2514
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
12 februari 2012
DavidRL skrev:
big-jepp skrev:
DavidRL skrev:
Hur många watt måste ett slutsteg ligga på för att orka driva en 1200w 12" baslåda?

vad är det för bas?

JBL bandpass-låda. Mer vet jag inte..
Vill helst komma så billigt undan som möjligt.

är det bandpass? det är inte en basreflex låda?
ligger basen på 1200 watt max eller 1200 watt rms?

73 Inlägg
12 februari 2012
big-jepp skrev:
DavidRL skrev:
big-jepp skrev:

vad är det för bas?

1200 watt max. 300 watt rms.

3 187 Inlägg
12 februari 2012
DavidRL skrev:
big-jepp skrev:
DavidRL skrev:

är det enkel 4 ohms spole på den så ska du ha ett steg som ger ca 300-500 watt rms i 4 ohm.

148 Inlägg
12 februari 2012
Hur är det med inspelning av basar ? Har för mig jag ställt frågan förr, kommer inte ihåg svaret dock.

Måste man spela in dom innan man börjar pressa dom lite ? Eller spelar det någon roll ?

Tut Tut

BagarN
1 179 Inlägg
12 februari 2012
sleppy skrev:
Hur är det med inspelning av basar ? Har för mig jag ställt frågan förr, kommer inte ihåg svaret dock.

Måste man spela in dom innan man börjar pressa dom lite ? Eller spelar det någon roll ?

alltid bra att spela in basen!

Voodoo
1 444 Inlägg
12 februari 2012
sleppy skrev:

brukar vara så att basen är redigt styv i upphängningen  och då brukar man spela in den för att den ska mjukna upp och  kunna spela djupare och så brukar de bli en annan karaktär på basen då den är inspelad

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

73 Inlägg
12 februari 2012
big-jepp skrev:
DavidRL skrev:
big-jepp skrev:

är det enkel 4 ohms spole på den så ska du ha ett steg som ger ca 300-500 watt rms i 4 ohm.

Står bara att impedansen är 4 ohm.
Hur ser man att ett steg ger 300-500 watt rms i 4 ohm? Antar att inte ett Denver CAP-4100 räcker? roll
4x120W, alt. 2x240W bryggkopplat (max output). LP/HP-filter. Frekvensomfång 20-40000 Hz. Impedans 4-8 Ohm

98 Inlägg
12 februari 2012
Sitter med en HU; Alpine 9887R. Jag anser att den är helt okay, men nu går planer på att införskaffa mig en med touchscreen. Dels för att jag vill ha skärm och anser att det är den bästa lösningen, om ingen annan har något annat tips? (kanske ha alpine enheten i handskfacket?) Och dels för att jag tycker att inställningarna på min HU är lite väl krångliga. Satt i 2 timmar för att få det att låta någorlunda bra, men bruksanvisningen gjorde mig inte smartare.

Frågan då är; Vad är det jag förlorar om jag 'byter ner mig' till ett noname-HU med skärm?
Är det så stor skillnad i ljudet så jag kommer bli missnöjd? Hur pass dyr skärm-enhet ska jag behöva köpa för att komma upp i min nuvarande HU klass?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 februari 2012
DavidRL skrev:
big-jepp skrev:
DavidRL skrev:

Hur ser man att ett steg ger 300-500 watt rms i 4 ohm? Antar att inte ett Denver CAP-4100 räcker? roll
4x120W, alt. 2x240W bryggkopplat (max output). LP/HP-filter. Frekvensomfång 20-40000 Hz. Impedans 4-8 Ohm

nej, det är ett riktigt skräpsteg. Du borde skaffa dig ett monoblock istället!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 februari 2012
djstiv skrev:
Sitter med en HU; Alpine 9887R. Jag anser att den är helt okay, men nu går planer på att införskaffa mig en med touchscreen. Dels för att jag vill ha skärm och anser att det är den bästa lösningen, om ingen annan har något annat tips? (kanske ha alpine enheten i handskfacket?) Och dels för att jag tycker att inställningarna på min HU är lite väl krångliga. Satt i 2 timmar för att få det att låta någorlunda bra, men bruksanvisningen gjorde mig inte smartare.

Frågan då är; Vad är det jag förlorar om jag 'byter ner mig' till ett noname-HU med skärm?
Är det så stor skillnad i ljudet så jag kommer bli missnöjd? Hur pass dyr skärm-enhet ska jag behöva köpa för att komma upp i min nuvarande HU klass?

Som du själv förmodligen vet så är ju 9887R en rätt dyr enhet med både bra inställningar(om lite väl krångliga ibland) och suveränt ljud. Visst finns det dubbeldin (antog jag att du vela ha iaf) med skärm med lika bra egenskaper. Men prispengen blir säkerligen bra mycket högre. Sen om du blir missnöjd med ljudskillnaden om du byter "ner" dig kan bara du avgöra!

98 Inlägg
12 februari 2012
Det var inte dubbeldin, utan en utfällbar skärm jag tänkte på.
Men min misstanke var att det kommer svida i plånboken om jag ska upp i samma klass på ljudet. Så jag får väl helt enkelt försöka installera bara en skärm på ett vettigt ställe smile

Någon som vet en bra guide på just 9887R med inställningarna? (hänvisa inte till bruksanvisningen! tongue)

73 Inlägg
12 februari 2012
Nitromast skrev:
DavidRL skrev:
big-jepp skrev:

Okej, tack. Är det för lite watt eller bara skräp rent allmänt?
Har du något tips på ett monoblock till bra pris? Begagnat eller nytt. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 februari 2012
DavidRL skrev:
Nitromast skrev:
DavidRL skrev:

Nej det steget är skräp rent allmänt.

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318346
Vet jag är ett grymt steg, klarar ner till 1ohm (till framtida uppg) och ger bra med effekt även vid 4 ohms last!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 februari 2012
djstiv skrev:
Men min misstanke var att det kommer svida i plånboken om jag ska upp i samma klass på ljudet. Så jag får väl helt enkelt försöka installera bara en skärm på ett vettigt ställe smile

Någon som vet en bra guide på just 9887R med inställningarna? (hänvisa inte till bruksanvisningen! tongue)

Hur tänkte du med "skärm" där?

98 Inlägg
12 februari 2012
Då en dvd-spelare i handskfacket och kopplat till skärmen monterad på instrumentbrädan, om det finns ett lämpligt ställe. Dock känner jag redan nu att det skulle se för taffligt ut, så i mina ögon är den enda utvägen en slotin-spelare med skärm. Så jag får helt enkelt spara lite pengar och köpa mig en 'värsting'-spelare med skärm sen.

(BMW E36)

73 Inlägg
12 februari 2012
Nitromast skrev:
DavidRL skrev:
Nitromast skrev:

Nej det steget är skräp rent allmänt.

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318346
Vet jag är ett grymt steg, klarar ner till 1ohm (till framtida uppg) och ger bra med effekt även vid 4 ohms last!

Hade tänkt mig lite billgare än så. Men kanske går att hitta det begagnat.

16 197 Inlägg
12 februari 2012
djstiv skrev:

å vad är det för fel på bruksanvisningen?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

98 Inlägg
12 februari 2012
Det är inget fel på den. Bara lite svår att förstå för mig som inte så extrem inom billjud som tex du wink

1 727 Inlägg
12 februari 2012
djstiv skrev:
Men min misstanke var att det kommer svida i plånboken om jag ska upp i samma klass på ljudet.
Så jag får väl helt enkelt försöka installera bara en skärm på ett vettigt ställe smile

En sån här skärm då? http://www.alpine-electronics.se/p/Prod … 6/tme-s370
Kanonläcker!

Ett tips är beg 9861(DVD) och en PXA-H100 för liknande ljud och filter som 9887.
Plus i kanten blir att du kan köra DVD-format. Och senare optiskt ut(digitalt) om det spårar ur. smile

Jag kan inte beskriva i text hur du skall göra, men ta dig hit(om i närheten) eller annan shop för lite hjälp.
Att få betala någon hundring för lite justering är värt varenda krona om man är "lost".

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

98 Inlägg
12 februari 2012
Tackar, men skulle PXA-H100 inte göra ljudet bättre än i dagsläge, eller är 9861 så mycket sämre än 9887R så den behövs?

Dock såg PXA-H100 väldigt attraktiv ut, får bli en sån i framtiden oavsett.
Kanske(för att lösa skärmproblemet på samma gång) en Alpine IVA-D511R + PXA-H100.

Och ja, tanken var att åka till en affär som kan ställa in det optimalt för en slant när jag är klar med hela bygget, dock är det en bra bit kvar, så därför vill jag kunna grovt kunna ställa in det själv först.
Senast redigerat av djstiv (12 februari 2012)

Sök