7005
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
26 augusti 2009
#1401
mr_Hasse skrev:
ja 2060 driver basen. och när det gäller övriga högtalare så kör jag med originala. har inte hunnit att bytta än.. ok ska kolla med bilia om de har når att rekomenderar när d gäller battari. och nu en annan fråga vilka högtalare ska jag köpa, min tanke e att jag ska bytta fram nu och sen bytta bak.. vill ha jbl så jag kör med samma märke på allt... pris på högtalare ca 1000 kr... glömde att skriva att det ska 5.25.

Blinkar det mycket i lamporna?
Hur stor generatorn sitter det på den bilen?

De två stegen drar inte så ruskigt mycket ström ändå, det borde inte blinka en massa i lamporna. Mät generatorns laddspänning, dels när motorn går på tomgång med endast halvljuset igång och dels med 1500-2000 motorvarv när fläkt+elsitsar+extraljus är påslagna. Stereon ska alltså inte vara igång.

x40
1 209 Inlägg
27 augusti 2009
#1402
ChriZtoffer skrev:
mr_Hasse: Om du ska köpa nya 5,25" högtalare från JBL för max 1000kr så finns inte så många alternativ mer än GTO-528, om du kan tänka dig att lägga till ca 600kr så kan du istället få kitsystemet GTO-508C, vilket helt klart är ett bättre alternativ. Bak kan du ju behålla original för där sitter väl inte du? smile

Fredrikkoraudi: du kan inte koppla så att det blir 2Ohms belastning på steget med dom högtalarna, det är 4Ohm som gäller och då kopplar du precis så som du har beskrivit.

okej men vad e skillnad mella dessa högtalare???

Volvo S40 turbo.

x40
1 209 Inlägg
27 augusti 2009
#1403
Drönirettab skrev:
mr_Hasse skrev:
ja 2060 driver basen. och när det gäller övriga högtalare så kör jag med originala. har inte hunnit att bytta än.. ok ska kolla med bilia om de har når att rekomenderar när d gäller battari. och nu en annan fråga vilka högtalare ska jag köpa, min tanke e att jag ska bytta fram nu och sen bytta bak.. vill ha jbl så jag kör med samma märke på allt... pris på högtalare ca 1000 kr... glömde att skriva att det ska 5.25.

Blinkar det mycket i lamporna?
Hur stor generatorn sitter det på den bilen?

De två stegen drar inte så ruskigt mycket ström ändå, det borde inte blinka en massa i lamporna. Mät generatorns laddspänning, dels när motorn går på tomgång med endast halvljuset igång och dels med 1500-2000 motorvarv när fläkt+elsitsar+extraljus är påslagna. Stereon ska alltså inte vara igång.

ja det blinkar rätt så mycket.. vet inte vad d kan va för genarator på min bil, och ska visst testa med att mäta.. och det kan va så att jag har för klen kabel oxå... när jag fixade allt så hade jag fått för lite kabel så gick jag till butiken med de hade inte den kabel jag ville ha så jag fick 8mm tror jag om jag inte minns helt fel..

Volvo S40 turbo.

685 Inlägg
27 augusti 2009
#1404
mr_Hasse skrev:
ja det blinkar rätt så mycket.. vet inte vad d kan va för genarator på min bil, och ska visst testa med att mäta.. och det kan va så att jag har för klen kabel oxå... när jag fixade allt så hade jag fått för lite kabel så gick jag till butiken med de hade inte den kabel jag ville ha så jag fick 8mm tror jag om jag inte minns helt fel..

då bör du byta kablen. en 8mm2 kabel till dom 2 stegen är alldeles för litet! hur stor säkring har du på den kabeln?


2 Inlägg
27 augusti 2009
#1405
tjenare. jag är inte så riktigt haj på det här med billjud så nu vänder jag mig till er för att höra om vad jag ska ha för typ av låda och hur stor den ska vara i litermässig storlek. jag tänkte använda 3 st mutant 10" och ett steg på 1500 watt. är det någon som vet hur den skall göras så vore jag tacksam


44 Inlägg
27 augusti 2009
#1406
hej har köpt ett slutsteg (2 kanal) och kopplat in det med högtalare i hatthyllan vilket funkar fint.. men nu vill jag ha en sub inkopplad också, måste jag köpa ett steg till eller kan jag koppla in det med en av högtalarna?

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 augusti 2009
#1407
ford46 skrev:
tjenare. jag är inte så riktigt haj på det här med billjud så nu vänder jag mig till er för att höra om vad jag ska ha för typ av låda och hur stor den ska vara i litermässig storlek. jag tänkte använda 3 st mutant 10" och ett steg på 1500 watt. är det någon som vet hur den skall göras så vore jag tacksam

Du får specificera mer vad det är för basar, vad du lyssnar på för musik och vad för bil du ska ha det i smile
Gärna modellbetäckning på steget med smile


R1 driver!
5 128 Inlägg
27 augusti 2009
#1408
aafaan skrev:
hej har köpt ett slutsteg (2 kanal) och kopplat in det med högtalare i hatthyllan vilket funkar fint.. men nu vill jag ha en sub inkopplad också, måste jag köpa ett steg till eller kan jag koppla in det med en av högtalarna?

Det bästa är att skaffa ett steg till, för om du kopplar basen på samma steg som dom andra högtalarna så kommer det inte låta riktigt bra. För du har steget inställt på fullregister nu, och basen ska ju enbart ha frekvenserna som lågpassfiltret släpper genom! smile


2 Inlägg
27 augusti 2009
#1409
_DamnIt skrev:
ford46 skrev:
tjenare. jag är inte så riktigt haj på det här med billjud så nu vänder jag mig till er för att höra om vad jag ska ha för typ av låda och hur stor den ska vara i litermässig storlek. jag tänkte använda 3 st mutant 10" och ett steg på 1500 watt. är det någon som vet hur den skall göras så vore jag tacksam

Du får specificera mer vad det är för basar, vad du lyssnar på för musik och vad för bil du ska ha det i smile
Gärna modellbetäckning på steget med smile

det är mutant 1007 på 300 watt och 150 rms. sen har jag ett mds torque t3 slutsteg som ska kopplas ihop med det. jag lyssnar väll på allt ifrån hårdrock till dansband i princip, lådan ska sedan sitta i en volvo 744:)


44 Inlägg
27 augusti 2009
#1410
_DamnIt skrev:
aafaan skrev:
hej har köpt ett slutsteg (2 kanal) och kopplat in det med högtalare i hatthyllan vilket funkar fint.. men nu vill jag ha en sub inkopplad också, måste jag köpa ett steg till eller kan jag koppla in det med en av högtalarna?

Det bästa är att skaffa ett steg till, för om du kopplar basen på samma steg som dom andra högtalarna så kommer det inte låta riktigt bra. För du har steget inställt på fullregister nu, och basen ska ju enbart ha frekvenserna som lågpassfiltret släpper genom! smile

är det ett monosteg man ska ha då?smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 augusti 2009
#1411
aafaan skrev:
_DamnIt skrev:
aafaan skrev:
hej har köpt ett slutsteg (2 kanal) och kopplat in det med högtalare i hatthyllan vilket funkar fint.. men nu vill jag ha en sub inkopplad också, måste jag köpa ett steg till eller kan jag koppla in det med en av högtalarna?

Det bästa är att skaffa ett steg till, för om du kopplar basen på samma steg som dom andra högtalarna så kommer det inte låta riktigt bra. För du har steget inställt på fullregister nu, och basen ska ju enbart ha frekvenserna som lågpassfiltret släpper genom! smile

är det ett monosteg man ska ha då?smile

Är det som fungerar bäst, men även ett 2 kanals fungerar smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 augusti 2009
#1412
mr_Hasse skrev:
ChriZtoffer skrev:
mr_Hasse: Om du ska köpa nya 5,25" högtalare från JBL för max 1000kr så finns inte så många alternativ mer än GTO-528, om du kan tänka dig att lägga till ca 600kr så kan du istället få kitsystemet GTO-508C, vilket helt klart är ett bättre alternativ. Bak kan du ju behålla original för där sitter väl inte du? smile

Fredrikkoraudi: du kan inte koppla så att det blir 2Ohms belastning på steget med dom högtalarna, det är 4Ohm som gäller och då kopplar du precis så som du har beskrivit.

okej men vad e skillnad mella dessa högtalare???

Skillnaden är att GTO508 är en koaxial, alltså med diskanten monterad i mitten av högtalaren. Dom fungerar bäst om du har dom långt upp på dörren eller i en hatthylla. GTO508C är istället ett kitsystem, alltså med lös diskant vilken då kan monteras högre upp än midbasen för att få den närmare öronen (men det är inte helt optimalt, diskant och mellanregister ska sitta så nära varandra som möjligt).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

442 Inlägg
27 augusti 2009
#1413
ChriZtoffer skrev:
Skillnaden är att GTO508 är en koaxial, alltså med diskanten monterad i mitten av högtalaren. Dom fungerar bäst om du har dom långt upp på dörren eller i en hatthylla. GTO508C är istället ett kitsystem, alltså med lös diskant vilken då kan monteras högre upp än midbasen för att få den närmare öronen (men det är inte helt optimalt, diskant och mellanregister ska sitta så nära varandra som möjligt).

Har en liten följdfråga till det hela med tanke på vad du skrev!

Har använt 3-vägssystem ett tag (separat midbas (i dörr) / mellanregister (i panel) / diskant (på A-stolpe) vilket var en rätt okej kombination, men ska däremot återgå till 2-vägskit återigen.

Med tanke på det du skrev om att diskanten ska sitta så nära mellanregister som möjligt,hur löser man det då på ett smidigt sätt om mellanregistret sitter monterad i exempelvis en dörr? Vid vilken gräns är avståndet "för långt" för att vara bra sett till ljudperspektivet?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 augusti 2009
#1414
MiWi skrev:
ChriZtoffer skrev:
Skillnaden är att GTO508 är en koaxial, alltså med diskanten monterad i mitten av högtalaren. Dom fungerar bäst om du har dom långt upp på dörren eller i en hatthylla. GTO508C är istället ett kitsystem, alltså med lös diskant vilken då kan monteras högre upp än midbasen för att få den närmare öronen (men det är inte helt optimalt, diskant och mellanregister ska sitta så nära varandra som möjligt).

Har en liten följdfråga till det hela med tanke på vad du skrev!

Har använt 3-vägssystem ett tag (separat midbas (i dörr) / mellanregister (i panel) / diskant (på A-stolpe) vilket var en rätt okej kombination, men ska däremot återgå till 2-vägskit återigen.

Med tanke på det du skrev om att diskanten ska sitta så nära mellanregister som möjligt,hur löser man det då på ett smidigt sätt om mellanregistret sitter monterad i exempelvis en dörr? Vid vilken gräns är avståndet "för långt" för att vara bra sett till ljudperspektivet?

Min erfarenhet säger max 2dm. Det bästa är att sätta diskanten nära mellanregistret, dvs i dörren. Sätter man diskanten uppe på brädan / astolpen, så blir det hårt, essigt och vasst..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

x40
1 209 Inlägg
27 augusti 2009
#1415
ChriZtoffer skrev:
mr_Hasse skrev:
ChriZtoffer skrev:
mr_Hasse: Om du ska köpa nya 5,25" högtalare från JBL för max 1000kr så finns inte så många alternativ mer än GTO-528, om du kan tänka dig att lägga till ca 600kr så kan du istället få kitsystemet GTO-508C, vilket helt klart är ett bättre alternativ. Bak kan du ju behålla original för där sitter väl inte du? smile

Fredrikkoraudi: du kan inte koppla så att det blir 2Ohms belastning på steget med dom högtalarna, det är 4Ohm som gäller och då kopplar du precis så som du har beskrivit.

okej men vad e skillnad mella dessa högtalare???

Skillnaden är att GTO508 är en koaxial, alltså med diskanten monterad i mitten av högtalaren. Dom fungerar bäst om du har dom långt upp på dörren eller i en hatthylla. GTO508C är istället ett kitsystem, alltså med lös diskant vilken då kan monteras högre upp än midbasen för att få den närmare öronen (men det är inte helt optimalt, diskant och mellanregister ska sitta så nära varandra som möjligt).

okej då blir att lägga lite mer pengar och köpa riktiga på än gång och bli nöjd.. men det att diskant och mellanregister ska sitta så nära som möjligt e det e krav för att d ska fungerar bäst? om man inte har plats att lägga den så nära, hur kan man lösa problemet då?

Volvo S40 turbo.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
27 augusti 2009
#1416
har en fråga! köpte ett kitsystem från mds "fanatic 5,25" och delningsfiltret som hängde med är bara en liten "plastburk" med 4 kablar som sticker ut.. 2 med kabelskor o 2 utan.. hur ska jag koppla dessa kablar?? fick inte med ngn bruksanvisning.. http://mds.se/?artnr=FCS525 hmm

/Nichlas

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

442 Inlägg
28 augusti 2009
#1417
jonash skrev:
Min erfarenhet säger max 2dm. Det bästa är att sätta diskanten nära mellanregistret, dvs i dörren. Sätter man diskanten uppe på brädan / astolpen, så blir det hårt, essigt och vasst..

mvh Jonas

Super!

Värt att notera är att jag hade problem med vasst diskantljud i förra bilen, kul att man fick lära sig en ny grej.smile

535 Inlägg
28 augusti 2009
#1418
Brains skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:
Kopplar lite vid stereon. Hittade en avklippt blå/gul kabel som det står "AUTO ANT." på.

Den är till el antennen smile

Kom på en följdfråga. Kopplar man in en cd-växlare till el antennen? I så fall kan jag ju lyssna på radio genom vanliga antennen och cd-skivor genom el antennen? Har ju kassetspelare i bilen.

Motorer utan turbo.....suger!

21 761 Inlägg
28 augusti 2009
#1419
Nej, man kan inte koppla elantennen till en CD-växlare. Kabeln till elantennen ger bara spänning till elantennens motor, den har inget med ljudsignaler att göra. smile

21 761 Inlägg
28 augusti 2009
#1420
ford46 skrev:
det är mutant 1007 på 300 watt och 150 rms. sen har jag ett mds torque t3 slutsteg som ska kopplas ihop med det. jag lyssnar väll på allt ifrån hårdrock till dansband i princip, lådan ska sedan sitta i en volvo 744:)

Gör en basreflexlåda på 100 liter totalt och 1 st 6" rör som är 23 cm långt, dämpmatta (typ polyestermatta) på lådans innerväggar. Röret kan kortas av med några cm ifall basen blir för djup. Det är en teoretisk uträkning.


Sök