2107
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

596 Inlägg
21 januari 2012
Futopia skrev:
sellstedt1 skrev:
Drönirettab skrev:
Utan kabel?
Vilken kabel menar du då?

Utan nån jord kabel steget sitter direkt på plåten

Då ska du nog vara glad att steget fortfarande är helt. Den kan även gjorda via lågnivån men den brukar gå sönder rätt fort. Så sätt tillbaks jord kabeln rätt omgående.

Ok men gör de nåt om stege sitter mot plåten om jag har jord kabeln i ??
För jag har öppnat steget och det går en kabel från chassit på steget till chipet så ska de kanske jorda med kabel och chassit??

21 761 Inlägg
21 januari 2012
Så ska man inte göra, steget jordar då via lågnivåkabeln och den tunna skärmstrumpan i lågnivåkabeln kommer att gå sönder i stereon om du spelar musik. Skärmstrumpan tål inte den ström som steget drar, sätt genast tillbaka jordkabeln i karossen. smile

Stockholm Streetrace Crew
160 Inlägg
21 januari 2012
sellstedt1 skrev:
Futopia skrev:
sellstedt1 skrev:

Utan nån jord kabel steget sitter direkt på plåten

Då ska du nog vara glad att steget fortfarande är helt. Den kan även gjorda via lågnivån men den brukar gå sönder rätt fort. Så sätt tillbaks jord kabeln rätt omgående.

För jag har öppnat steget och det går en kabel från chassit på steget till chipet så ska de kanske jorda med kabel och chassit??

Nej de gör inget att steget sitter mot karossen.

596 Inlägg
21 januari 2012
Drönirettab skrev:
Så ska man inte göra, steget jordar då via lågnivåkabeln och den tunna skärmstrumpan i lågnivåkabeln kommer att gå sönder i stereon om du spelar musik. Skärmstrumpan tål inte den ström som steget drar, sätt genast tillbaka jordkabeln i karossen. smile

ja jordkabel sitter i karossen nu men kan stege sitta i plåten ändå?

596 Inlägg
21 januari 2012
Futopia skrev:
sellstedt1 skrev:
Futopia skrev:

OKej:)

3 187 Inlägg
21 januari 2012
sellstedt1 skrev:
Tja på ett av mina steg så behöver jag bara jorda stegen utan kabel så går det att spela. ska de va så eller är de nå fel??

alltså jag fattar inte grejer med, varför äns dra ur jordkabeln och testa det? jordkabeln finns ju av en aledning eller hur?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 januari 2012
Futopia skrev:
sellstedt1 skrev:
Futopia skrev:

Jasså?
Man riskerar att få stora problem med störningar om ett stegs chassie har direktkontakt med plåt.....
Montera ALLTID med isolerande matrial emellan, och OM man skruvar steget i plåten så får man se till att varken plåten eller skruvar har kontakt med steget. Tex, med små plastbussningar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
21 januari 2012
Futopia skrev:
sellstedt1 skrev:
Futopia skrev:

vad jag vet så kan man få störningar av att det ligger emot karossen. så jag skulle inte låta det sitta så.

edit: man ska inte hämta en kopp kaffe mitt i inlägget man håller på att skriva..
ensamräven var snabbare... wink
Senast redigerat av big-jepp (21 januari 2012)

596 Inlägg
21 januari 2012
big-jepp skrev:
sellstedt1 skrev:
Tja på ett av mina steg så behöver jag bara jorda stegen utan kabel så går det att spela. ska de va så eller är de nå fel??

alltså jag fattar inte grejer med, varför äns dra ur jordkabeln och testa det? jordkabeln finns ju av en aledning eller hur?

Jo men jag glömde den första gången jag montera steget:rolleyes:

16 197 Inlägg
21 januari 2012
Lonefox skrev:
Futopia skrev:
sellstedt1 skrev:

Jasså?
Man riskerar att få stora problem med störningar om ett stegs chassie har direktkontakt med plåt.....
Montera ALLTID med isolerande matrial emellan, och OM man skruvar steget i plåten så får man se till att varken plåten eller skruvar har kontakt med steget. Tex, med små plastbussningar.

Jasså behöver man?

Har skruvat steg direkt i plåten på säkert 50tal bilar när jag byggt åt andra å även när ja jobbade som montör utan att fått  problem med störningar.

Men risken finns säkert.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

7 281 Inlägg
21 januari 2012
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
Futopia skrev:

Jasså?

Jasså behöver man?

Har skruvat steg direkt i plåten på säkert 50tal bilar när jag byggt åt andra å även när ja jobbade som montör utan att fått  problem med störningar.

Men risken finns säkert.

Jag har faktiskt haft det problemet.
Hade skruvat fast ett steg genom en matta i en av mina tidigare bilar och då fick jag störningar.
Skruvade upp den lite grann så kontakten till plåten under försvann och då försvann även mina störningar.

Minns inte vilken bil det var men det var den enda bilen som jag har haft problem med. Alla andra har kunnat haft kontakt med chassit utan störningar.

Voodoo
1 444 Inlägg
21 januari 2012
Bänkadeffekt på ice-1500 1ohm ca 85o rms

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

16 197 Inlägg
21 januari 2012
Stripz skrev:

Uppgifter på de tack.

Stockholm Streetrace Crew
160 Inlägg
21 januari 2012
big-jepp skrev:
Futopia skrev:
sellstedt1 skrev:

vad jag vet så kan man få störningar av att det ligger emot karossen. så jag skulle inte låta det sitta så.

edit: man ska inte hämta en kopp kaffe mitt i inlägget man håller på att skriva..

Får man störningar av att skruva steget i karossen så har man nog felet någon annanstans i bilen, t.ex. dålig batteri jord eller dyligt.  Jag har monterat tresiffrigt antal steg och aldrig fått de problemet.
Senast redigerat av Futopia (21 januari 2012)

695 Inlägg
21 januari 2012
Stripz skrev:

Vart har du fått de ifrån? Vad lämnar ett autostudio i 1ohm, REN effekt?....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 januari 2012
Futopia skrev:
big-jepp skrev:
Futopia skrev:

Får man störningar av att skruva steget i karossen så har man nog felet någon annanstans i bilen, t.ex. dålig batteri jord eller dyligt.  Jag har monterat tresiffrigt antal steg och aldrig fått de problemet.

Och andra montörer hävdar vad jag säger....av erfarenhet de har.
Det handlar om jordpotential.......
Blir den fel (vilket den riskerar om chassiet har direktkontakt) så uppstår störningarna.
Dock kan det även bero på hurdant det är konstruerat på insidan....sämre/billigare konstruktion...större risk.
Tex om kretskortet har banor som går in i hålen där det har skruvats fast i chassiet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
21 januari 2012
Lonefox skrev:
Futopia skrev:
big-jepp skrev:

Och andra montörer hävdar vad jag säger....av erfarenhet de har.
Det handlar om jordpotential.......
Blir den fel (vilket den riskerar om chassiet har direktkontakt) så uppstår störningarna.
Dock kan det även bero på hurdant det är konstruerat på insidan....sämre/billigare konstruktion...större risk.
Tex om kretskortet har banor som går in i hålen där det har skruvats fast i chassiet.

Och av min erfarenhet så håller jag inte med dig.

Har monterat på de viset i mängder av bilar utan något som helst problem,

Bilen ja åker me på jobbet har ja skruvat stegen direkt i plåten inne i skåpet  å  de funkar hur bra som helst.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
21 januari 2012
Stripz skrev:

Det stämmer ju inte smile

Voodoo
1 444 Inlägg
21 januari 2012
Har i ice-1500 no å spela lika som autostudio

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

16 197 Inlägg
21 januari 2012
Stripz skrev:
Har i ice-1500 no å spela lika som autostudio

Bygg ny låda. Som undrar jag hur allt är inställt.

Sök