2795
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

138 Inlägg
24 februari 2012
Horsyhorse skrev:
andre_Oopel skrev:
någon som testat dom så kallade powerpack,en till alpine stereo om det blir någon skillnad  med den på gentemot orginal effekten på stereon ?
// André

Ja annars vore det inte någon ide att den finns. wink

Pierre

har du testat den ? är det gemförbart med att koppla in ett slutsteg istället?

// André

1 727 Inlägg
24 februari 2012
andre_Oopel skrev:
Horsyhorse skrev:
andre_Oopel skrev:
någon som testat dom så kallade powerpack,en till alpine stereo om det blir någon skillnad  med den på gentemot orginal effekten på stereon ?
// André

Ja annars vore det inte någon ide att den finns. wink

Pierre

har du testat den ? är det gemförbart med att koppla in ett slutsteg istället?

// André

Det är en produkt för "trångbodda/enkelt" anser jag. Har inte testat själv.
Jag skulle lägga 1995:- på ett vanligt istället, även om det tillkommer kablage/installation.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

13 Inlägg
24 februari 2012
Tänkte köpa sånna här http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … rlada.html till mina 6x9or som sitter i min gamla jänkare.

Anledning är den att jag råkade tröstköpa två basar och något slutsteg häromdagen för att det fuckade upp sig med 4länk på bilen så jag kan inte få på min luft fjädring som står bredvid... I alla fall så får jag bygga en bandpasslåda till dessa nu... Jag får helt enkelt inte plats med att 6x9orna hänger nedanför och tar plats i skuffen längre.

Så då tänkte jag att jag får väl försöka få upp dom ovanpå och undrar om någon har eller har lyssnat på dessa eller om någon har någon annan skysst lösning så lyssnar jag gärna.
Senast redigerat av suicidelincoln (24 februari 2012)

176 Inlägg
24 februari 2012
big-jepp skrev:
TjoppTjopp skrev:
big-jepp skrev:

koppla en bas till varsin plint så lirar du steget i 0,5 ohm.

tänk på att det kommer krävas ström!!!

absolut! ska köra på dubbla fullriver 100ah i skuffen är de tänkt, plus orginal i fronten på 80ah smile
borde duga ett tag iaf smile
tack för svar! smile

jag skulle ha minst ett till batteri bak, det steget kräver MYCKET ström, speciellt när du lastar ner det max!

inge kul om spänningen sjunker och något går sönder..

sant, men tanken är att bara ha bilen över sommarn så ytterliggare 10000 riksdaler på batterier känns inte riktigt värt mödan,kommer spela bra mycket bättre än mina tidigare basar ändå så börjar de bli disko i bilen så får jag väl ställa ner effekten då smile

1 727 Inlägg
24 februari 2012
suicidelincoln skrev:
Tänkte köpa sånna här http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … rlada.html till mina 6x9or som sitter i min gamla jänkare.

Anledning är den att jag råkade tröstköpa två basar och något slutsteg häromdagen för att det fuckade upp sig med 4länk på bilen så jag kan inte få på min luft fjädring som står bredvid... I alla fall så får jag bygga en bandpasslåda till dessa nu... Jag får helt enkelt inte plats med att 6x9orna hänger nedanför och tar plats i skuffen längre.

Så då tänkte jag att jag får väl försöka få upp dom ovanpå och undrar om någon har eller har lyssnat på dessa eller om någon har någon annan skysst lösning så lyssnar jag gärna.

En sån där Lincoln skulle jag vilja ha som demobil ju, snygg rackare. Luft e bonus. smile

Montera luften först och ta nya tag sedan.

Nu har du ju redan handlat, men det hade varit fint att mäta platsen över luften och kollat om ev. slim-högtalare hade kunnat få plats.
Ett diskret kickpanelmontage kunnat funka bra, och kanske ett smidigt basrör hade fått plats vid värmepaket/pass.fötter???
Eller finns det högtalaruttag mot vindrutan?

Det är svårt att tipsa om basbygge då utrymmet är special då man ska brottas med 4-link+annat.
Fixa luften och dra in en bild så man ser hur det ser ut.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

13 Inlägg
24 februari 2012
Horsyhorse skrev:
suicidelincoln skrev:

En sån där Lincoln skulle jag vilja ha som demobil ju, snygg rackare. Luft e bonus. smile

Montera luften först och ta nya tag sedan.

Nu har du ju redan handlat, men det hade varit fint att mäta platsen över luften och kollat om ev. slim-högtalare hade kunnat få plats.
Ett diskret kickpanelmontage kunnat funka bra, och kanske ett smidigt basrör hade fått plats vid värmepaket/pass.fötter???
Eller finns det högtalaruttag mot vindrutan?

Det är svårt att tipsa om basbygge då utrymmet är special då man ska brottas med 4-link+annat.
Fixa luften och dra in en bild så man ser hur det ser ut.

Pierre

Lite tråkigt att jag inte fick på air-riden  men har stora bälgar bak och då måste 4länk byggas för att det ska få plats, lämnade in den och efter 2 månader hade dom inte börjat på den så då hämtade jag hem den.

I alla fall så köpte jag

2 x Kicker SoloClassic 12 (2x2 Ohm) och ett Kicker EX2000,1 så jag tänker nog få in skiten i skuffen ändå.
Något åt det här hållet hade jag tänkt att lådan skulle luta åt. Beställde med en baslåderitning så jag får lite uträknade liter.
http://www.youtube.com/watch?v=BR8cvkPw … plpp_video

Jag kommer försöka få till det så att jag kan ha kompressorerna på höger eller vänster sida till nästa år och sedan får jag lösa till något med tanken.

Första problemet är att hatthyllan är gjord i plåt. Jag kan antingen bygga en ny i trä eller så har jag en kontakt som kan börja göra en kopia då det tar emot att såga / skruva sönder originalet.

Och från början har det suttit en 6x9 i fram och en 6x9 i bak. Detta löste förra ägaren helt sonika med att skruva dom underifrån men detta kommer ju inte gå nu.
Sneglade även på att fixxa till kickpaneler men nu tänkte jag att man kunde sätta i en 6x9a i fram och försöka lösa det på det viset så länge.

Och kommer skiten i vägen för luftbygget i höst så får jag göra om lådan helt enkelt men nu får det fixxas till lite inför sommaren tänkte jag.

Man vill ju alltid kunna återställa bilen så nära original som möjligt.

Edit2: Bilen står hos glasmästaren för det sätts på nya lister, det blir väl klart nästa vecka så ska jag slänga upp lite bilder.
Senast redigerat av suicidelincoln (24 februari 2012)

685 Inlägg
25 februari 2012
TjoppTjopp skrev:
big-jepp skrev:
TjoppTjopp skrev:

absolut! ska köra på dubbla fullriver 100ah i skuffen är de tänkt, plus orginal i fronten på 80ah smile
tack för svar! smile

jag skulle ha minst ett till batteri bak, det steget kräver MYCKET ström, speciellt när du lastar ner det max!

sant, men tanken är att bara ha bilen över sommarn så ytterliggare 10000 riksdaler på batterier känns inte riktigt värt mödan,kommer spela bra mycket bättre än mina tidigare basar ändå så börjar de bli disko i bilen så får jag väl ställa ner effekten då smile

Det är bättre att köpa lite mindre batterier än 100Ah och köpa ytterligare ett till batteri och få stabil spänning. Ah visar bara hur länge du kan spela innan strömmen tar slut. Det du skall kolla på när du vill ha en stabil spänning är CCA på ett batteri.

Nackdelen med att ha flera mindre batterier än mindre stora batterier är att du får ladda upp batterierna oftare. Enligt mig är det dock värt det och veta att man kan ha förhindrat att man spelat sönder någonting pga spännings dippar smile

282 Inlägg
25 februari 2012
har ett kittsystem där jag bara skulle vilja använda middarna och dela aktivt på steget, för- nackdelar?
skulle jag sedan kunna använda diskanterna tillsammans med det medföljande delningsfiltret, utan middar, och driva på stereon?

låter ju som att det kan fungera kanon, men känner mig tvungen att checka då jag aldrig gjort så förr.. :p

3 187 Inlägg
25 februari 2012
TjoppTjopp skrev:
big-jepp skrev:
TjoppTjopp skrev:

tack för svar! smile

du gör som du vill, men förstår inte vitsen med att hadnla ett bra steg och en bra bas sen inte villja kunna spela max utan hellre riskera att spänningen sjunker..

176 Inlägg
25 februari 2012
big-jepp skrev:
TjoppTjopp skrev:
big-jepp skrev:

du gör som du vill, men förstår inte vitsen med att hadnla ett bra steg och en bra bas sen inte villja kunna spela max utan hellre riskera att spänningen sjunker..

sant men björn som säljer dem trodde de skulle räcka men vi får se smile får väl komplettera efter isf smile
http://dbakuten.se/detail-item_id-318630

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
25 februari 2012
TjoppTjopp skrev:
big-jepp skrev:
TjoppTjopp skrev:

sant men björn som säljer dem trodde de skulle räcka men vi får se smile får väl komplettera efter isf smile

man brukar säga 1 batteri per 1000wrms vilket stämmer rätt bra. skulle själv inte köra 0.5ohm utan minst 3 extra batterier.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

176 Inlägg
25 februari 2012
Streethawk skrev:
TjoppTjopp skrev:
big-jepp skrev:

man brukar säga 1 batteri per 1000wrms vilket stämmer rätt bra. skulle själv inte köra 0.5ohm utan minst 3 extra batterier.

okey okey, får väl se om de går att lösa på nått sätt, går ju alltid använda dem till båten eller traktorn hemma sen tongue

3 187 Inlägg
25 februari 2012
TjoppTjopp skrev:
big-jepp skrev:
TjoppTjopp skrev:

yes, ha koll på spänningen i början och se vad det tar vägen så ska det inte vara några problem!

lycka till med bygget! big_smile

176 Inlägg
25 februari 2012
big-jepp skrev:
TjoppTjopp skrev:
big-jepp skrev:

yes, ha koll på spänningen i början och se vad det tar vägen så ska det inte vara några problem!

lycka till med bygget! big_smile

de ska jag! smile tackar! blir nog bra när de blir klart smile

22 Inlägg
25 februari 2012
Hmm någon som kan hjälpa mig med att koppla stereon . Ser ta mig fan ut som ett ormbo där inne .

<a href='http://ladda-upp.se/bilder/heoazfqsihurmm/'>LÄNKTEXT</a>

Vad är vad ? är i västerås som om nån snäll gorg kan hjälpa till mot betalning

3 187 Inlägg
25 februari 2012
Monster88 skrev:
Hmm någon som kan hjälpa mig med att koppla stereon . Ser ta mig fan ut som ett ormbo där inne .

upp med bilder i ditt fotoalbum så kan vi nog hjälpa dig.

har du en multimeter?

685 Inlägg
25 februari 2012
big-jepp skrev:
Monster88 skrev:

upp med bilder i ditt fotoalbum så kan vi nog hjälpa dig.

har du en multimeter?

http://ladda-upp.se/bilder/heoazfqsihurmm
Senast redigerat av Snoogiloo (25 februari 2012)

98 Inlägg
25 februari 2012
Måste köpa mig en underhållsladdare till bilen i sommar, och jag har 3st 75AH. Måste jag då alltså ha en laddare som klarar 225ah. Eller går det med en som klarar 100ah, fast det tar längre tid att ladda? (Då källorna är 75ah styck)

help! smile

2 024 Inlägg
25 februari 2012
Monster88 skrev:

Ormbo skulle jag inte kalla det, snarast klockrent när kontakter finns kvar.
Köp en iso-adapter till din bil så är det bara att trycka ihop det.
Vad är det för bil?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 februari 2012
djstiv skrev:
Måste köpa mig en underhållsladdare till bilen i sommar, och jag har 3st 75AH. Måste jag då alltså ha en laddare som klarar 225ah. Eller går det med en som klarar 100ah, fast det tar längre tid att ladda? (Då källorna är 75ah styck)

help! smile

En laddare har en viss laddnigskapacitet oavsett batteribank. Är väl inte många laddare som klarar av att ladda 225A tongue. Ta tex CTEKs största (25000). Den leverar 25A, om du har 3st batterier  på 75A var så tar det den teoretiskt sett 9h att ladda dem från urladdade = fulladdade.(dock är det inte så i praktiken då ett batteri aldrig blir helt urladdat och skulle det bli det är det i princip trasigt)

Sök