6282
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

137 Inlägg
3 februari 2012
Drönirettab skrev:
Jacken92 skrev:
Under vila är det inget större spänningsfall vill jag minnas iallafall!

Det får jag hoppas, utan belastning ska det inte ens vara någon tiondels skillnad om allting har korrekt kontakt. smile

EnterSandman skrev:
Men kan man köra 2 st basar på ett monoblock? bara undrar, alltså 2 st basar på 1 utgång?

Om basarnas impedans inte blir lägre än vad steget tål så fungerar det helt utan problem. smile

Daaaviid skrev:
Hade tänkt att bygga mig en låda hemma. är det någon som har ev, ritning på låda eller tips om volym och mått?
Eller tror ni att det enklaste är att åka till brl och fråga om ev. ritning till låda smile

Tack

BRL borde förstås ha koll på det där och kunna ge råd om basarna kan tänkas passa för hemmabruk. Ur ljudkvalitetssynpunkt är de inte så lämpliga att sätta i basreflexlåda enligt folk som har provat (i bil dock, men antagligen i hemmet också).

I bil fungerar bandpasslåda bra till dem däremot, jag tror även att det ska funka i hemmet. Jag kan ge teoretiska lådförslag om du vill (har inte provat basarna själv), eller så frågar du BRL. smile

okej tack så mycket! big_smile det är 4 Ohm basar men kopplar dom så att det bli bara 2 Ohm smile

596 Inlägg
3 februari 2012
Hur kan en aktiv högtalare ha så liten låda??

21 761 Inlägg
4 februari 2012
Gissningsvis är de rent allmänt menade att bara vara en "utfyllnad", dvs behöver inte spela väldigt högt eller djupt. Då behövs ingen stor låda heller. Men det är min egen gissning. smile

73 Inlägg
4 februari 2012
Tänkte byta ut originalhögtalarna, men vet inte vad jag ska ha istället. Högtalarna låter bra, men den ena slutar fungera ibland. Vilken är den troligaste orsaken, trasig högtalare eller trasiga kablar? Hittar bara koaxial och kitsystem. Finns det någon sida som säljer "vanliga" högtalare som kan drivas på stereon? Eller låter koaxial bra utan slutsteg?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
4 februari 2012
DavidRL skrev:
Tänkte byta ut originalhögtalarna, men vet inte vad jag ska ha istället. Högtalarna låter bra, men den ena slutar fungera ibland. Vilken är den troligaste orsaken, trasig högtalare eller trasiga kablar? Hittar bara koaxial och kitsystem. Finns det någon sida som säljer "vanliga" högtalare som kan drivas på stereon? Eller låter koaxial bra utan slutsteg?

Vet inte vad du syftar på "vanliga högtalare" ? Troligast är dock att högtalaren är glapp, mao trasig. Vad har du för bil?

709 Inlägg
4 februari 2012
"vanliga" koixaler funkar bra direkt på sterion.  skriv vad har du för budget och vad lyssnar du på så finns de dlera medlemmar som gärna hjälper dej...  ang dina orginal högtalare, har du skruvat bort den och felsökt?

Voodoo
1 444 Inlägg
4 februari 2012
JBL GTO3501
360W RMS, Monoblock Grand Touring Series Amplifier

köpte detta steg åt en polare förra vintern fick den billigt  och han var i behov av steg men nu har han nå kicker skit som han inte är nöjd med och som tar no så stor plats i hans  a4 avant.. så fundera lite om jag skulle  ge  han min dd1508D4  i 300serie fabriks låda om nu steget skulle kunna driva basen hyffsat  vet att steget är i underkant.

va tror ni ?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

2 024 Inlägg
4 februari 2012
Stripz skrev:
JBL GTO3501

köpte detta steg åt en polare förra vintern fick den billigt  och han var i behov av steg men nu har han nå kicker skit som han inte är nöjd med och som tar no så stor plats i hans  a4 avant.. så fundera lite om jag skulle  ge  han min dd1508D4  i 300serie fabriks låda om nu steget skulle kunna driva basen hyffsat  vet att steget är i underkant.

va tror ni ?

Tror om vad??? Vad vill du ha svar på?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

577 Inlägg
4 februari 2012
Expoze skrev:
Stripz skrev:
JBL GTO3501

va tror ni ?

Jag tror att han vill veta hurvida det steget kan driva hans bas. För isåfall ska han ge bort basen, och annars ska han inte göra de. Men är inte säker.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

3 187 Inlägg
4 februari 2012
risodlarn skrev:
Expoze skrev:
Stripz skrev:
JBL GTO3501

va tror ni ?

Jag tror att han vill veta hurvida det steget kan driva hans bas. För isåfall ska han ge bort basen, och annars ska han inte göra de. Men är inte säker.

det fattar nog expose med, men hur ska vi kunna svara på det?
det är la bara att testa och se hur det låter, svårare än så är det ju inte?

3 187 Inlägg
4 februari 2012
Stripz skrev:
JBL GTO3501

va tror ni ?

varför inte bara testa och koppla in det och se vad du tycker?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 februari 2012
Jag fick mina grejer stulna ur jeep:en förra helgen.. nu ska jag få nya grejer genom försäkringsbolaget. De hade dock inte samma grejer som jag hade på lager och vill ge mig andra istället.. bu eller bä?

Det jag hade:
2 x Kicker Comp 10C104 10" , ett Orion Cobalt 800.1 och en sony Xplöde med 3 lågnivå, usb, ipod osv

Det de vill ge mig istället:
2 x MDS Fanatic 12", Ett JBL GTO 700.1 och en pioneer HU, vet ej modell men usb, sd, 3 lågnivå, ipod osv.

Jag vet att det är 12" istället för 10" och att de är dyrare, steget ungefär samma, huvudenhet också.. men är det lika bra, bättre eller sämre grejer jag får.?

Voodoo
1 444 Inlägg
4 februari 2012
risodlarn skrev:
Expoze skrev:
Stripz skrev:
JBL GTO3501

va tror ni ?

precis  de jag menar smile

Voodoo
1 444 Inlägg
4 februari 2012
big-jepp skrev:
Stripz skrev:
JBL GTO3501

va tror ni ?

varför inte bara testa och koppla in det och se vad du tycker?

jo går ju att  göra men får se då när jag får tag i hanns bil smile

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
4 februari 2012
Hur är kvalitén på dessa bashögtalare?
http://www.autohifi.se/?category_id=252 … id=T1-154#

Vet att ''man får det man betalar för''.

Samt vilket slutsteg rekomenderar NI till 2st såna 15''? big_smile

Allmänt körd i huvudet

596 Inlägg
5 februari 2012
Drönirettab skrev:
Gissningsvis är de rent allmänt menade att bara vara en "utfyllnad", dvs behöver inte spela väldigt högt eller djupt. Då behövs ingen stor låda heller. Men det är min egen gissning. smile

Jaha

138 Inlägg
5 februari 2012
Tjena lånar tråden lite,
är nybörjare , håller på att koppla in en konding.
det är så att kondingen börjar lysa när jag stänger dörren på bilen  och inte när jag startar stereon.
någon som har någon ide? den är kopplad parralelet med steget
hmm

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
5 februari 2012
Tänkte höra om någon har  någon som helst koll på kina slutstegen vid namn STS. Köpte bas + steg för 100kr av polaren och tänkte kolla upp lite om vad det är. Steget är rätt litet i mått ca storlek 20x27cm och ser ut att va ett mono/2 kanals.
Ser även ut att vara något som stylingbutiken hade för ett tag sen då det ser ut som deras logga (Jag har även mejlat dom om detta steg för att kolla om man får nå svar där).

Dét jag skulle vilja veta är vad den är specad till så man har ett hum om vad man kan spela med den.

Tacksam för svar även om det är tevksamt att jag får det.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

3 187 Inlägg
5 februari 2012
andre_Oopel skrev:
Tjena lånar tråden lite,
är nybörjare , håller på att koppla in en konding.
det är så att kondingen börjar lysa när jag stänger dörren på bilen  och inte när jag startar stereon.
någon som har någon ide? den är kopplad parralelet med steget
hmm

hur har du kopplat allting?

3 187 Inlägg
5 februari 2012
Streethawk skrev:
Tänkte höra om någon har  någon som helst koll på kina slutstegen vid namn STS. Köpte bas + steg för 100kr av polaren och tänkte kolla upp lite om vad det är. Steget är rätt litet i mått ca storlek 20x27cm och ser ut att va ett mono/2 kanals.
Ser även ut att vara något som stylingbutiken hade för ett tag sen då det ser ut som deras logga (Jag har även mejlat dom om detta steg för att kolla om man får nå svar där).

Dét jag skulle vilja veta är vad den är specad till så man har ett hum om vad man kan spela med den.

Tacksam för svar även om det är tevksamt att jag får det.

har du någon bild på steget? smile

Sök