7198
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Mekaniker
212 Inlägg
8 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Ja du har rätt. Tänkte bara ha ett relä bak, för steg, och ett fram för något annat skoj (kanske en tuta från hornblaster?). Men det fram kan jag ju driva styrströmmen med från någon lampa eller något föresten.. Jaja, det går iaf att driva 3 relän på sterioremoten, onödigt vetande. tongue

Så du hade tänk att tutan ska tjuta hela tiden stereon är igång?roll

7 Inlägg
8 augusti 2009
hej=)
har ännu en fråga dum som man är:P
kan man koppla plus kablen till pluspolen på säkringsboxen som sitter kloss på batteriet?
pluskablen går direkt från batteriet till säkringsboxen..
det är en peugeot 206 vi pratar om så ni vet.
tacksam för svar=)
// Robin

Mekaniker
212 Inlägg
8 augusti 2009
tjucke skrev:
hej=)
har ännu en fråga dum som man är:P
kan man koppla plus kablen till pluspolen på säkringsboxen som sitter kloss på batteriet?
pluskablen går direkt från batteriet till säkringsboxen..
det är en peugeot 206 vi pratar om så ni vet.
tacksam för svar=)
// Robin

Det funkar men rekomenderar att dra direkt från batteriet då original kablarna som går till säkringsboxen inte brukar vara så grov + att endel av bilens övriga elektronik går genom den kabeln.

7 Inlägg
8 augusti 2009
Har testat att koppla plusen både direkt på batteriet och via säkringsboxen, men steget verkar inte få någon ström ändå. Det är inte någon säkring som har gått - varken i steget eller på pluskabeln. Kabeln och steget har använts förr utan problem!

Vad kan vara fel? sad

21 761 Inlägg
8 augusti 2009
Mät spänningen på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast. Om spänningen är 0 volt eller bara några enstaka volt så flyttar du minusmätpinnen till en plåtren karossyta och ser vad spänningen blir då. smile

272 Inlägg
8 augusti 2009
Var får jag tag på 5" högtalare modell "svenssonpris" har endast hittat svindyra specialare av olika slag, har nämligen en peugeot 205 med 5" högtalarhål baktill

Sierra-döbel

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2009
Går det inte i 5,25" högtalare där då? För isåfall så finns det ju ett rejält utbud!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 808 Inlägg
9 augusti 2009
kan inte nån rita ett sånt där fint schema hur ja ska koppla in mina snart hemkommna Hertz basar, det är 4 st och de slutsteg som ska driva dom är ett sinus live 1500 nått sånt. de går bra och rita i paint med smile och vart 1 st 1F kondensator ska sitta.

Tack på förhand
Gronwalls
Senast redigerat av Gronwalls (9 augusti 2009)

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

535 Inlägg
9 augusti 2009
pontan36 skrev:

Hehe, just ja. Går la sätta en NC brytare till relät? Kollade just och det verkar som alla komponenter hänger med i ett kit från dom. smile

Motorer utan turbo.....suger!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 augusti 2009
Gronwalls skrev:
kan inte nån rita ett sånt där fint schema hur ja ska koppla in mina snart hemkommna Hertz basar, det är 4 st och de slutsteg som ska driva dom är ett sinus live 1500 nått sånt. de går bra och rita i paint med smile och vart 1 st 1F kondensator ska sitta.

Tack på förhand
Gronwalls

Vad för Hertzbasar?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

685 Inlägg
10 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
pontan36 skrev:

Hehe, just ja. Går la sätta en NC brytare till relät? Kollade just och det verkar som alla komponenter hänger med i ett kit från dom. smile

så när du inte vill att slutsteget skall vara igång så skall du köra runt och tuta menar du? xD haha tongue hade nog varit LIIITE smidigare om du bara satt en knapp på instrumentpanelen som är on/off till remoten tongue

535 Inlägg
10 augusti 2009
Snoogiloo skrev:
så när du inte vill att slutsteget skall vara igång så skall du köra runt och tuta menar du? xD haha tongue hade nog varit LIIITE smidigare om du bara satt en knapp på instrumentpanelen som är on/off till remoten tongue

Hahaha, smart idé. big_smile Nu kan jag sova lungt.
Näh, men det var därför jag tänkte på 2 relän, ett till steg och ett till något annat kul. Sen en nc brytare till tutan så man måste hålla in för on. Men då måste man ha stereon igång för att tuta... Det blir bara dåligt att tänka då man är trött. tongue Jag kan hälsa till John blund om ni vill.

Motorer utan turbo.....suger!

BMW entusiast
579 Inlägg
10 augusti 2009
Jag har en Pioneer DEH-1100 huvudenhet som har AUX ingång på framsidan, men det finns även en på baksidan som jag undrar om man kan använda den istället? Har testat att koppla in AUX-sladd där men får inte något ljud. Den på framsidan fungerar utmärkt, men skulle gärna vilja dra kablar lite snyggare till ex. handsfacket och då vore det kanon med den på baksidan, om det nu går tongue

...!!!???
257 Inlägg
10 augusti 2009
Goddag,
Har en fråga angående att koppla in på monoblock.

Säg att jag har två basar på vardera 2x2&#8486;, och sedan vill koppla in dom till ett monoblock så impedansen på steget blir 2&#8486;. Jag förstår då att man ska koppla enligt nedan:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_2ohmDVC_2ohm.gif

Min fråga gäller då hur kablarna kan kopplas in på själva slutsteget, om detta har två utgångar.
Om jag kopplar enligt ovan, blir det alltså så här:

http://i28.tinypic.com/dnhpqd.jpg

Men jag vill mycket hellre använda båda utgångarna, så jag slipper skarva kabel och liknande. Går det då istället koppla som sådant:

http://i25.tinypic.com/e7cenm.jpg

Fungerar det? Eller tror steget att jag har kopplat in på 4&#8486; då istället?

Ursäkta för ett enormt inlägg med bilderna, hoppas det går att se vad jag ritat i alla fall smile

Mvh Nybörjaren Ompa.

7 Inlägg
10 augusti 2009
Betyder det då att jag har jordat det dåligt drönirettab? i så fall finns det ju inget annat att göra än att dra fram en kabel till minuspolen på batteriet där jordar det ju ändå bäst.

Mekaniker
212 Inlägg
10 augusti 2009
Ompa2000 skrev:
Goddag,
Har en fråga angående att koppla in på monoblock...

Mvh Nybörjaren Ompa.

Ja det blir samma sak som den andra kopplingen, 2ohm slutlast på steget.

1 400 Inlägg
10 augusti 2009
tjucke skrev:
Har testat att koppla plusen både direkt på batteriet och via säkringsboxen, men steget verkar inte få någon ström ändå. Det är inte någon säkring som har gått - varken i steget eller på pluskabeln. Kabeln och steget har använts förr utan problem!

Vad kan vara fel? sad

Du har inte glömt remoten ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

685 Inlägg
10 augusti 2009
tjucke skrev:
Betyder det då att jag har jordat det dåligt drönirettab? i så fall finns det ju inget annat att göra än att dra fram en kabel till minuspolen på batteriet där jordar det ju ändå bäst.

Om du har 0 volt när du mäter på polerna på steget och 12+volt när du mäter på + polen på steget och plåtren yta på karossen så är det dålig jord till steget.

dra från batteriet är bara overkill.. det är enkelt att jorda det någonstans i plåten där steget sitter. tex som många rekomenderar, bältesfästet smile men för att få kontakt med jord så måste man slipa rent ytan den skall sitta på så att det inte finns någon färg kvar.

...!!!???
257 Inlägg
10 augusti 2009
pontan36 skrev:
Ompa2000 skrev:
Goddag,
Har en fråga angående att koppla in på monoblock...

Mvh Nybörjaren Ompa.

Ja det blir samma sak som den andra kopplingen, 2ohm slutlast på steget.

Tack så mycket för grymt snabbt svar big_smile

7 Inlägg
10 augusti 2009
okej tack för tipset=) och nej remoten är kopplad enligt kopplingsschemat som tillhör framenheten..
men ska testa en ny jordyta då=)

Sök