2355
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 februari 2012
EnterSandman skrev:
Nitromast skrev:
EnterSandman skrev:

så att men vet att man säkert får deffinitiv jord (plus att jag fick ca 15M 35mm2 kabel ^^)

haha det är väl inte batterijorden du vill ha, det är väl generatorjorden. Och får du inte "definitiv" jord via karossen har du gjort grymt fel smile

Det var inte i karossen vi pratade om, utan batteriet. Jaha? så nu är det generatorn?? ähh..! jodar i bältes bult in fästningen i baksätet ist smile

BRA, det är ju "karossen/stommen" tongue. Bästa jordpunkten smile

137 Inlägg
10 februari 2012
Nitromast skrev:
EnterSandman skrev:
Nitromast skrev:

haha det är väl inte batterijorden du vill ha, det är väl generatorjorden. Och får du inte "definitiv" jord via karossen har du gjort grymt fel smile

Det var inte i karossen vi pratade om, utan batteriet. Jaha? så nu är det generatorn?? ähh..! jodar i bältes bult in fästningen i baksätet ist smile

BRA, det är ju "karossen/stommen" tongue. Bästa jordpunkten smile

opp smile trixet nu är bara att komma dit med kabeln..

409 Inlägg
10 februari 2012
Du kan dra en kabel från batteriet till steget men inte från steget till bältesfästet..?

137 Inlägg
10 februari 2012
Boyakacsha skrev:
Du kan dra en kabel från batteriet till steget men inte från steget till bältesfästet..?

jo de borde väll gå ?!?! bara att jag måste hitta vägen först tongue haha

3 187 Inlägg
10 februari 2012
Stripz skrev:
EnterSandman skrev:
Expoze skrev:

Varför ens fundera på att dra en grov kabel extra tvärs igenom bilen när det inte behövs???

så att men vet att man säkert får deffinitiv jord (plus att jag fick ca 15M 35mm2 kabel ^^)

ta då och  uppgradera motor jorden
och  jord till batteriet
och  gen +  till batteri

om den kabeln är i bra skick är det helt onödigt att byta den..
varför ska du uppgradera den?

409 Inlägg
10 februari 2012
Förstår inte detta "hat" mot att folk rekommenderas att byta sin +kabel från generatorn. Ja, orginal är dimensionerad för generatorn MEN kabeln är garanterat inte lika frisk idag som den var från fabrik och det handlar om så lite jobb och så lite pengar för någonting som allt som oftast ger förbättringar. Sen kan jag väl hålla med om att det känns lite överdrivet att slänga på 50mm om orginal är 16mm..

3 187 Inlägg
11 februari 2012
Boyakacsha skrev:
Förstår inte detta "hat" mot att folk rekommenderas att byta sin +kabel från generatorn. Ja, orginal är dimensionerad för generatorn MEN kabeln är garanterat inte lika frisk idag som den var från fabrik och det handlar om så lite jobb och så lite pengar för någonting som allt som oftast ger förbättringar. Sen kan jag väl hålla med om att det känns lite överdrivet att slänga på 50mm om orginal är 16mm..

så länge kabeln är i bra skick så spelar det ingen roll.. och på vissa bilar sitter den jävligt knölig till för att byta..

Voodoo
1 444 Inlägg
11 februari 2012
big-jepp skrev:
Stripz skrev:
EnterSandman skrev:

ta då och  uppgradera motor jorden
och  jord till batteriet
och  gen +  till batteri

om den kabeln är i bra skick är det helt onödigt att byta den..
varför ska du uppgradera den?

Jag rekomenderar de för jag sj fick ett lyft när jag satte en extra

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 februari 2012
Expoze skrev:
EnterSandman skrev:
Lonefox skrev:

Det var bara ett exempel.
DOck har du ngt mer spänningsfall i en 35mm2 än i en 50mm2.....kanske maximalt 0.1v mer om anslutningar o så är helt ok.

så nu kan jag dra jordkabeln ända fram till batteriets minus pol?

Varför ens fundera på att dra en grov kabel extra tvärs igenom bilen när det inte behövs???

Faktum är att enda fördelen med att dra plus och jord brevid varandra lindande ett visst varv per meter (vilket jag INTE har koll på) är att man kan slå ut det magnetfält som kan bildas via pluskabeln.

Vad tror du Volvo fick göra på S80 när den kom och folk påverkades av magnetfältet?
Just detta.

Men får man inga problem (huvudvärk, lätt illamående osv) så behövs ingen åtgärd....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

409 Inlägg
11 februari 2012
big-jepp skrev:
så länge kabeln är i bra skick så spelar det ingen roll.. och på vissa bilar sitter den jävligt knölig till för att byta..

Självklart, men jag kan nästan garantera att plusen på en gammal 855 inte är i nyskick, varpå det faktiskt skulle ge resultat. Sen är det som du säger, vissa bilar är generatorn hemsk att komma åt, sen som på min GMC Yukon så sitter generatorn hur bra till som helst, tog inte ens 10 minuter att byta den. Är väl en avvägningsfråga.. arbete/belöning.

296 Inlägg
11 februari 2012
M_icke_ skrev:
davidburman skrev:
Nitromast skrev:

Den är dålig, egentligen borde det ju vara "punkt" där. Men eftersom du inte verkar förstå så får man väl lägga till att precis som stripz sa så är det mer än säkerligen punktat och tunn plåt vilket gör att det är frukstansvärt dålig jordförbindelse med övriga karossen!

Tack! Det var det jag ville veta!

Har nu flyttat jorden till bältesfästet istället smile skulle någon nu kunna svara på min föregående fråga om hur jag ska koppla högtalarna? smile

Slipat plåtrent?

Jag må vara okunnig inom billjud, men jag är inte dum wink  så ja är svaret smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

21 761 Inlägg
11 februari 2012
En högtalare per kanal är det i så fall som gäller, finns ingen orsak till att försöka koppla på ett annat sätt med 2 st 6x9" högtalare. smile

3 187 Inlägg
11 februari 2012
Boyakacsha skrev:
big-jepp skrev:

Självklart, men jag kan nästan garantera att plusen på en gammal 855 inte är i nyskick, varpå det faktiskt skulle ge resultat. Sen är det som du säger, vissa bilar är generatorn hemsk att komma åt, sen som på min GMC Yukon så sitter generatorn hur bra till som helst, tog inte ens 10 minuter att byta den. Är väl en avvägningsfråga.. arbete/belöning.

är det så att man tror att den kabeln är det som felar i systemet så mäter man och då ser man lätt om det är just den som är felet. och är det inte det så skippar man den.

137 Inlägg
11 februari 2012
Boyakacsha skrev:
big-jepp skrev:

asså.. gammal o gammal... den är faktiskt från -96... :-/ det finns ju äldre bilar som man trycker in ljud i. O Volvo har ju ändå alltid varit rätt så bra med sitt original ljud i sina bilar (iaf när dom började bli framhjulsdrivna!) bakhjuls drivna modeller ska vara osagt, för i dom vet jag icke.

1 581 Inlägg
11 februari 2012
Någon som har koll på nobelium vs Mw112 basar? Är nobelium så mycket bättre? Lyssnar på mest på hip hop, rnb men mkt blandat också.

3 187 Inlägg
11 februari 2012
EnterSandman skrev:
Boyakacsha skrev:
big-jepp skrev:

asså.. gammal o gammal... den är faktiskt från -96... :-/ det finns ju äldre bilar som man trycker in ljud i. O Volvo har ju ändå alltid varit rätt så bra med sitt original ljud i sina bilar (iaf när dom började bli framhjulsdrivna!) bakhjuls drivna modeller ska vara osagt, för i dom vet jag icke.

mät så får du svaret om den är bra eller dålig

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 februari 2012
EnterSandman skrev:
Boyakacsha skrev:
big-jepp skrev:

Originalljudet blev"bättre" med 850.....enda bakhjulsdriva med "vettigt" originalljud är 960 och uppföljarn S/V90.....
Men det är inte vad det handlar om wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

73 Inlägg
12 februari 2012
Hur många watt måste ett slutsteg ligga på för att orka driva en 1200w 12" baslåda?

3 187 Inlägg
12 februari 2012
DavidRL skrev:
Hur många watt måste ett slutsteg ligga på för att orka driva en 1200w 12" baslåda?

vad är det för bas?

73 Inlägg
12 februari 2012
big-jepp skrev:
DavidRL skrev:

vad är det för bas?

JBL bandpass-låda. Mer vet jag inte..
Vill helst komma så billigt undan som möjligt.

JBL GTO1204BP heter modellen.
Senast redigerat av DavidRL (12 februari 2012)

Sök