liter, men basarna ska ha 93.
Går det att kompensera genom att ändra portens längd eller något?

6 Inlägg
6 augusti 2009
finns det nåt ljud packet nånstans där man får ett packet med högtalare, bass osv? länka gärna:)

7 241 Inlägg
6 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Lonefox skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

Alpha antar jag.

Japp, ett lite äldre alpha tror jag. Framsidan är kromad med GAS märket i mitten.

Hur kommer basljudet att påverkas av att lådan är för liten? Jag har en reflexlåda på 80 liter, men basarna ska ha 93.

Det där var LÄNGESEDAN jag kunde.
Var många år sedan jag gick över till slutna lådor och har stannat kvar där smile

6 Inlägg
6 augusti 2009
tjenare ska köpa ljud till bilen imorrn (bmw e34) och hade tänkt att köpa huvudenhet + http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=1479         . Blir det bättre ljud om man köper ett lite dyrare framsystem än att dela ut pengarna på framsystem + bak ?

685 Inlägg
6 augusti 2009
mbirke skrev:
tjenare ska köpa ljud till bilen imorrn (bmw e34) och hade tänkt att köpa huvudenhet + http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=1479         . Blir det bättre ljud om man köper ett lite dyrare framsystem än att dela ut pengarna på framsystem + bak ?

Ljudbilden blir bättre ja och du får bättre ljud där framme dock så får du inge ljud där bak.

4 693 Inlägg
6 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Lonefox skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

Alpha antar jag.

Ja, det kan du. Men fråga Dröni, han kan räkna sånt.

Booyakasha!

7 Inlägg
6 augusti 2009
Hej!
Jag ska inte vara sen på att erkänna att jag inte är en höjdare på det här med stereo inkoppling...
Jag har precis köpt ny bil en peugeot 206 så sitter det i en Alpine framenhet och när jag plockade ut den idag så såg jag att det sitter 3 röd och 3 vita ingångar så min fråga är ska man använda alla eller räcker det med en röd och en vit?
tacksam för svar=)
// Robin

685 Inlägg
6 augusti 2009
tjucke skrev:
Hej!
Jag ska inte vara sen på att erkänna att jag inte är en höjdare på det här med stereo inkoppling...
Jag har precis köpt ny bil en peugeot 206 så sitter det i en Alpine framenhet och när jag plockade ut den idag så såg jag att det sitter 3 röd och 3 vita ingångar så min fråga är ska man använda alla eller räcker det med en röd och en vit?
tacksam för svar=)
// Robin

det hela beror på vad för slutsteg du har.

du har antagligen Front, Rear och Subwoofer lågnivåutgångar isåfall.

har du 1 slutsteg till front högtalarna och 1 till subwoofer så använder du såklart front och subwoofer utgångarna smile och har du kanske ett 4 kanals steg där du tänkt brygga basarna på 2 kanaler och front högtalare på 2 så är det bara att dra Front utgångarna till kanalerna där du kopplar in högtalarna och subwoofer utgångarna till den du kopplar in basen i smile

1 Inlägg
6 augusti 2009
Om man ska löda en egen stereo lågnivåkabel som är trippelskärmad, vilka kablar ska på vilket stift i kontakten och var ska man ansluta skärmen (om den ska anslutas nånstans?).

Denna kabel jag pratar om

7 Inlägg
6 augusti 2009
Tackar så mycket för informatonen=)
skriver in igen efter helgen hur det blev=)

535 Inlägg
6 augusti 2009
Softis skrev:
Ja, det kan du. Men fråga Dröni, han kan räkna sånt.

Tack för tipset. Dröni verkar grym på det där!

Hur många relän kan man driva med remoten egentligen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2009
Vänd på frågan, borde vara "hur många remoter kan man driva med reläet?" wink För remoten har inga problem att skicka puls till ett eller flera relän, och ett relä kan mata remotesignal till mååååånga steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 074 Inlägg
6 augusti 2009
Hur räknar man ut avstämningen på en kvartsvågs pipa?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

535 Inlägg
6 augusti 2009
ChriZtoffer skrev:
Vänd på frågan, borde vara "hur många remoter kan man driva med reläet?" wink

Ja du tänker så! smile Tänkte på remoten från sterion jag. roll Kollade runt lite på relän, och styrströmmen på ett av dom var 150mA. Har för mej att remoten på sterion pallar 0.5A. räcker till 3 relän då. Funderar på att använda 2 relän, ett bak till slutsteget och ett fram för något annat kul.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 augusti 2009
Varför köra på flera relän för? Om det nu inte är något jätteklent så kan du ju garanterat driva flera saker på samma, inte bara mata remotesignal till stegen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
7 augusti 2009
Ja du har rätt. Tänkte bara ha ett relä bak, för steg, och ett fram för något annat skoj (kanske en tuta från hornblaster?). Men det fram kan jag ju driva styrströmmen med från någon lampa eller något föresten.. Jaja, det går iaf att driva 3 relän på sterioremoten, onödigt vetande. tongue

Sök