5950
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 mars 2012
Lillalilja skrev:
rime skrev:
MitZu skrev:

Vad händer om du slår över till FULL på X-OVER?
Men vrid ner gainen innan bara.

Då spelar den med "ljud" asså kommer musik ifårn den cokså så att säga inte bara bas har jag för mig:S
Hoppas du förstår vad jag menar:p låter lite konstigt haha

Har för mig att på ett skitsteg jag har så när man ställer in x-over på full så kopplar den ur filtrena, inte bandpass. Kanske är samma här? Alltså den spelar inte bara bas utan man hör röster också så det blir typ midbas/mellanregister?

Det gäller inte bara skitsteg.......sätter man ett filter på"full" så läpper det förbi ALLA frekvenser.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
12 mars 2012
Lillalilja skrev:
rime skrev:
MitZu skrev:

Då spelar den med "ljud" asså kommer musik ifårn den cokså så att säga inte bara bas har jag för mig:S

Har för mig att på ett skitsteg jag har så när man ställer in x-over på full så kopplar den ur filtrena, inte bandpass. Kanske är samma här? Alltså den spelar inte bara bas utan man hör röster också så det blir typ midbas/mellanregister?

vänta här nu... vet du vad "full" innebär roll
ställer du steget på det så ska det bli så.

565 Inlägg
12 mars 2012
Lonefox skrev:
Lillalilja skrev:
rime skrev:

Det gäller inte bara skitsteg.......sätter man ett filter på"full" så läpper det förbi ALLA frekvenser.....

Jag var lite osäker om det gällde alla eller bara var nåt billigare steg har så jag garderade mig lite wink

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

3 187 Inlägg
12 mars 2012
rime skrev:
MitZu skrev:
rime skrev:

Gain är inte på max men nästan, LPF är på ca 80hz och HPF är i mitten typ.
Superbass är är på 6db och X-OVER är på LPF.
Du kan se på bilden nedan fast där är inte inställningarna som jag skrev det är en bild sen jag köpte steget..

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1552761

det är ju framsystem du driver med steget? då ska det ju inte bara spela bas?

158 Inlägg
12 mars 2012
big-jepp skrev:
rime skrev:
MitZu skrev:

ska jag ställa in det på full då?
är det därför det inte lät nånting från högtalarna och diskanterna när jag testade igår? eller?

367 Inlägg
12 mars 2012
Lonefox skrev:
Warsore skrev:
Tja! Kopplat in lite bas i bilen nu när lådbygget blivit klart så va man ju tvungen att testa hur det presterar!
Dock har jag inte den snärten som jag vill ha riktigt så tänkte om det är någon inställning jag missat.

HU : http://www.jvcmobile.co.uk/product.php?pr=328
Basar x2 : http://www.mds.se/sv/product/43/MDS-Fanatic-FR10W
Slutsteg : http://www.blekingebilradio.se/product. … udio-quota

Basarna körs i 1 Ohm, och lådan är byggd enligt rekommendationer och avstämd till 40-41hz.
Kör HU med "custom" inställningar och har kopplat in basen i Sub ingången bak för att kunna styra den via HU och vid test lyssningen körde jag (via HUs substyrning) Amp Gain - high & Bass level 8.
LPF har jag satt vid - 100-120.
Bass Boost - 0.
Bass freq - 40-45.
Subsonic - on.
Gain - ca 70%.

Körde inte volymen på fulla muggar men va uppe på vol 35 och smakade. Max är runt 50. Musiken jag testade med var lite Dubbasteppa, samt lite DJSNT som är lågbas (daaah) och där kom praktiskt taget inget tryck alls.
Porten är riktad in i kupén med sätena fällda ( inte skärmat av från skuff än) för trycket ska ju in i bilen inte ut till regskylten!

Så, om någon vänlig själ har några tips så säg till big_smile

//D

Kolla att du inte har LPF skruvat max åt vänster på steget......för då delar du vid 35Hz på steget och då får du inte mkt bas.
Men om du vill åt djupbas ur en låda så skall du likaväl INTE dela vid 100-120Hz.....det är midbas wink

Okej. LPF ligger runt 100-120 just nu. hade den vid 60 innan men då hände inte mycket. Vet fan inte hur jag ska få rätt på detta lilla slusteg. Trodde endå att det skulle bli bra med kraft och rörelse när man kör dom i 1 Ohm. Vill ju inte köra gainen i taket heller.
Senast redigerat av Warsore (12 mars 2012)

More Bass To The People!

445 Inlägg
12 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
whoiswho skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det är ungefär samma procedur för att koppla ett steg till framsystemet som att koppla till en vas, med skillnaden då att du måste dra lite mer högtalarkabel till framsystemet. Men jag tycker du ska börja med att dämpa dörrarna, med t.ex. STP Silver eller SilentCoat, då ska du se att även originalhögtalarna kan spela bättre. Har du bytt dom som sitter uppe i instrumentbrädan?

Ja det sa du något, Kanske skulle ta och dämpa istället. Nej jag har inte bytt ut dom, Har du något bra tips på några 3,5or?

Ja dämpa dörrarna och byt 3,5orna istället, så får du se vad du tycker om ljudet därefter, kanske duger det. Annars så blir det nya middar och ett steg till dom, ingen större vits att koppla nåt nytt på originalsteget då det är rätt klent. Hur mycket kan du tänka dig att lägga på 3,5or och vad ska dom drivas med?

Jag har vart lite seg på att svara, hoppas du ursäktar:) men fastnade lite i basträsket igår:) Är Autostudio bra grejjer? Är sugen på att köpa de. Jag känner mig s velig, men det är så KUL med LJUD:D

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 mars 2012
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:
whoiswho skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ska du ha ett komplett kit eller bara midbasar? Ska dom sitta i din 9-3a på originalplats?

jag är mest inne på midbasar, men det vore ju ännu bättre med ett komplett kit. yes vill ju helst bara kunna ta bort original 6,5:orna och ersätta med de bättre, lite plug and play smile
Jag har inte riktigt förstått hur man ska koppla in slutsteg till framsystem heller, gör man precis som vanligt att man drar plus från batteriet osv osv?

Det är ungefär samma procedur för att koppla ett steg till framsystemet som att koppla till en vas, med skillnaden då att du måste dra lite mer högtalarkabel till framsystemet. Men jag tycker du ska börja med att dämpa dörrarna, med t.ex. STP Silver eller SilentCoat, då ska du se att även originalhögtalarna kan spela bättre. Har du bytt dom som sitter uppe i instrumentbrädan?

jag skulle gärna vilja veta hur du gör när kopplar slutsteget till en vas big_smile

(ironi)

Fan ta den som placerade V brevid B på tangentbordet! wink

whoiswho skrev:
ChriZtoffer skrev:
whoiswho skrev:

Ja det sa du något, Kanske skulle ta och dämpa istället. Nej jag har inte bytt ut dom, Har du något bra tips på några 3,5or?

Ja dämpa dörrarna och byt 3,5orna istället, så får du se vad du tycker om ljudet därefter, kanske duger det. Annars så blir det nya middar och ett steg till dom, ingen större vits att koppla nåt nytt på originalsteget då det är rätt klent. Hur mycket kan du tänka dig att lägga på 3,5or och vad ska dom drivas med?

Jag har vart lite seg på att svara, hoppas du ursäktar:) men fastnade lite i basträsket igår:) Är Autostudio bra grejjer? Är sugen på att köpa de. Jag känner mig s velig, men det är så KUL med LJUD:D

Har ingen erfarenhet av deras grejer så kan inte uttala mig om dom, men ett tips är att du åker till en butik och lyssna på lite olika grejer innan du bestämmer dig så du kan bilda dig en egen uppfattning!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

445 Inlägg
12 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:
whoiswho skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ska du ha ett komplett kit eller bara midbasar? Ska dom sitta i din 9-3a på originalplats?

jag är mest inne på midbasar, men det vore ju ännu bättre med ett komplett kit. yes vill ju helst bara kunna ta bort original 6,5:orna och ersätta med de bättre, lite plug and play smile
Jag har inte riktigt förstått hur man ska koppla in slutsteg till framsystem heller, gör man precis som vanligt att man drar plus från batteriet osv osv?

jag skulle gärna vilja veta hur du gör när kopplar slutsteget till en vas big_smile

(ironi)

whoiswho skrev:
ChriZtoffer skrev:

Har ingen erfarenhet av deras grejer så kan inte uttala mig om dom, men ett tips är att du åker till en butik och lyssna på lite olika grejer innan du bestämmer dig så du kan bilda dig en egen uppfattning!

Ja då får jag nog dra till BRL i jkp smile fast deras butik är väl inte så jätte stor. Tänkte att de kanske hade allt på lager istället:)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 mars 2012
Warsore skrev:
Lonefox skrev:
Warsore skrev:
Tja! Kopplat in lite bas i bilen nu när lådbygget blivit klart så va man ju tvungen att testa hur det presterar!
Dock har jag inte den snärten som jag vill ha riktigt så tänkte om det är någon inställning jag missat.

HU : http://www.jvcmobile.co.uk/product.php?pr=328
Basar x2 : http://www.mds.se/sv/product/43/MDS-Fanatic-FR10W
Slutsteg : http://www.blekingebilradio.se/product. … udio-quota

Basarna körs i 1 Ohm, och lådan är byggd enligt rekommendationer och avstämd till 40-41hz.
Kör HU med "custom" inställningar och har kopplat in basen i Sub ingången bak för att kunna styra den via HU och vid test lyssningen körde jag (via HUs substyrning) Amp Gain - high & Bass level 8.
LPF har jag satt vid - 100-120.
Bass Boost - 0.
Bass freq - 40-45.
Subsonic - on.
Gain - ca 70%.

Körde inte volymen på fulla muggar men va uppe på vol 35 och smakade. Max är runt 50. Musiken jag testade med var lite Dubbasteppa, samt lite DJSNT som är lågbas (daaah) och där kom praktiskt taget inget tryck alls.
Porten är riktad in i kupén med sätena fällda ( inte skärmat av från skuff än) för trycket ska ju in i bilen inte ut till regskylten!

Så, om någon vänlig själ har några tips så säg till big_smile

//D

Kolla att du inte har LPF skruvat max åt vänster på steget......för då delar du vid 35Hz på steget och då får du inte mkt bas.
Men om du vill åt djupbas ur en låda så skall du likaväl INTE dela vid 100-120Hz.....det är midbas wink

Okej. LPF ligger runt 100-120 just nu. hade den vid 60 innan men då hände inte mycket. Vet fan inte hur jag ska få rätt på detta lilla slusteg. Trodde endå att det skulle bli bra med kraft och rörelse när man kör dom i 1 Ohm. Vill ju inte köra gainen i taket heller.

Du......dubbelkolla att du inte har fasvänt ena basen.
Att vi inte har tänkt på det.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 187 Inlägg
12 mars 2012
rime skrev:
big-jepp skrev:
rime skrev:

är det därför det inte lät nånting från högtalarna och diskanterna när jag testade igår? eller?

det ska stå på hpf.
ca mellan 80 och 100hz.

nej det är inte lustigt om det inte spelar du lpf filter är för basar.

367 Inlägg
12 mars 2012
Lonefox skrev:
Warsore skrev:
Lonefox skrev:

Basarna slår utåt så det tror jag inte.

Kopplat såhär :

http://m.seimg.net/product/img/subwoofer_wiring/2_subs_DVC_4_ohm_mono_variation2.jpg

More Bass To The People!

367 Inlägg
12 mars 2012
Även mätt med multimeter så det verkligen är 1 ohm.

More Bass To The People!

75 Inlägg
12 mars 2012
Warsore skrev:
Lonefox skrev:
Warsore skrev:

Basarna slår utåt så det tror jag inte.

Kopplat såhär :

http://m.seimg.net/product/img/subwoofe … ation2.jpg

Kollat med ett vanligt AA batteri?

158 Inlägg
12 mars 2012
big-jepp skrev:
rime skrev:
big-jepp skrev:

det ska stå på hpf.
ca mellan 80 och 100hz.

Ja men det gör det, det står på hpf men ändå funkar det inte:S
har du nåt annat tips på vad ja ska göra eller vad det kan vara?

158 Inlägg
12 mars 2012
rime skrev:
big-jepp skrev:
rime skrev:

det ska stå på hpf.
ca mellan 80 och 100hz.

Nu tänkte jag fel faktiskt, det står på lpf faktiskt. men jag ska ställa det på HPF men du säger att det ska va mellan 80 och 100 men det lägsta på min är 120 ju om du kollade bilden jag la upp på hur det ser ut på mitt slutsteg. fast inställningarna är inte rätt på bilden bara.

445 Inlägg
12 mars 2012
whoiswho skrev:
ChriZtoffer skrev:
big-jepp skrev:
ChriZtoffer skrev:
whoiswho skrev:
ChriZtoffer skrev:

(ironi)

whoiswho skrev:

Ja då får jag nog dra till BRL i jkp smile fast deras butik är väl inte så jätte stor. Tänkte att de kanske hade allt på lager istället:)

Nu har jag varit på BRL i Jönköping och jag hittade 2 st GAS 12" och ett DLS steg:) fick allt som paketpris med Låda och kablar. Provlyssnade även på ljudet och jävel va det spelade bra:D hade ja aldrig trott om GAS smile

3 187 Inlägg
12 mars 2012
rime skrev:
rime skrev:
big-jepp skrev:

det ska stå på hpf.
ca mellan 80 och 100hz.

Nu tänkte jag fel faktiskt, det står på lpf faktiskt. men jag ska ställa det på HPF men du säger att det ska va mellan 80 och 100 men det lägsta på min är 120 ju om du kollade bilden jag la upp på hur det ser ut på mitt slutsteg. fast inställningarna är inte rätt på bilden bara.

ta det och testa.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
12 mars 2012
whoiswho skrev:
Nu har jag varit på BRL i Jönköping och jag hittade 2 st GAS 12" och ett DLS steg:) fick allt som paketpris med Låda och kablar. Provlyssnade även på ljudet och jävel va det spelade bra:D hade ja aldrig trott om GAS smile

Under samma förhållande som din bil?

445 Inlägg
12 mars 2012
Nitromast skrev:
whoiswho skrev:

Under samma förhållande som din bil?

Japp jag antar det, jag sa att de skulle vara till min bil. Tror ju verkligen inte att det kommer att spela skit i vilket fall:)

Sök