3034
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
10 januari 2012
#12521
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:

Hmm, tack! fick mycket att tänka på! men en "grundregel" är typ att ha helst mera watt på slutsteget än högtalaren så att det inte blir för lite kräm? eller?

detta har du typ frågat 10 gånger i tråden innan, och svaret är fortfarande ja, men det är fortfarande skillnad på watt och såkallade "kalleanka watt".

sry att jag är lite trögfattad då... >.<

man kan du förklara vad som är vad på watt och "kalleanka watt" och skillnaden?

enkelt förklarat köp kända märken, där stämmer oftsast speccen. finns inga steg som ger ut 10000 watt rms som kostar en 1000 lapp.

du får vad du betalar för, så enkelt är det.


137 Inlägg
10 januari 2012
#12522
Expoze skrev:
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:

jaa, dock finns det ingen viss utgång på steget som heter 2 ohms utgång. steget känner av vilken belastning det är genom hur basarnas spolar är kopplade samt vilket ohm tal det är på basarna.

edit: det finns alltså ingen knapp eller någon viss utgång för att få det att spela i t.ex. 2 ohm.

hmm.. smart, "själv tänkande" slutsteg, ok du har fått mig övertygad! ett sådant slutsteg och dom högtalarna får det bli smile tackar så himla mycket för all hjälp!!

Nej, inget magiskt självtänkande steg, bara grundläggande el-lära. Googla ohms lag.

jojo, ska bli elektriker så vet Ohms lag. bara att jag ska bli installations elektriker och inte automation som håller på med att räkna ut om en massa sådana hära grejer >.< suck.. känner mig lite fail just nu, haha


137 Inlägg
10 januari 2012
#12523
nesum skrev:
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:

detta har du typ frågat 10 gånger i tråden innan, och svaret är fortfarande ja, men det är fortfarande skillnad på watt och såkallade "kalleanka watt".

sry att jag är lite trögfattad då... >.<

man kan du förklara vad som är vad på watt och "kalleanka watt" och skillnaden?

Watt kostar pengar, "kalleanka watt" får man på köpet i form av ett snyggt emblem....

Aha!! aja då e jag med! suck.. då var det ju inte så svårare än så.. :-/ köp ett bra märke ist. men har mycket mera kött på benen iaf nu ^^ så man får tacka med glädje! smile


137 Inlägg
10 januari 2012
#12524
big-jepp skrev:
EnterSandman skrev:
big-jepp skrev:

detta har du typ frågat 10 gånger i tråden innan, och svaret är fortfarande ja, men det är fortfarande skillnad på watt och såkallade "kalleanka watt".

sry att jag är lite trögfattad då... >.<

man kan du förklara vad som är vad på watt och "kalleanka watt" och skillnaden?

enkelt förklarat köp kända märken, där stämmer oftsast speccen. finns inga steg som ger ut 10000 watt rms som kostar en 1000 lapp.

du får vad du betalar för, så enkelt är det.

hmm, aja! då vet man det smile tack så mycket iaf! ^^ du och alla andra har varit till mycket stor hjälp! big_smile


Zentix
32 Inlägg
10 januari 2012
#12525
Tjolahopp igen!

I min S70 sitter där ett volvo orginal steg där främre och bakre högtalare är kopplat. Med en lågnivåadapter har jag kopplat steget till min stereo, dock har jag bara en lågnivåutgång på stereon och lågninvåadaptern kräver 2 stycken lågnivåutgångar, en utgång till framsystemet och en utgång till baksystemet. Samt har jag kopplat ett bas-steg till lågnivåutgången på stereon så jag har fått splitta den 2 gånger (Se bild längst ner hur allt är kopplat)

Jag skulle dock vilja driva i alla fall framsystemet med min stereo så jag bara behöver splita en gång på lågnivå uttaget samt att jag kan styra volymen etc lite bättre. Eller ska man byta ut hela volvosteget så att man kan justera volymen på det.

http://i264.photobucket.com/albums/ii200/XeniuM05/stereolosning.png

MVH
Markus


695 Inlägg
10 januari 2012
#12526
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

sry att jag är lite trögfattad då... >.<

man kan du förklara vad som är vad på watt och "kalleanka watt" och skillnaden?

Watt kostar pengar, "kalleanka watt" får man på köpet i form av ett snyggt emblem....

Aha!! aja då e jag med! suck.. då var det ju inte så svårare än så.. :-/ köp ett bra märke ist. men har mycket mera kött på benen iaf nu ^^ så man får tacka med glädje! smile

Ge dig lite tid att läsa på, du blir inte lyckligare av att göra misstag andra redan gjort. Här finns oerhört mycket info på garaget, inte minst i denna tråden. Vågar påstå att (nästan) vem som helst med lite tekniskt intresse klarar av att bygga ett "förstabygge" i sin bil som slår även sig själv med häpnad med hjälp av denna tråden.... Rom byggdes inte över en kopp kaffe. wink . Lycka till..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

137 Inlägg
10 januari 2012
#12527
nesum skrev:
EnterSandman skrev:
nesum skrev:

Watt kostar pengar, "kalleanka watt" får man på köpet i form av ett snyggt emblem....

Aha!! aja då e jag med! suck.. då var det ju inte så svårare än så.. :-/ köp ett bra märke ist. men har mycket mera kött på benen iaf nu ^^ så man får tacka med glädje! smile

Ge dig lite tid att läsa på, du blir inte lyckligare av att göra misstag andra redan gjort. Här finns oerhört mycket info på garaget, inte minst i denna tråden. Vågar påstå att (nästan) vem som helst med lite tekniskt intresse klarar av att bygga ett "förstabygge" i sin bil som slår även sig själv med häpnad med hjälp av denna tråden.... Rom byggdes inte över en kopp kaffe. wink . Lycka till..

"över en kopp kaffe" haha den var bra wink jo har läst en del! sidor tillbaka nu, och kom på ett annat litet problem, eller tanke så att säga, kabel dimensioneringar? räcker det med en ca: 16-20mm2 eller måste man gå upp högre? och säkringar?


3 187 Inlägg
10 januari 2012
#12528
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

Aha!! aja då e jag med! suck.. då var det ju inte så svårare än så.. :-/ köp ett bra märke ist. men har mycket mera kött på benen iaf nu ^^ så man får tacka med glädje! smile

Ge dig lite tid att läsa på, du blir inte lyckligare av att göra misstag andra redan gjort. Här finns oerhört mycket info på garaget, inte minst i denna tråden. Vågar påstå att (nästan) vem som helst med lite tekniskt intresse klarar av att bygga ett "förstabygge" i sin bil som slår även sig själv med häpnad med hjälp av denna tråden.... Rom byggdes inte över en kopp kaffe. wink . Lycka till..

"över en kopp kaffe" haha den var bra wink jo har läst en del! sidor tillbaka nu, och kom på ett annat litet problem, eller tanke så att säga, kabel dimensioneringar? räcker det med en ca: 16-20mm2 eller måste man gå upp högre? och säkringar?

http://www.pdfblekingebilradio.se/Maxavsakring.pdf

inte för att gnälla, men testa även söka på forumet, mycket finns upptaget innan.


596 Inlägg
10 januari 2012
#12529
evilaudio skrev:
sellstedt1 skrev:
Drönirettab skrev:

Vilket ljud är du mest ute efter?
Djupbas, basdunk, "korrekt och tajt"?

Eftersom du har slutet nu så borde ljudet låta tajt och kunna hänga med i snabba bastoner/dunk, frågan är hur djupt den spelar. smile

Jag är ute efter djupbas. och den hänger med på låtarna ganska bra:)

vill du spela mycke djupbas så e de portad låda man ska bygga.

Jaha

695 Inlägg
10 januari 2012
#12530
EnterSandman skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

Aha!! aja då e jag med! suck.. då var det ju inte så svårare än så.. :-/ köp ett bra märke ist. men har mycket mera kött på benen iaf nu ^^ så man får tacka med glädje! smile

Ge dig lite tid att läsa på, du blir inte lyckligare av att göra misstag andra redan gjort. Här finns oerhört mycket info på garaget, inte minst i denna tråden. Vågar påstå att (nästan) vem som helst med lite tekniskt intresse klarar av att bygga ett "förstabygge" i sin bil som slår även sig själv med häpnad med hjälp av denna tråden.... Rom byggdes inte över en kopp kaffe. wink . Lycka till..

"över en kopp kaffe" haha den var bra wink jo har läst en del! sidor tillbaka nu, och kom på ett annat litet problem, eller tanke så att säga, kabel dimensioneringar? räcker det med en ca: 16-20mm2 eller måste man gå upp högre? och säkringar?

Som sagt. läs, det finns hur mycket som helst angående kabel och säkring här i tråden. Och du som ska bli elektriker kan väl formeln på hur man räknar ut kabelarean?!.... Allt beror på hur mycket effekt/ampere som ska plockas i änden på kabeln...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

596 Inlägg
10 januari 2012
#12531
nesum skrev:
EnterSandman skrev:
nesum skrev:

Ge dig lite tid att läsa på, du blir inte lyckligare av att göra misstag andra redan gjort. Här finns oerhört mycket info på garaget, inte minst i denna tråden. Vågar påstå att (nästan) vem som helst med lite tekniskt intresse klarar av att bygga ett "förstabygge" i sin bil som slår även sig själv med häpnad med hjälp av denna tråden.... Rom byggdes inte över en kopp kaffe. wink . Lycka till..

"över en kopp kaffe" haha den var bra wink jo har läst en del! sidor tillbaka nu, och kom på ett annat litet problem, eller tanke så att säga, kabel dimensioneringar? räcker det med en ca: 16-20mm2 eller måste man gå upp högre? och säkringar?

Som sagt. läs, det finns hur mycket som helst angående kabel och säkring här i tråden. Och du som ska bli elektriker kan väl formeln på hur man räknar ut kabelarean?!.... Allt beror på hur mycket effekt/ampere som ska plockas i änden på kabeln...

Här har du en omvandllings tabell http://www.blekingebilradio.se/support.html

3 187 Inlägg
10 januari 2012
#12532
sellstedt1 skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

"över en kopp kaffe" haha den var bra wink jo har läst en del! sidor tillbaka nu, och kom på ett annat litet problem, eller tanke så att säga, kabel dimensioneringar? räcker det med en ca: 16-20mm2 eller måste man gå upp högre? och säkringar?

Som sagt. läs, det finns hur mycket som helst angående kabel och säkring här i tråden. Och du som ska bli elektriker kan väl formeln på hur man räknar ut kabelarean?!.... Allt beror på hur mycket effekt/ampere som ska plockas i änden på kabeln...

Här har du en omvandllings tabell http://www.blekingebilradio.se/support.html

länkade ju till den tidigare?


137 Inlägg
10 januari 2012
#12533
sellstedt1 skrev:
nesum skrev:
EnterSandman skrev:

"över en kopp kaffe" haha den var bra wink jo har läst en del! sidor tillbaka nu, och kom på ett annat litet problem, eller tanke så att säga, kabel dimensioneringar? räcker det med en ca: 16-20mm2 eller måste man gå upp högre? och säkringar?

Som sagt. läs, det finns hur mycket som helst angående kabel och säkring här i tråden. Och du som ska bli elektriker kan väl formeln på hur man räknar ut kabelarean?!.... Allt beror på hur mycket effekt/ampere som ska plockas i änden på kabeln...

Här har du en omvandllings tabell http://www.blekingebilradio.se/support.html

Tack så mycket!!


137 Inlägg
10 januari 2012
#12534
big-jepp skrev:
sellstedt1 skrev:
nesum skrev:

Som sagt. läs, det finns hur mycket som helst angående kabel och säkring här i tråden. Och du som ska bli elektriker kan väl formeln på hur man räknar ut kabelarean?!.... Allt beror på hur mycket effekt/ampere som ska plockas i änden på kabeln...

Här har du en omvandllings tabell http://www.blekingebilradio.se/support.html

länkade ju till den tidigare?

Jo, kollade på den med! tack så mycket än en gång!


596 Inlägg
10 januari 2012
#12535
big-jepp skrev:
sellstedt1 skrev:
nesum skrev:

Som sagt. läs, det finns hur mycket som helst angående kabel och säkring här i tråden. Och du som ska bli elektriker kan väl formeln på hur man räknar ut kabelarean?!.... Allt beror på hur mycket effekt/ampere som ska plockas i änden på kabeln...

Här har du en omvandllings tabell http://www.blekingebilradio.se/support.html

länkade ju till den tidigare?

Jaha bomadede roll

451 Inlägg
11 januari 2012
#12536
Rent spontant nu?
Den mest intressanta basen i snärtiga låtar ligger väl kring 65-85 Hz?

Voodoo
1 444 Inlägg
11 januari 2012
#12537
Vad har alla element  för olika namn   och vilka frekvenser spelar de i ?  typ  subbas , bas , midbas , mellanregister diskant och så  finns de ju fullregister  och banddiskenter osv .

bra att veta om man  nu ska bygga ett system  med alla register. fast  en bil bas klassaas väll som sub /bas
och midbas går väll som midbas/mellanregister?   och sen hurmånga vägs systemgår de att köra på i en bil ?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

451 Inlägg
11 januari 2012
#12538
Stripz skrev:
Vad har alla element  för olika namn   och vilka frekvenser spelar de i ?  typ  subbas , bas , midbas , mellanregister diskant och så  finns de ju fullregister  och banddiskenter osv .

bra att veta om man  nu ska bygga ett system  med alla register. fast  en bil bas klassaas väll som sub /bas
och midbas går väll som midbas/mellanregister?   och sen hurmånga vägs systemgår de att köra på i en bil ?

Subbas -> subsonic-bas = frekvenser du inte hör = jordbävningar
Bas -> 25Hz - 110Hz
Midbas -> 110Hz ->

Så skulle jag dela in dem i alla fall.
Sen vet jag inte riktigt vad du är ute efter. Man kan klämma in hur många olika högtalare man vill i en bil men därmed är det inte sagt att det blir lätt att få dessa att spela i harmoni.

Voodoo
1 444 Inlägg
11 januari 2012
#12539
Är bara ute efter svar

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 januari 2012
#12540
Stripz skrev:
Vad har alla element  för olika namn   och vilka frekvenser spelar de i ?  typ  subbas , bas , midbas , mellanregister diskant och så  finns de ju fullregister  och banddiskenter osv .

bra att veta om man  nu ska bygga ett system  med alla register. fast  en bil bas klassaas väll som sub /bas
och midbas går väll som midbas/mellanregister?   och sen hurmånga vägs systemgår de att köra på i en bil ?

Midbas/mellanregister kallas oftast 6" då är kapabla att gå ner i frekvens och oftast uppåt mot 2-3KHz där diskanten tar vid. Finns dock rena midbasar som sällan klarar att gå över 2-300Hz. Dessa används med fördel med mellanregister och diskant alternativt ett fullregister element.

Mellanregister spelar oftast mellan 150-300Hz till 4-6KHz beroende på utförande och tar bland annat hand om mkt av rösterna.

Diskant spelar allt över 1.5-8KHz beroende på utförande och kombination av andra mellanregister.

Fullregister är vad det låter som. Ett element som klarar av att spela helt registret med ett element.
Hur bra varierar med membramstorlek. Finns allt från 2" upp till 10-12".

Ett SQ-system brukar se ut som följer (om man går på totalt fyra register):
Bas: <40-60Hz
Midbas: 40-60Hz till 100-200Hz. (Alternativt midbas/mellanregister upp till 1.5-3KHz ihop med diskant)
Mellanregister: 100-200 till 4-6KHz
Diskant: Allt över 4-5KHz (1.h-3KHz beroende på midbas/mellanregister)

Tre och fyrvägssystem brukar vara det vanligaste.
Bas bak och två eller trevägssystem fram. Alternativt frontbyggd sub vilket gör att man har samtliga element fram ändå.

Själv skall jag köra följade setup:
Bas: <40-50Hz (Två 8")
Midbas: 40-50Hz till 120-150Hz (4.5")
Fullregister: 120-150Hz och uppåt (2")

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök