Jag har en Pioneer DEH-1100 huvudenhet som har AUX ingång på framsidan, men det finns även en på baksidan som jag undrar om man kan använda den istället? Har testat att koppla in AUX-sladd där men får inte något ljud. Den på framsidan fungerar utmärkt, men skulle gärna vilja dra kablar lite snyggare till ex. handsfacket och då vore det kanon med den på baksidan, om det nu går
Om jag nu inte misstar mig så är det inte en AUX-ingång du har på baksidan utan en ingång för fjärrkontroll. Eller är det en röd och en vit anslutning? Isåfall så är det lågnivå ut till slutsteg.
Goddag, Har en fråga angående att koppla in på monoblock.
Säg att jag har två basar på vardera 2x2Ω, och sedan vill koppla in dom till ett monoblock så impedansen på steget blir 2Ω. Jag förstår då att man ska koppla enligt nedan: http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_2ohm.gif
Min fråga gäller då hur kablarna kan kopplas in på själva slutsteget, om detta har två utgångar. Om jag kopplar enligt ovan, blir det alltså så här:
kan inte nån rita ett sånt där fint schema hur ja ska koppla in mina snart hemkommna Hertz basar, det är 4 st och de slutsteg som ska driva dom är ett sinus live 1500 nått sånt. de går bra och rita i paint med och vart 1 st 1F kondensator ska sitta.
Tack på förhand Gronwalls
Vad för Hertzbasar?
Det är Hertz DS 250.1:
10" bas
90dB/SPL
300 Watt PEAK / 150 Watt RMS
32Hz-400Hz
4 ohm
MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
jag hade föreslagit 1ohm så slipper steget jobba så mycket. men kom ihåg att inte köra eparaggar stilen och skruva gain på max för att det låter mest då, lätt att du bränner basarna då! låter det illa så skruva ner!!
jag hade föreslagit 1ohm så slipper steget jobba så mycket. men kom ihåg att inte köra eparaggar stilen och skruva gain på max för att det låter mest då, lätt att du bränner basarna då! låter det illa så skruva ner!!
Måste inte steget jobba mera när han kopplar det i 1 ohm istället för 4 ohm? Eller har jag fel?
Till min RE Audio SX 15".. 22mm MDF skiva används.. Mer info om måtten står i kommentarerna till bilden, måtten är i tumm (inch).. alltså multiplicera med 2,5 så blir det centimeter om jag har rätt
Vet nämligen inge hur man räknar lådvolym när man har sådan port osv :S Hjäääälp Är lådan bra eller ankskit för min bas?
Om du ska ha den i en 9-5 sedan och vill höra nåt annat än muller så måste du göra så att basen spelar genom skidluckan (porten/portarna kan du dra genom hatthyllan).
Säkert? Jag hade nyss en http://mds.se/?artnr=52210 och den mullrade bara inte.. Ställde bara den i bagaget med basarna riktade mot ryggstödet (mot kupen).
Jag "kapar/moddar" helst inte i bilen/hatthyllan.. Men du menar att det är inte bra alls att bara ha en portad låda i bagaget?..
Nja alltså det är inget fel med att ha en portad låda i skuffen, inte alls. Men om du lyckas göra så att du får in allt tryck i kupén istället för att det ska studsa runt i skuffen så kommer det att låta betydligt bättre! Eller ja det beror ju på, om det är tryck du är ute efter så ska du ha lådan spelandes bakåt men om du även vill ha lite snabbhet och finljud i basen så bör du se till så att den spelar in i kupén och inte för bagaget.
Ah okej missförstod dig lite där.. Okej Jomen låter riktigt Får nog ta det som ett mer seriöst projekt bygge framöver kanske Tryck? spelandes bakåt?.. Ska man ha lådan riktad emot bagageluckan då?.. Kör ju en SEDAN som sagt..
Men du ChriZtoffer och alla andra glada.. http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=733850 Är lådan som jag länkat bra? Bör den fungera bra?.. Vet inte hur det är med volym och avstämmning.. Vilken frekvens ska man sträva efter?.. Btw tack för svaren/hjälpen
nu börjar jag allvarligt talat tröttna på mitt ljudbygge verkar inte bättre än att steget har lagt av för gott iom att allt är kopplat rätt men skiten går inte igång:S så trött man blir på det alltså:(
Ah okej missförstod dig lite där.. Okej Jomen låter riktigt Får nog ta det som ett mer seriöst projekt bygge framöver kanske Tryck? spelandes bakåt?.. Ska man ha lådan riktad emot bagageluckan då?.. Kör ju en SEDAN som sagt..
Men du ChriZtoffer och alla andra glada.. http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=733850 Är lådan som jag länkat bra? Bör den fungera bra?.. Vet inte hur det är med volym och avstämmning.. Vilken frekvens ska man sträva efter?.. Btw tack för svaren/hjälpen
Ja man behöver ju inte ta allting på en gång, och övning ger ju färdighet så det är bara bra att bygga flera lådor! Ja med lådan spelandes bakåt så får du mest tryck, men då även en bas som är väldigt seg och bumlig, men tryck får du! Om du däremot vänder basen så att den spelar framåt så tappar du en del tryck men den blir betydligt rappare och roligare att lyssna på. Lyckas du sen också få till så att allt tryck kommer in i kupén så blir det riktigt bra. Jag kör också sedan.
Om lådan är rätt eller ej kan jag tyvärr inte svara på, finns många andra som är duktigare på det och vet hur det ska vara. Däremot det där med avstämning har jag lite koll på. Vilken avstämningsfrekvens du ska sträva efter beror på hur du vill att basen ska låta. En låg avstämning (ca 30Hz) ger en bas som trycker på bra på låga frekvenser, men tappar en del på dom höga. Lite högre avstämning (ca 35-40Hz) ger en mer neutral bas som kan spela bra över ett större register. Hög avstämning (45Hz eller mer) ger en bas som spelar bra på högre frekvenser (används en del inom SPL och andra "spela-högt-tävlingar") men inte så bra på dom lägre.
Ååkej på så vis.. Har ju som relativt nybörjat med det här med bilstereo (bara bas än så länge ). Så nu vill jag ha typ en galen häst i bagaget, bra tryck, den där sparken i ryggen, ah du fattar Men man blir vell less så småningom men nu äre det som gäller allafall.
Enligt ritningen/uträknaren/programmet jag skickade så låg den lådan på en avstämning på circka 41,5 hertz lite avrundat.. Det är alltså inget "fel" på det? Jag kanske helt enkelt får bygga den och prova då..
Men vet du hur man räknar volymen på en sådan låda som jag länkade? räknar man hela lådan - portarean? där porten slutar?.. Eller ja. Förstår inte riktigt hur man räknar volymen på en låda med sån port helt enkelt..
Okej, men det är lite knepigt för att porten svänger ju och går efter bakväggen på lådan också osäker på hur man ska räkna bort porten.. Ska man följa den efter att den har svängt till höger rakt fram tills den når högerväggen.. eller ska man räkna ifrån där den slutar bara i mitten av lådan?.. För då blir ju lådvolymen stora rektangulära utrymmet + det där lilla utrymmet inne till höger? Eller är det bara stora rektangulära utrymmet?
Okej, jamen då äre ju en baggis Det var mersom det jag var osäker på... Om vi nu förstod varandra rätt Hur stor volym kan basen ta upp då?.. 4 liter? Tack för svaren!.. Trevlig ställe det här