2120
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

438 Inlägg
18 januari 2012
Så jag kan läsa på högtalarna om de har mer än 2 ohm? smile Jo det är ganska långsökt att försöka räkna ut livslängden har jag förstått! Ska testa med en multimeter sen när bygget är klart för att få en uppfattning smile Tudor batterierna har faktiskt en indikator på sig som talar om när batteriet är helt tomt, kan vara bra också iof!

Men alltså, högtalarna behöver inte ha några speciella mått på sig för diskantspelning? smile är astaggad för detta big_smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

21 761 Inlägg
18 januari 2012
Gronwalls skrev:
Kanske en skum fråga, men när jag höjjer basen via cdspelare i bilen så ändras det inge bas? fast jag vrider upp på +6 = MAX på cdspelaren. I Gamla bilen när jag vred på basen så så öka själva basljudet..

Har du kollat så att inte baskontrollen är avaktiverad i stereon, eller nåt sånt?

Louca skrev:
Så jag kan läsa på högtalarna om de har mer än 2 ohm?

Det brukar stå på magnetens undersida.

Louca skrev:
Tudor batterierna har faktiskt en indikator på sig som talar om när batteriet är helt tomt, kan vara bra också iof!

Den indikatorn är bara en enkel form av syraviktsmätare som bara mäter i en cell. Visst är det bra med en sån, men man ska inte lita blint på den. När den visar på tomt så har batteriet blivit mycket urladdat, vilket påverkar livslängden. smile

438 Inlägg
18 januari 2012
Hej! Tack för tipsen! Då ska jag nog köpa som evilaudi skriver ett par 6.5 till slutsteget och driva mina 4or på radion smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

1 808 Inlägg
18 januari 2012
Drönirettab skrev:
Gronwalls skrev:
Kanske en skum fråga, men när jag höjjer basen via cdspelare i bilen så ändras det inge bas? fast jag vrider upp på +6 = MAX på cdspelaren. I Gamla bilen när jag vred på basen så så öka själva basljudet..

Har du kollat så att inte baskontrollen är avaktiverad i stereon, eller nåt sånt?

Louca skrev:
Så jag kan läsa på högtalarna om de har mer än 2 ohm?

Det brukar stå på magnetens undersida.

Louca skrev:
Tudor batterierna har faktiskt en indikator på sig som talar om när batteriet är helt tomt, kan vara bra också iof!

Den indikatorn är bara en enkel form av syraviktsmätare som bara mäter i en cell. Visst är det bra med en sån, men man ska inte lita blint på den. När den visar på tomt så har batteriet blivit mycket urladdat, vilket påverkar livslängden. smile

Men jag ställde inte in nått sånt när jag köpte den och montera in den i första bilen.. Är det nått med Volvos originalgrejjer som gör att det inte blir nå?

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

596 Inlägg
18 januari 2012
Tja vad är bäst mellan alu och koppar kablar??

409 Inlägg
18 januari 2012
Koppar

596 Inlägg
18 januari 2012
Boyakacsha skrev:
Koppar

Vad är de som gör alu så dåligt är de för lite motstånd??

564 Inlägg
18 januari 2012
Det leder ungefär hälften så bra, alltså måste man ha ungefär dubbelt så stor kabel

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

2 024 Inlägg
18 januari 2012
sellstedt1 skrev:
Boyakacsha skrev:
Koppar

Vad är de som gör alu så dåligt är de för lite motstånd??

Tvärtom förstås, mindre motstånd i kopparkabel.
Senast redigerat av Expoze (18 januari 2012)

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

596 Inlägg
19 januari 2012
jaha de ä därför kopparn ä dyrare

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 januari 2012
Lillalilja skrev:
Det leder ungefär hälften så bra, alltså måste man ha ungefär dubbelt så stor kabel

I en bil så är det skit samma.. Längderna kabeln måste upp i för att få en märkbar skillnad är betydligt
länge än de 5-6 meter man drar normalt i en bil.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 187 Inlägg
19 januari 2012
Tokken skrev:
Lillalilja skrev:

I en bil så är det skit samma.. Längderna kabeln måste upp i för att få en märkbar skillnad är betydligt

menar du att det inte spelar någon roll om man har alu eller koppar kabel? eller fattar jag fel nu?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 januari 2012
big-jepp skrev:
Tokken skrev:
Lillalilja skrev:

menar du att det inte spelar någon roll om man har alu eller koppar kabel? eller fattar jag fel nu?

Skillnaden på att dra bak en 50mm koppar och en alu framifrån är inte märkbar mer eller mindre..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 januari 2012
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:
Tokken skrev:

Skillnaden på att dra bak en 50mm koppar och en alu framifrån är inte märkbar mer eller mindre..

I princip så ja.. om man har 12,9 eller 12,8V är ganska irrelevant.

Skillnaden är inte märkbar.
Senast redigerat av Tokken (19 januari 2012)

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 januari 2012
Tokken skrev:
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:

En skillnad är dock ganska märkbar, det är priset smile

564 Inlägg
19 januari 2012
Nitromast skrev:
Tokken skrev:
Nitromast skrev:

Men varför rekommenderas det alltid kopparkabel då? Så de som har lagt ut ca 200 kr/m för att få koppar har gjort det i onödan då man kunde köpt samma kabelstorlek fast i aluminium för 120 kr/m ?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 januari 2012
Lillalilja skrev:
Nitromast skrev:
Tokken skrev:

Men varför rekommenderas det alltid kopparkabel då? Så de som har lagt ut ca 200 kr/m för att få koppar har gjort det i onödan då man kunde köpt samma kabelstorlek fast i aluminium för 120 kr/m ?

Jag föredrar också kopparkabel.. MEN efter själv ha jämfört koppar mot aluminiumkabel på en sträcka av 5 meter
så skiljde det drygt 0,17V.. 50mm2 kabel.
Inget jag tycker gör så mycket.. framför allt är det inte märkbart.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 januari 2012
Lillalilja skrev:
Nitromast skrev:
Tokken skrev:

Nej inte i onödan, visst har det effekt, även om det inte är märkbart, I mycket större och krävande system borde man iallafall använda sig utav koppar, däremot i mindre system där man kanske vill ha ett bassteg och ett steg till framsystemen spelar det i princip ingen större roll.

Voodoo
1 444 Inlägg
19 januari 2012
Har kopplat en rpm unlimited voltmätare och den visar 14,5v med normalförbrukare och drar jag på me volymen så går den ner till 13,50 därikring sen sänkerman så visar den 15v är de skadligt med så pass hög spänning

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

3 187 Inlägg
19 januari 2012
Tokken skrev:
Lillalilja skrev:
Nitromast skrev:

Jag föredrar också kopparkabel.. MEN efter själv ha jämfört koppar mot aluminiumkabel på en sträcka av 5 meter
så skiljde det drygt 0,17V.. 50mm2 kabel.
Inget jag tycker gör så mycket.. framför allt är det inte märkbart.

kul att höra att någon gjort detta test! smile

Sök