3360
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

137 Inlägg
9 januari 2012
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:

eee vaa? stämmer ju dock inte..

tänkte bara rent logiskt? om man har en helt sluten låda? aja annars har man lärt sig ngt nytt idag då tongue haha

blir ingen skillnad i ljudväg, endast snyggare enligt vissa. sen kan lådan göras något mindre.

Ja jo de e ju en fördel att lådan blir mindre och att man behåller samma ljud.

3 187 Inlägg
9 januari 2012
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:

tänkte bara rent logiskt? om man har en helt sluten låda? aja annars har man lärt sig ngt nytt idag då tongue haha

blir ingen skillnad i ljudväg, endast snyggare enligt vissa. sen kan lådan göras något mindre.

Ja jo de e ju en fördel att lådan blir mindre och att man behåller samma ljud.

dock tar ju basen mer plats på utsidan av lådan.. så spelar ingen större roll.

3 187 Inlägg
9 januari 2012
EnterSandman skrev:
sellstedt1 skrev:
Pavva skrev:

jag är långt ifrån en expert på dehär.. men du får ju högre nettovolym = lägre avstämning men jag tror inte du märker någon skillnad smile

Ok men när jag gjorde lådan så räkna jag inte bort magnetens volym så då kanske lådan är för liten så de kanske blir skillnad då?

Rätt så stor låda (Mera volym7 liter i lådan) desto mera ljud kan du ju få ut ur högtalaren (som låter bra) så med en för liten låda så låter det ungefär skit.. men den ska inte vara för stor heller. Men de e ju bara att testa smile

fattar inte riktigt detta du skriver här.. gör du lådan större än vad elementet vill ha så spelar inte basen bättre för det, bottnar snarare lättare.

137 Inlägg
9 januari 2012
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:
sellstedt1 skrev:

Ok men när jag gjorde lådan så räkna jag inte bort magnetens volym så då kanske lådan är för liten så de kanske blir skillnad då?

Rätt så stor låda (Mera volym7 liter i lådan) desto mera ljud kan du ju få ut ur högtalaren (som låter bra) så med en för liten låda så låter det ungefär skit.. men den ska inte vara för stor heller. Men de e ju bara att testa smile

fattar inte riktigt detta du skriver här.. gör du lådan större än vad elementet vill ha så spelar inte basen bättre för det, bottnar snarare lättare.

den "7" skulle inte vara med. Men om man gör för liten stängd låda så får ju luften inget svängrum så man "dovar" ner basen.?

596 Inlägg
10 januari 2012
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:

den "7" skulle inte vara med. Men om man gör för liten stängd låda så får ju luften inget svängrum så man "dovar" ner basen.?

ok men tror ni att jag får ut bättre ljud om jag gör en portad låda ??

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 januari 2012
sellstedt1 skrev:
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:

NEJ, Ett bättre ljud får du definitivt inte

685 Inlägg
10 januari 2012
sellstedt1 skrev:
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:

Du får mera tryck och spelar mycket högre i dom lägre frekvenserna men du får oftast inte samma rapphet och det är inte lika välljudande som en sluten låda.

137 Inlägg
10 januari 2012
sellstedt1 skrev:
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:

Som Snoogiloo sa så får du ju mera tryck och låter mera, men tappar lite på dom "snabba" låtarna.

596 Inlägg
10 januari 2012
Vad är koaxial högtalare??

Ahaaa...
132 Inlägg
10 januari 2012
Koaxialhögtalare är en högtalare som precis som 6x9" har flera element i ett, och kan därför spela upp ett bredare område av ljudet.

Jaha du menar nu?

596 Inlägg
10 januari 2012
gustafzon skrev:
Koaxialhögtalare är en högtalare som precis som 6x9" har flera element i ett, och kan därför spela upp ett bredare område av ljudet.

Så de är som 3-vägs?

16 197 Inlägg
10 januari 2012
sellstedt1 skrev:
gustafzon skrev:

Så de är som 3-vägs?

de flesta 3,5"-6,5" brukar vara 2 vägs..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

596 Inlägg
10 januari 2012
evilaudio skrev:
sellstedt1 skrev:
gustafzon skrev:

Så de är som 3-vägs?

de flesta 3,5"-6,5" brukar vara 2 vägs..

JAHA

21 761 Inlägg
10 januari 2012
sellstedt1 skrev:

Vilket ljud är du mest ute efter?
Djupbas, basdunk, "korrekt och tajt"?

Eftersom du har slutet nu så borde ljudet låta tajt och kunna hänga med i snabba bastoner/dunk, frågan är hur djupt den spelar. smile

137 Inlägg
10 januari 2012
tänkte på en grej?

Mina högtalare är på 800w men 400wRMS. (jag har 2st) ska man ha ett slutsteg (om det räcker) som ger ifrån sig 500wRMS till vadera högtalare, eller ska man helst ha ett slutsteg som ger ifrån sig runt 800wRMS till vadera högtalare?

För RMSwatt är ju "konstant" effekt, eller hur? så då måste man ju kunna överstiga det utan problem på ett slutsteg? så räcker det då med ett slutsteg som ger ifrån 500wRMS x2 till subbarna?

3 187 Inlägg
10 januari 2012
EnterSandman skrev:
tänkte på en grej?

Mina högtalare är på 800w men 400wRMS. (jag har 2st) ska man ha ett slutsteg (om det räcker) som ger ifrån sig 500wRMS till vadera högtalare, eller ska man helst ha ett slutsteg som ger ifrån sig runt 800wRMS till vadera högtalare?

För RMSwatt är ju "konstant" effekt, eller hur? så då måste man ju kunna överstiga det utan problem på ett slutsteg? så räcker det då med ett slutsteg som ger ifrån 500wRMS x2 till subbarna?

kolla inte för mycket på watten.. finns mycket annat som spelar in.

137 Inlägg
10 januari 2012
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:
tänkte på en grej?

hmmm okej,

Men skulle jag kunna driva dom här högtalarna då:
http://www.blocket.se/kronoberg/Mutant_ … 18&w=2

Med det hära slutsteget:
http://www.blocket.se/blekinge/T1_Audio … 18&w=2

eller vad tror du?

Voodoo
1 444 Inlägg
10 januari 2012
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:
tänkte på en grej?

hmmm okej,

Men skulle jag kunna driva dom här högtalarna då:
http://www.blocket.se/kronoberg/Mutant_ … 18&w=2

Med det hära slutsteget:
http://www.blocket.se/blekinge/T1_Audio … 18&w=2

eller vad tror du?

för 1500 kr  på steg så skulle jag nog köpt detta http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … d-p333293/  fullt funktions dugligt steg och säket bättre än "t1" steget

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

38 Inlägg
10 januari 2012
racer-putte skrev:
martin--a skrev:
tjena! kan man köra den här baslådan http://www.mds.se/sv/product/5458/MDS-FR12W-baslada/ i 2ohm med detta steget http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … d-p333293/

funkar alldeles kanon det smile

Härligt! vet du om det är någon idé att använda detta delningsfilter http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=56296.jpg ? har nämligen ett sån liggandes.....

3 187 Inlägg
10 januari 2012
behöver inte använda det, du delar direkt på steget.

Sök