3604
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 mars 2012
risodlarn skrev:
Horsyhorse skrev:
F4S4N skrev:
skruvade max moturs. Right?

Det är ju till "Left". big_smile wink

Pierre

haha:lol:

Va det bara jag som inte hängde med nu? yikes

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Sa du sten?
189 Inlägg
1 mars 2012
big-jepp skrev:
WhySoSerious skrev:
big-jepp skrev:

hmm okej, vad har du lowpass på?
subsonic kan du ställa runt 30 hz.
är markeringarna på phase 0 eller 180 grader?

edit vad är det för grejer du har nu igen?

Har ett DLS Classic CAD-11 Steg och köpte denna låda
tror phasen hade 0 till 180grader ja. lowpass drog jag upp tills jag började höra att basen kom igång. den filtrerar väl hur mycket av musiken ska komma till själva basen.

phase märker du om den är rätt, spelar basen inte med själva musiken så är det fel, då ändrar du den.
lpf ställer du på ca 70-80hz.

Ah okey. man hör ju basen om man står framför den så att säga men hör ingenting alls om man är på fel sida. alltså kan ju stå utanför bilen så låter den ingenting alls. men ska kolla lite mer imorgon när inte grannarna börjar klaga på att bilen står o går tongue

Sa du sten?
189 Inlägg
1 mars 2012
F4S4N skrev:
risodlarn skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Ah jag började så och sen höjde jag LPF samt subsonic, LPF märkte man ju att det ändrades men inte med subsonic. blev ingen skillnad.

3 187 Inlägg
1 mars 2012
F4S4N skrev:
risodlarn skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

right =höger tongue

3 187 Inlägg
1 mars 2012
WhySoSerious skrev:
big-jepp skrev:
WhySoSerious skrev:

Har ett DLS Classic CAD-11 Steg och köpte denna låda
tror phasen hade 0 till 180grader ja. lowpass drog jag upp tills jag började höra att basen kom igång. den filtrerar väl hur mycket av musiken ska komma till själva basen.

phase märker du om den är rätt, spelar basen inte med själva musiken så är det fel, då ändrar du den.

Ah okey. man hör ju basen om man står framför den så att säga men hör ingenting alls om man är på fel sida. alltså kan ju stå utanför bilen så låter den ingenting alls. men ska kolla lite mer imorgon när inte grannarna börjar klaga på att bilen står o går tongue

hmm låter ju som fasfel..

DLS
1 147 Inlägg
1 mars 2012
Någon som har tips på EXTREMT lättdrivna element som låter hyffsat? Oavsett om det är PA-element eller liknande.

16 197 Inlägg
1 mars 2012
huntelaar skrev:
Någon som har tips på EXTREMT lättdrivna element som låter hyffsat? Oavsett om det är PA-element eller liknande.

storlek?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 mars 2012
WhySoSerious skrev:
F4S4N skrev:
risodlarn skrev:

Ah jag började så och sen höjde jag LPF samt subsonic, LPF märkte man ju att det ändrades men inte med subsonic. blev ingen skillnad.

Ställe upp subsonic på runt 30Hz och vrid upp LP ordentligt, bara för att testa, och se om det spelar.

Din beskrivning av att basen "fladdrar och låter bra vid vissa toner" stämmer ju väldigt bra överens med en subsonic på 10Hz och LP i botten roll

DLS
1 147 Inlägg
1 mars 2012
evilaudio skrev:
huntelaar skrev:

storlek?

Hehe trodde väl du såg det wink

6.5 tum letar jag efter. Ska ha i nya bilen smile)

Sa du sten?
189 Inlägg
1 mars 2012
big-jepp skrev:
WhySoSerious skrev:
big-jepp skrev:

hmm låter ju som fasfel..

Och med det menas? tongue

Sa du sten?
189 Inlägg
1 mars 2012
F4S4N skrev:
WhySoSerious skrev:
F4S4N skrev:

Ställe upp subsonic på runt 30Hz och vrid upp LP ordentligt, bara för att testa, och se om det spelar.

Din beskrivning av att basen "fladdrar och låter bra vid vissa toner" stämmer ju väldigt bra överens med en subsonic på 10Hz och LP i botten roll

Jag gör så att jag filmar lite imorgon också så ni kan se hur jag gjort smile kanske gjort nått helgalet tongue

98 Inlägg
1 mars 2012
Vad händer om man kör med 4 ohm högtalare och steget bara klarar av att leverera 2 ohm. Spelar det inte alls, låter det förjävligt, brinner skiten upp...?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 mars 2012
WhySoSerious skrev:
F4S4N skrev:
WhySoSerious skrev:

Jag gör så att jag filmar lite imorgon också så ni kan se hur jag gjort smile kanske gjort nått helgalet tongue

Filma i morgon bitti då så man har något att skratta åt resten av dagen! lol

Skämt åsido !

DLS
1 147 Inlägg
1 mars 2012
djstiv skrev:
Vad händer om man kör med 4 ohm högtalare och steget bara klarar av att leverera 2 ohm. Spelar det inte alls, låter det förjävligt, brinner skiten upp...?

Nä det händer ingenting. Ett steg som kan spela i 2 ohm kan även spela i 4 ohm. Till och med med bättre kontroll.

Skulle du parallellkoppla högtalarna som ligger på 4 ohm så har du delat impedansen till 2 ohm och det hade även förstärkaren klarat av. Och pga högre motstånd även producerat mer effekt.

MVH

3 187 Inlägg
1 mars 2012
djstiv skrev:

steget klarar 2 ohm och högre alltså är t.ex. 4 ohm och 8 ohm inga problem, dock levererar steget mindre watt ju högre motståndet (ohm talet är)
skulle du dock spela ett steg som endast är stabilt i 2 ohm i 1 ohm så kan det gå sönder.

3 187 Inlägg
1 mars 2012
huntelaar skrev:
djstiv skrev:

Nä det händer ingenting. Ett steg som kan spela i 2 ohm kan även spela i 4 ohm. Till och med med bättre kontroll.

Skulle du parallellkoppla högtalarna som ligger på 4 ohm så har du delat impedansen till 2 ohm och det hade även förstärkaren klarat av. Och pga högre motstånd även producerat mer effekt.

MVH

lägre

21 761 Inlägg
1 mars 2012
djstiv skrev:

I slutstegssammanhang är 4 Ohm lättare att driva än 2 Ohm, det innebär att om steget klarar av ner till 2 Ohms belastning så blir det absolut inga problem med 4 Ohms belastning. Däremot kommer steget att ge ut lägre effekt vid 4 Ohm.

Ju lägre impedansen blir desto mer ström måste förstärkaren ge ut, vilket innebär hårdare arbete och mer värme. smile

98 Inlägg
1 mars 2012
Så då funkar alltså 4 ohm Kicker L7 med ZX1500.1? Går det att räkna ut vad steget leverar för watt i 4 ohm?

Har nämligen gjort en tabbe och köpt mig ett ZX1500.1 innan jag läste att det var i 2 ohm steget levererade 1500w.
Får helt enkelt köra med det tills jag hittar en köpare på steget och köpa mig ett värre sen tongue

Sa du sten?
189 Inlägg
1 mars 2012
F4S4N skrev:
WhySoSerious skrev:
F4S4N skrev:

Filma i morgon bitti då så man har något att skratta åt resten av dagen! lol

Skämt åsido !

Hahaha ah visst tongue nej men jobbar till 1 kanske så filmar då o lägger upp kanske ni får er ett skratt wink

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 mars 2012
djstiv skrev:
Så då funkar alltså 4 ohm Kicker L7 med ZX1500.1? Går det att räkna ut vad steget leverar för watt i 4 ohm?

Har nämligen gjort en tabbe och köpt mig ett ZX1500.1 innan jag läste att det var i 2 ohm steget levererade 1500w.
Får helt enkelt köra med det tills jag hittar en köpare på steget och köpa mig ett värre sen tongue

L7 finns väl bara med dubbelspole?
Och isådanafall, har du 4ohms versionen så lär du ju kunna koppla den i 2ohm..
Men har du en singel 4ohms (om det existerar) så kan du ju iaf koppla den till steget. Klarar garanterat att driva ut basen fullt!

Sök