1766
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

733 Inlägg
17 januari 2012
Jeqpe skrev:
benz_89 skrev:
http://www.blekingebilradio.se/product.html/mutant-mt1210?category_id=20
Inte hört dom Fast lär väl inte spela särskilt Högt vad jag kan tro tongue

fick ett tips innan på 4 såna och ett mutant steg på 1500wrms som skulle vara "kioskvältare" tongue

dock lär du garanterat få en eller två vettigare 12" att spela bättre än 4 sådana till samma pris tongue

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 januari 2012
benz_89 skrev:
Jeqpe skrev:
benz_89 skrev:
http://www.blekingebilradio.se/product.html/mutant-mt1210?category_id=20
Inte hört dom Fast lär väl inte spela särskilt Högt vad jag kan tro tongue

fick ett tips innan på 4 såna och ett mutant steg på 1500wrms som skulle vara "kioskvältare" tongue

dock lär du garanterat få en eller två vettigare 12" att spela bättre än 4 sådana till samma pris tongue

samma som till pain är öppen för förslag smile alla förslag mottages tacksamt big_smile

Lobster knife fight

16 197 Inlägg
17 januari 2012
Jeqpe skrev:
evilaudio skrev:
Jeqpe skrev:
gött jula har 12" 150w rms för 349:- 4 såna så kanske man får lite tryck tongue

varför inte köpa EN vettig bas istället?

förslag? tongue

hur mycke pengar har du tänkt att lägga?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 januari 2012
evilaudio skrev:
Jeqpe skrev:
evilaudio skrev:

varför inte köpa EN vettig bas istället?

förslag? tongue

asså ja e vanligt svenskt snål så så lite som möjligt tongue

Lobster knife fight

3 187 Inlägg
17 januari 2012
Jeqpe skrev:
benz_89 skrev:
Jeqpe skrev:

samma som till pain är öppen för förslag smile alla förslag mottages tacksamt big_smile

vad ska du driva med?

3 187 Inlägg
17 januari 2012
Jeqpe skrev:
evilaudio skrev:
Jeqpe skrev:

förslag? tongue

då testar vi igen HUR mycket kan du lägga som max..

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 januari 2012
big-jepp skrev:
Jeqpe skrev:
benz_89 skrev:

vad ska du driva med?

funderar på ett hollywood steg hxa elr va dom heter något i den serien iaf smile

Lobster knife fight

16 197 Inlägg
17 januari 2012
Jeqpe skrev:
evilaudio skrev:
Jeqpe skrev:

förslag? tongue

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319038

de där spelar kan ja lova..  sen bygger du en låda på 140 liter med en 6" port.

kör den setupen i min vita jetta.

733 Inlägg
17 januari 2012
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … r-p372045/
Nu är detta absolut inga värstingar, men jag kör på 2 sådan och det spelar då mer än tillräckligt högt för mig, driver dom med ett steg på 1100Wrms.

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 januari 2012
evilaudio skrev:
Jeqpe skrev:
evilaudio skrev:

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319038

de där spelar kan ja lova..  sen bygger du en låda på 140 liter med en 6" port.

kör den setupen i min vita jetta.

nu snackar vi big_smile verkar jäkligt najs! hade tänkt mig http://www.autohifi.se/?category_id=241 … _id=UD-071 som framsystem och dom skulle då drivas av http://www.autohifi.se/?category_id=172 … _id=UD-077 me nån lämplig HU typ kenwood elr nåt sånt kanske tongue

EDIT: ett bra batteri borde väl räcka till de slutsteget? har ett 85 elr 88 ah batteri i bilen just nu tudor som e i bra skick tongue
Senast redigerat av Jeqpe (17 januari 2012)

Lobster knife fight

438 Inlägg
17 januari 2012
Vet inte om jag får fråga i denna tråd (då kan moderatorerna ta bort), men jag å mina polare funderar på att bygga en ljudpirra med mina bilgrejor.

Iden (som knappast är unik) är att ta en byggpirra och montera en portad sub på ca 50 liter samt 2 6*9 och två 4or (tror de heter så) tillsammans med ett slutsteg, batteri och antagligen en bilstero (kanske finns någon vanlig huvudenhet att använda istället?).

Min fråga är vad bör jag tänka på och hur länge kan batteritiden tänkas vara generellt? Tänkte använda mig av ett av de större batterien som jag tex hade i min porsche 928. (större än vad som sitter i V70)

Kan batteriet laddas ur och sedan laddas upp med en C-tech laddare?

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 januari 2012
Louca skrev:
Vet inte om jag får fråga i denna tråd (då kan moderatorerna ta bort), men jag å mina polare funderar på att bygga en ljudpirra med mina bilgrejor.

Iden (som knappast är unik) är att ta en byggpirra och montera en portad sub på ca 50 liter samt 2 6*9 och två 4or (tror de heter så) tillsammans med ett slutsteg, batteri och antagligen en bilstero (kanske finns någon vanlig huvudenhet att använda istället?).

Min fråga är vad bör jag tänka på och hur länge kan batteritiden tänkas vara generellt? Tänkte använda mig av ett av de större batterien som jag tex hade i min porsche 928. (större än vad som sitter i V70)

Du kan inte ha högtalarna i samma låda som basen. Du får ju räkna på batteritiden, ingen som kan säga det då du varken skriver ut slutsteg eller batteri.

Om du ska göra på det viset måste du absolut ha ett batteri som klarar att djupurladdas.

149 Inlägg
17 januari 2012
Har en liten fundering kring slutsteg och ström.

Vad drar mest ström?
Ett SPL ICE 3500D i 0,5ohm, ca 3kw?
Eller
2st SPL ICE 1500D i 1 ohm var? ca 3kw?

Eller är det ungefär samma?

21 761 Inlägg
17 januari 2012
Det borde bli ungefär samma. smile

438 Inlägg
17 januari 2012
Nitromast skrev:
Louca skrev:

Du kan inte ha högtalarna i samma låda som basen. Du får ju räkna på batteritiden, ingen som kan säga det då du varken skriver ut slutsteg eller batteri.

Om du ska göra på det viset måste du absolut ha ett batteri som klarar att djupurladdas.

Hej!

Ja kunde varit mer tydlig antagligen wink
Slutsteget är ett DLS CA 31 http://www.caraudiocenter.se/index.php? … mp;lang=sv

Batteriet kommer antagligen vara ett TUDOR standard 90 AH om det inte finns bättre alternativ för ändamålet smile

Nej alltså baslådan blir för sig längst ner, högre upp ska vi svetsa avsatser där vi får bygga separata lådor eller ta färdiga högalare att montera.

BMW 740i e38 1995

2 035 Inlägg
18 januari 2012
Louca skrev:
Nitromast skrev:
Louca skrev:

Hej!

Ja kunde varit mer tydlig antagligen wink
Slutsteget är ett DLS CA 31 http://www.caraudiocenter.se/index.php? … mp;lang=sv

Batteriet kommer antagligen vara ett TUDOR standard 90 AH om det inte finns bättre alternativ för ändamålet smile

Nej alltså baslådan blir för sig längst ner, högre upp ska vi svetsa avsatser där vi får bygga separata lådor eller ta färdiga högalare att montera.

Ska steget driva endast basen och en bilstereo driva högtalarna?

Gör separata lådor till allt. Koppla in å kör bara. Håll koll på, med en multimeter, så inte spänningen sjunker mycket under 12V. Risken för djupurladdning är inte så stor.

Biljudsveteran sen 1984!

438 Inlägg
18 januari 2012
Hej! Jag tror det steget kan driva en sub och 4 högtalare om jag inte minns fel? Jag siktar iaf på att ha 4 högtalare! Dessa ska ha separata lådor.

Alltså om man är ute på nått fält eller strand har jag räknat på att man lär som mest lira 8 - 12 timmar, vilket säkert kan tömma hela batteriet. Frågan är då om man kan ladda batteriet flera gånger om eller om det finns en explosionsrisk?

Behöver ett par 6*9 och ett par 4or en viss liter i sina lådor? Dem ska ju inte spela nån bas direkt? smile

BMW 740i e38 1995

16 197 Inlägg
18 januari 2012
Louca skrev:
Hej! Jag tror det steget kan driva en sub och 4 högtalare om jag inte minns fel? Jag siktar iaf på att ha 4 högtalare! Dessa ska ha separata lådor.

Alltså om man är ute på nått fält eller strand har jag räknat på att man lär som mest lira 8 - 12 timmar, vilket säkert kan tömma hela batteriet. Frågan är då om man kan ladda batteriet flera gånger om eller om det finns en explosionsrisk?

Behöver ett par 6*9 och ett par 4or en viss liter i sina lådor? Dem ska ju inte spela nån bas direkt? smile

8-12 timmar utan laddning?
De går aldrig.

Å driva att driva 2 olika storlek på de steget funkar inte nå vidare.

Skulle isf valt typ 2 par 6.5".

21 761 Inlägg
18 januari 2012
Det är i princip omöjligt att säga hur lång tid du kan spela, det beror på både impedansen hos högtalarna och hur högt du spelar. En sak kan man räkna ut någorlunda noggrant, det är hur länge batteriet borde räcka om man konstant spelar med stegets högsta RMS-effekt. Fast så kommer det ju inte att bli, därför blir inte heller en sån uträkning verklighetstrogen.

Om du drar ur batteriet ganska mycket så blir det ingen märkvärdig explosionsrisk jämfört med en mindre urladdning, däremot kommer inte batteriet att hålla så bra om du drar ur så att vilospänningen (spänningen på ett batteri som har varit orört i åtminstone 8 timmer eller mer) hamnar under 11 V.

CA31 kan driva en baslåda och 4 st högtalare så länge som totala impedansen på varje kanal inte understiger 2 Ohm. smile

1 808 Inlägg
18 januari 2012
Kanske en skum fråga, men när jag höjjer basen via cdspelare i bilen så ändras det inge bas? fast jag vrider upp på +6 = MAX på cdspelaren. I Gamla bilen när jag vred på basen så så öka själva basljudet..

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Sök