2650
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
22 februari 2012
F4S4N skrev:
Tribbe skrev:
F4S4N skrev:

Ja, men du behöver fortfarande ett delningsfilter. Annars kommer diskanten försöka spela hela registret, och midbasen lika så.

- Inkl. delningsfilter! står det iaf (diskanten) midbasen borde jag väll kunna ta bort de höga tonerna med slutstegets filter?

Tar du bort de höga frekvenserna med hjälp utav steget så kommer ju inte diskanten spela alls. Diskanten och midbasen är ju kopplad till samma utgång.

Okej. Jag trodde man kopplade typ diskant på A mid på B och sub på C?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 februari 2012
Tribbe skrev:
F4S4N skrev:
Tribbe skrev:

- Inkl. delningsfilter! står det iaf (diskanten) midbasen borde jag väll kunna ta bort de höga tonerna med slutstegets filter?

Tar du bort de höga frekvenserna med hjälp utav steget så kommer ju inte diskanten spela alls. Diskanten och midbasen är ju kopplad till samma utgång.

Du måste ju koppla varje högtalarpar(mid+diskant) på varsin kanal, alltså vänster/höger.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
22 februari 2012
Jag behöver alltså ett filter som jag kan koppla in både middarna och diskanterna i?
Eller om jag ska göra som Horsyhorse säger och köpa coaxialer men var ska jag placera dom utan att borra och klippa osv... finns ju ingen plats för coaxialer.

1 727 Inlägg
22 februari 2012
Tribbe skrev:
Horsyhorse skrev:
Tribbe skrev:
Okej, vad ska det vara för typ av filter jag ska kolla efter? Vad ska det ha för funktion?

Här är iaf en skiss på hur jag "ville" ha det..
http://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-dbdd32dfbf31c481be5a0813b3396d21.jpg

Så du har alltså coaxialer monterade orginal.

1.GLÖM den där iden med diskanter+filter.
2.Skaffa passande coaxialer som är bättre än dom som sitter där nu.
3.Slutsteget HAR filter inbyggda för midbasar(som du har) och coaxialer som du SKA smile köpa.
4.OCH som tidigare, inte ecx85 på det där steget, det finns bra grejjor för 795:-.
5.Handla, installera och ring "supporten" som du SKA få när du handlar, om du behöver hjälp med justering.
6.Gör som jag säger! wink

Pierre

Vilka coaxialer?? jag har ju inga från början..
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- … 5352_n.jpg
Så ser mina dörrar ut på ett ungefär och där vid dörrhandtaget är det väll en diskant?

Nu har jag läst (det jag ville se???)
///I min förra bil körde jag midbasarna och ett par koaxialer och det funkade fint nu ville jag byta ut koaxialerna mot diskanter då det sitter så original på min nuvarande bil. därav allt mitt tjat om diskanter.///

Haha!
Jag kan spräcka ett ESK-kit så du får filter och diskant som hör till den midden, mest för att jag tjatat och
vilselett dig på ett(eller 2) annat(absolut inte) sätt. smile
Ta det via PM isf.

Pierre(jag erkänner att jag gör fel ibland)
Senast redigerat av Horsyhorse (22 februari 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Voodoo
1 444 Inlägg
22 februari 2012
F4S4N skrev:
Tribbe skrev:
F4S4N skrev:

Du måste ju koppla varje högtalarpar(mid+diskant) på varsin kanal, alltså vänster/höger.

är de ett 5 lr 6 kanaligt steg?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

3 187 Inlägg
22 februari 2012
Horsyhorse skrev:
Tribbe skrev:
Horsyhorse skrev:

Så du har alltså coaxialer monterade orginal.

1.GLÖM den där iden med diskanter+filter.
2.Skaffa passande coaxialer som är bättre än dom som sitter där nu.
3.Slutsteget HAR filter inbyggda för midbasar(som du har) och coaxialer som du SKA smile köpa.
4.OCH som tidigare, inte ecx85 på det där steget, det finns bra grejjor för 795:-.
5.Handla, installera och ring "supporten" som du SKA få när du handlar, om du behöver hjälp med justering.
6.Gör som jag säger! wink

Pierre

Vilka coaxialer?? jag har ju inga från början..
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- … 5352_n.jpg
Så ser mina dörrar ut på ett ungefär och där vid dörrhandtaget är det väll en diskant?

Nu har jag läst (det jag ville se???)
///I min förra bil körde jag midbasarna och ett par koaxialer och det funkade fint nu ville jag byta ut koaxialerna mot diskanter då det sitter så original på min nuvarande bil. därav allt mitt tjat om diskanter.///

Haha!
Jag kan spräcka ett ESK-kit så du får filter och diskant som hör till den midden, mest för att jag tjatat och
vilselett dig på ett(eller 2) annat(absolut inte) sätt. smile
Ta det via PM isf.

Pierre(jag erkänner att jag gör fel ibland)

high five på den servicen! wink

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 februari 2012
Snabb fråga.. har 3 lågnivå utgångar på stereon som går till dom 3 stegen vi har. om vi ska koppla in ett identiskt steg som vi kör baksystemet på (4 kanals) hur gör vi det? kan man bara koppla lågnivå mellan det första steget till högtalarna & sen rakt in i det nya eller? plus ström & jord såklart tongue

Eller hur gör man annars då det endast finns 3 utgångar smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
22 februari 2012
Piratstikin skrev:
Snabb fråga.. har 3 lågnivå utgångar på stereon som går till dom 3 stegen vi har. om vi ska koppla in ett identiskt steg som vi kör baksystemet på (4 kanals) hur gör vi det? kan man bara koppla lågnivå mellan det första steget till högtalarna & sen rakt in i det nya eller? plus ström & jord såklart tongue

Ska du ha 4st steg? o.O

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 februari 2012
Nitromast skrev:
Piratstikin skrev:

Ska du ha 4st steg? o.O

yes. 2 st 4kanals, ett 2kanals & ett mono till basarna smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
22 februari 2012
Piratstikin skrev:
Nitromast skrev:
Piratstikin skrev:

Ska du ha 4st steg? o.O

yes. 2 st 4kanals, ett 2kanals & ett mono till basarna smile

Får man fråga varför? (du använder bara en lågnivåsplit)

21 761 Inlägg
22 februari 2012
martin--a skrev:
hej igen smile finns det nån här som vet vad inbyggnadsdjupet är på MDS X-ite XC6 middarna? smile

57 mm monteringsdjup enligt deras hemsida. smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 februari 2012
? smile nu är det för invecklat hehe.

Vill ju styra inställningarna på högtalarna rätt via stereon oxå & då det fins front, rear och sub tror jag så är det mycket enkelt med 3 lågnivå från stereon. har haft det tidigare år och pga fler högtalare i år så blir det ett till slutsteg som behöver få liv smile

Tekniska termer & ord är jag inte mega hajj på, Men jag antar att en split är en "dosa" som delar en kabel till typ 3 eller 5 eller vad man vill?

Hur använder man en sån? kommer köra med dom 3 vi redan har för att underlätta allt då det redan är draget men en splitt till nya steget kanske är nått att ha?

Eller vad skulle du göra i våran situation? kan 3 lågnivå kablar ha något att göra med "generator störningar" & knäppande ljud vid låtbyten?

Hmm googlade & hittade denna.
http://www.ljudverkstan.nu/produkt/Lagn … ---2-Hanar

då vart det mycket enkelt att få lågnivån i nya steget.
Fungerar det att splitta hur mycket som helst? från en kabel till 4 steg med splittar?
Senast redigerat av Piratstikin (22 februari 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
22 februari 2012
Piratstikin skrev:
? smile nu är det för invecklat hehe.

Vill ju styra inställningarna på högtalarna rätt via stereon oxå & då det fins front, rear och sub tror jag så är det mycket enkelt med 3 lågnivå från stereon. har haft det tidigare år och pga fler högtalare i år så blir det ett till slutsteg som behöver få liv smile

Tekniska termer & ord är jag inte mega hajj på, Men jag antar att en split är en "dosa" som delar en kabel till typ 3 eller 5 eller vad man vill?

Hur använder man en sån? kommer köra med dom 3 vi redan har för att underlätta allt då det redan är draget men en splitt till nya steget kanske är nått att ha?

Eller vad skulle du göra i våran situation? kan 3 lågnivå kablar ha något att göra med "generator störningar" & knäppande ljud vid låtbyten?

Hmm googlade & hittade denna.
http://www.ljudverkstan.nu/produkt/Lagn … ---2-Hanar

då vart det mycket enkelt att få lågnivån i nya steget.
Fungerar det att splitta hur mycket som helst? från en kabel till 4 steg med splittar?

Jag förstår ändå inte. Hur många högtalare har du i bileN?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 februari 2012
kommer för tillfället bli 10 plus 2 basar, kanske personligen har tänkt helt fel men ville ha en enskild kanal till varje högtalare?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
22 februari 2012
Piratstikin skrev:
kommer för tillfället bli 10 plus 2 basar, kanske personligen har tänkt helt fel men ville ha en enskild kanal till varje högtalare?

10 st? Du menar väl ändå inte 10 koaxialer/kit? yikes

Dope MF
213 Inlägg
22 februari 2012
Nitromast skrev:
Piratstikin skrev:

Jo det gör han tongue

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 februari 2012
Nitromast skrev:
Piratstikin skrev:

hehe nej nej, inte kitt. ( 5 kitt) a 2 i varje

10st 6,5" middar plus 10st diskanter som man kör via delningsfiltrena

Här är (om det hjälper) en rörig gammal bild på det första bygget med 3 steg & en lågnivå till varje steg från stereon
https://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/961669_pdlx0n.jpg

Jag förstår inte vad du inte förstår tongue om jag inte är helt ute och cyklar med förklaringarna? smile
Senast redigerat av Piratstikin (22 februari 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
22 februari 2012
Piratstikin skrev:
Nitromast skrev:
Piratstikin skrev:

hehe nej nej, inte kitt.

Här är (om det hjälper) en rörig gammal bild på det första bygget med 3 steg & en lågnivå till varje steg från stereon
http://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/961669_pdlx0n.jpg

Jag förstår inte vad du inte förstår tongue om jag inte är helt ute och cyklar med förklaringarna? smile

Nej jag förstår bara inte anledningen till att ha 5st kit. Vart har du allt? Jag tycker nog att köpa ett till steg är att slänga pengarna i sjön då de säkert spelar ut varandra hmm

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 februari 2012
Nitromast skrev:
Piratstikin skrev:
Nitromast skrev:

hehe nej nej, inte kitt.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/961669_pdlx0n.jpg

Nej jag förstår bara inte anledningen till att ha 5st kit. Vart har du allt? Jag tycker nog att köpa ett till steg är att slänga pengarna i sjön då de säkert spelar ut varandra hmm

2 i varje dörr = 8st plus 2 i skuffen

Har kört i somras med 6 högtalare utan problem & tänkte att om vi nu kopplar in dom 4 nya på samma steg som vi redan har så orkar väll inte steget driva dom fullt ut.
Därför köpte vi ett till likadant steg

Så alla högtalare plus slutsteg ligger redan i garaget smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
22 februari 2012
denna herre har ju 2 högtalare mer än oss i bara 4 dörrar än vi har totalt

Tror inte dom spelar ut varandra, eller vad tänkte du på då? smile

https://www1.garaget.org/archive/76/75630/153966/153966-1483515.jpg

Sök