5726
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 augusti 2009
Lindbaah skrev:
Okej, jamen då äre ju en baggis wink Det var mersom det jag var osäker på... Om vi nu förstod varandra rätt smile Hur stor volym kan basen ta upp då?.. 4 liter? smile Tack för svaren!.. Trevlig ställe det här smile

men 41,5 duger bra som avstämmningsfrekvens? smile

Hur mycket utrymmer basen tar upp är olika, men man brukar räkna med 2L för en 10" bas och 3L för en 12", sen så om det är en bas med stor korg/magnet så tar den såklart upp mer volym, och vise verca. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

37 Inlägg
11 augusti 2009
Okej jamen låter vettigt, börjat få svar i min egen tråd nu dessutom. tongue

Elektriker
139 Inlägg
11 augusti 2009
Kort fråga, kan man blanda batterier från olika fabrikanter? även om alla är syrabatterier, och ca lika mkt använda.

ex. ett valtra, ihop med ett exide, eller vad det heter. Batterierna är skiter jag la i om de går sönder, men om ngn utrustning, så som slutsteg och stereo och färddator m.m.
vet att man ska koppla parallelt, +på+ och -på-
mvh Freddan

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

Mekaniker
212 Inlägg
11 augusti 2009
Freddah850 skrev:
Kort fråga, kan man blanda batterier från olika fabrikanter? även om alla är syrabatterier, och ca lika mkt använda.

ex. ett valtra, ihop med ett exide, eller vad det heter. Batterierna är skiter jag la i om de går sönder, men om ngn utrustning, så som slutsteg och stereo och färddator m.m.
vet att man ska koppla parallelt, +på+ och -på-
mvh Freddan

Det går bra bara dom är lika stora (Ah) och om dom är i lika skick, om dom är olika kan dom nämligen börja ladda ur varandra.

535 Inlägg
12 augusti 2009
Om man har 2 basar, borde det inte gå att bygga en sluten låda med 2st olika stora kammare och sätta en bas i vardera för att få ett bredare basregister då?

Motorer utan turbo.....suger!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Om man har 2 basar, borde det inte gå att bygga en sluten låda med 2st olika stora kammare och sätta en bas i vardera för att få ett bredare basregister då?

En subbas i rätt låda är kapabel att hantera alla de frekvenser du vill komma åt.

Så det finns ingen anledning att göra så. Du förlorar effektivitet, dvs spelar lägre. Verkar dumt.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

535 Inlägg
12 augusti 2009
Med subbas menar du bra dyr bas? Har ett par pyramid wc1220 hemma. Kopplar jag in bilbasarna så spelar det bra, men dom vill jag ha i bilen nu.
Spekulerar bara lite om det funkar bra att bygga om lådan på det viset.

Motorer utan turbo.....suger!

236 Inlägg
12 augusti 2009
Hej! Nu när det är så många olika ljudfreaks här kanske jag kan fråga om någon har ett Mutant 1500 tripple xXx till salu wink

Möbelutkörare
358 Inlägg
12 augusti 2009
Någon här som vet vad de är för sterio typ som passar i en Ford mondeo ghia -97 ?
Är det dubbel-din eller "vanlig" stereo och var hittar man i så fall adapter ram å iso adapter?

skulle även vara bra om de finns adapter till "spak styrningen" på ratten.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

96 Inlägg
12 augusti 2009
har en gammal Pioneer deh-535r i bilen tycker att den duger så länge men.. Får ej kläm på hur f*n man ställer in radiokanaler på den:P nån som vet?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Med subbas menar du bra dyr bas? Har ett par pyramid wc1220 hemma. Kopplar jag in bilbasarna så spelar det bra, men dom vill jag ha i bilen nu.
Spekulerar bara lite om det funkar bra att bygga om lådan på det viset.

Med subbas menas frekvenser från kanske 25Hz och upp till 50-60Hz, men en bra högtalare kan spela linjärt från 25-100Hz utan problem, och varför vill man då ha två element utav samma sort som skall göra olika saker?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

109 Inlägg
12 augusti 2009
Jag har en 12" bas i en bandpasslåda (JBL GTO1204BP.) Har tagit ut baselementet ur den nu för jag är inte nöjd med basljudet som bandpasslådor har, dvs bara djupbas och ett dåligt frekvensområde, spec i högre bastoner.
Så jag tänkte köpa en färdig tom baslåda och sätta dit baselementet som har suttit i min bandpasslåda och köpa antingen basreflex, slitsad eller sluten. Tror ni att det går att göra så? Om jag tex köper basreflex, kommer den få bredare frekvensområde då? För det beror väl på lådan, inte elementet som gör att den inte har ett brett frekvensområde? Eller kommer det bara låta skit i en annan låda?
Basen kanske är anpassad för att sitta i en bandpasslåda?
Vad tror ni?

21 761 Inlägg
12 augusti 2009
Baselement som sitter i fabriksmonterade baslådor kan ha annorlunda parametrar jämfört med lösa baselement, men hur det är med just din bas vet jag inte.

Bandpasslåda kan bara spela ett begränsat frekvensområde, det stämmer, men hur pass begränsat den ska spela beror mycket på hur man konstruerar lådan och om elementet egentligen passar till den lådkonstruktionen. smile

Sluten och basreflex kan spela ett större frekvensområde eftersom baskonen spelar i "fria luften", då hörs även frekvenser över tex 100 Hz normalt sett utan problem. Frågan är hur höga frekvenser som du vill att basen ska spela, man bör helst hålla sig under 100 Hz (70-80 Hz egentligen) för att det inte ska höras att basen sitter i skuffen.

Framsystemet bör ta hand om frekvenser från 70-80 Hz (eller ännu lägre om de klarar av), då kan basen ägna sig åt djupbas och den lägre delen av "basdunksfrekvenserna". Det så kallade "snärtdunket" får framsystemet ta hand om.

67 Inlägg
12 augusti 2009
Vad exakt har man ett slutsteg för? smile

109 Inlägg
12 augusti 2009
Okej. Jag är inte så jättehaj på det där med frekvenser, men för höga bastoner vill jag inte den ska spela heller. Jag tycker bara att den är lite ojämn eller vad man ska säga. Den ger väldigt mkt bas på djupbasen då, och väldigt lite bas på högre toner. Det gör att den känns väldigt ojämn och ensidig bas. Det skiljer ju sig från låt till låt i vilken frekvens bastonerna i själva låten spelar i.

Så jag vill ha mer en "allroundbas". Lite svårt att förklara det där med bas och ljud, eftersom vi upplever ljud olika =/ tongue Skulle önskat att det gick att sätta in min 10" Logitech Z-5500 bas i bilen, det är den ultimata basen för mig roll

21 761 Inlägg
12 augusti 2009
Slayerkiller skrev:
Okej. Jag är inte så jättehaj på det där med frekvenser, men för höga bastoner vill jag inte den ska spela heller. Jag tycker bara att den är lite ojämn eller vad man ska säga. Den ger väldigt mkt bas på djupbasen då, och väldigt lite bas på högre toner. Det gör att den känns väldigt ojämn och ensidig bas. Det skiljer ju sig från låt till låt i vilken frekvens bastonerna i själva låten spelar i.

Jag antar att det är i din 850 som lådan sitter, i så fall kan det ojämna ljudet bero på monteringen av lådan. Har man en bandpasslåda så är det viktigt att portens mynning spelar i det utrymme där ljudet ska höras, vilket brukar innebära att en sedanbil bör ha porten genom hatthyllan eller skidluckan för att få in allt ljud i kupen.

Med en fabriksbyggd bandpasslåda så kan man ju inte dra upp porten ur lådan, då kan man heller inte få in ljudet i kupen på det sätt som skulle behövas. Detta kan alltså vara en tänkbar orsak till att du har en ojämnt ljud, en fabriksbyggd bandpasslåda passar inte bra i en sedanbil enligt min åsikt. Man ska i så fall bygga den själv och kunna dra upp porten ur lådan. smile

romeon skrev:
Vad exakt har man ett slutsteg för? smile

För att förstärka ljudet till högtalare så att det kan spela högre och renare. För att tex kunna driva en bashögtalare på ett bra sätt så behövs ett slutsteg. smile

218 Inlägg
12 augusti 2009
Slayerkiller skrev:

Så jag vill ha mer en "allroundbas". Lite svårt att förklara det där med bas och ljud, eftersom vi upplever ljud olika =/ tongue Skulle önskat att det gick att sätta in min 10" Logitech Z-5500 bas i bilen, det är den ultimata basen för mig roll

Kan väll bero på inställningar på slutsteget också? smile

Har en liknande och ja upplevde samma sak  (tror jag) men de löste sig med inställningar på steget=)
//Schruttan

21 761 Inlägg
12 augusti 2009
Ja, det kan även bero på för lågt inställt delningsfilter och att framhögtalarna inte går tillräckligt djupt i frekvens för att möta upp baslådan. smile

109 Inlägg
12 augusti 2009
Okej. Jag va lite för snabb när jag köpte baslåda oxå, hade inte läst på ordentligt med för och nackdelar bland dom olika sorters baslådorna och vilket som hade passat till min bil och musiksmak. Nu vet jag iaf i fortsättningen att bandpass är inget för mig. Tyckte d lät bra i början, men efter ett tag blev det rätt jobbigt med den ständiga djupbasen.

Men får väl testa mig fram lite, får se om jag köper en basrexlex låda till basen och ser om det blir nått bättre. Om jag inte är nöjd med det så får jag väl köpa en ny bas, kan ta lite tid att hitta rätt ibland smile Köper nog färdig låda igen isf, har 0% erfarenhet att bygga lådor själv. Verkar va lite småkrångligt oxå.
Men ska ta god tid på mig den här gången, har ändå ingen användning för basen just nu för har tagit ut ur allt ljud i bilen för ska köpa lite nyare bil snart. Och då kan det nog va bra att vänta lite med bas.

Men tack för alla svar smile

109 Inlägg
12 augusti 2009
schruttan skrev:
Slayerkiller skrev:

Kan väll bero på inställningar på slutsteget också? smile

Har en liknande och ja upplevde samma sak  (tror jag) men de löste sig med inställningar på steget=)
//Schruttan

Nja, tror inte det. Har testat hur många olika lägen som helst, men får inget som passar riktigt =/
Men den inställningen jag hade nu sist innan jag tog ut allt ljud ur bilen va iaf hyfsat. Men dock ändå inte 100% nöjd tongue

Sök