2687
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 februari 2012
En fråga jag gärna vill ha ett bra svar på nu smile

BASPORTAR!.. Vissa har 30cm utanför, vissa 30cm innan för, vissa gör egna med att bara kapa upp hål/former i lådan utan ror, vissa har ingen port alls.

Vad & varför så många alternativ? Tex lådorna vi ska bygga på nu ska vara 50L med 25cm lång port.
varför 25cm? vad blir skillnaden om man tar 10 - 15cm eller inte har någon port alls?

Skriv gärna en låång förklaring på vad som skiljer alla åt & vad man kan & inte kan göra med tex längden på en port.

Sen ang lådvolym. hur många liter får det diffa innan men kanske märker/hög någon skillnad? både för stort & för liten?

Blir knäpp på allt det här nu haha smile

709 Inlägg
5 februari 2012
FjonkeeN93 skrev:
Hur är kvalitén på dessa bashögtalare?
http://www.autohifi.se/?category_id=252 … id=T1-154#

Vet att ''man får det man betalar för''.

Samt vilket slutsteg rekomenderar NI till 2st såna 15''? big_smile

har haft en sån som en polare har i sin bil nu.... köp 2 gas alpha 10" kostar lika mycket men både basar och låter bättre.

3 187 Inlägg
5 februari 2012
Piratstikin skrev:

BASPORTAR!.. Vissa har 30cm utanför, vissa 30cm innan för, vissa gör egna med att bara kapa upp hål/former i lådan utan ror, vissa har ingen port alls.

Vad & varför så många alternativ? Tex lådorna vi ska bygga på nu ska vara 50L med 25cm lång port.
varför 25cm? vad blir skillnaden om man tar 10 - 15cm eller inte har någon port alls?

Skriv gärna en låång förklaring på vad som skiljer alla åt & vad man kan & inte kan göra med tex längden på en port.

Sen ang lådvolym. hur många liter får det diffa innan men kanske märker/hög någon skillnad? både för stort & för liten?

sluten låda = ingen port/portar. spelar tightare och rappare bas
portad låda= en eller flera portar i lådan. spelar mer djupbas.

dom portarna som dom flesta kör med aeroport (rundport) eller slotsport (rektangulär port)
längenden (djupet) på porten bestämmer tillsammans med lådans storlek avstämmningen på lådan. gör du porten längre så sänker du avstämmningen och tvärt om.
storleken på porten avgörs genom hur stort luftflöde man har i lådan. har du för liten port är risken för flåsljud stor.
det spelar ingen roll ljudmässigt om du har porten i lådan eller om du har den utanför lådan, skillnaden om du har porten utanför lådan är att du kan göra lådan något mindre.
Senast redigerat av big-jepp (5 februari 2012)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 februari 2012
big-jepp skrev:
Piratstikin skrev:

sluten låda = ingen port/portar. spelar tightare och rappare bas
portad låda= en eller flera portar i lådan. spelar mer djupbas.

dom portarna som dom flesta kör med aeroport (rundport) eller slotsport (rektangulär port)
längenden (djupet) på porten bestämmer tillsammans med lådans storlek avstämmningen på lådan. gör du porten längre så ökar avstämmningen och tvärt om.
storleken på porten avgörs genom hur stort luftflöde man har i lådan. har du för liten port är risken för flåsljud stor.
det spelar ingen roll ljudmässigt om du har porten i lådan eller om du har den utanför lådan, skillnaden om du har porten utanför lådan är att du kan göra lådan något mindre.

Okej. men alltså om man tar den lådan vi vill göra så gör vi med en 4" aeroport och den ska vara totalt 25cm vad händer om man kortar av själva längden på röret som går in i lådan så den tex blir 15cm i stället för 25?
Ska bygga en triangellåda och 2 mått är bestämda & fasta och vi får inte fram rätt volym på lådan & att både basen & porten passar. men som sagt. vad händer om man kortar av porten eller röret och vad kan hända om man har tex 55 liter istället för dom 50 det ska vara?

21 761 Inlägg
5 februari 2012
Piratstikin skrev:

Att man sätter portarna innanför eller utanför kan bero på flera saker, men en huvudorsak är att den inte ryms inuti lådan helt enkelt. Sedan kan det väl se "fränt" ut också.

När en låda inte har någon port eller hål så är det en sluten låda, den ska inte ha någon port. En portad låda (basreflex) ska däremot ha någon form av port som "hjälper till" att förstärka basljudet mer eller mindre.

Piratstikin skrev:

Portens area och längd avgör vilka frekvenser som i just den lådvolymen ska förstärkas, vilken avstämning som lådan får alltså. Ändrar man längden på porten i din låda så ändras också avstämningen, vilket kommer att ge en annan förstärkning på basljudet än det var tänkt.

Om vi tar din låda som exempel så kommer avstämningen att bli högre om du sätter 10-15 cm lång port istället för 25 cm lång port, en sån sak gör troligen att lådan inte spelar lika djupt som förslaget var menat. Basljudet kanske blir "dunk" istället för en djupare bas.

Piratstikin skrev:

Det är snarare i procent man får utgå ifrån, inte antal liter. Inte så lätt att säga egentligen, man måste nog prova lite olika alternativ för att kunna säga när det blir märkbar skillnad. Sedan tycker folk olika förstås, en del hör säkert skillnad väldigt snabbt medan en del tycker att det fortfarande låter likadant. smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 februari 2012
Drönirettab skrev:
Piratstikin skrev:

Att man sätter portarna innanför eller utanför kan bero på flera saker, men en huvudorsak är att den inte ryms inuti lådan helt enkelt. Sedan kan det väl se "fränt" ut också.

När en låda inte har någon port eller hål så är det en sluten låda, den ska inte ha någon port. En portad låda (basreflex) ska däremot ha någon form av port som "hjälper till" att förstärka basljudet mer eller mindre.

Piratstikin skrev:

Portens area och längd avgör vilka frekvenser som i just den lådvolymen ska förstärkas, vilken avstämning som lådan får alltså. Ändrar man längden på porten i din låda så ändras också avstämningen, vilket kommer att ge en annan förstärkning på basljudet än det var tänkt.

Om vi tar din låda som exempel så kommer avstämningen att bli högre om du sätter 10-15 cm lång port istället för 25 cm lång port, en sån sak gör troligen att lådan inte spelar lika djupt som förslaget var menat. Basljudet kanske blir "dunk" istället för en djupare bas.

Piratstikin skrev:

Det är snarare i procent man får utgå ifrån, inte antal liter. Inte så lätt att säga egentligen, man måste nog prova lite olika alternativ för att kunna säga när det blir märkbar skillnad. Sedan tycker folk olika förstås, en del hör säkert skillnad väldigt snabbt medan en del tycker att det fortfarande låter likadant. smile

Okej smile så alltså om man kortar av portens längd kan basen bli "plattare" är det typ ju kortare port desto hårdare bas så att säga & djupare bas ju längre den är?

Ett tidigare bygge körde vi en låda som vi sedan byggde om och vart nog totalt 4 - 6 liter större med exakt samma basar i & tyckte mig inte hör någon ljudskillnad iallafall smile

Är ju sjukt svårt detta haha. men kanske lite för stor & korta porten någon cm kanske inte gör någon märkbar skillnad kanske? smile

21 761 Inlägg
5 februari 2012
Att ändra portlängden gör större skillnad än att ändra lådvolymen, om man tex tar 50 liters låda och minskar/ökar 5 liter. Men om man ändrar portlängden så ska man veta "vad man gör", blir avstämningen för hög i förhållande till vilken musik man spelar så finns risk att basen gör stora konutslag vid låga frekvenser och slår i botten.

Kortare port kan generellt innebära hårdare bas och längre port djupare bas, det har du rätt i. smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
5 februari 2012
Drönirettab skrev:
Att ändra portlängden gör större skillnad än att ändra lådvolymen, om man tex tar 50 liters låda och minskar/ökar 5 liter. Men om man ändrar portlängden så ska man veta "vad man gör", blir avstämningen för hög i förhållande till vilken musik man spelar så finns risk att basen gör stora konutslag vid låga frekvenser och slår i botten.

Kortare port kan generellt innebära hårdare bas och längre port djupare bas, det har du rätt i. smile

mm det låter ju bra haha. ha får se vad som händer. går får väll öka på lådvolymen lite & testa oss fram. går kanske att limma i "klossar" sen för att tex minska själva volymen så man kommer så nära 50 liter iallafall? det bör väll fungera?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
5 februari 2012
big-jepp skrev:
Streethawk skrev:
Tänkte höra om någon har  någon som helst koll på kina slutstegen vid namn STS. Köpte bas + steg för 100kr av polaren och tänkte kolla upp lite om vad det är. Steget är rätt litet i mått ca storlek 20x27cm och ser ut att va ett mono/2 kanals.
Ser även ut att vara något som stylingbutiken hade för ett tag sen då det ser ut som deras logga (Jag har även mejlat dom om detta steg för att kolla om man får nå svar där).

Dét jag skulle vilja veta är vad den är specad till så man har ett hum om vad man kan spela med den.

Tacksam för svar även om det är tevksamt att jag får det.

har du någon bild på steget? smile

Jovisst. Vet att det inte kommer vara nåt dunder steg men ialla fall kul och veta roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33189/33189-c4608235516130578be04c393c616c4a.jpg

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

750 Inlägg
5 februari 2012
Tjena en snabbt fråga, har ett b2 audio duo steg som jag nu ska köpa extra batterier till, min fråga : räcker det med 1st brb 95ah + startbatteriet om jag ska ha steget i 1ohm ?
Senast redigerat av Sydeken (5 februari 2012)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

596 Inlägg
5 februari 2012
Tjena ja undrar hur man räknar ut storleken på en låda som man bygger med glasfiber?

21 761 Inlägg
5 februari 2012
Sydeken skrev:
Tjena en snabbt fråga, har ett b2 audio duo steg som jag nu ska köpa extra batterier till, min fråga : räcker det med 1st brb 95ah + startbatteriet om jag ska ha steget i 1ohm ?

Om steget ska utnyttjas ordentligt i 1 Ohm så är två extrabatterier att rekommendera. smile

138 Inlägg
5 februari 2012
big-jepp skrev:
andre_Oopel skrev:
Tjena lånar tråden lite,
är nybörjare , håller på att koppla in en konding.
det är så att kondingen börjar lysa när jag stänger dörren på bilen  och inte när jag startar stereon.
någon som har någon ide? den är kopplad parralelet med steget
hmm

hur har du kopplat allting?

batteriets + till kondingens + och sedan till steget
steget är jordat och kondingen är jordad på ett annat ställe plåtrent
men det konstiga är att allting funkar

21 761 Inlägg
5 februari 2012
Så steget startar alltså precis som det ska?

I så fall är kanske stegets tomgångsström för liten för att kondensatorns displayelektronik ska reagera. smile

138 Inlägg
5 februari 2012
Drönirettab skrev:
Så steget startar alltså precis som det ska?

I så fall är kanske stegets tomgångsström för liten för att kondensatorns displayelektronik ska reagera. smile

jo det stämmer steget startar å funkar klockrent,
startar jag bilen så funkar displayen så jag lägger det ploblemet åt sidan.big_smile

har en annan fråga en blå lampa blinkar till på kondingen när det blir krfaftiga basslag.
är det för att man tar ström ur kondingen då?hmm

21 761 Inlägg
5 februari 2012
Vad heter kondingen, märke och modellnamn?
Följde det med någon instruktionsmanual?

138 Inlägg
5 februari 2012
Drönirettab skrev:

ssl cap200b
fick med den när jag köpte låda å steg  på blocket
tyvär ingen manual
2 farad å den ska klara 24volt.
när den blinkar till så sjunker volten ner från typ 14,4 till 14,2-3 sen upp lika snabbt igen

124 Inlägg
5 februari 2012
andre_Oopel skrev:
Drönirettab skrev:

ssl cap200b
tyvär ingen manual
när den blinkar till så sjunker volten ner från typ 14,4 till 14,2-3 sen upp lika snabbt igen

Har en exakt likadan, den blinkar som du säger när den blir hårt belastad, eller va man ska säga.

Tror att den tar laddning då, ett eget antagande, för den blinkar till ibland när jag slår på xenonet oxå wink
Senast redigerat av BerglunD666 (5 februari 2012)

16 197 Inlägg
5 februari 2012
andre_Oopel skrev:
Drönirettab skrev:

ssl cap200b
tyvär ingen manual

kondingen tänds så fort späningen i systemet inte är stabil.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 024 Inlägg
5 februari 2012
sellstedt1 skrev:
Tjena ja undrar hur man räknar ut storleken på en låda som man bygger med glasfiber?

Samma sätt som alla andra lådor.... roll
Innervolymen ändras ju inte bara för att du använder ett annat material.
Ska du ha till mer avancerade former är det bara att börja experimentera, tex fylla sopsäckar med frigolitkulor och mäta volymen på detta eller nåt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök