3610
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

137 Inlägg
10 januari 2012
#12501
Stripz skrev:
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:

kolla inte för mycket på watten.. finns mycket annat som spelar in.

hmmm okej,

Men skulle jag kunna driva dom här högtalarna då:
http://www.blocket.se/kronoberg/Mutant_ … 18&w=2

Med det hära slutsteget:
http://www.blocket.se/blekinge/T1_Audio … 18&w=2

eller vad tror du?

för 1500 kr  på steg så skulle jag nog köpt detta http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … d-p333293/  fullt funktions dugligt steg och säket bättre än "t1" steget

hmm.. okej, men tror du de orkar driva högtalarna bra då? för vid 4Ohm så är det ju bara 450wRMS? eller ska man inte stirra sig så blind på watt? jag vill gärna veta mera om det här, så därför jag e lite tjatig -.- ... sry..


695 Inlägg
10 januari 2012
#12502
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
Antonicracing skrev:

Nästan alla som tävlar i ljud använder inte kondensator heller.

Nu är det basarna som bestämmer hur mycket steget lastas ner.
ett steg är inte på "1ohm" utan steget levererar oftast mellan 4 och 1ohm.
Så om en bas är på 4ohm så lämnar steget en viss effekt i 4 ohm.

Vad är det för basar du köpte?

Har man dåligt med ström att tillgå i bilen gör en kondensator ingen nytta alls, den kan aldrig leverera högre spänning/mer ström än vad som finns i "kretsen", DOCK kan en kondensator i ett system där det finns tillräckligt med ström att tillgå göra riktigt mycket för att lyfta ljudet...

hmmm... lite intressant. Men det är inget som man behöver som bara fritids byggare som gör det här för att det är kul? smile

Många fritidsbyggare skiter i att uppgradera batterikapaciteten, eller har helt enkelt ingen koll på hur mycket ström som faktiskt krävs när man väl börjar räkna på det. MÅNGA som bygger råkar ut för de klassiska, spänningsfall, utan att ens kanske veta om de, och då gör en kondensator inte mer nytta än en hjärnblödning. Som sagt, har man dåligt med kräm att tillgå är det ohyggligt smartare att lägga dom pengarna på ett batteri till, alt ett större batteri än de som sitter där orginal samt häftigare kablar.........

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

137 Inlägg
10 januari 2012
#12503
nesum skrev:
EnterSandman skrev:
nesum skrev:

Har man dåligt med ström att tillgå i bilen gör en kondensator ingen nytta alls, den kan aldrig leverera högre spänning/mer ström än vad som finns i "kretsen", DOCK kan en kondensator i ett system där det finns tillräckligt med ström att tillgå göra riktigt mycket för att lyfta ljudet...

hmmm... lite intressant. Men det är inget som man behöver som bara fritids byggare som gör det här för att det är kul? smile

Många fritidsbyggare skiter i att uppgradera batterikapaciteten, eller har helt enkelt ingen koll på hur mycket ström som faktiskt krävs när man väl börjar räkna på det. MÅNGA som bygger råkar ut för de klassiska, spänningsfall, utan att ens kanske veta om de, och då gör en kondensator inte mer nytta än en hjärnblödning. Som sagt, har man dåligt med kräm att tillgå är det ohyggligt smartare att lägga dom pengarna på ett batteri till, alt ett större batteri än de som sitter där orginal samt häftigare kablar.........

hmm.. vid spänningsfall låter det bara skit då eller? eller bränner man högtalare och slutsteg då eller?


3 187 Inlägg
10 januari 2012
#12504
EnterSandman skrev:
Stripz skrev:
EnterSandman skrev:

hmmm okej,

Men skulle jag kunna driva dom här högtalarna då:
http://www.blocket.se/kronoberg/Mutant_ … 18&w=2

Med det hära slutsteget:
http://www.blocket.se/blekinge/T1_Audio … 18&w=2

eller vad tror du?

för 1500 kr  på steg så skulle jag nog köpt detta http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … d-p333293/  fullt funktions dugligt steg och säket bättre än "t1" steget

hmm.. okej, men tror du de orkar driva högtalarna bra då? för vid 4Ohm så är det ju bara 450wRMS? eller ska man inte stirra sig så blind på watt? jag vill gärna veta mera om det här, så därför jag e lite tjatig -.- ... sry..

är skillnad på watt och watt.
till bas/basar ska du ha monoblock eller 2 kanals steg, 4 kanals steg funkar men brukar bli för lite effekt till basarna. (tvivlar starkt på att det T4 steget håller dom speccen som står). så av dom 2 stegen som har föreslagits skulle jag köra på zachary steget. sen parallell kopplar du basarna så kör du steget i 2 ohm.


Voodoo
1 444 Inlägg
10 januari 2012
#12505
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

hmmm... lite intressant. Men det är inget som man behöver som bara fritids byggare som gör det här för att det är kul? smile

Många fritidsbyggare skiter i att uppgradera batterikapaciteten, eller har helt enkelt ingen koll på hur mycket ström som faktiskt krävs när man väl börjar räkna på det. MÅNGA som bygger råkar ut för de klassiska, spänningsfall, utan att ens kanske veta om de, och då gör en kondensator inte mer nytta än en hjärnblödning. Som sagt, har man dåligt med kräm att tillgå är det ohyggligt smartare att lägga dom pengarna på ett batteri till, alt ett större batteri än de som sitter där orginal samt häftigare kablar.........

hmm.. vid spänningsfall låter det bara skit då eller? eller bränner man högtalare och slutsteg då eller?

för låg spänning kan skada utrustning

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

16 197 Inlägg
10 januari 2012
#12506
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

hmmm... lite intressant. Men det är inget som man behöver som bara fritids byggare som gör det här för att det är kul? smile

Många fritidsbyggare skiter i att uppgradera batterikapaciteten, eller har helt enkelt ingen koll på hur mycket ström som faktiskt krävs när man väl börjar räkna på det. MÅNGA som bygger råkar ut för de klassiska, spänningsfall, utan att ens kanske veta om de, och då gör en kondensator inte mer nytta än en hjärnblödning. Som sagt, har man dåligt med kräm att tillgå är det ohyggligt smartare att lägga dom pengarna på ett batteri till, alt ett större batteri än de som sitter där orginal samt häftigare kablar.........

hmm.. vid spänningsfall låter det bara skit då eller? eller bränner man högtalare och slutsteg då eller?

först så låter de illa sen gör de sönder.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

596 Inlägg
10 januari 2012
#12507
Drönirettab skrev:
sellstedt1 skrev:
ok men tror ni att jag får ut bättre ljud om jag gör en portad låda ??

Vilket ljud är du mest ute efter?
Djupbas, basdunk, "korrekt och tajt"?

Eftersom du har slutet nu så borde ljudet låta tajt och kunna hänga med i snabba bastoner/dunk, frågan är hur djupt den spelar. smile

Jag är ute efter djupbas. och den hänger med på låtarna ganska bra:)

16 197 Inlägg
10 januari 2012
#12508
sellstedt1 skrev:
Drönirettab skrev:
sellstedt1 skrev:
ok men tror ni att jag får ut bättre ljud om jag gör en portad låda ??

Vilket ljud är du mest ute efter?
Djupbas, basdunk, "korrekt och tajt"?

Eftersom du har slutet nu så borde ljudet låta tajt och kunna hänga med i snabba bastoner/dunk, frågan är hur djupt den spelar. smile

Jag är ute efter djupbas. och den hänger med på låtarna ganska bra:)

vill du spela mycke djupbas så e de portad låda man ska bygga.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

695 Inlägg
10 januari 2012
#12509
EnterSandman skrev:
Stripz skrev:
EnterSandman skrev:

hmmm okej,

Men skulle jag kunna driva dom här högtalarna då:
http://www.blocket.se/kronoberg/Mutant_ … 18&w=2

Med det hära slutsteget:
http://www.blocket.se/blekinge/T1_Audio … 18&w=2

eller vad tror du?

för 1500 kr  på steg så skulle jag nog köpt detta http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … d-p333293/  fullt funktions dugligt steg och säket bättre än "t1" steget

hmm.. okej, men tror du de orkar driva högtalarna bra då? för vid 4Ohm så är det ju bara 450wRMS? eller ska man inte stirra sig så blind på watt? jag vill gärna veta mera om det här, så därför jag e lite tjatig -.- ... sry..

Stirra dig INTE blind på WATT. De finns steg på 2000w nya för 900:-, och de finns steg på 900w för 5000:-. Man får ofta vad man betalar för... Och man KAN leverera oerhört mycket mer effekt till en bas än vad den är specad för, MEN då vill det till att man vet vad man gör, annars ryker de fint om grejjerna, vilket de absolut kan göra även om man levererar för lite. Att spela sönder grejjer absolut ingen konst, men beror oftast på okunskap...
Mycket av dessa grejjer är upptagna tidigare i den här tråden, så ge dig själv ett par timma o kika igenom, kanske inte alla 600 sidor, men ett gäng tillbaka iallafall så lovar jag dig att du får en del kött på benen....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

137 Inlägg
10 januari 2012
#12510
hmm.. slutsats: undvik spänningsfall. CHECK!


137 Inlägg
10 januari 2012
#12511
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:
Stripz skrev:

för 1500 kr  på steg så skulle jag nog köpt detta http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … d-p333293/  fullt funktions dugligt steg och säket bättre än "t1" steget

hmm.. okej, men tror du de orkar driva högtalarna bra då? för vid 4Ohm så är det ju bara 450wRMS? eller ska man inte stirra sig så blind på watt? jag vill gärna veta mera om det här, så därför jag e lite tjatig -.- ... sry..

är skillnad på watt och watt.
till bas/basar ska du ha monoblock eller 2 kanals steg, 4 kanals steg funkar men brukar bli för lite effekt till basarna. (tvivlar starkt på att det T4 steget håller dom speccen som står). så av dom 2 stegen som har föreslagits skulle jag köra på zachary steget. sen parallell kopplar du basarna så kör du steget i 2 ohm.

Så om man parallell kopplar basarna  (+/- från slutsteg till bas till nästa bas) så sänker man Ohm antalet och kan köra den på 2Ohms utgången då? hmm, smart!


3 187 Inlägg
10 januari 2012
#12512
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:
hmm.. okej, men tror du de orkar driva högtalarna bra då? för vid 4Ohm så är det ju bara 450wRMS? eller ska man inte stirra sig så blind på watt? jag vill gärna veta mera om det här, så därför jag e lite tjatig -.- ... sry..

är skillnad på watt och watt.
till bas/basar ska du ha monoblock eller 2 kanals steg, 4 kanals steg funkar men brukar bli för lite effekt till basarna. (tvivlar starkt på att det T4 steget håller dom speccen som står). så av dom 2 stegen som har föreslagits skulle jag köra på zachary steget. sen parallell kopplar du basarna så kör du steget i 2 ohm.

Så om man parallell kopplar basarna  (+/- från slutsteg till bas till nästa bas) så sänker man Ohm antalet och kan köra den på 2Ohms utgången då? hmm, smart!

jaa, dock finns det ingen viss utgång på steget som heter 2 ohms utgång. steget känner av vilken belastning det är genom hur basarnas spolar är kopplade samt vilket ohm tal det är på basarna.

edit: det finns alltså ingen knapp eller någon viss utgång för att få det att spela i t.ex. 2 ohm.
Senast redigerat av big-jepp (10 januari 2012)


137 Inlägg
10 januari 2012
#12513
nesum skrev:
EnterSandman skrev:
Stripz skrev:

för 1500 kr  på steg så skulle jag nog köpt detta http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … d-p333293/  fullt funktions dugligt steg och säket bättre än "t1" steget

hmm.. okej, men tror du de orkar driva högtalarna bra då? för vid 4Ohm så är det ju bara 450wRMS? eller ska man inte stirra sig så blind på watt? jag vill gärna veta mera om det här, så därför jag e lite tjatig -.- ... sry..

Stirra dig INTE blind på WATT. De finns steg på 2000w nya för 900:-, och de finns steg på 900w för 5000:-. Man får ofta vad man betalar för... Och man KAN leverera oerhört mycket mer effekt till en bas än vad den är specad för, MEN då vill det till att man vet vad man gör, annars ryker de fint om grejjerna, vilket de absolut kan göra även om man levererar för lite. Att spela sönder grejjer absolut ingen konst, men beror oftast på okunskap...
Mycket av dessa grejjer är upptagna tidigare i den här tråden, så ge dig själv ett par timma o kika igenom, kanske inte alla 600 sidor, men ett gäng tillbaka iallafall så lovar jag dig att du får en del kött på benen....

Hmm, tack! fick mycket att tänka på! men en "grundregel" är typ att ha helst mera watt på slutsteget än högtalaren så att det inte blir för lite kräm? eller?


16 197 Inlägg
10 januari 2012
#12514
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

hmm.. okej, men tror du de orkar driva högtalarna bra då? för vid 4Ohm så är det ju bara 450wRMS? eller ska man inte stirra sig så blind på watt? jag vill gärna veta mera om det här, så därför jag e lite tjatig -.- ... sry..

Stirra dig INTE blind på WATT. De finns steg på 2000w nya för 900:-, och de finns steg på 900w för 5000:-. Man får ofta vad man betalar för... Och man KAN leverera oerhört mycket mer effekt till en bas än vad den är specad för, MEN då vill det till att man vet vad man gör, annars ryker de fint om grejjerna, vilket de absolut kan göra även om man levererar för lite. Att spela sönder grejjer absolut ingen konst, men beror oftast på okunskap...
Mycket av dessa grejjer är upptagna tidigare i den här tråden, så ge dig själv ett par timma o kika igenom, kanske inte alla 600 sidor, men ett gäng tillbaka iallafall så lovar jag dig att du får en del kött på benen....

Hmm, tack! fick mycket att tänka på! men en "grundregel" är typ att ha helst mera watt på slutsteget än högtalaren så att det inte blir för lite kräm? eller?

heller 100 RIKTIGA watt är 10.000 fakewatt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 187 Inlägg
10 januari 2012
#12515
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

hmm.. okej, men tror du de orkar driva högtalarna bra då? för vid 4Ohm så är det ju bara 450wRMS? eller ska man inte stirra sig så blind på watt? jag vill gärna veta mera om det här, så därför jag e lite tjatig -.- ... sry..

Stirra dig INTE blind på WATT. De finns steg på 2000w nya för 900:-, och de finns steg på 900w för 5000:-. Man får ofta vad man betalar för... Och man KAN leverera oerhört mycket mer effekt till en bas än vad den är specad för, MEN då vill det till att man vet vad man gör, annars ryker de fint om grejjerna, vilket de absolut kan göra även om man levererar för lite. Att spela sönder grejjer absolut ingen konst, men beror oftast på okunskap...
Mycket av dessa grejjer är upptagna tidigare i den här tråden, så ge dig själv ett par timma o kika igenom, kanske inte alla 600 sidor, men ett gäng tillbaka iallafall så lovar jag dig att du får en del kött på benen....

Hmm, tack! fick mycket att tänka på! men en "grundregel" är typ att ha helst mera watt på slutsteget än högtalaren så att det inte blir för lite kräm? eller?

detta har du typ frågat 10 gånger i tråden innan, och svaret är fortfarande ja, men det är fortfarande skillnad på watt och såkallade "kalleanka watt".


137 Inlägg
10 januari 2012
#12516
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:

är skillnad på watt och watt.
till bas/basar ska du ha monoblock eller 2 kanals steg, 4 kanals steg funkar men brukar bli för lite effekt till basarna. (tvivlar starkt på att det T4 steget håller dom speccen som står). så av dom 2 stegen som har föreslagits skulle jag köra på zachary steget. sen parallell kopplar du basarna så kör du steget i 2 ohm.

Så om man parallell kopplar basarna  (+/- från slutsteg till bas till nästa bas) så sänker man Ohm antalet och kan köra den på 2Ohms utgången då? hmm, smart!

jaa, dock finns det ingen viss utgång på steget som heter 2 ohms utgång. steget känner av vilken belastning det är genom hur basarnas spolar är kopplade samt vilket ohm tal det är på basarna.

edit: det finns alltså ingen knapp eller någon viss utgång för att få det att spela i t.ex. 2 ohm.

hmm.. smart, "själv tänkande" slutsteg, ok du har fått mig övertygad! ett sådant slutsteg och dom högtalarna får det bli smile tackar så himla mycket för all hjälp!!


695 Inlägg
10 januari 2012
#12517
evilaudio skrev:
EnterSandman skrev:
nesum skrev:

Stirra dig INTE blind på WATT. De finns steg på 2000w nya för 900:-, och de finns steg på 900w för 5000:-. Man får ofta vad man betalar för... Och man KAN leverera oerhört mycket mer effekt till en bas än vad den är specad för, MEN då vill det till att man vet vad man gör, annars ryker de fint om grejjerna, vilket de absolut kan göra även om man levererar för lite. Att spela sönder grejjer absolut ingen konst, men beror oftast på okunskap...
Mycket av dessa grejjer är upptagna tidigare i den här tråden, så ge dig själv ett par timma o kika igenom, kanske inte alla 600 sidor, men ett gäng tillbaka iallafall så lovar jag dig att du får en del kött på benen....

Hmm, tack! fick mycket att tänka på! men en "grundregel" är typ att ha helst mera watt på slutsteget än högtalaren så att det inte blir för lite kräm? eller?

heller 100 RIKTIGA watt är 10.000 fakewatt.

O hellre 100 riktiga watt utan spänningsfall än 10.000placebowatt med 8volt spänningsfall......tongue

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

137 Inlägg
10 januari 2012
#12518
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:
nesum skrev:

Stirra dig INTE blind på WATT. De finns steg på 2000w nya för 900:-, och de finns steg på 900w för 5000:-. Man får ofta vad man betalar för... Och man KAN leverera oerhört mycket mer effekt till en bas än vad den är specad för, MEN då vill det till att man vet vad man gör, annars ryker de fint om grejjerna, vilket de absolut kan göra även om man levererar för lite. Att spela sönder grejjer absolut ingen konst, men beror oftast på okunskap...
Mycket av dessa grejjer är upptagna tidigare i den här tråden, så ge dig själv ett par timma o kika igenom, kanske inte alla 600 sidor, men ett gäng tillbaka iallafall så lovar jag dig att du får en del kött på benen....

Hmm, tack! fick mycket att tänka på! men en "grundregel" är typ att ha helst mera watt på slutsteget än högtalaren så att det inte blir för lite kräm? eller?

detta har du typ frågat 10 gånger i tråden innan, och svaret är fortfarande ja, men det är fortfarande skillnad på watt och såkallade "kalleanka watt".

sry att jag är lite trögfattad då... >.<

man kan du förklara vad som är vad på watt och "kalleanka watt" och skillnaden?


2 024 Inlägg
10 januari 2012
#12519
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:

Så om man parallell kopplar basarna  (+/- från slutsteg till bas till nästa bas) så sänker man Ohm antalet och kan köra den på 2Ohms utgången då? hmm, smart!

jaa, dock finns det ingen viss utgång på steget som heter 2 ohms utgång. steget känner av vilken belastning det är genom hur basarnas spolar är kopplade samt vilket ohm tal det är på basarna.

edit: det finns alltså ingen knapp eller någon viss utgång för att få det att spela i t.ex. 2 ohm.

hmm.. smart, "själv tänkande" slutsteg, ok du har fått mig övertygad! ett sådant slutsteg och dom högtalarna får det bli smile tackar så himla mycket för all hjälp!!

Nej, inget magiskt självtänkande steg, bara grundläggande el-lära. Googla ohms lag.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

695 Inlägg
10 januari 2012
#12520
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:

Hmm, tack! fick mycket att tänka på! men en "grundregel" är typ att ha helst mera watt på slutsteget än högtalaren så att det inte blir för lite kräm? eller?

detta har du typ frågat 10 gånger i tråden innan, och svaret är fortfarande ja, men det är fortfarande skillnad på watt och såkallade "kalleanka watt".

sry att jag är lite trögfattad då... >.<

man kan du förklara vad som är vad på watt och "kalleanka watt" och skillnaden?

Watt kostar pengar, "kalleanka watt" får man på köpet i form av ett snyggt emblem....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance


Sök