Expoze skrev:
Robbs_ skrev:
big-jepp skrev:
stereon fungerar äve om signaljorden är gången på den, det kan dock bli störningar i ljudet t.ex. tjut eller brus.
ett bra ställe att jorda på brukar vara bältesbulten, (slipa även plåtrent så det får bra kontakt)!

Ok, kopplar jag in koaxialer på steget får jag riktigt tjutande störningar.. Men inte några som helst störningar på högtalarna som drivs på stereon, så min signaljorden borde vara intakt då va?

Har två dörras golf3 så bältesbulten bak råkar ju faktiskt sitta grymt bra till för att jorda på.. Slipa plåtrent har jag alltid varit noga med!

Kanske dock inte med vilka jordpunkter som är bäst

..
ska genast slita bort jorden från baklyktan, be en liten bön för att stereon inte tagit skada ännu!
OBS en liten snabb fråga till, jag har gjort en specialare på min remote.. förra ägaren hade högtalar kablar dragna på högersidan för han hade haft 6,5or i hatthyllan, men jag använde mig inte av dessa kablar i det syftet nu.. Däremot tog jag två av dessa kablar, och kopplade en till plus på steg, och den andra till remot.. dessa kablar går jämnsmed lågnivån ända fram till stereon, där jag tänkt sätta en strömbrytare, i nuläget bara en säkring och kabelskor.. Är det möjligt att lågnivån kan plocka upp störningar från remote dragen på detta sätt? Ligger det till så överväger jag att dra en ny i mitten av bilen och inte ens i närheten av stereon

Nitromast skrev:
Bältet

Tack!

Jo, just det kan vara bränd signaljord. Prova att sätt en liten kabelstump mellan stereons chassi och ytterdelen på rca-kabeln och se om ljudet blir bättre. Enkelt sätt att testa bränd signaljord.
Ser en liten risk med att koppla remoten som du gjort om du inte satt en säkring längst bak vid steget. Annars har du ju en tunn högtalarkabel som är avsäkrad till vad du säkrat slutstegets kablage till och det är inte lämpligt. Har du ingen remoteutgång på stereon att anväda istället? Det är ju det man brukar köra på.
Usch nu fick jag dålig magkänsla! Så signaljorden är enbart till för lågnivå gångarna så detta vinande ljud skall inte kunna komma ur stereons inkopplade högtalare då? EN TANKE slog mig just ang signaljord!

Dessa störningar hade jag även i min volvo kombi, med kanske en dålig jordpunkt MEN, störningen kunde försvinna, om jag vidrörde steget, en knackade lite löst på det.. Finns denna signaljord på slutsteg med så att det kan vara denna jag bränt vid ett tidigare skede??

Ang Remoten har jag en säkring imellan rem och 12plus , har två kablar framdragna till instrumentpanelen, och två kabelskor.. stänger av och på steget genom att lossa en av kabelskorna från säkringen..
EDIT:!! Lyssnar jag på steget kan jag höra ett vinande ljud från detta med... kan störningen har något med detta att göra?
Senast redigerat av Robbs_ (30 januari 2012)
För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.