Och jag har ju då 225Ah tillsammans med mina 3 batterier.
(körde en edit då jag länkade fel laddar först!)
köp och testa om inte så får du väll ladda batterierna separat.. hur har du kopplat? 2 bak ett fram ? skilje relä ?
jag laddar båda mina batterier som är sammanlagt 175ah med ett ctek mxs 4003 och då låter jag de ladda minst 7 timmar ialla fall en gång i veckan har jag i laddaren på bilen. på jobbet laddar jag en gång i månaden båda batterierna separat
Den batterikapacitet som anges av CTEK är en rekommendation som laddaren "garanterat" ska orka ladda upp inom rimlig tid utan större problem, har man mer batterikapacitet så rekommenderas inte den aktuella laddaren för ren uppladdning utan istället för underhållsladdning.
Om du använder den där laddaren till dina tre batterier så tar det lång tid att ladda ifall batterierna är mycket urladdade, det kanske dessutom är möjligt att batterierna inte blir riktigt toppladdade eller att laddaren feltolkar batteriernas status/skick (en spekulation från mig dock).
Manualen säger faktiskt att 120 Ah i princip är "gränsen" för underhållsladdning, jag skulle inte använda den laddaren till 3 st 75 Ah batterier som används på ett sätt som innebär risk för djupurladdning. I så fall bör man ladda dem individuellt, som Stripz skriver.
Senast redigerat av Drönirettab (25 februari 2012)
Alla bak då originalbatteriet sitter bak på m3:an. Och att koppla isär är inte på tal om, då dom andra två är i reservhjulsbaljan och den är täkt med en baslåda ovanpå...
Om du undviker att batterierna blir djupurladdade så borde det ju funka, men teorin "säger" att en sån laddarstorlek inte är optimalt. Du bestämmer i slutändan.
Kul bara att dom valt att ha en hane som PLUS på snabbkopplingarna från batteriet, haha. Om man nu vill koppla på dom där ringskorna permanent och ha dom liggandes i bilen så hade det väl varit ganska mycket smartare att ha jorden som hane. Smart konstruktör!