6589
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 augusti 2009
Yes, det är helt korrekt! smile Bara att koppla ihop och ut på stan å poppa! wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (30 augusti 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 808 Inlägg
30 augusti 2009
ChriZtoffer skrev:
Yes, det är helt korrekt! smile Bara att koppla ihop och ut på stan å poppa! wink

Coolt big_smile haha njaa så möe vill ja inte skämma ut mig i en 740 tongue räcker att ja kör den tongue

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

I brist på annat :)
526 Inlägg
2 september 2009
Ingen som har svar på min fråga vad gäller knäppande ljud i en högtalare (av 4). Har kontrollerat jordpunkterna osv.

Knäppandet förekommer endast vid högre volymer och det är ett HÖGT knäppande.

Några idéer? :-)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 september 2009
nuffe skrev:
Ingen som har svar på min fråga vad gäller knäppande ljud i en högtalare (av 4). Har kontrollerat jordpunkterna osv.

Knäppandet förekommer endast vid högre volymer och det är ett HÖGT knäppande.

Några idéer? :-)

Om du pressar lätt på konen upphör det då?
Funderar på om det är en tinsel som ligger och slår mot konen.....

Kan även vara talspolen som bottnar om det vill sig illa.
Senast redigerat av Lonefox (2 september 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

32 Inlägg
2 september 2009
Har lirat lite med steget till basen ett tag nu men kom på att jag kanske skulle pilla lite där bak nu:)

Men nybörjare som man är så skulle jag vilja ha lite hjälp med inställning;)

Detta är vad som finns på steget,

BASS EQ          SUBSONIC           LPF                 LEVEL
0 dB- 12 dB       15Hz - 55Hz    40Hz - 150Hz      0.2V - 5V

Subsonic och LPF har jag fått för mig ska ta bort dem lägsta respektive högsta frekvenserna?

Tacksam för svaren som kommer:)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 september 2009
bob_skill skrev:
Har lirat lite med steget till basen ett tag nu men kom på att jag kanske skulle pilla lite där bak nu:)

Subsonic och LPF har jag fått för mig ska ta bort dem lägsta respektive högsta frekvenserna?

Bass-EQ skall du ha på 0 (NOLL) då det är djävulens (läs marknadens) påfund att fuska fram mer bas utan korrekt byggdnation av baslåda wink Dessutom har den en rejäl tendens att skapa en väldigt oren (mer eller mindre fyrkantsvåg om man drar på för mkt) signal till basen vilket kan bränna basen.

Subsonic är till för att ta bort de lägsta frekvenserna ja. Används med fördel om man har en basreflexlåda (portad) då man ej bör spela under avstämningsfrekvensen då basen och steget kan tapa kontrollen och man riskerar att ja....bränna basen (eller snarare slå sönder talspolen då konutslagen blir väldigt okontrollerade). Beroende på låda och avstämning så skulle jag haft den på 20-30Hz.

LPF är lågpassfilter, tar bort de högre frekvenserna (vilket du redan klurat ut) beroende på bas, placering och musiksmak skulle jag labbat runt 45-80Hz på den.

Level sedan? Tja det enklaste är att börja med den på 5V (vilket är botten i detta fall), sätta enheten på den volym man vill ha (runt 70-75% av max brukar funka bra). Vrid upp gain tills basen börjar låta illa (upp blir mot 0.2V i detta fall) för att i det läget sänka gainen igen tills basen låter rent igen. Observera....detta är mer en snabb GRUNDINSTÄLLNING men är en bra bit på väg.

Lycka till.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Yrkeschaufför
165 Inlägg
2 september 2009
Tänkte koppla mitt framsystem till ett steg nu, men är helt färsk så behöver lite hjälp, det som ska kopplas är 2x5.25 + 2x4" + diskanter, men till 4" och diskanterna har jag delningsfilter hur gör jag med det? Vad behöver jag för sorts steg och hur gör jag med alla kablar, antar att steget måste ligga i skuffen och då blir det ju en jävla bit för högtalarkablarna att dras dit bak? tongue    Är som sagt helt nybörjare så hjälp uppskattas!!

535 Inlägg
2 september 2009
danne9108 skrev:
antar att steget måste ligga i skuffen och då blir det ju en jävla bit för högtalarkablarna att dras dit bak? tongue!

Det är la för att man oftast har baslådan bak, alltså blir steget bak också? Jag satte mitt 4kanals steg under förarsätet. wink Passar utmärkt där.

Motorer utan turbo.....suger!

Yrkeschaufför
165 Inlägg
2 september 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
danne9108 skrev:
antar att steget måste ligga i skuffen och då blir det ju en jävla bit för högtalarkablarna att dras dit bak? tongue!

Det är la för att man oftast har baslådan bak, alltså blir steget bak också? Jag satte mitt 4kanals steg under förarsätet. wink Passar utmärkt där.

okej smile  tänkte det med! men kan jag ha ett steg i bak senare då också? tanken är att en baslåda ska dit. Och va behöver jag för typ av steg? smile

535 Inlägg
2 september 2009
danne9108 skrev:
okej smile  tänkte det med! men kan jag ha ett steg i bak senare då också? tanken är att en baslåda ska dit. Och va behöver jag för typ av steg? smile

Hur många högtalare ska du ha, och hur många ohm är dom på? 6st eller?

Motorer utan turbo.....suger!

1 808 Inlägg
2 september 2009
Hej

Vet inte om de ska in här, men de är nog en nybörjar kopplar fel tror ja smile
Jag har Kopplat in mitt slutsteg å baslåda som ja fråga om här, de låter bra å dunkar som fan smile men nu skulle ja koppla in mina 6*9 : or men de värsta var att de inte finns nå out-put på mitt bas steg, men jag hade 2 st lågnivå kablar från sterion. Så jag tog den andra lågnivå kabeln till mitt lilla steg som jag tänkte driva 6*9 med, jag koppla in allt som de skulle vara, satt i lågnivå, koppla in kablarna mellan 6*9: orna och det lilla Slutsteget, jorda och drog en strömsladd från det stora steget,  men det låter inget ur de yikes förstår inte, steget lös inte å de, så ja pröva koppla en kabel mellan Remotearna ( om de stavas så ) mellan stora och lilla steget och då börja de lysa. men det låter iaf inte nått ur 6*9 yikes

Skulle behöva hjälp yikes
Mvh Gronwalls

https://www1.garaget.org/gallery/archive/34695/754500_lcd8kr.jpg
.

Så här har ja kopplat nu. å då blire inge ljud ut i 6*9: orna
Senast redigerat av Gronwalls (2 september 2009)

MOTÖRHEAD <3

Designer.
1 260 Inlägg
2 september 2009
Gronwalls skrev:
Hej

Jag har Kopplat in mitt slutsteg å baslåda som ja fråga om här, de låter bra å dunkar som fan smile men nu skulle ja koppla in mina 6*9 : or men de värsta var att de inte finns nå out-put på mitt bas steg, men jag hade 2 st lågnivå kablar från sterion. Så jag tog den andra lågnivå kabeln till mitt lilla steg som jag tänkte driva 6*9 med, jag koppla in allt som de skulle vara, satt i lågnivå, koppla in kablarna mellan 6*9: orna och det lilla Slutsteget, jorda och drog en strömsladd från det stora steget,  men det låter inget ur de yikes förstår inte, steget lös inte å de, så ja pröva koppla en kabel mellan Remotearna ( om de stavas så ) mellan stora och lilla steget och då börja de lysa. men det låter iaf inte nått ur 6*9 yikes

Mvh Gronwalls

http://www1.garaget.org/gallery/archive/34695/754500_lcd8kr.jpg
.

Kollat så lågnivån sitter i stereon?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 september 2009
Din ritning där var lite svår att förstå, men om jag inte ser helt fel så har du bara en kabel till vänster lågnivåingång, ingen till höger? Eller så har du på båda, men är du då säker på att du har dubbla lågnivåutgångar på stereon och att den ena inte är en AUX in? Hur många kanaler är det på steget till 6x9orna?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 808 Inlägg
2 september 2009
MIKK0 skrev:
Gronwalls skrev:
Hej

Mvh Gronwalls

http://www1.garaget.org/gallery/archive/34695/754500_lcd8kr.jpg
.

Kollat så lågnivån sitter i stereon?

Japp de har jag.

Lågnivå till storasteget sitter på = S . w - Out
lågnivå till lilla steget sitter på = Pre . out Rear
Sen finns de: Pre- out front och Aux 1 - in som är tomma.

MOTÖRHEAD <3

1 808 Inlägg
2 september 2009
ChriZtoffer skrev:
Din ritning där var lite svår att förstå, men om jag inte ser helt fel så har du bara en kabel till vänster lågnivåingång, ingen till höger? Eller så har du på båda, men är du då säker på att du har dubbla lågnivåutgångar på stereon och att den ena inte är en AUX in? Hur många kanaler är det på steget till 6x9orna?

de vet ja inte, det är dom här 4 som sitter på sterion

de är ett 2 kanalit slutsteg från Mutant.

MOTÖRHEAD <3

Yrkeschaufför
165 Inlägg
3 september 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
danne9108 skrev:

Hur många högtalare ska du ha, och hur många ohm är dom på? 6st eller?

Jag ska ha 2x4" i instrumentbrädan + 2 diskanter (har delningsfilter till dem som följde med 4"arna) + 5,25" i framdörrarna. Dom i hatthyllan behöver inte va på steg...  Alla högtalere är på 4ohm

32 Inlägg
3 september 2009
Lonefox skrev:
bob_skill skrev:

Bass-EQ skall du ha på 0 (NOLL) då det är djävulens (läs marknadens) påfund att fuska fram mer bas utan korrekt byggdnation av baslåda wink Dessutom har den en rejäl tendens att skapa en väldigt oren (mer .....

Lycka till.

TACK SÅ MYCKET, dags att gå ut och testa:)

442 Inlägg
3 september 2009
I vilken ordningsföljd skulle ni själva säga att man ska gå när det gäller att få bra ljud? Vet att det är en smakfråga men alltid intressant att se hur andra gör.

Huvudenhet
Högtalare
Slutsteg
Kablage
Isolering

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 september 2009
Gronwalls skrev:
ChriZtoffer skrev:

de vet ja inte, det är dom här 4 som sitter på sterion

de är ett 2 kanalit slutsteg från Mutant.

Aha okej, låter väldigt konstigt att du inte får ut något ljud då. Men har du testa att bara flytta lågnivåkablarna från bassteget till 2-kanals steget? Då märker du ju ifall felet ligger i steget eller nån annanstans. smile

MiWi skrev:
I vilken ordningsföljd skulle ni själva säga att man ska gå när det gäller att få bra ljud? Vet att det är en smakfråga men alltid intressant att se hur andra gör.

Huvudenhet
Högtalare
Slutsteg
Kablage
Isolering

Isolering/dämpning
Huvudenhet
Slutsteg
Högtalare
Kablage (självklart rätt dimensionerat)

Tror jag nog att jag skulle köra, då även originalgrejer kan låta rätt bra om dom sitter rätt monterade.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

115 Inlägg
3 september 2009
500wrms på en bas eller delat på två basar? För att uppnå så höga dB och låta bra ljudmässigt för billig peng? Säg 1.5-2K för bas/basarna.

Sök