F4S4N skrev:
Exterm skrev:
ChriZtoffer skrev:
Om du prioriterar välljud framför dB och lyssnar på hårdrock så säger jag tveklöst sluten låda! Vet dock inte vad som passar den basen bäst, men testa och bygg en 50L låda om du har plats för det och fyll sen upp den med träklossar eller vattenfyllda 5L dunkar för att på så sätt minska volymen och lyssna dig fram till vad som låter bäst.
Okej, ah är mest inne på slutet ja, kör med det just nu. Så vad blir skillnaden mellan min nuvarande låda på cirka 32-35 liter och en på 50 liter? Blir det olika frekvens? Tryck? Snärt? Djup? Och hur är det med dämpull? Viktigt eller bara att trycka in "lagom mycket"?

Har du testat basen i din nuvarande låda ännu? Om inte så gör det. Du kanske blir nöjd. Det går ju att dämpa lådan för att lura upp volymen lite också. Men troligtvis är 32 liter lite litet.
Ja, det är klart, den sitter i den lådan och spelar nu, låter ju helt okej, men lådan är sjukt ful så vi har tänkt göra en ny ändå, så tänkte att man kunde diskutera lite volym och se om nån vet vad som är optimalt för mig och basen
Sen kanske det hjälper er att veta att den drivs av ett DLS X-A10 på 200W vid 4Ohm och 300W vid 2Ohm, basen körs nu i 4Ohm pga dubbla 2Ohm spolar

Långt ifrån basens RMS på 600W, men som sagt, höga volymer är inte viktigt

Just nu har jag ganska tjock dämpning, så jag fortsätter väl med samma då

Men ah, vi siktar väl på ungefär 45 liter då, eftersom det är det som faktiskt står på lappen jag fick med basen
Tack för feedback och trevligt mottagande, därför jag följer detta forum, kunskap och gôtt fôlk