2246
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 januari 2012
Futopia skrev:
evilaudio skrev:
sellstedt1 skrev:

jag har mätt på mitt steg de går in 53mm2. Jag hade köpt kabelkitet innan hollywood steget (va väl lite snål då)

liiite snål?    att steget ens e helt är bara ren tur om du spelat me de..

Undra hur många steg som går sönder på grund av okunskap/felkopplingar kontra fabrikationsfel? Skulle nog va en ganska intressant läsning. smile

Tycker jag INTE att det skulle vara....
Eller ja.....då kanske fler kanske kryper till korset och vänder sig till sina lokala ÅFs för att få tips, råd och ta del av deras kunskap när de handlar där.......även om det blir lite dyrare än att gå efter prisslakt......
Dessvärre är det alltför fåsom värdesätterkunskap då "de kan få reda på allt på internet".....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
19 januari 2012
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
sellstedt1 skrev:

Så en 50mm2 alu skulle va bettre än 8mm2 kabelsats från biltema till mitt  Hollywood HXA 3K?

Är du dum eller gör du dig bara till?
8mm2 räcker till maximalt 100A enligt EMMAs tabell som jag går efter.
Står dessutom att steget har 32mm2-anslutningar.....och att det KRÄVER 150A extern säkring.
http://www.digitalcompaniet.se/produkt/ … ion-HXA-3K

? 8mm2 är maximalt 50A enligt EMMAs regler..

F´låt.....jag var insöad på 20mm2-datan.........
Precis installerat mina från säkringsblocket wink
Jag får skylla på senilitet big_smile

6 851 Inlägg
19 januari 2012
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

Är du dum eller gör du dig bara till?
8mm2 räcker till maximalt 100A enligt EMMAs tabell som jag går efter.
Står dessutom att steget har 32mm2-anslutningar.....och att det KRÄVER 150A extern säkring.
http://www.digitalcompaniet.se/produkt/ … ion-HXA-3K

Mjo..fast ibland fundera ja över EMMAs regler när det gäller strömkablage.
Men det hör inte riktigt hit kanske wink

7 241 Inlägg
19 januari 2012
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

Nej det är sant......de har sina tabeller en aning i underkant.
Dock är det bra för det minskar riskerna för spänningsfall eftersom strömgränserna är lägre.

6 851 Inlägg
19 januari 2012
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

Dock är det bra för det minskar riskerna för spänningsfall eftersom strömgränserna är lägre.

jo..för en 8mm2 kabel säkrar man normalt vid 60A tex. det som följer med i kabelkitten. Samma som tex 50mm2 kabel, den säkrar man ju vid 250 och vissa högre en så. Men detta gäller ju dock koppar kabel, Alu anser jag att man kanske kan gå lite lägre på pga. av värmen i alu kontra koppar.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 januari 2012
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

jo..för en 8mm2 kabel säkrar man normalt vid 60A tex. det som följer med i kabelkitten. Samma som tex 50mm2 kabel, den säkrar man ju vid 250 och vissa högre en så. Men detta gäller ju dock koppar kabel, Alu anser jag att man kanske kan gå lite lägre på pga. av värmen i alu kontra koppar.

Det följer ju med en 40A säkring i det 8mm kitet iaf smile Från biltema alltså.

16 197 Inlägg
19 januari 2012
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:

Det följer ju med en 40A säkring i det 8mm kitet iaf smile Från biltema alltså.

vet att Rockfords 8mm2 kit är säkrade till 60a.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
19 januari 2012
Ahh..förlåt, menade 60A i 10mm2 kitt. Men ändå så känns EMMAs rek. lite skum ibland. Att det är 40A i biltemas kanske bero på alu kitt?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 januari 2012
TT-Avant skrev:
Ahh..förlåt, menade 60A i 10mm2 kitt. Men ändå så känns EMMAs rek. lite skum ibland. Att det är 40A i biltemas kanske bero på alu kitt?

Jo kan nog va alukabel i den, har nog ett sådant kit ligger någonstans... tongue

21 761 Inlägg
19 januari 2012
Lonefox skrev:
Är andra som testat med och fått värre resultat...upp emot 0.5-1V i skillnad...

Kör man 500 A genom en sån kabel så blir det även i teorin 0,5 V skillnad, inget konstigt med det egentligen. Kollar man i Tokkens fall så ska det teoretiskt bli ca 0,17 V skillnad om det går 170 A genom kabeln. smile

Fast då är det alltså i själva kabeln, det tillkommer ju övergångsresistanser i klämning av kabelskor och övriga anslutningar.

6 851 Inlägg
19 januari 2012
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:

Kör man 500 A genom en sån kabel så blir det även i teorin 0,5 V skillnad, inget konstigt med det egentligen. Kollar man i Tokkens fall så ska det teoretiskt bli ca 0,17 V skillnad om det går 170 A genom kabeln. smile

Fast då är det alltså i själva kabeln, det tillkommer ju övergångsresistanser i klämning av kabelskor och övriga anslutningar.

som jag skrivet innan, man får inte glömma värmen i kabeln oxå. Alu och koppar tål värme på olika sätt, vilket gör det olika lämpligt med alu kontra kopparkabel wink

16 197 Inlägg
19 januari 2012
TT-Avant skrev:
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:

som jag skrivet innan, man får inte glömma värmen i kabeln oxå. Alu och koppar tål värme på olika sätt, vilket gör det olika lämpligt med alu kontra kopparkabel wink

fast spelar man så kabeln blir varm så e de i mina ögon på tok för klen.. wink

6 851 Inlägg
19 januari 2012
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:
Drönirettab skrev:

fast där har du en nackdel med alu kabel, den blir varm fortare en vad en kopparkabel blir.  vilket då gör att man måste upp i ganska mycke grövre en just kopparkabel. CCA är väl inte lika illa som ren alu kabel. så därför anser jag att man bör köra enbart på koppar.

16 197 Inlägg
19 januari 2012
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:

fast där har du en nackdel med alu kabel, den blir varm fortare en vad en kopparkabel blir.  vilket då gör att man måste upp i ganska mycke grövre en just kopparkabel. CCA är väl inte lika illa som ren alu kabel. så därför anser jag att man bör köra enbart på koppar.

körde 50mm2 alukabel till mina SPL ice 3500 steg å de funka hur bra som helst smile 

tar man bort "flaskhalsen" även kallad säkring så blir de ännu mindre motstånd. wink

21 761 Inlägg
19 januari 2012
TT-Avant skrev:
fast där har du en nackdel med alu kabel, den blir varm fortare en vad en kopparkabel blir.

Men den har ju högre resistans för samma area, då ska den bli varmare om man jämför med kopparkabel som har samma area och längd. smile

evilaudio skrev:
tar man bort "flaskhalsen" även kallad säkring så blir de ännu mindre motstånd. wink

En säkring ger en viss spänningsförlust, det kan jag hålla med om.

Har förresten gjort en egen mätning på en 100 A AFS där jag skickade på ca 130 A konstant i någon minut, gissa vilken förlust det blev över själva säkringen? wink

16 197 Inlägg
19 januari 2012
Drönirettab skrev:
TT-Avant skrev:
fast där har du en nackdel med alu kabel, den blir varm fortare en vad en kopparkabel blir.

Men den har ju högre resistans för samma area, då ska den bli varmare om man jämför med kopparkabel som har samma area och längd. smile

evilaudio skrev:

En säkring ger en viss spänningsförlust, det kan jag hålla med om.

Har förresten gjort en egen mätning på en 100 A AFS där jag skickade på ca 130 A konstant i någon minut, gissa vilken förlust det blev över själva säkringen? wink

ingen som helst aning.. smile

21 761 Inlägg
19 januari 2012
Ca 0,15 V. Vid 80-85 A blev det ca 0,1 V. smile

16 197 Inlägg
19 januari 2012
Drönirettab skrev:
Ca 0,15 V. Vid 80-85 A blev det ca 0,1 V. smile

jo men att en säkring "bromsar" e ju inte så svårt att lista ut smile     lite som att slänga på en slangklämma mitt på en vattenslang.

21 761 Inlägg
19 januari 2012
Den bromsar, men inte så mycket som man skulle kunna tro. Med tanke på att jag skickade betydligt mer ström än den specade strömmen så var det inte märkvärdig förlust enligt mig. smile

16 197 Inlägg
19 januari 2012
Drönirettab skrev:
Den bromsar, men inte så mycket som man skulle kunna tro. Med tanke på att jag skickade betydligt mer ström än den specade strömmen så var det inte märkvärdig förlust enligt mig. smile

de skulle va kul å testa hur stor skillnad de gör på ett större ljudbygge smile

Sök