4180
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
7 januari 2012
Stripz skrev:
1st aeroportar med diametern 16 centimeter (6.3") har en area p�
201.06 kvadratcentimeter

Ytterdiametern är ca 16 cm, men innerdiametern är ofta 15,2 cm (ibland 15,4) och då blir arean ungefär 181 cm2.

Stripz skrev:
tänkte ha kådan kring 40-42 hög och 30-35 djup  bredden får diffa

Yttermått med 22 mm material:

Höjd: 400 mm
Bredd: 714 mm
Djup: 350 mm

Byggvolymen är ca 73 liter, både basen (5 liter) och 44 cm 6" port är inräknade. Fortfarande 60 liter netto alltså.

Stripz skrev:
vill få en låda som inte peakar nå värst utan  har  en rätt så bra kurva

I teorin spelar den ganska allround även med 40 Hz avstämning, vilket väl är den frekvens du har utgått ifrån med 6" porten antar jag. smile

Voodoo
1 444 Inlägg
7 januari 2012
Drönirettab skrev:
Stripz skrev:
1st aeroportar med diametern 16 centimeter (6.3") har en area p�
201.06 kvadratcentimeter

Ytterdiametern är ca 16 cm, men innerdiametern är ofta 15,2 cm (ibland 15,4) och då blir arean ungefär 181 cm2.

Stripz skrev:
tänkte ha kådan kring 40-42 hög och 30-35 djup  bredden får diffa

Yttermått med 22 mm material:

Höjd: 400 mm
Bredd: 714 mm
Djup: 350 mm

Byggvolymen är ca 73 liter, både basen (5 liter) och 44 cm 6" port är inräknade. Fortfarande 60 liter netto alltså.

Stripz skrev:
vill få en låda som inte peakar nå värst utan  har  en rätt så bra kurva

I teorin spelar den ganska allround även med 40 Hz avstämning, vilket väl är den frekvens du har utgått ifrån med 6" porten antar jag. smile

nu vet jag inte hur  å vad jag fick byggde bara  nått haha  kan du  räkna ut vad den blev xD

https://www1.garaget.org/gallery/images/55/54849/54849-9c2ed9a5d19af92d24db76b402598ba5.jpg

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

21 761 Inlägg
7 januari 2012
Byggvolymen är 76,97 liter, nettovolymen borde ligga runt 58 liter om jag har förstått portmåtten rätt och räknar bort 5 liter för basen. Avstämningen ser ut att ligga runt 40-41 Hz. smile

Att det står tiondels millimeter på portväggarnas mått förstår jag inte riktigt, sånt går ju inte att få till rent praktiskt. Dessutom borde det vara 53,4 mm istället för 53,2 mm i portens innerbredd. wink

Jag missförstod dig när jag skrev det senaste inlägget, trodde att du var ute efter 6" vanlig rund port.

Voodoo
1 444 Inlägg
7 januari 2012
Drönirettab skrev:
Byggvolymen är 76,97 liter, nettovolymen borde ligga runt 58 liter om jag har förstått portmåtten rätt och räknar bort 5 liter för basen. Avstämningen ser ut att ligga runt 40-41 Hz. smile

Att det står tiondels millimeter på portväggarnas mått förstår jag inte riktigt, sånt går ju inte att få till rent praktiskt. Dessutom borde det vara 53,4 mm istället för 53,2 mm i portens innerbredd. wink

Jag missförstod dig när jag skrev det senaste inlägget, trodde att du var ute efter 6" vanlig rund port.

hehe men nu e lådan klar och  de är dags  för spraylim å tyg smile  va tror du om att göra en  "snabbkoppling" med bultar igenom lådan till högtalar kablarna? .. köpte mig nå värsting kabel som kosta ca 100 kr  metern big_smile  2 meter big_smile haha

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
8 januari 2012
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att räkna ut hur jag ska bygga en portad låda till mina basar.
Det jag vet om basarna står i manualen, http://www.nxsmobileaudio.com/download/ … 071607.pdf
Det finns ett lådförslag men jag vill ha en låda för 2 basar och en port. Går det att få det bra på under 50L hade det varit grymt.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

16 197 Inlägg
8 januari 2012
mrfjonsson skrev:
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att räkna ut hur jag ska bygga en portad låda till mina basar.
Det jag vet om basarna står i manualen, http://www.nxsmobileaudio.com/download/ … 071607.pdf
Det finns ett lådförslag men jag vill ha en låda för 2 basar och en port. Går det att få det bra på under 50L hade det varit grymt.

e de 10 eller 12 du har?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
8 januari 2012
evilaudio skrev:
mrfjonsson skrev:

e de 10 eller 12 du har?

Förlåt, 10" har jag

Projekttråden Saab 9-3

16 197 Inlägg
8 januari 2012
mrfjonsson skrev:
evilaudio skrev:
mrfjonsson skrev:

e de 10 eller 12 du har?

Förlåt, 10" har jag

eftersom EN bas vill ha 40 liter portat enligt tillverkaren så kan de bli svårt att få TVÅ i 50 liter vettigt..

två slutet på 32 liter funkar dock.

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
8 januari 2012
Jag kör idag i en 32L sluten och är inte riktigt nöjd. Jag får inte djupet i basen som jag vet att man kan få ut ut dessa basar med en portad låda.
Hur liten kan man bygga som minst men ändå få det bra?

Projekttråden Saab 9-3

16 197 Inlägg
8 januari 2012
mrfjonsson skrev:
Jag kör idag i en 32L sluten och är inte riktigt nöjd. Jag får inte djupet i basen som jag vet att man kan få ut ut dessa basar med en portad låda.
Hur liten kan man bygga som minst men ändå få det bra?

en slutna lådan har du ett F3 på 64hz vilket gör den till en "middlåda".. 

den portade lådan har en avstämning på 40hz vilket funkar bra för "svensson lyssning".

21 761 Inlägg
8 januari 2012
Om lådan byggs på 50 liter så borde det funka, frekvensåtergivningen ser ut att bli "allround" kan man säga. 1 st 4" rör kan då kapas till 22 cm (40 Hz avstämning) och sedan sätts trattar i båda ändar, dock måste skarven mellan rör och trattar vara helt jämn eftersom lufthastigheten vid 600-700 W i teorin blir hög. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 januari 2012)

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
8 januari 2012
Drönirettab skrev:
Om lådan byggs på 50 liter så borde det funka, frekvensåtergivningen ser ut att bli "allround" kan man säga. 1 st 4" rör kan då kapas till 22 cm och sedan sätts trattar i båda ändar, dock måste skarven mellan rör och trattar vara helt jämn eftersom lufthastigheten vid 600-700 W i teorin blir hög. smile

Tack så mycke, de blir nog till å bygga en testlåda. Blir de helt kasst får jag fortsätta med min slutna låda.

Projekttråden Saab 9-3

21 761 Inlägg
8 januari 2012
Röret kan även kapas till 30 cm, då ska avstämningen säknas till 37-38 Hz och kanske ge aningen mer djupbas.

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
8 januari 2012
Ok, med andra ord får jag testa mig lite fram. Tack så jätte mycke för hjälpen.

Projekttråden Saab 9-3

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
8 januari 2012
Om jag ökar effekten till ca 800rmsw / bas, ska jag ändra något i lådan då?

Projekttråden Saab 9-3

21 761 Inlägg
8 januari 2012
Om du trycker in den effekten per bas så finns risk för flåsljud och större portarea skulle behövas, men större portarea innebär även längre port och större byggvolym. Gör man slotport så blir det enklare att använda lång port, men den porttypen generellt tar upp mer plats pga att arean bör göras större för att inte riskera flåsljud eftersom det inte är så stor avrundningsradie på portkanterna. smile

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
8 januari 2012
Drönirettab skrev:
Om du trycker in den effekten per bas så finns risk för flåsljud och större portarea skulle behövas, men större portarea innebär även längre port och större byggvolym. Gör man slotport så blir det enklare att använda lång port, men den porttypen generellt tar upp mer plats pga att arean bör göras större för att inte riskera flåsljud eftersom det inte är så stor avrundningsradie på portkanterna. smile

Ok, jag får testa och se hur de blir då menar du eller?

Projekttråden Saab 9-3

Zentix
32 Inlägg
8 januari 2012
Sitter här nu i min s70 och har kopplat in min stereo med iso Volvo 94, den går igång men jag får inte ut något ljud, tittar man på original stereo så fanns där en tjock amp sladd inkopplad men det kan jag inte koppla till min stereo, är det detta som är felet ?

16 197 Inlägg
8 januari 2012
Zentix skrev:
Sitter här nu i min s70 och har kopplat in min stereo med iso Volvo 94, den går igång men jag får inte ut något ljud, tittar man på original stereo så fanns där en tjock amp sladd inkopplad men det kan jag inte koppla till min stereo, är det detta som är felet ?

de stämmer..   du måste ha en adapter dit för att få de å funka.   den kabeln e ju till bilens orginalsteg.

Zentix
32 Inlägg
8 januari 2012
evilaudio skrev:
Zentix skrev:

de stämmer..   du måste ha en adapter dit för att få de å funka.   den kabeln e ju till bilens orginalsteg.

Har biltema sådan adapter ?smile

Sök