5621
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

367 Inlägg
11 mars 2012
Dessa som drivs via HU http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=166
Samt samma serie 6*9 bak.

More Bass To The People!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 mars 2012
whoiswho skrev:
ChriZtoffer skrev:
whoiswho skrev:

jag är mest inne på midbasar, men det vore ju ännu bättre med ett komplett kit. yes vill ju helst bara kunna ta bort original 6,5:orna och ersätta med de bättre, lite plug and play smile
Jag har inte riktigt förstått hur man ska koppla in slutsteg till framsystem heller, gör man precis som vanligt att man drar plus från batteriet osv osv?

Det är ungefär samma procedur för att koppla ett steg till framsystemet som att koppla till en vas, med skillnaden då att du måste dra lite mer högtalarkabel till framsystemet. Men jag tycker du ska börja med att dämpa dörrarna, med t.ex. STP Silver eller SilentCoat, då ska du se att även originalhögtalarna kan spela bättre. Har du bytt dom som sitter uppe i instrumentbrädan?

Ja det sa du något, Kanske skulle ta och dämpa istället. Nej jag har inte bytt ut dom, Har du något bra tips på några 3,5or?

Ja dämpa dörrarna och byt 3,5orna istället, så får du se vad du tycker om ljudet därefter, kanske duger det. Annars så blir det nya middar och ett steg till dom, ingen större vits att koppla nåt nytt på originalsteget då det är rätt klent. Hur mycket kan du tänka dig att lägga på 3,5or och vad ska dom drivas med?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
11 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
whoiswho skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ska du ha ett komplett kit eller bara midbasar? Ska dom sitta i din 9-3a på originalplats?

jag är mest inne på midbasar, men det vore ju ännu bättre med ett komplett kit. yes vill ju helst bara kunna ta bort original 6,5:orna och ersätta med de bättre, lite plug and play smile
Jag har inte riktigt förstått hur man ska koppla in slutsteg till framsystem heller, gör man precis som vanligt att man drar plus från batteriet osv osv?

Det är ungefär samma procedur för att koppla ett steg till framsystemet som att koppla till en vas, med skillnaden då att du måste dra lite mer högtalarkabel till framsystemet. Men jag tycker du ska börja med att dämpa dörrarna, med t.ex. STP Silver eller SilentCoat, då ska du se att även originalhögtalarna kan spela bättre. Har du bytt dom som sitter uppe i instrumentbrädan?

jag skulle gärna vilja veta hur du gör när kopplar slutsteget till en vas big_smile

(ironi)
Senast redigerat av big-jepp (11 mars 2012)

3 187 Inlägg
11 mars 2012
rime skrev:
big-jepp skrev:
rime skrev:
tjena, behöver snabb hjälp!

Jag har ett par sonda 6´5:or med diskanter och delningsfilter till dom som ska in i bilen.
Tänkte driva dom med ett steg eftersom 6´9:orna drivs av stereon.

PRoblemet då:
Skulle bara TESTA det idag. kopplade delningsfiltret till steget till - och + då
sen kopplade jag en av diskanterna och en av högtalarna vid väldigt låg volym men kommer inget ljud alls men resten av mina högtalare som jag har i bilen låter.
Påmitt delningsfilter står det inte tweeter osv utan in och out bara.

har jag kopplat fel?
Tips på vad jag ska göra?

och sen har jag en annan fråga, så som jag har kollat upp så är mina original högtalare i skodan 5"
tror ni jag får plats med 5,25?

hittar inga "bra" 5" högtalare. eller nån kannske kan ge mig tips angående det ovkså?

mvh

funkar steget? lyser power lampan? hur är inställningarna?

Steget funkar perfekt, power lampan lyser.
vad menar du med hur är inställningaR?

hur har du ställt inställningarna på steget?
Senast redigerat av big-jepp (11 mars 2012)

16 197 Inlägg
11 mars 2012
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:
whoiswho skrev:

jag skulle gärna vilja veta hur du gör när kopplar slutsteget till en vas big_smile

(ironi)

porslinsdisco wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 187 Inlägg
11 mars 2012
evilaudio skrev:
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:

(ironi)

porslinsdisco wink

haha wink

409 Inlägg
11 mars 2012
Warsore skrev:
Bass freq - 40-45.
Subsonic - on.

..samt lite DJSNT som är lågbas (daaah) och där kom praktiskt taget inget tryck alls..

Låter som om att du har ställt subsonicen lite väl högt, testa att sänka.

282 Inlägg
11 mars 2012
Boyakacsha skrev:
Warsore skrev:
Bass freq - 40-45.
Subsonic - on.

..samt lite DJSNT som är lågbas (daaah) och där kom praktiskt taget inget tryck alls..

bass freq är vilket område som ska boostas med bass boost enligt manualen.

edit: subsonic har ett fast läge på 35Hz

men jag tror att "snärten" han är ute efter egentligen ska komma från framsystemet.
Senast redigerat av Firetunez (11 mars 2012)

367 Inlägg
11 mars 2012
Firetunez skrev:
Boyakacsha skrev:
Warsore skrev:
Bass freq - 40-45.
Subsonic - on.

bass freq är vilket område som ska boostas med bass boost enligt manualen.

edit: subsonic har ett fast läge på 35Hz

men jag tror att "snärten" han är ute efter egentligen ska komma från framsystemet.

Okej. När jag hade mina kickers så pumpade det på som satan med ungefär samma inställningar på ett MDS steg, dock inte samma HU heller.

Så om jag kör subsonic så är den fast 35hz = bass freq gör ingen skillnad om jag rör den?
Vill ju kunna höra/känna de låga noterna wink

FÖrklarade så gott jag kunde i mitt tidigare inlägg. Ingen annan som har nått knep? Någon annan som använt B2 Quota som kanske är lite mer påläst hur steget vill arbeta?

More Bass To The People!

409 Inlägg
11 mars 2012
Ah, mycket riktigt. Kollade lite snabbt hur vreden såg ut bara, missförstod dom lite. Och ja då är det förmodligen så att ditt framsystem inte riktigt möter upp basen.

367 Inlägg
11 mars 2012
Boyakacsha skrev:
Ah, mycket riktigt. Kollade lite snabbt hur vreden såg ut bara, missförstod dom lite. Och ja då är det förmodligen så att ditt framsystem inte riktigt möter upp basen.

Okej. Kör som sagt med koaxialer, och diskanten hörs riktigt tydligt, samma med midd basen från dom. Bas inställningarna till dom är 0 eller +1, minns inte riktigt just nu men inte över det. Treble(?) är på 5 där 8 är max. Och fader är Front +2.

More Bass To The People!

907 Inlägg
12 mars 2012
Warsore skrev:
Boyakacsha skrev:

Okej. Kör som sagt med koaxialer, och diskanten hörs riktigt tydligt, samma med midd basen från dom. Bas inställningarna till dom är 0 eller +1, minns inte riktigt just nu men inte över det. Treble(?) är på 5 där 8 är max. Och fader är Front +2.

då är det inte så konstigt att diskanten hörs tydligt om du har treble = diskanten ställd på 5 av 8

367 Inlägg
12 mars 2012
primeramannen skrev:
Warsore skrev:
Boyakacsha skrev:

då är det inte så konstigt att diskanten hörs tydligt om du har treble = diskanten ställd på 5 av 8

Vill ju att den ska höras tydligt så därav 5. Frågan var vart det är bra att lägga midd basen( diskant basarna).

More Bass To The People!

3 187 Inlägg
12 mars 2012
Warsore skrev:
primeramannen skrev:
Warsore skrev:

Vill ju att den ska höras tydligt så därav 5. Frågan var vart det är bra att lägga midd basen( diskant basarna).

vilken högtalare hade du tänkt få mid bas ur? vill du ha midbas är det 5,25 eller 6,5 i dörrarna som gäller, samt steg på det.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 mars 2012
Warsore skrev:
Tja! Kopplat in lite bas i bilen nu när lådbygget blivit klart så va man ju tvungen att testa hur det presterar!
Dock har jag inte den snärten som jag vill ha riktigt så tänkte om det är någon inställning jag missat.

HU : http://www.jvcmobile.co.uk/product.php?pr=328
Basar x2 : http://www.mds.se/sv/product/43/MDS-Fanatic-FR10W
Slutsteg : http://www.blekingebilradio.se/product. … udio-quota

Basarna körs i 1 Ohm, och lådan är byggd enligt rekommendationer och avstämd till 40-41hz.
Kör HU med "custom" inställningar och har kopplat in basen i Sub ingången bak för att kunna styra den via HU och vid test lyssningen körde jag (via HUs substyrning) Amp Gain - high & Bass level 8.
LPF har jag satt vid - 100-120.
Bass Boost - 0.
Bass freq - 40-45.
Subsonic - on.
Gain - ca 70%.

Körde inte volymen på fulla muggar men va uppe på vol 35 och smakade. Max är runt 50. Musiken jag testade med var lite Dubbasteppa, samt lite DJSNT som är lågbas (daaah) och där kom praktiskt taget inget tryck alls.
Porten är riktad in i kupén med sätena fällda ( inte skärmat av från skuff än) för trycket ska ju in i bilen inte ut till regskylten!

Så, om någon vänlig själ har några tips så säg till big_smile

//D

Kolla att du inte har LPF skruvat max åt vänster på steget......för då delar du vid 35Hz på steget och då får du inte mkt bas.
Men om du vill åt djupbas ur en låda så skall du likaväl INTE dela vid 100-120Hz.....det är midbas wink
Senast redigerat av Lonefox (12 mars 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

158 Inlägg
12 mars 2012
big-jepp skrev:
rime skrev:
big-jepp skrev:

funkar steget? lyser power lampan? hur är inställningarna?

Gain är inte på max men nästan, LPF är på ca 80hz och HPF är i mitten typ.
Superbass är är på 6db och X-OVER är på LPF.
Du kan se på bilden nedan fast där är inte inställningarna som jag skrev det är en bild sen jag köpte steget..

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1552761

75 Inlägg
12 mars 2012
rime skrev:
big-jepp skrev:
rime skrev:

Du kan se på bilden nedan fast där är inte inställningarna som jag skrev det är en bild sen jag köpte steget..

Vad händer om du slår över till FULL på X-OVER?
Men vrid ner gainen innan bara.

158 Inlägg
12 mars 2012
MitZu skrev:
rime skrev:
big-jepp skrev:

Då spelar den med "ljud" asså kommer musik ifårn den cokså så att säga inte bara bas har jag för mig:S
Hoppas du förstår vad jag menar:p låter lite konstigt haha

565 Inlägg
12 mars 2012
rime skrev:
MitZu skrev:
rime skrev:

Då spelar den med "ljud" asså kommer musik ifårn den cokså så att säga inte bara bas har jag för mig:S

Har för mig att på ett skitsteg jag har så när man ställer in x-over på full så kopplar den ur filtrena, inte bandpass. Kanske är samma här? Alltså den spelar inte bara bas utan man hör röster också så det blir typ midbas/mellanregister?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

158 Inlägg
12 mars 2012
Lillalilja skrev:
rime skrev:
MitZu skrev:

Har för mig att på ett skitsteg jag har så när man ställer in x-over på full så kopplar den ur filtrena, inte bandpass. Kanske är samma här? Alltså den spelar inte bara bas utan man hör röster också så det blir typ midbas/mellanregister?

Ja precis så menade jag big_smile
haha det där låter helt rätt.
det blir som ett mellanregister big_smile

Sök