1619
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
22 januari 2012
Lurven575 skrev:
Hej jag har en Orion hcca 15.4 och vet det finns "recone kit" men undrar eftersom jag har 2x4 ohm nu, går det köpa ett recone kit som hör till en 15.2 (dual 2 ohm) och sätta det i min korg? funkar detta så jag får dual 2 ohm istället för dual 4 ohm ? smile tack i förhand smile

Det ska gå, enda skillanden är ju spolen. Men du kan ju höra av dig till den som säljer dem och fråga för säkerhets skull! smile

20 Inlägg
22 januari 2012
Lonefox skrev:
Lurven575 skrev:
Hej jag har en Orion hcca 15.4 och vet det finns "recone kit" men undrar eftersom jag har 2x4 ohm nu, går det köpa ett recone kit som hör till en 15.2 (dual 2 ohm) och sätta det i min korg? funkar detta så jag får dual 2 ohm istället för dual 4 ohm ? smile tack i förhand smile

Kolla med en ÅF för Orion om importören kan få hem en omkoningssats.
För så länge du tar dte lugnt och är säker på handen så skall det inte vara ngr större bekymmer att kona om den.....

okej tack ska inte kona om än men har ett mtx th 4000D till basen nu o tänkt längre fram att skaffa ett till och kör dem i 2 ohm och köpa en till hcca 15 smile dä lär ju dunka på med det om jag fixar rätt låda och bra batteribank smile tack iaf smile

Dope MF
213 Inlägg
22 januari 2012
Har ett väldigt störande problem med mina nya Rainbow Dreamline Kx87 3.5" som sitter på brädan.
Delar dom vid 150hz, men kan inte spela högt alls innan det börjar "ploppa" i dom.
De slår igenom vad jag förstått. Specade till 40 Wrms, men jag ger dem 60Wrms med mitt Audison SR4.

Hur kan man lösa detta? För nu kan jga inte spela särskilt högt innan problemet uppstår, har testat en mängd olika delningsfrekvenser med.
Senast redigerat av Gnomen (22 januari 2012)

7 281 Inlägg
22 januari 2012
Gnomen skrev:
Har ett väldigt störande problem med mina nya Rainbow Dreamline Kx87 3.5" som sitter på brädan.
Delar dom vid 150hz, men kan inte spela högt alls innan det börjar "ploppa" i dom.
De slår igenom vad jag förstått. Specade för 30 Wrms, men jag ger dem 60Wrms med mitt Audison SR4.

Hur kan man lösa detta? För nu kan jga inte spela särskilt högt innan problemet uppstår, har testat en mängd olika delningsfrekvenser med.

Sitter dom tätade mot brädan?
Annars får du prova en högre delning. Vet inte riktigt hur pass långt ner dom där kan spela.

Dope MF
213 Inlägg
22 januari 2012
Brains skrev:
Gnomen skrev:
De slår igenom vad jag förstått. Specade för 30 Wrms, men jag ger dem 60Wrms med mitt Audison SR4.

Sitter dom tätade mot brädan?
Annars får du prova en högre delning. Vet inte riktigt hur pass långt ner dom där kan spela.

Dom sitter tätt och stumt monterade mot brädan !

Vet inte heller riktigt hur lågt de kan spela, men har testat att dela högre men med samma resultat som nu.
Delar förövrigt allt genom stereon.

21 761 Inlägg
22 januari 2012
Gnomen skrev:
Specade till 40 Wrms

40 W max och 25 WRMS enligt produktinformationen hos rainbowcaraudio.com åtminstone, fast de siffrorna säger förstås inte hur mycket man kan trycka in i dem innan de bottnar. Högre delning borde funka bättre, men delningsbrantheten inverkar mycket också. smile

Hur brant delar filtret i stereon?

Dope MF
213 Inlägg
22 januari 2012
Drönirettab skrev:
Gnomen skrev:
Specade till 40 Wrms

40 W max och 25 WRMS enligt produktinformationen hos rainbowcaraudio.com åtminstone, fast de siffrorna säger förstås inte hur mycket man kan trycka in i dem innan de bottnar. Högre delning borde funka bättre, men delningsbrantheten inverkar mycket också. smile

Hur brant delar filtret i stereon?

Mycket sant det.

Det där med branthet har jag inte förstått mig på riktigt, så har provat fram och tillbaka. Tror det heter "Slope" i stereon, och finns i -6db, -12db, -18db samt -24db/oktav eller hur det nu var. Borde ställa detta rätt för framsystemet, baksystem samt bas.

Något jag måste lära mig! big_smile

21 761 Inlägg
22 januari 2012
Japp, det är "slope". Man ställer alltså in hur mycket av signalen som ska dämpas bort under eller ovanför delningsfrekvensen. Tar man tex 12 dB/oktav i stereon så kommer signalen att dämpas med 12 dB en oktav nedanför 150 Hz (75 Hz), sedan har signalen dämpats 24 dB två oktaver nedanför 150 Hz (ca 37 Hz).

24 dB/oktav är brantaste delningen i ditt fall, det borde bli skillnad i hur hög volym du kan ha innan elementet låter illa om du jämför 6 dB/okatv med 24 dB/oktav. Ju brantare delning desto mindre behöver elementet försöka återge frekvenserna nedamför delningen, vilket innebär att konrörelserna minskar och risken för att det slår i botten också minskar. smile

Dope MF
213 Inlägg
22 januari 2012
Drönirettab skrev:
Japp, det är "slope". Man ställer alltså in hur mycket av signalen som ska dämpas bort under eller ovanför delningsfrekvensen. Tar man tex 12 dB/oktav i stereon så kommer signalen att dämpas med 12 dB en oktav nedanför 150 Hz (75 Hz), sedan har signalen dämpats 24 dB två oktaver nedanför 150 Hz (ca 37 Hz).

24 dB/oktav är brantaste delningen i ditt fall, det borde bli skillnad i hur hög volym du kan ha innan elementet låter illa om du jämför 6 dB/okatv med 24 dB/oktav. Ju brantare delning desto mindre behöver elementet försöka återge frekvenserna nedamför delningen, vilket innebär att konrörelserna minskar och risken för att det slår i botten också minskar. smile

Tackar så mycket för den fina förklaringen ! Nu är jag med lite bättre.

Brantheten stod på 6db/oktav rak över hela systemet. Går ut och ändrar det genast!big_smile

10 Inlägg
22 januari 2012
Hejsan!
Har en liten fråga om huvudenhet.

Vilken rekommenderar ni runt 1-2 tusen kr

den ska sitta i en passat 1,8t -1998

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
22 januari 2012
CssXswe skrev:
Hejsan!
Har en liten fråga om huvudenhet.

Vilken rekommenderar ni runt 1-2 tusen kr

den ska sitta i en passat 1,8t -1998

denna e bra har ja hört smile
http://www.autohifi.se/?category_id=163 … =KDC-BT61u

Lobster knife fight

149 Inlägg
Nukelear Devize
1 357 Inlägg
22 januari 2012
tung_man skrev:
http://www.autohifi.se/?category_id=163&item_id=KDC-BT61u

Mycket prisvärd.

vi två verkar vara inne på samma spår big_smile

Lobster knife fight

7 281 Inlägg
22 januari 2012
Måste vara beredd att hålla med dom 2 tidigare. Väldigt prisvärd!

409 Inlägg
22 januari 2012
Drönirettab skrev:
Boyakacsha skrev:
Lådan är just nu fylld med ca 60-70% dämpull, skulle det kanske hjälpa att minska/ta ur den helt?

Prova det, en del tycker att basljudet blir lite "slött" när dämpull sitter i lådan. Tar man ur ullen så kanske det inte spelar riktigt lika djupt, men istället låter det rappare. smile

Har du även testat att fasvända basen och lyssna om det blir skillnad?

Aj då, tycker inte den gräver så djupt redan nu. Men men, bara att testa sig fram!

Tack för alla svaren

10 Inlägg
22 januari 2012
Ja jag hade kikat på den innan smile så blir nog en sådan! tack för snabba svar smile

1 727 Inlägg
22 januari 2012
Gnomen skrev:

Brantheten stod på 6db/oktav rak över hela systemet. Går ut och ändrar det genast!big_smile

Hur gick det?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Dope MF
213 Inlägg
22 januari 2012
Horsyhorse skrev:
Gnomen skrev:

Hur gick det?

Pierre

Sket i det idag faktiskt då jag har feber nu igen och är aningen matt sad Så slår ett öga på det imorgon istället.

Återkommer med svar då !

215 Inlägg
23 januari 2012
Hej!
Jag har ett Hertz HE4 slutsteg som jag har kopplat till dörrhögtalarna i min Saab 9-3 SS.
Min fråga är om jag kan koppla in de 3.5" som sitter i Instrumentpanelen på samma uttag som dörrhögtalarna sitter på vid slutsteget?
Vet att jag har 4 utgångar men de andra 2 tänkte jag ta till högtalarna i hatthyllan så jag kommer använda totalt 4st utgångar och då kan jag tänka mig att ljudet blir ojämt när 4" koax högtalarna bak är kopplade till slutsteg men inte dem där fram..
Så vad säger ni? går det att göra så?

Svårt beskrivet men tror ni förstår smile

Slutsteg http://www.blekingebilradio.se/product.html/hertz-he-4

Mvh
Joel

1 727 Inlägg
23 januari 2012
Hoppa över hatthyllehögtalarna, driv dom på cd:n.
Låt Hertzsteget driva brädan+dörrar.
Lägg lite tid på justering delning/nivåer.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Sök