2416
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
30 januari 2012
Fellow skrev:
big-jepp skrev:
Fellow skrev:

Fast glömde skriva att steget driver igång högtalarna var 4e sekund och går i protect igen och det gjorde att jag var säker på att det var remoten så pillade med den gick bak och kollade alla anslutningar och gick fram igen. Då fungerade det felfritt och jag lyssnade i 1 minut. Så skulle jag gå bak o stänga igen allt så när jag kom fram till förarplatsen och satte på igen så fungerade det inte igen. Fattar verkligen inte vad felet är. Åkte nämligen med bilen hem från jobbet så var det verkligen som att remotekabeln glappade för det fungerade felfritt i 5 minuter sen glappade det till och då slutade dem spela i 20-30 sekunder sen satte det igång igen. Så jag kopplade ur allt och började felsöka direkt när jag kom hem.

kör endast jord och + och sen bygla remoten till plusen, går det i protect då så är det fel på steget troligtvis.

Redan provat det också och samma sak där. Men ser fan inget konstigt inuti steget som kan ha gått sönder:/

okej, är jorden bra och plusen har bra kontakt så är det fel på steget, tyvärrr.

2 024 Inlägg
30 januari 2012
Fellow skrev:
big-jepp skrev:
Fellow skrev:

Fast glömde skriva att steget driver igång högtalarna var 4e sekund och går i protect igen och det gjorde att jag var säker på att det var remoten så pillade med den gick bak och kollade alla anslutningar och gick fram igen. Då fungerade det felfritt och jag lyssnade i 1 minut. Så skulle jag gå bak o stänga igen allt så när jag kom fram till förarplatsen och satte på igen så fungerade det inte igen. Fattar verkligen inte vad felet är. Åkte nämligen med bilen hem från jobbet så var det verkligen som att remotekabeln glappade för det fungerade felfritt i 5 minuter sen glappade det till och då slutade dem spela i 20-30 sekunder sen satte det igång igen. Så jag kopplade ur allt och började felsöka direkt när jag kom hem.

kör endast jord och + och sen bygla remoten till plusen, går det i protect då så är det fel på steget troligtvis.

Redan provat det också och samma sak där. Men ser fan inget konstigt inuti steget som kan ha gått sönder:/

Inte alltid felen är synliga för ögat och även enkla fel som tex kallödningar kan vara svåra att upptäcka om man inte vet exakt vad man ska titta efter.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 581 Inlägg
30 januari 2012
big-jepp skrev:
Rskoogh skrev:
Ser på det slutstegets bild nu, är det bara å koppla V+H bas minus och plus på samma, menar båda - sladdarna i ett hål och båda + i ett, eller kan jag sätta ett i varje på det steget? det jag inte får ihop :p

troligtvis har du singel 4 ohms spole på basar parallell koppla basarna så får du en total belastning på steget på 2 ohm.

koppla såhär:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=1

(som den övre bilden)

Det är kopplat till delningsfilter till framsystemet så är inget impedansfel:/ Som sagt så är det jäävligt märkligt att jag gick i princip fram och tillbaka mellan baklucka så fungerade det helt plötsligt igen och sen slutade det på  samma vis.

3 187 Inlägg
30 januari 2012
Fellow skrev:
big-jepp skrev:
Rskoogh skrev:
Ser på det slutstegets bild nu, är det bara å koppla V+H bas minus och plus på samma, menar båda - sladdarna i ett hål och båda + i ett, eller kan jag sätta ett i varje på det steget? det jag inte får ihop :p

troligtvis har du singel 4 ohms spole på basar parallell koppla basarna så får du en total belastning på steget på 2 ohm.

koppla såhär:

(som den övre bilden)

Det är kopplat till delningsfilter till framsystemet så är inget impedansfel:/ Som sagt så är det jäävligt märkligt att jag gick i princip fram och tillbaka mellan baklucka så fungerade det helt plötsligt igen och sen slutade det på  samma vis.

pssst var inte dig jag citerade wink

1 581 Inlägg
30 januari 2012
big-jepp skrev:
Fellow skrev:
big-jepp skrev:

okej, är jorden bra och plusen har bra kontakt så är det fel på steget, tyvärrr.

Jag är faktiskt skeptisk till jorden. Ytan är plåtren men såg nu att skon har vridit sig så det är inte kontakt hela vägen ut på skon utan den sitter på plåt som är lätt buktad.

Haha, såg de nu:P
Senast redigerat av Fellow (30 januari 2012)

31 Inlägg
30 januari 2012
big-jepp skrev:
Rskoogh skrev:

koppla såhär:

(som den övre bilden)

Okej då får jag ta å plocka isär lådan då antar jag? funkar inte å göra som jag gjort på gamla steget? fläta ihop dem tongue

3 187 Inlägg
30 januari 2012
Rskoogh skrev:
big-jepp skrev:
Rskoogh skrev:

koppla såhär:

(som den övre bilden)

Okej då får jag ta å plocka isär lådan då antar jag? funkar inte å göra som jag gjort på gamla steget? fläta ihop dem tongue

kollade bilderna och steget har dubbla utgångar..
kör en bas per "utgång"..

1 581 Inlägg
30 januari 2012
Testade att flytta lite på jorden så den satt ordentligt mot det bortslipade men går ändå i protect med endast ström och remote ihmm Bara att köpa nytt då. Förstår inte vad som kan ha skadat steget dock men det var ju begagnat så man vet aldrig.

Någon som vet någon firma som lagar slutsteg?

2 024 Inlägg
30 januari 2012
Fellow skrev:
Testade att flytta lite på jorden så den satt ordentligt mot det bortslipade men går ändå i protect med endast ström och remote ihmm Bara att köpa nytt då. Förstår inte vad som kan ha skadat steget dock men det var ju begagnat så man vet aldrig.

Eller så ber du någon kika på det. Kanske är lätt/billigt att laga. Finns du i närheten kanske jag kan kika på det.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

FOX Galning!
313 Inlägg
30 januari 2012
Nitromast skrev:
M_icke_ skrev:
Nitromast skrev:

Den stöder väl inte Iphone 4 och ibland är väl inte aux ingången det bästa med tanke på kvaliten...
Enda anledningen till att jag fortfarande sitter och bränner helt vanliga Ljudskivor. smile

Jag kör själv AUX från iphonen till min stereo (Kenwood KDC-6047U) och jag kan inte säga att det på något sätt är dålig ljudkvalitet ens när jag kör spotify. Självklart försämras det en del i förhållande till skiva och USB men låter helt klart över förväntan..

Kan ju bero på att hans stereo inte ger så bra ljud via AUX..

Jag har en 6051, ska jag vara ärlig har jag inte provat AUXen på denna, men skiva (som jag köpt) har ju betydligt härligare kvalle än vanliga mp3 filer från USB. Sen är det ju som du säger också. Vissa AUX har skitdåligt ljud. Hur hans JVC är kan jag dock inte svara på då jag varken äger en sådan eller en sk Iphone.

Han har dock provat 3 olika kablar, att den inte funkar via USBn är kanske ingen konstigt och är ljudkvallen dålig på den AUXen så går det inte att göra så mycket åt.
Älskar mina helt vanliga skivor, visst de blir repiga och man måste byta ibland. Men det tar mig 10s på sin höjd att byta skiva, det känns inte lång tid för minst 1h musik!

Men "problemet" är att det bara är iphone:en som det inte blir bra med...testade min galaxy S med och då var de mycket bättre..men min Ipod var det med kasst..

1 581 Inlägg
30 januari 2012
Expoze skrev:
Fellow skrev:

Eller så ber du någon kika på det. Kanske är lätt/billigt att laga. Finns du i närheten kanske jag kan kika på det.

Njae har tyvärr inte nära till dig. Bor i Karlskoga. Kollat igen ordentligt men ser inget ovanifrån brädan iaf alls som skulle tyda på att något är fel. Känns som det är jorden i bilen som spökar iaf. Men får ut 12.5V borde väl tyda på att jorden är bra eller går det inte att mäta dålig jord?

409 Inlägg
30 januari 2012
Mät spänningen på batteriet och sedan spänningen på steget. Får du samma spänning på steget har du bra jord.
Senast redigerat av Boyakacsha (30 januari 2012)

1 581 Inlägg
30 januari 2012
Har nu mätt spänningen fram vid batteriet, 12.4V och bak på strömblocket och jord, 12.4V. Så kan dra slutsatsen att slutsteget är trasigt?

409 Inlägg
30 januari 2012
Låter snarare som att steget är trasigt då du har spänning. Gör som Expoze föreslog och få steget undersökt.

367 Inlägg
30 januari 2012

More Bass To The People!

8 Inlägg
30 januari 2012
Har en fråga, är inte så jävla high på ljud och så. Men ja har kopplat in en bas och slutsteg. Det fungerar men jag har generatorljudet så när jag varvar så hör jag det eller om jag slår på helljuset så slår det i basen, eller om jag byter låt så gör den det oxå.

något som har svar på mitt problem?
mvh jimmie

409 Inlägg
30 januari 2012
BMWcoupe skrev:
Har en fråga, är inte så jävla high på ljud och så. Men ja har kopplat in en bas och slutsteg. Det fungerar men jag har generatorljudet så när jag varvar så hör jag det eller om jag slår på helljuset så slår det i basen, eller om jag byter låt så gör den det oxå.

något som har svar på mitt problem?
mvh jimmie

Låter som dålig jord, vart och hur har du jordat just nu?

1 581 Inlägg
31 januari 2012
Jag ska fortsätta felsöka slutsteget i helgen. Kontaktade DLS och dem tog 750 kr för felsökning med returfrakt.
Ser inget fel i steget, tittat ordentligt runt om med lampa och ser inga tecken på att något bränts. Men enligt DLS var tydligen lödningen vanligt fel att den var dålig på dessa steg och att jag skulle kolla ordentligt men om det nu var lödningarna som var fel borde det ju inte fungerat i 5-6 år. Någon som vet vad det kan bero på att det fungerar klockrent i söndags och halva måndagen och sen dör? För det var verkligen när jag körde i gropar som högtalarna dog så därför jag antog att det var glapp i remoten bakom stereon men sen att det inte hjälpte och att jag senare fick igång allt felfritt igen men 1 minut senare dog det igen och nu får jag inte igång det igen.

Tror fortfarande jorden spökar trots att den nu ger ut samma spänning 12.4V framme vid batteriets poler som strömplinten bak och jorden.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 januari 2012
Kan mycket väl vara en lödning som varit lite glapp, när du sen kört så har den glappat upp mer och mer för att till slut släppa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 024 Inlägg
31 januari 2012
Fellow skrev:
Jag ska fortsätta felsöka slutsteget i helgen. Kontaktade DLS och dem tog 750 kr för felsökning med returfrakt.
Ser inget fel i steget, tittat ordentligt runt om med lampa och ser inga tecken på att något bränts. Men enligt DLS var tydligen lödningen vanligt fel att den var dålig på dessa steg och att jag skulle kolla ordentligt men om det nu var lödningarna som var fel borde det ju inte fungerat i 5-6 år. Någon som vet vad det kan bero på att det fungerar klockrent i söndags och halva måndagen och sen dör? För det var verkligen när jag körde i gropar som högtalarna dog så därför jag antog att det var glapp i remoten bakom stereon men sen att det inte hjälpte och att jag senare fick igång allt felfritt igen men 1 minut senare dog det igen och nu får jag inte igång det igen.

Tror fortfarande jorden spökar trots att den nu ger ut samma spänning 12.4V framme vid batteriets poler som strömplinten bak och jorden.

Om du kan ta ett högupplöst bra foto på kortet och maila mig så kan jag nog ge dig ett par tips.
Att det har glappat som du säger låter verkligen som att du har ett glapp i steget, tex en lödning.
Lödtenn består av en blandning av tenn och bly och om det inte värms korrekt vid lödning så kan det på bara ett par år börja spricka sönder. Svårt att se för ett otränat öga.
Hade jorden spökat hade du haft 12,4V och fått ett protectionläge.

Samarbetspartners:

Sök