5021
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 140 Inlägg
7 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
Eller så gör man rätt och kopplar gul kabel till batteriet och röd till tändningen så slipper man slå av/på manuellt. wink

alltså bara byta plats på röda och gula kabeln? smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 mars 2012
AntrE skrev:
ChriZtoffer skrev:
Eller så gör man rätt och kopplar gul kabel till batteriet och röd till tändningen så slipper man slå av/på manuellt. wink

Nja.... Gul kabel skall ha konstantspänning och röd skall ha tillslagsspänning.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 mars 2012
AntrE skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det beror på, om allt nu sitter kopplat till tändningen så måste du dra ny kabel från batteriet men har du tur så är det bara felkopplat, så testa att skifta gul och röd i ISOn. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 140 Inlägg
7 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
AntrE skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det beror på, om allt nu sitter kopplat till tändningen så måste du dra ny kabel från batteriet men har du tur så är det bara felkopplat, så testa att skifta gul och röd i ISOn. smile

föregående ägare som gjorde kopplingarna hade bara satt fel, så vart en enkel lösning! tack för hjälpen nu funkar allt som det ska!! smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
7 mars 2012
Lonefox skrev:
AntrE skrev:
ChriZtoffer skrev:

Finns undantag. I vissa fall får man skifta gul och röd. Brukar finnas snabbkopplingar på det från enheten. Vissa bilmärken/modeller kräver det! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

7 241 Inlägg
7 mars 2012
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
AntrE skrev:

Finns undantag. I vissa fall får man skifta gul och röd. Brukar finnas snabbkopplingar på det från enheten. Vissa bilmärken/modeller kräver det! smile

Läs om och läs rätt är du snäll....
Nu börjar jag bli trött på det här tjafset när man förklarar.

Du pratar om bilens kablar, där det finns koncerner som kör omvända färger ja.
Men det påverkar fortfarande inte vilken kabel på enheten som skall ha konstant respektive tillslag......eller hur?

ENHETENS funktion förändras inte bara för att bilens kablar är skiftade. Eller hur?

Gul på enheten skall ALLTID ha konstant då denna håller minnet och drivspänningen när enheten är igång. Varför tror du att just den är avsäkrad?

Röd har tillslag.......samma funktion som ett stegs remoteingång......

Tydligt nog?
Senast redigerat av Lonefox (7 mars 2012)

146 Inlägg
7 mars 2012
Jag har ett 4 kanaligt denver steg, och driver endast en baslåda med detta steg, tycker att det duger. MEN om jag vill koppla in 2st 6.9 or i den andra bryggningen, kommer basen spela sämre då? Den har ju 2 st bryggings kanaler. Så då borde det väll inte bli sämre?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 mars 2012
Om du ska koppla in två 6x9or också (jag skulle dock hellre koppla in framsystemet på steget) så kör du dom på en varsin kanal, du ska inte brygga dom som du gjort med basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
7 mars 2012
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:

Men det påverkar fortfarande inte vilken kabel på enheten som skall ha konstant respektive tillslag......eller hur?

ENHETENS funktion förändras inte bara för att bilens kablar är skiftade. Eller hur?

Gul på enheten skall ALLTID ha konstant då denna håller minnet och drivspänningen när enheten är igång. Varför tror du att just den är avsäkrad?

Tydligt nog?

Du skrev "Nja" som svar. Därför utvecklade jag det lite eftersom att jag tyckte att du vilseledde svaret.

Klart enhetens funktion ändras bilens kablar är skiftade. Annars hade man ju inte behövt skifta dessa, och det här problemet aldrig uppstått. Enheten fungerar ju inte som den ska om den inte är kopplad rätt.

Han frågade om han kunde skifta röd och gul. Du svarade "Nja". Jag svarade Ja. Plocka ut tampongen och lev vidare! lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

7 241 Inlägg
7 mars 2012
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:

Tydligt nog?

Du skrev "Nja" som svar. Därför utvecklade jag det lite eftersom att jag tyckte att du vilseledde svaret.

Klart enhetens funktion ändras bilens kablar är skiftade. Annars hade man ju inte behövt skifta dessa, och det här problemet aldrig uppstått. Enheten fungerar ju inte som den ska om den inte är kopplad rätt.

Han frågade om han kunde skifta röd och gul. Du svarade "Nja". Jag svarade Ja. Plocka ut tampongen och lev vidare! lol

Psst.....btw så finns det även bilar som INTE följer färgstandarden över huvud taget, VOlvo har förr inte följt det alls, Fiat följer det inte (skulle tippa på att Alfa inte heller följer dte då de ligger under Fiat) och där får man tex. mäta sig fram.
Fiat har inte ens ngt eget tillslag till just radion utan har bara konstant separat, de enda som går fram med tillslag kommer från tändningen eller ljuset.
Utan att veta vad han har för bil (för det är inte alltid bilarna i profilen som stämmer eller ens handlar om) så kan man inte bara säga "byt plats på röd och gul".....

Kom med i matchen. wink

41 Inlägg
7 mars 2012
tja ja har ett 100ah batt fram och ett 180ah bak har VÄLDIGT stort problem -.- när ja höjer så plums så e volten på 9-10v och stegen slår ifrån (-.-')  har jordat med 50mm2 mellan fram minus till kaross minus till motor motor till generator,generator till kaross dock har jag bara 25mm2 mellan fram batt o bak batt, kan de va mitt problem?? har ett zachry 3500d steg kopplat i 0,5ohm och 2 st zachry k475 4ohm vardera, måste ja byta till 50mm2 (ska det senare) eller behövs ett till batteri bak??

1 071 Inlägg
7 mars 2012
Dåliga batterier är ditt problem

Onödigt inlägg^^

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
7 mars 2012
740_figge skrev:
tja ja har ett 100ah batt fram och ett 180ah bak har VÄLDIGT stort problem -.- när ja höjer så plums så e volten på 9-10v och stegen slår ifrån (-.-')  har jordat med 50mm2 mellan fram minus till kaross minus till motor motor till generator,generator till kaross dock har jag bara 25mm2 mellan fram batt o bak batt, kan de va mitt problem?? har ett zachry 3500d steg kopplat i 0,5ohm och 2 st zachry k475 4ohm vardera, måste ja byta till 50mm2 (ska det senare) eller behövs ett till batteri bak??

börja först med att ladda upp batterierna du har, sen är det rekommenderat 1 batteri per 1000w rms

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

41 Inlägg
7 mars 2012
ge mig dina nsb och GRENRÖRET som de aldrig kommer bild på wink pasi jävel xD

partyvan skrev:

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
7 mars 2012
Streethawk skrev:
740_figge skrev:

börja först med att ladda upp batterierna du har, sen är det rekommenderat 1 batteri per 1000w rms

Fast detta beror ju på batteriets storlek och urladdningskapacitet. Skulle nog kunna tänka mig säga att ett fräscht 180Ah batteri utan vidare problem klarar 2000Wrms

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
7 mars 2012
Nitromast skrev:
Streethawk skrev:
740_figge skrev:

Fast detta beror ju på batteriets storlek och urladdningskapacitet. Skulle nog kunna tänka mig säga att ett fräscht 180A batteri utan vidare problem klarar 2000Wrms

Mja jag håller ingen koll på sådant där faktist. men personligen kör jag 1 batteri per 1000wrms även om batteriet är dubbbelt så stort än ett vanligt smile

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

1 071 Inlägg
7 mars 2012
740_figge skrev:
ge mig dina nsb och GRENRÖRET som de aldrig kommer bild på wink pasi jävel xD

partyvan skrev:

jo du kan komma och hämta skiten bara att du tar med 10000:-

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
7 mars 2012
740_figge skrev:

Minst 50 mm2 kabel bör det sitta mellan främre och bakre batteri i mitt tycke, men den kabeln är rimligtvis inte huvudproblemet i detta fall.

Alla tre stegen tillsammans kan dra en bit över 300 A om de belastas med sina lägsta tillåtna impedanser och körs med full RMS-effekt, frågan är hur hög volym du har när du "höjer" och om båda K475 belastas med 2 Ohm eller 4 Ohm. Spelar du "för fullt" så sjunker spänningen ordentligt även om båda batterierna är fräscha, men ner mot 9-10 V tycker jag dock inte att det ska sjunka.

Har provbelastat ett batteri på 975 CCA med 230-235 A kontinuerlig ström i ungefär 1 minut, då sjönk spänningen ner till någon tiondel över 11 V. Batteriet var nästan fulladdat, men hade stått ute i runt +5 graders temperatur och då kan det inte ge riktigt lika mycket som vid +20 grader. smile

90 Inlägg
8 mars 2012
Någon som vet storleken på originalhögtalarna i en evo IX?

Voodoo
1 444 Inlägg
8 mars 2012
740_figge skrev:

Byt ut generatorn mot en större

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Sök