Stripz skrev:
big-jepp skrev:
Stripz skrev:
Knappt hörbar skillnad
alltså vad ska man säga...
du skriver att du bänkat steget till 850 watt rm i 1 ohms = rent skit snack..
du har grejer för att det ska spela bra, basen har många spelat högt och skön djupbas med (evilaudio t.ex.) sen spl ice stegen är ju RIKTIGT populära har nog inte hört någon som klagat på dem.
så i mina ögon är det bara en sak som kan vara fel... DU SJÄLV.
gör en bra installtion så kommer det låta bra LOVAR dig.
Ser du skrivet nånstans att jag bänkat? knappast. närjag kom dit med grejjerna så snackade vi om olika steg och han rekomenderade ice-3500 om jag har iplaner på att köpa en till bas.kunde då få bra rabatt på de steget.sen kolla vi mot slutet på ice1500 och dls a6 som ja hört bra om och den fanns beggad i butik. blev nu inte 3500 steget då desom va hemma var tingad av nån annan. sen tog ham frsm nån finsk sida med bänkresultat och där var ice speccad på de 800 på 470 och autostudio 100rms mindre än ice 1500 och de skulle inte vara hörbar skillnad. vet inte adress till sidan och kan inte söka då jag suttit genom mobilen.
instalationen ser jag inga fel på. ett exide prenium 100ah med steget ovanför med olankor emellan så de är korta50mm2 kablar sen sitter de 200a anl säkring 35mm2 från generatorn 120a gen från 94a org. or batteri under baksäte är uppbytt från55ah till 75ah exide exell.
lådan fråga ja dröni om.
Ville ha en låda som peaka för mkt och skulle funka till rock.metall.dubstep och hiphop dvs de mesta men de är va jag huvudsakligen lyssnar på.
den lådan tex evil rek visste han inte enns avstämmning på sen så visste han inte om den funka till rock metall.
de var en sk djupbaslåda och de e jag inte ute efter..
sen spls egna hifilåda vet jag inte om bas å port är inräknat. Skulle de vara byggvolymen så skulle den varit mindre än nuvarande. och andra låder skulle teoretiskt peakat ordentligt. ser ni dillemat? sluta va fittiga jag kanske inte är nå vidare på att förklara.
kanske är så att jag behöver en frontsub men på bilsteroforumet så skull de inte behövas.
jag tycker inte de låter nog bra andra kanske tycker de låter bra men inte jag
Du förstår, folk här inne fittar inte i onödan, om du skriver om grejjer som folk här inne har stenkoll på, och då menar jag STENKOLL, då får du räkna med att vara beredd på att skaffa fram bevis för dina påståenden ifall dom verkar uppåt väggarna, de kan väl inte vara så fruktansvärt svårt att förstå, och kan man inte ens bevisa bör man överväga att ens yppa sig för risken finns att man framstår som ett troll som bara är ute efter o reta upp folk. Du får tips varje dag på hur du ska få fart på grejjerna, värdefulla tips, men du är inte beredd att möta dom för de är hela tiden så krångligt och jobbigt. Tycker man de är jobbigt, krångligt, tar för lång tid, då tycker jag att man ska skaffa sig en annan hobby för ljud man tycker är bra tar tid att få fram och kräver en del labbande som ibland även innebär att man får bygga om/bygga ny låda både 2 och 3 gånger innan man närmar sig. En låda som låter bra i min volvo låter förmodligen inte lika bra i tjejens ford och de har med volymen utanför lådan, bilens konstruktion, lika mycket som volymen inne i lådan samt lådans konstruktion. De finns inga genvägar till ett bra ljud, men att börja med beprövade metoder är aldrig fel, och de är juh därför denna tråd finns, tips, ideér och förslag. Från folk som faktiskt vet och kan en hel del inom området billjud.
Sist men inte minst, om du inte vill ha någon djupbas, varför bygger du då en 15" baslåda? en rejäl baslåda kräver ett rejält framsystem som tar över i frekvenser där basen lämnar in, du kanske ska ha en middlåda för att få fram den där distinkta basen du är ute efter. Möjligheterna är många. Men lyssnar man på musik med massa djupa basgångar får man räkna med att baslådan lirar även dessa. Och är man riktigt "Anti djupbas" kanske man ska överväga att ens bygga en baslåda, du kanske tycker ett bra ljud börjar vid typ 60-70hz och då ska du juh satsa på en potent midlåda istället, och då kan jag tycka att xtr basen inte är lämplig för dig...