6513
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

109 Inlägg
12 augusti 2009
Drönirettab skrev:
Ja, det kan även bero på för lågt inställt delningsfilter och att framhögtalarna inte går tillräckligt djupt i frekvens för att möta upp baslådan. smile

Mkt möjligt, har bara 5.25" och utan slutsteg just nu, mitt förra gick sönder för jag belastade mitt lilla 2-kanals slutsteg med 4 st högtalare på samma kanaler, hade dubbel kopplat det, inte smart wink
Men ska köpa ett nytt 4-kanals inom kort.

109 Inlägg
13 augusti 2009
Hm...har läst på lite mer om delningsfiltret på slutsteget och hur man ska ställa in LPF och HPF och Bassbost och det verkar som jag har ställt in slutsteget åt helvete, är verkligen inte kunnig inom såna här frekvens grejer. Har lagt in en bild på min sida om hur jag hade ställt in d sist innan jag tog ut allt ljud ur bilen. Men kan förklara lite grann så gott det går:

På LPF går d välja mellan 32-320 hz, och där hade jag ställt det högt, vet ej exakt, för det står ju inga exakta siffror, men ca 75% åt det höga hz hållet.

På HPF går d välja mellan 10-100 hz, och där hade jag ställt det på ungefär som jag hade ställt LPF, runt 75, kanske 80% till dom höga hz.

På bassboost går d välja mellan 0-12 db, hade ställt d på 50%, så ungefär 6 db då.

Och enligt vad jag har läst så har jag helt fel inställingar..? Vad jag har fattat det som ska man ha mellan 50-80 hz på LPF? Och jag har mkt högre inställt än det. Jag testade en gång att vrida ner den (utan att ändra på HPF och Bassboost) men då blev d väldigt lite power i basen, i högre bastoner var d nästan helt tyst. Så jag vred upp igen till samma igen.

På HPF vet jag inte vad man ska ha den inställd på. Den står just nu som sagt på runt 80%, så d är väl runt 80 hz då kanske? Och om jag sänker ner den pyttelite,(utan att ändra dom andra) till typ 70% så händer det verkligen grejer. Helt plötsligt kommer det en sjuhelvetes djupbas, och ingen attack alls på högre toner/snabba bastoner. Så där jag har den ställt just nu (ca 80%) är det lite både av djupbas och hårdare bas.

Vad tror ni? Har jag helt fucked up inställningar? Och det dumma är att jag inte kan testa det heller eftersom jag för nån vecka sen plockade ut allt ljud i bilen p.g.a byte av bil snart >.<

Nått som oxå är grymt irriterande är att om jag lyssnar på radio på ganska låg volym och att det är tex nyheter på radion så kommer det röster, spec manliga röster, ut ur basen :S. Och det vill jag inte ha. Så väldigt mkt tyder på att jag har ställt in slutsteget åt tjottahejti. Så jag kanske inte ska ge upp bandpasslådan riktigt än tongue
Senast redigerat av Slayerkiller (13 augusti 2009)

21 761 Inlägg
13 augusti 2009
Om man har 5,25" högtalare i framdörrarna så kan 75-80 Hz vara en ganska lämplig delning, det är inte säkert att dessa högtalare klarar av att spela djupare frekvenser med bra tryck utan att låta illa. Den inställning som du hade borde alltså vara en bra utgångspunkt tycker jag.

LPF var ju som sagt för högt ställd, den delningen bör anpassas till vad framhögtalarna klarar av att återge. I ditt fall är 75-80 Hz ett riktmärke som naturligtvis kan efterjusteras vid behov. Orsaken till att du hörde mansröster i basen är att delningen var för högt inställd, det är jag säker på. smile

Bass boost tycker jag du kan vrida ner till 0 dB. Det blir gärna så att vissa låga frekvenser hörs väldigt högt jämfört med övriga frekvenser när man använder den funktionen, sånt kan också göra att ljudet får ett "glapp" mellan djupbas och övriga bas/midbastoner.

Steget kan även lättare ge ut dåliga signaler pga överbelastning när bass boost används, därför bör man använda den funktionen med försiktighet eller inte använda alls enligt mitt tycke.

Jag tror fortfarande att just den fabriksbyggda bandpasslådan är ett mindre lämpligt alternativ i en sedanbil, alltså inte själva bandpasskonstruktionen i sig själv utan den färdiggjorda som inte har en port som kan sticka upp genom hatthylla eller genom skidlucka. smile

De frekvenser som ligger vid gränsen mellan djupbas och midbas har nog lättare att dämpas pga den täta ryggstödsdynan i baksätet, detta kan göra att en del frekvenser från bandpasslådan inte "orkar" in i kupen utan dämpas bort i ryggstödet. Kvar blir bara djupbasen, den orkar gå igenom ryggstödet.

En fabriksbyggd bandpasslåda ska hellre användas i kombibilar där ingenting blockerar vägen för ljudet och då behöver man heller inte dra ut porten ur lådan.

7 120 Inlägg
14 augusti 2009
Jag har en 12" bas och tänker köpa en låda, men hur vet jag om jag ska ha sluten eller portad?

1 122 Inlägg
14 augusti 2009
vad är det för bas? endel är ju specade för slutna/öppna

gasa nu foer faen!

7 120 Inlägg
14 augusti 2009
http://www.pixmania.com/de/de/1304162/a … po-la.html

Det enda jag hittade, men den är det tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 augusti 2009
Fixa länken, det där är ett framsystem. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 augusti 2009
Aerodynamik skrev:
http://www.pixmania.com/de/de/1304162/art/spectron/spectron-sp-o25c-compo-la.html

Det enda jag hittade, men den är det tongue

Lär det INTE vara.....det du länkade till är ett kit.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 120 Inlägg
14 augusti 2009
Nej, det var det visst inte. Tog lite bilder om det nu hjälper. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/737037_9moprl.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/737038_v1irtd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/737039_tqkxuh.jpg

7 241 Inlägg
14 augusti 2009
Misstänkte att det var den basen men jag får inte fatt på ngr parametrar även från Spectrons egna sida....

http://www.spectron.biz/
Senast redigerat av Lonefox (14 augusti 2009)

7 120 Inlägg
14 augusti 2009
Hittade detta på sidan "This muscular machine is designed for sealed and ported enclosures and can easily handle input power levels of up to 500 watts. "

Nå, vad tror du/ni? tongue
Senast redigerat av Aerodynamik (14 augusti 2009)

7 241 Inlägg
14 augusti 2009
30-40 liter slutet säger jag då. Rätt generella volymer för 12".
Basreflexlåda behöver man räkna ut och detta gör man inte utan parametrar...

7 120 Inlägg
14 augusti 2009
Så om jag köper en färdig låda så ska den vara på ca 30-40 liter och funka till min bas? tongue

7 241 Inlägg
14 augusti 2009
Aerodynamik skrev:
Så om jag köper en färdig låda så ska den vara på ca 30-40 liter och funka till min bas? tongue

Funka ja...mer en fråga om HUR bra....
Det är väldigt svårt att säga iom att vi inte har ngr parametrar att gå efter och kunna räkna ut ngt som fungerar i teorin.

vägblockerare
47 Inlägg
14 augusti 2009
hej, jag behöver två slutsteg/ett flerkanals för att driva två infinity reference 6,9or och en baslåda

jag behöver tips på vilka/vilket slutsteg och vilken baslåda jag ska använda för att få det att låta bäst

jag har en budget på 8-9 tusen och lyssnar på hårdrock smile

767 Inlägg
14 augusti 2009
fckoff__ skrev:
hej, jag behöver två slutsteg/ett flerkanals för att driva två infinity reference 6,9or och en baslåda

jag behöver tips på vilka/vilket slutsteg och vilken baslåda jag ska använda för att få det att låta bäst

jag har en budget på 8-9 tusen och lyssnar på hårdrock smile

Finns på dbakuten under fyndhörna ett paket med 2 stycken mutant steg. ett MT800.1 monoblock och ett mt300.4 som skulle kunna funka. priset för det är 3400. Baslåda får någon annan tipsa då man själv inte lyssna rpå hårdrock roll

238 Inlägg
14 augusti 2009
Tjo, är i lite behov av hjälp, hoppas ni kan hjälpa till tongue

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … 11055.html
Någon här på forumet som tipsa om denna sidan , gillar priserna väldigt mkt. men funderar på steget jag länkade till, är det något att ha, ska ha det till framsystemet, men vill ha ett litet steg, då jag inte har någon jätteplats att ha det på, ni kanske vet något annat steg som är litet som e bättre ?

Tack på förhand

12 Inlägg
16 augusti 2009
http://img190.imageshack.us/img190/4268/dscf0006tqa.jpg

ingen som behöver? smile

442 Inlägg
16 augusti 2009
Vad skulle ni valt utav följande alternativ,sett till sakernas kvalitet och ljudförmåga?

Två stycken JL Audio 12W6v2 kombinerat med JL Audio 500/1v2-steg?

Två stycken MDS Dynamic DS1214 kombinerat med MDS Torque T5-steg?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 augusti 2009
PWalliN skrev:
Tjo, är i lite behov av hjälp, hoppas ni kan hjälpa till tongue

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … 11055.html
Någon här på forumet som tipsa om denna sidan , gillar priserna väldigt mkt. men funderar på steget jag länkade till, är det något att ha, ska ha det till framsystemet, men vill ha ett litet steg, då jag inte har någon jätteplats att ha det på, ni kanske vet något annat steg som är litet som e bättre ?

Tack på förhand

steget har jag ingen koll på men sidan kan jag helt klart rekommendera! Har beställt från dom två gånger nu och det har både gått fort (tog lite mer tid andra gången, troligtvis pga att stegen som jag då beställde var demo-ex och kanske satt monterade nånstans) och frakten är billig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök