4018
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

98 Inlägg
1 mars 2012
Har två stycken L7 4ohm med dubbelspole ja. Och det går väl inte att koppla i 2 ohm eller?
Det skulle ju lösa problemet isf...

158 Inlägg
1 mars 2012
tjena.
Behöver lite hjälp med att ställa in min bas.

Jag köpte ett mutant steg och en infinity reference 10" bas för en billig slant.
Jag har ett par mds 6´9:or i hatthyllan med allt drivs med ett pioneer stereo 4x50w
Allt är i kopplat osv.

Det jag vill veta är vad alla knappar är och gör på steget då. bilden finns nedan.
det enda jag vet är den första "ringen" längst till vänster eftersom det hör man när man skruvar på den tongue
men resten har jag ingen aning om.
Om någon kunde berätta vad det bästa är?
Jag är inte så duktig och kunnig med detta.
Jag letar itne efter ett tävlingsljud men jag vill att det ska låta bra i bilen.
Jag lyssnar ¨på allt sorts musik, från dubstep till rock till house så jag vill att basen ska kunna dunka bra på all låtar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/102/101667/101667-69d5a7a3b38a8553c9249f50f27c524f_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/102/101667/101667-21bc5c8470c90e2bd979b047649048b1_tn.jpg

3 187 Inlägg
1 mars 2012
djstiv skrev:
Har två stycken L7 4ohm med dubbelspole ja. Och det går väl inte att koppla i 2 ohm eller?

nope 1 eller 4 ohm

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 mars 2012
djstiv skrev:

Okej, 2st, ja det förklarar ju saken lite mer.... men varför inte efterfråga hjälp när man köper sakerna?
Hur som helst. Koppla dem bara i 4ohm. Tror du klarar dig.. speciellt om du gör en bra låda smile

3 187 Inlägg
1 mars 2012
rime skrev:
tjena.

Jag köpte ett mutant steg och en infinity reference 10" bas för en billig slant.
Jag har ett par mds 6´9:or i hatthyllan med allt drivs med ett pioneer stereo 4x50w
Allt är i kopplat osv.

Det jag vill veta är vad alla knappar är och gör på steget då. bilden finns nedan.
det enda jag vet är den första "ringen" längst till vänster eftersom det hör man när man skruvar på den tongue
Jag letar itne efter ett tävlingsljud men jag vill att det ska låta bra i bilen.
Jag lyssnar ¨på allt sorts musik, från dubstep till rock till house så jag vill att basen ska kunna dunka bra på all låtar!

http://www1.garaget.org/gallery/images/102/101667/101667-69d5a7a3b38a8553c9249f50f27c524f_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/102/101667/101667-21bc5c8470c90e2bd979b047649048b1_tn.jpg

x-over på LPF
lpf på typ 80 hz.
gainen ställer du på minimm sen vrider du upp stereon till ca 70 %av max, sen vrider du upp tills du hör att basen låter illa du vrider du ner lite tills den låter bra.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 mars 2012
Bonehead skrev:
Tänkta slänga in en spontan fråga ... Är det någon som har en ungefärlig idé hur mycket ström man kan ta från stereons remote?
Typ driva en 12V fläkt(0.4A cirka) för att kyla ett slutsteg, eller är det risk att man bränner HU'n?
Finner ingen information på hur strömtålig den brukar va, eventuellt får man väl köra en darlington koppling eller dylikt istället för att chansa..

Drönirettab skrev:
En del remoteutgångar tål 0,5 A och en del tydligen uppåt 1 A vad jag har sett. Jag tycker att man bör använda tex relä till såna extrasaker. smile

Firetunez skrev:
Eller så kopplar du fläkten på batteriet och sätter ett relä emellan.
Du kan ta remote från cigguttaget till detta relä.

Edit: Drönirettab var snabbare :p

En annan fördel med relä är det att man slipper eventuella störningar från fläkten.
Även om varvtalssignalen går i vit kabel (OFTAST vit..det varierar) och man klipper bort den så kommer det ändå ut pulser via strömkabeln då man kopplar den direkt på remote.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

98 Inlägg
1 mars 2012
Jag var "helt hundra" på att det var 2 ohms högtalare(köpte dom beggat, och säljaren sa att det var det)...

Sen så fick jag för mig att skruva loss elementen från lådan och kolla nu när jag ska bygga ny baslåda. Och vips så är det 4 ohm.
Men, huvudsaken att det inte är något "fel"/farligt för materialet att köra såhär. Så får det bli 4 ohm med lite för lite kräm tills annat steg är inhandlat.

1 727 Inlägg
1 mars 2012
WhySoSerious skrev:
Och med det menas? tongue

JAG skulle aldrig kunna beskriva det i ord(skrift), men vet att MÅNGA skulle må bra av en enkel kurs
"in live" för att utnyttja grejjorna fullt ut som det lagts pengar på.
Den "kursen"(support) ingår, om man åker o handlar på ett bra ställe!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

3 187 Inlägg
1 mars 2012
djstiv skrev:
Jag var "helt hundra" på att det var 2 ohms högtalare(köpte dom beggat, och säljaren sa att det var det)...

Sen så fick jag för mig att skruva loss elementen från lådan och kolla nu när jag ska bygga ny baslåda. Och vips så är det 4 ohm.
Men, huvudsaken att det inte är något "fel"/farligt för materialet att köra såhär. Så får det bli 4 ohm med lite för lite kräm tills annat steg är inhandlat.

så länge du är försiktig med volymratten så är det lugnt, hör du att det låter illa, SÄNK!!

Sa du sten?
189 Inlägg
1 mars 2012
Horsyhorse skrev:
WhySoSerious skrev:
Och med det menas? tongue

JAG skulle aldrig kunna beskriva det i ord(skrift), men vet att MÅNGA skulle må bra av en enkel kurs
"in live" för att utnyttja grejjorna fullt ut som det lagts pengar på.
Den "kursen"(support) ingår, om man åker o handlar på ett bra ställe!

Pierre

Googlade upp det och hittade vad det menades. handlade ju på BRL och de har väl bra support osv. men har ju tyvärr långt till en fysisk butik..

158 Inlägg
1 mars 2012
big-jepp skrev:
rime skrev:
tjena.

Allt är i kopplat osv.

http://www1.garaget.org/gallery/images/102/101667/101667-69d5a7a3b38a8553c9249f50f27c524f_tn.jpg http://www1.garaget.org/gallery/images/102/101667/101667-21bc5c8470c90e2bd979b047649048b1_tn.jpg

x-over på LPF
lpf på typ 80 hz.
gainen ställer du på minimm sen vrider du upp stereon till ca 70 %av max, sen vrider du upp tills du hör att basen låter illa du vrider du ner lite tills den låter bra.

Tack för rådet ska testa det imorgon.
har du något råd om hur jag ska ställa in på stereon med?
Det spelar väl roll det med hur det låter.
asså jag menar det med att det finns att ställa in bass treble mid och andra grejer, tänka på vad som är bäst att ha det där med?
glömde skriva det innan.

1 727 Inlägg
1 mars 2012
WhySoSerious skrev:
Googlade upp det och hittade vad det menades. handlade ju på BRL och de har väl bra support osv. men har ju tyvärr långt till en fysisk butik..

Hur långt har du till Ljudfixarn i Eskilstuna? 2mil?

Pierre(8 mil bort)

Sa du sten?
189 Inlägg
1 mars 2012
Horsyhorse skrev:
WhySoSerious skrev:

Pierre(8 mil bort)

Jobbar i eskilstuna så man kanske kan droppa förbi där. men säljer de BRL grejer o hjälper en eller ska dom ha betalt för det wink

DLS
1 147 Inlägg
1 mars 2012
Håller med att det är roligare att tjaba i en fysisk butik. Handlar man för några tusen brukar jag alltid fråga om man kan få med något på köpet och ofta får man det!

16 197 Inlägg
1 mars 2012
WhySoSerious skrev:
Horsyhorse skrev:
WhySoSerious skrev:

Pierre(8 mil bort)

Jobbar i eskilstuna så man kanske kan droppa förbi där. men säljer de BRL grejer o hjälper en eller ska dom ha betalt för det wink

finns nog ingen som jobbar gratis.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 727 Inlägg
1 mars 2012
WhySoSerious skrev:
Horsyhorse skrev:
WhySoSerious skrev:

Pierre(8 mil bort)

Hälsa från mig!

OM han tar 1-200:- så är det ju ingen fara. (då får du ordning på det)

Pierre

Sa du sten?
189 Inlägg
1 mars 2012
evilaudio skrev:
WhySoSerious skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre(8 mil bort)

finns nog ingen som jobbar gratis.

hehe ne det är klart wink är ju ca 1km från jobbet så tittar förbi där på väg hem få se om de kan hjälpa mig smile

tackar för hjälpen alla smile

Sa du sten?
189 Inlägg
1 mars 2012
Horsyhorse skrev:
WhySoSerious skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre(8 mil bort)

Hälsa från mig!

OM han tar 1-200:- så är det ju ingen fara. (då får du ordning på det)

Pierre

Jo men precis, det kan det ju vara värt wink

3 187 Inlägg
1 mars 2012
WhySoSerious skrev:
Horsyhorse skrev:
WhySoSerious skrev:

Pierre(8 mil bort)

lite instälningar på ett steg fixar dom sanbbt om dom är trevliga, inte varit i eskiltuna så har ingen aning om just det stället.
men som pierre skrev så har du ju inte långt till honom, han är extremt kunnig inom ämnet och har bra service.
och skulle han ta någon kr för det så är det värt det då har du ett ljud som låter bättre och vet att allt är rätt..

DLS
1 147 Inlägg
1 mars 2012
Jag hade handlat något schyst som du kanske behöver. (Finns alltid)

Fråga sedan om han kan titta på dina prylar.

Sök