3570
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
9 januari 2012
sellstedt1 skrev:
Expoze skrev:
sellstedt1 skrev:

Hur fasvänder men då är det plus på högtalaren till minus på steget eller

Precis. Men varför vill du vända på basen?

För när jag byggde lådan så räkna jag inte bort magnetens volym så lådan är nog för liten:rolleyes:

är det för grejer samt hur stor är lådan?

596 Inlägg
9 januari 2012
big-jepp skrev:
sellstedt1 skrev:
Expoze skrev:

Precis. Men varför vill du vända på basen?

För när jag byggde lådan så räkna jag inte bort magnetens volym så lådan är nog för liten:rolleyes:

är det för grejer samt hur stor är lådan?

Det är en SPL Dynamics V-300D4 och lådan är på 28l

21 761 Inlägg
9 januari 2012
Om man räknar med att basen tar upp 2,5 liter så kan avstämningen i så fall bli ca 1,5-2 Hz högre, förutsatt att porten har samma längd. smile

596 Inlägg
9 januari 2012
Drönirettab skrev:
Om man räknar med att basen tar upp 2,5 liter så kan avstämningen i så fall bli ca 1,5-2 Hz högre, förutsatt att porten har samma längd. smile

det är en sluten låda

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 januari 2012
sellstedt1 skrev:
Drönirettab skrev:

det är en sluten låda

Jag tror inte du kommer märka någon skillnad hur du än stoppar in basen.

596 Inlägg
9 januari 2012
Nitromast skrev:
sellstedt1 skrev:
Drönirettab skrev:

det är en sluten låda

Jag tror inte du kommer märka någon skillnad hur du än stoppar in basen.

Okej

21 761 Inlägg
9 januari 2012
I teorin blir det iaf väldigt liten skillnad. Det går dock att kompensera skillnaden genom att stoppa in dämpull (typ polyestervadd) om man vill, då "lurar" man basen så den upplever lådvolymen som litegrann större. smile

695 Inlägg
9 januari 2012
Antonicracing skrev:
EnterSandman skrev:
Stripz skrev:
Jaha så du vet att alla vet?   dåså

aaha! kondensatorn e bara ett filter.. nja, behöver inget sådant, tävlar ju liksom inte i ljud. Men det här med kanaler då?
jag har köpt 2 st 12" Mutant basar på 800w vadera. Måste jag ha ett slutsteg på 1600w (eller mer) eller kan man köpa ett för 800w som har t.ex. 2 kanaler på 1ohm?. Desto lägre ohm desto högre output är det väll?
Eller om man kan köpa 2st slutsteg på 800w som driver vadera?

Nästan alla som tävlar i ljud använder inte kondensator heller.

Nu är det basarna som bestämmer hur mycket steget lastas ner.
ett steg är inte på "1ohm" utan steget levererar oftast mellan 4 och 1ohm.
Så om en bas är på 4ohm så lämnar steget en viss effekt i 4 ohm.

Vad är det för basar du köpte?

Har man dåligt med ström att tillgå i bilen gör en kondensator ingen nytta alls, den kan aldrig leverera högre spänning/mer ström än vad som finns i "kretsen", DOCK kan en kondensator i ett system där det finns tillräckligt med ström att tillgå göra riktigt mycket för att lyfta ljudet...
Senast redigerat av nesum (9 januari 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

1 215 Inlägg
9 januari 2012
big-jepp skrev:
Pavva skrev:
nej ingen radikal förändring tror jag inte smile

du ändrar som sagt volymen på lådan, och det kan göra skillnad, har man räknat på en låda med magneterna i lådan så ha dom så.

om du nu ska ha magneten utanför lådan, glöm inte att fasvända.

jo det är ju klart.. har man en liten låda så utgör ju konen/korgen/magneten rätt så stor del av volymen smile

130 Inlägg
6 558 Inlägg
9 januari 2012
martin--a skrev:
tjena! kan man köra den här baslådan http://www.mds.se/sv/product/5458/MDS-FR12W-baslada/ i 2ohm med detta steget http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … d-p333293/

funkar alldeles kanon det smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

3 187 Inlägg
9 januari 2012
Exterm skrev:
På rak arm, vilken tror folket här är mer Hifi/välljud?

http://dbakuten.se/detail-item_id-16270
eller
http://dbakuten.se/detail-item_id-318833

Kommer drivas av http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … x-a10.html

jag hade kört dls basen.

137 Inlägg
9 januari 2012
tujbo skrev:
EnterSandman skrev:
Antonicracing skrev:

ett par 12" mutant högtalare på 800w (max watt tror jag)

2st då totalt?

aa precis 2 st. dom är på 400W-RMS vadera. men ett slusteg som ger 800-1200w då?

137 Inlägg
9 januari 2012
sellstedt1 skrev:
Tja vad göt det för skillnad om man monterar hhögtalaren med mangneten inne i låda eller utanför??hmm

du får ett djupare bas ljud om du monterar den inåt. Men mera tryck om du monterar den utåt. typ.

137 Inlägg
9 januari 2012
sellstedt1 skrev:
Pavva skrev:
sellstedt1 skrev:

Så de blir ingen skillnad på ljude då?

jag är långt ifrån en expert på dehär.. men du får ju högre nettovolym = lägre avstämning men jag tror inte du märker någon skillnad smile

Ok men när jag gjorde lådan så räkna jag inte bort magnetens volym så då kanske lådan är för liten så de kanske blir skillnad då?

Rätt så stor låda (Mera volym7 liter i lådan) desto mera ljud kan du ju få ut ur högtalaren (som låter bra) så med en för liten låda så låter det ungefär skit.. men den ska inte vara för stor heller. Men de e ju bara att testa smile

3 187 Inlägg
9 januari 2012
EnterSandman skrev:
sellstedt1 skrev:
Tja vad göt det för skillnad om man monterar hhögtalaren med mangneten inne i låda eller utanför??hmm

du får ett djupare bas ljud om du monterar den inåt. Men mera tryck om du monterar den utåt. typ.

eee vaa? stämmer ju dock inte..

137 Inlägg
9 januari 2012
nesum skrev:
Antonicracing skrev:
EnterSandman skrev:

aaha! kondensatorn e bara ett filter.. nja, behöver inget sådant, tävlar ju liksom inte i ljud. Men det här med kanaler då?
jag har köpt 2 st 12" Mutant basar på 800w vadera. Måste jag ha ett slutsteg på 1600w (eller mer) eller kan man köpa ett för 800w som har t.ex. 2 kanaler på 1ohm?. Desto lägre ohm desto högre output är det väll?
Eller om man kan köpa 2st slutsteg på 800w som driver vadera?

Har man dåligt med ström att tillgå i bilen gör en kondensator ingen nytta alls, den kan aldrig leverera högre spänning/mer ström än vad som finns i "kretsen", DOCK kan en kondensator i ett system där det finns tillräckligt med ström att tillgå göra riktigt mycket för att lyfta ljudet...

hmmm... lite intressant. Men det är inget som man behöver som bara fritids byggare som gör det här för att det är kul? smile

137 Inlägg
9 januari 2012
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:
sellstedt1 skrev:

tänkte bara rent logiskt? om man har en helt sluten låda? aja annars har man lärt sig ngt nytt idag då tongue haha

3 187 Inlägg
9 januari 2012
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:

tänkte bara rent logiskt? om man har en helt sluten låda? aja annars har man lärt sig ngt nytt idag då tongue haha

blir ingen skillnad i ljudväg, endast snyggare enligt vissa. sen kan lådan göras något mindre.

Sök