4467
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
7 januari 2012
Spelar alla högtalare i fas med varandra?

Testa att bara köra DD1508D4, sedan bara SPL 380D2. Låter det bättre när du kör var för sig så ligger de i ofas med varandra. smile

Voodoo
1 444 Inlägg
7 januari 2012
Drönirettab skrev:

Testa att bara köra DD1508D4, sedan bara SPL 380D2. Låter det bättre när du kör var för sig så ligger de i ofas med varandra. smile

de e ju de  har inte byggt nån låda till spl basen  utan har  endast bytt steg till 8an  och de vart sämmre med autostudio steget..  är knappt att de spelar  just att man hör  basen  med full gain på steget och full level på  stereon.. med ice-800 steget så spelade på rejält emot vad de är nu.... antar att de är nå redigt fel på steget..

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
7 januari 2012
Stripz skrev:
Drönirettab skrev:

de e ju de  har inte byggt nån låda till spl basen  utan har  endast bytt steg till 8an  och de vart sämmre med autostudio steget..  är knappt att de spelar  just att man hör  basen  med full gain på steget och full level på  stereon.. med ice-800 steget så spelade på rejält emot vad de är nu.... antar att de är nå redigt fel på steget..

"Va var de jag sa". SPL är kvalitet. Autostudio har inte lika bra recensioner smile
Kan ju även vara så att du ställt in fel! Även om den risken kanske är mindre då du fixat SPL steget.
Eller så har du fått ett måndagsexemplar.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
7 januari 2012
Drönirettab skrev:
Nitromast skrev:
Jag har en fundering på detta med 6, 12, 18, 24db filter.
Provade själv att ställa in 24db på basen idag istället för de 12db som fanns från början. Spelade ju både högre och med bättre snärt.
Vad är skillnaden och vad bör man ha för respektive högtalare.
Är det de övriga frekvenserna som blir bortdelade med 6-24db eller hur fungerar det?

Antalet dB i detta fall innebär hur mycket filtret dämpar bort frekvenserna ovanför/nedanför den inställlda delningsfrekvensen, värdet anges som antalet decibel per oktav. Om du tex ställer in LPF på 70 Hz och 12 dB/oktav, då har signalen dämpats med 12 dB en oktav ovanför 70 Hz (dvs vid 140 Hz).

Ju brantare delning desto mindre ljud hörs från de frekvenser man delar bort, på så sätt utnyttjas högtalaren bättre eftersom den kan jobba effektivare med just de frekvenser den ska spela. smile

Vilket värde som är lämpligast för varje högtalare beror på flera saker, bla hur pass bra de återger frekvenser inom det område man vill att de ska spela och dels hur stort avstånd det är mellan de olika högtalarna.

Så i princip skulle jag kunna dela mitt framsystem vid 70 med 24db branthet för att de inte skall gräva ner sig djupare.

613 Inlägg
7 januari 2012
evilaudio skrev:
Anderholm skrev:
tjenna har en 745 jag vill byta originalhögtalarna i dörrarna på inget värstingskit för 4000 utan något som spelar bra lite bättre bas än originalarna men fortfarande samma tum tror det är 4 på de gamla har ni några tips? tack på förhand

de sitter 5,25" i 740... 

ska du driva dom med stereon?

okej hade 4 i min 740 från 92 och kombin är från 92 men men:S

ja jag hade tänkt driva dem med stereon smile dessa kanske? http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9571.4693/ hertz är väl inget skit eller?
Senast redigerat av Anderholm (7 januari 2012)

16 197 Inlägg
7 januari 2012
Anderholm skrev:
evilaudio skrev:
Anderholm skrev:
tjenna har en 745 jag vill byta originalhögtalarna i dörrarna på inget värstingskit för 4000 utan något som spelar bra lite bättre bas än originalarna men fortfarande samma tum tror det är 4 på de gamla har ni några tips? tack på förhand

de sitter 5,25" i 740... 

ja jag hade tänkt driva dem med stereon smile dessa kanske? http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 9571.4693/ hertz är väl inget skit eller?

de är 5,25" i 740...

ska du driva dom med stereo så kan du inte förvänta dig nån direkt bas.
nee hertz e inte skit men just dessa e ju deras billigaste så förvänta dig inga underverk,
Senast redigerat av evilaudio (7 januari 2012)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 januari 2012
Stripz skrev:
Drönirettab skrev:

Det förvånar mig inte.. Autostudio är inget jag lägger pengar på längre.
Det må se skapligt ut men är bara sopor under locket.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

613 Inlägg
7 januari 2012
evilaudio skrev:
Anderholm skrev:
evilaudio skrev:

de sitter 5,25" i 740... 

de är 5,25" i 740...

ska du driva dom med stereo så kan du inte förvänta dig nån direkt bas.
nee hertz e inte skit men just dessa e ju deras billigaste så förvänta dig inga underverk,

okej vad skulle du rekomendera för högtalare då? vill inte lägga multum då det är en bil som bara brukas smäcker i dyra grejer blir i sommarbilen men just bra högtalare fast billiga

21 761 Inlägg
7 januari 2012
Nitromast skrev:
Så i princip skulle jag kunna dela mitt framsystem vid 70 med 24db branthet för att de inte skall gräva ner sig djupare.

Ja, det kan du testa. En sak man får tänka på är hur pass mycket olika högtalare överlappar varandra i frekvensåtergivningen. Har man exempelvis en baslåda och dörrhögtalare som båda delas vid 70 Hz, men att dörrhögtalaren inte spelar frekvenser omkring 70-80 Hz så starkt, så kan det uppstå ett litet "glapp" i frekvensåtergivningen om man delar väldigt brant.

Kör man då med en mindre brant delning så rör sig iof dörrhögtalaren aningen mer eftersom de lägre frekvenserna inte dämpas lika mycket, men istället minimeras "glappet" mellan basen och dörrhögtalaren. Det får kanske bli en liten kompromiss. smile

Voodoo
1 444 Inlägg
7 januari 2012
Nitromast skrev:
Stripz skrev:
Drönirettab skrev:

"Va var de jag sa". SPL är kvalitet. Autostudio har inte lika bra recensioner smile
Kan ju även vara så att du ställt in fel! Även om den risken kanske är mindre då du fixat SPL steget.

ställt in fel tror jag inte hur jag än  ställer in de så blir de inte i närheten av  hur de lät med ice 800

Voodoo
1 444 Inlägg
7 januari 2012
eftersom dröni inte är inne nu så tänkte fråga om de blir rätt  nu ..

dröni rekomendera en låda XTR 380D2S: 60 liter netto med 50x4 cm slotport som är totalt 68 cm lång, då hamnar avstämningen runt 35 Hz och det bör inte bli flåsljud även om du trycker in 1000 W.

Arean f�r en slotport med m�tten 50 x 4 centimeter �r
200 kvadratcentimeter
    1st aeroportar med diametern 16 centimeter (6.3") har en area p�
201.06 kvadratcentimeter
    Slotporten ska vara 40 x 5 centimeter. Denna port har samma area som en port med m�tten 50 x 4 centimeter (Area =200cm2)

17,67L tar bas å port om man  räknar  5 liter för bas,
så 77,67liter måste jag bygga lådan  då ?   och sen tänkte jag  minska portens längd till 440mm  för att få en högre av stämning?

nån som kan rätta mig  eller lägga ett förslag

tänkte ha kådan kring 40-42 hög och 30-35 djup  bredden får diffa

vill få en låda som inte peakar nå värst utan  har  en rätt så bra kurva
Senast redigerat av Stripz (7 januari 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
7 januari 2012
Stripz skrev:
Nitromast skrev:
Stripz skrev:

ställt in fel tror jag inte hur jag än  ställer in de så blir de inte i närheten av  hur de lät med ice 800

Du får la reklamera skiten då smile

Voodoo
1 444 Inlägg
7 januari 2012
Nitromast skrev:
Stripz skrev:
Nitromast skrev:

hingde han för några timmar sen så skulle vi se på månda hur vi  gör om jag får nå annat steg  eller ett nytt autostudio

han hade hemma ett beggat ice- 3500 som jag  fundera på att lägga lite emellan och ta den  fast vet inte få ju inte fram nå  bra låd mått till xtr380d2an så fundera på att byta den åxå
Senast redigerat av Stripz (7 januari 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
7 januari 2012
Stripz skrev:
Nitromast skrev:
Stripz skrev:

hingde han för några timmar sen så skulle vi se på månda hur vi  gör om jag får nå annat steg  eller ett nytt autostudio

han hade hemma ett beggat ice- 3500 som jag  fundera på att lägga lite emellan och ta den  fast vet inte få ju inte fram nå  bra låd mått till xtr380d2an så fundera på att byta den åxå

Klart vettigare steg smile Provat att fråga där du köpt den? smile De borde kunna ge dig ett vettigt förslag!

908 Inlägg
7 januari 2012
evilaudio skrev:
Emiiilz skrev:
Emiiilz skrev:
Hej

Märkte nu när jag hållde på och mixtra med gainen på steget att basarna låt väldigt "knackande" när man höjde upp gainen en bit, vet att tillslut ska det börja låta dåligt men när man känner på basarna, dvs trycker ner de i bott så märker man att konan "hackar" tag i nånting, inge missljud eller liknande utan bara att det hackar tag i nånting.. Är detta verkligen normalt? ljudet är lika bra när man sitter i bilen som om de vore nya. Dock när man står bakom bilen och lyssnar när basarna slår så hör man att det låter faktiskt lite konstigt, men inte i cupen.

basarna är 3st SPL V300S4 12" monterade i en 190L box.
Drivs utav 1 HXA3K slutsteg.

Någon? smile

basarna BOTTNAR.. dvs talspolen slår i botten på magneten, vilket dom går sönder av.

hur har du ställt in allt?

hmm det var skumt, tycker inte de borde bottna så lätt.. När vi klämmde ner konan på min kompis b2 15 så kände vi inget sådant. Dock är det ju en helt annan bas.

Gainen är på 40%
LPF ~80hz
Subsonic 30hz
Inge bassboost
Senast redigerat av Emiiilz (7 januari 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
7 januari 2012
Emiiilz skrev:
evilaudio skrev:
Emiiilz skrev:

Någon? smile

basarna BOTTNAR.. dvs talspolen slår i botten på magneten, vilket dom går sönder av.

hmm det var skumt, tycker inte de borde bottna så lätt..

Gainen är på 40%
LPF ~80hz
Subsonic 30hz
Inge bassboost

Är det en sluten låda du har?

908 Inlägg
7 januari 2012
Nitromast skrev:
Emiiilz skrev:
evilaudio skrev:

Gainen är på 40%
LPF ~80hz
Subsonic 30hz
Inge bassboost

Det är en portad ~ 190L med 7" port.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
7 januari 2012
Emiiilz skrev:
Nitromast skrev:
Emiiilz skrev:

Gainen är på 40%
LPF ~80hz
Subsonic 30hz
Inge bassboost

Längd på porten? Verkar vara rätt stor låda...

Voodoo
1 444 Inlägg
7 januari 2012
Nitromast skrev:
Stripz skrev:
Nitromast skrev:

Klart vettigare steg smile Provat att fråga där du köpt den? smile De borde kunna ge dig ett vettigt förslag!

han  vet inte då han inte   byggt  nått med den basen.. han rekomendera spls sida..

908 Inlägg
7 januari 2012
Nitromast skrev:
Emiiilz skrev:
Nitromast skrev:

Längd på porten? Verkar vara rätt stor låda...

Porten är 30cm! lådan är uträknad så inge ihop kasst, men man vet ju aldrig ändå om måtten passar in smile

Sök