3109
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Sa du sten?
189 Inlägg
1 mars 2012
huntelaar skrev:
Jag hade handlat något schyst som du kanske behöver. (Finns alltid)

Fråga sedan om han kan titta på dina prylar.

Självklart finns det alltid nått att köpa wink

Sa du sten?
189 Inlägg
2 mars 2012
Så fick mig en tid på tisdag. men min kusin kollade lite snabbt när han ändå var här.. visades att vi kopplat

plus - plus
minus - minus
på ena basen och

plus - minus
minus - plus

På andra. inte så jävla konstigt att det lät dåligt. men nu låter det bättre iaf. mätte även över stegen den fick 11,86V. så jordningen verkar ju okey också smile

Pierre, hälsade men han verkade inte känna igen dig xD stod jag där som ett fån wink

Fick ni er ett skratt iaf tongue men men lätt hänt. dumt att man inte kollade det de första man gjorde wink
Senast redigerat av WhySoSerious (2 mars 2012)

1 727 Inlägg
2 mars 2012
WhySoSerious skrev:
Pierre, hälsade men han verkade inte känna igen dig xD stod jag där som ett fån wink

Fick ni er ett skratt iaf tongue

Sa du Seastreams då? tongue Äh, skit samma.

Perfekt till helgen(e räddad!) smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

282 Inlägg
2 mars 2012
WhySoSerious skrev:
mätte även över stegen den fick 11,86V. så jordningen verkar ju okey också smile

låter väldigt lågt

Sa du sten?
189 Inlägg
2 mars 2012
Horsyhorse skrev:
WhySoSerious skrev:

Fick ni er ett skratt iaf tongue

Sa du Seastreams då? tongue Äh, skit samma.

Perfekt till helgen(e räddad!) smile

Pierre

Hehe ah precis smile

Behöver jag oroa mig för volt antalet? låg på 11,90 ungefär. Är ju 12volt annars. hur mycket förlust får man av själva elkabeln?
Är detta kit jag har, http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pp1-kabelkit.html så 5m på 21mm2

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
2 mars 2012
WhySoSerious skrev:
Så fick mig en tid på tisdag. men min kusin kollade lite snabbt när han ändå var här.. visades att vi kopplat

plus - plus
minus - minus
på ena basen och

plus - minus
minus - plus

På andra. inte så jävla konstigt att det lät dåligt. men nu låter det bättre iaf. mätte även över stegen den fick 11,86V. så jordningen verkar ju okey också smile

Fick ni er ett skratt iaf tongue men men lätt hänt. dumt att man inte kollade det de första man gjorde wink

Låter på tok för lågt med under 12Volt. Mät med bilen igång vad du har över batteriet. Sedan mäter du över steget och ser om du har något spänningsfall. Mät sedan på samma sätt medan du spelar!

EDIT : Vad är 12 volt annars?
Senast redigerat av F4S4N (2 mars 2012)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

1 Inlägg
2 mars 2012
Vet inte om ja skriver till rätt kedja nu men: Har funderat att sätta nån aktiv subwoofer till bilen. Har lite kollat på JBL Bass pro 2 och focal bus 20. Nån som har erfarenhet av nåndera eller kanske vet nån som sku va bättre?

Sa du sten?
189 Inlägg
2 mars 2012
F4S4N skrev:
WhySoSerious skrev:

plus - plus
minus - minus
på ena basen och

plus - minus
minus - plus

Låter på tok för lågt med under 12Volt. Mät med bilen igång vad du har över batteriet. Sedan mäter du över steget och ser om du har något spänningsfall. Mät sedan på samma sätt medan du spelar!

Hade kopplat in allt bara på test, sen nu har jag stått ute i 3h och draigt allt skit o fixat mina baklysen så råkar jag dra av jorden när jag ska spänna fast basen.. hade givetvis inga kabelfötter hemma så drar o köper det imorn sen mäter jag igen så som du säger. så får vi se vad som händer .P

3 187 Inlägg
2 mars 2012
WhySoSerious skrev:
F4S4N skrev:
WhySoSerious skrev:

plus - plus
minus - minus
på ena basen och

plus - minus
minus - plus

Hade kopplat in allt bara på test, sen nu har jag stått ute i 3h och draigt allt skit o fixat mina baklysen så råkar jag dra av jorden när jag ska spänna fast basen.. hade givetvis inga kabelfötter hemma så drar o köper det imorn sen mäter jag igen så som du säger. så får vi se vad som händer .P

du har inte + kabeln och lågnivå kabeln i steget va?

Sa du sten?
189 Inlägg
2 mars 2012
big-jepp skrev:
WhySoSerious skrev:
F4S4N skrev:

du har inte + kabeln och lågnivå kabeln i steget va?

Nope drog ur de så fort jag märkte.

138 Inlägg
3 mars 2012
tjena liten fråga angående, 2 st steg det ena är ett ''boss''

http://www.ebay.co.uk/itm/3000w-SUBWOOF … 2567a9756d

och det andra är ett ''soundstorm''

http://www.ebay.co.uk/itm/SOUND-STORM-E … 2316051af8

fall någon testat dessa steg eller något av samma märke ,+ och -  med dom
Tacksam för svar av dom som testat å inte bara säger att det är skit för att dom är billiga å inte står ******** på...

1 727 Inlägg
3 mars 2012
WhySoSerious skrev:

Då kan det redan vara försent/hoppas du klarar steget(det är inte bra att det ENS händer)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Sa du sten?
189 Inlägg
3 mars 2012
Horsyhorse skrev:
WhySoSerious skrev:

Då kan det redan vara försent/hoppas du klarar steget(det är inte bra att det ENS händer)

Pierre

Ne förstår det hmm Får hoppas de höll. ska koppla in det igen o se om de startar smile

3 187 Inlägg
3 mars 2012
andre_Oopel skrev:

Tacksam för svar av dom som testat å inte bara säger att det är skit för att dom är billiga å inte står ******** på...

kan iaf garantera dig att speccen inte stämmer..

695 Inlägg
3 mars 2012
big-jepp skrev:
andre_Oopel skrev:

kan iaf garantera dig att speccen inte stämmer..

Instämmer, jag skulle hellre kolla begagnat, de är juh inte direkt några sofistikerade märken plus att siffrorna känns kraftigt tilltryckta..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

146 Inlägg
3 mars 2012
Tjena, undrar lite hur stor skillnad de blir med grövre kablage, orginal kablarna till högtalarna är vääldigt smala, jag har 2 st 5.25 JVC CS-V527  skulle de bli nån skillnad med grövre kablar? Spelar dock bra nu tycker jag men bara undrar.

685 Inlägg
3 mars 2012
Lindskog944 skrev:
Tjena, undrar lite hur stor skillnad de blir med grövre kablage, orginal kablarna till högtalarna är vääldigt smala, jag har 2 st 5.25 JVC CS-V527  skulle de bli nån skillnad med grövre kablar? Spelar dock bra nu tycker jag men bara undrar.

Du får mindre spänningsfall i kablarna vilket resulterar att du får mindre effekt förlust på vägen till högtalarna.

I ditt fall så kommer det inte göra någon som helst skillnad!

Det fallet det kan göra skillnad är till basar. Där bör man köra på 1,5mm2 som minst, har man mycket effekt så brukar man gå upp till 2,5-4mm2. Större än 4mm2 är inte nödvändigt.
Senast redigerat av Snoogiloo (3 mars 2012)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 mars 2012
Större än 4mm2 är inte nödvändigt? Det beror väl ändå på vad man driver med och vad det är för basar. wink Om man har rejäla basar och kör ett steg i 1Ohm eller kanske t.o.m ännu lägre så blir det rätt stor ström genom högtalarkablarna och då kan 4mm2 bli i underkant. Men för normalt bruk (upp till ca 2kW i 1Ohm) räcker det bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
3 mars 2012
Snoogiloo skrev:
Lindskog944 skrev:

Du får mindre spänningsfall i kablarna vilket resulterar att du får mindre effekt förlust på vägen till högtalarna.

I ditt fall så kommer det inte göra någon som helst skillnad!

Det fallet det kan göra skillnad är till basar. Där bör man köra på 1,5mm2 som minst, har man mycket effekt så brukar man gå upp till 2,5-4mm2. Större än 4mm2 är inte nödvändigt.

har man lågimpedansspolar å ska ha MYCKE effekt så "måste" man ha grövre än 4mm2.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
3 mars 2012
Räknar man rent spänningsfallsmässigt med 5 m lång (10 m sammanlagt, plus och minus) 0,5 mm2 kabel så blir totala förlusten ca 1,8 V vid 100 W inmatad effekt och 4 Ohms impedans. Det motsvarar bara ca 0,8 W i förlust. smile

Sök