5291
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

750 Inlägg
13 mars 2012
Nitromast skrev:
Dr3amy skrev:
Nitromast skrev:
Men stopp här nu hallojarn, inte för att vara negativ, men varför läser du inte informationen som står på sidan du ska köpa ifrån?"Högtalarna är väldigt lättdrivna så dom kan utan problem drivas av inbyggd effekt på en bilstereo."
och kan garrantera att dom inte är något att ha.

Jojo att man kan det ja:). men jag Tänkte lite vågar man driva på steg för att få ut lite mer effekt.. har ett 4 kanaligt gas alpha 100w max på 4 kanaler . Borde ge kanske 50w rms ??. Tänkte mig att driva dom på det..
så min Fråga Blir Går det att driva dom på det steget utan att dom går sönder?. det är ju inte specielt mycket effekt smile

Ja absolut, men du ska även veta att högtalarna du tänker köpa passar bättre som frisbee. Hade ett par själv. Drev dom med HU och spelade inte särskilt högt. Den ena gick sönder på 2 dagar. Den andra som tidigre nämt flög jättebra smile

big_smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

103 Inlägg
13 mars 2012
Nitromast skrev:
Ja absolut, men du ska även veta att högtalarna du tänker köpa passar bättre som frisbee. Hade ett par själv. Drev dom med HU och spelade inte särskilt högt. Den ena gick sönder på 2 dagar. Den andra som tidigre nämt flög jättebra smile

Kanske ska Skippa dom då...  Har även kollat på dom Här http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=168 . ska Drivas på samma steg då.. Större idè å Lägga pengar på dem?.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
13 mars 2012
Dr3amy skrev:
Nitromast skrev:

Kanske ska Skippa dom då...  Har även kollat på dom Här http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=168 . ska Drivas på samma steg då.. Större idè å Lägga pengar på dem?.

Jag har inte provat dem själv. Men kan garrantera att det är betydligt högre kvalite. Tror till och med att med en bra montering skulle det kunna låta bra (förhållandevis till pengen).

103 Inlägg
13 mars 2012
Nitromast skrev:
Dr3amy skrev:
Nitromast skrev:

Jag har inte provat dem själv. Men kan garrantera att det är betydligt högre kvalite. Tror till och med att med en bra montering skulle det kunna låta bra (förhållandevis till pengen).

okok. Tänkte Plasta om Dörrsidorna i 850'in så får vi se hur det blir:). Tackar för info'n då.

130 Inlägg
13 mars 2012
Lonefox skrev:
Exterm skrev:
Lonefox skrev:

Tja....du får ju ett annat problem då man ser rent SQ-mässigt med....
Tiden i all ära ja men det är ett MÅSTE för ALLA element...

Fasen däremot kan bli riktigt klurig med en basreflex då porten hjälper till och jobbar i motfas till elementet.
Faskurvan är inte rolig att se på en basreflexlåda kontra en sluten wink

Och ngr nyckelord för bra SQ är Tid, fas och nivå. Får man tll dessa tre så brukar man OFTAST klara sig utan allt för stora ingrepp med EQ wink

Problemet är ju att min stereo inte har tidskomp, jag vet inte riktigt vad fas innebär utom att det har att göra med hur basen slår, och nivå vet jag inte heller riktigt vad det innebär, iaf inte i mitt fall tongue

Fasen kan ses både som akustisk (hur de spelar kontra de andra elementen i bilen) och elektriskt (hur de är kopplade med positiv och negativ anslutning).
Nivån avser nivån elementen emellan så att alla spelar med en ballans rent akustiskt för örat. smile

Right, sounds simple enough tongue Brände just säkringarna på mitt Denver-steg genom att tänka fel och koppla plus på jord och jord på plus från strömfördelarblocket xD Men NU är det rätt big_smile

Exterm was here m^_^m

138 Inlägg
13 mars 2012
har bara byggt ram runt en sluten låda som tätar mot sätet,
och nu ska det byggas till en portad låda och jag undrar  om jag ska täta
*så basar+utblås spelar igenom skidluckan eller
*så endast utblås spelar igenom skidluckan alltså bygga ram runt endast utblås?
hoppas ni förstog frågan

// André

15 Inlägg
13 mars 2012
Hej!

Bil: VW Golf GTI -01
Undrar om det här kittet är något att börja med? (utan den aktiva baslådan)
http://www.mds.se/sv/product/17275/MDS- … value_4398
Senast redigerat av MOVIT (13 mars 2012)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 mars 2012
andre_Oopel skrev:
hoppas ni förstog frågan

// André

Både bas och element. Håll dig ca 10cm ifrån ryggstödet bara smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 mars 2012
andre_Oopel skrev:
hoppas ni förstog frågan

// André

Allt ska spela genom skidluckan, annars får du ju bara in ljudet från porten och det blir inte kul.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
andre_Oopel skrev:
hoppas ni förstog frågan

// André

Allt ska spela genom skidluckan, annars får du ju bara in ljudet från porten och det blir inte kul.

Va långsam du var på att svara...

Jag var ju mycket snabbare lol
Senast redigerat av F4S4N (13 mars 2012)

138 Inlägg
13 mars 2012
F4S4N skrev:
ChriZtoffer skrev:
andre_Oopel skrev:
hoppas ni förstog frågan

// André

tack för snabba svar:D vart lite kluven när jag började fundera på hur jag skulle täta men nu vet jag å slipper prova mig fram:D

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 mars 2012
F4S4N skrev:
andre_Oopel skrev:
hoppas ni förstog frågan

// André

Behöver inte vara tio cm du...räcker att elementet inte tar i vid fullt konutslag wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

138 Inlägg
13 mars 2012
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:
andre_Oopel skrev:
hoppas ni förstog frågan

// André

Behöver inte vara tio cm du...räcker att elementet inte tar i vid fullt konutslag wink

jo men det vet jag att mellanrummet inte spelar så stor roll,
nu måste jag komma på hur jag ska få det snyggt:P

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 mars 2012
F4S4N skrev:
ChriZtoffer skrev:
andre_Oopel skrev:
hoppas ni förstog frågan

// André

Akta så jag inte raderar ditt föregående inlägg! wink Äh man kan inte vara snabbast jämt, satt väl och läste nåt annat istället för att svara, om man ändå läst 1 sekund snabbare...

Men som Anders just sa, det behöver inte vara så mycket som 10cm framför elementen, det räcker med att ha lite till godo när elementet gör fulla utslag. Egentligen så är det en fördel att minska ner utrymmet mellan låda och ryggstöd för att inte få en "bandpasslåda".

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 mars 2012
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:
andre_Oopel skrev:
hoppas ni förstog frågan

// André

Jag tycker dock själv att jag upplever för mycket "slag" i baksätet om den står för nära. Tyckte det hjälpte att flytta bak den lite.

Testade för övrigt att sätta mig i baksätet framför basen. Herregud vad det vibrerar. Man får ju andningsproblem tongue

7 241 Inlägg
13 mars 2012
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:

Jag tycker dock själv att jag upplever för mycket "slag" i baksätet om den står för nära. Tyckte det hjälpte att flytta bak den lite.

Testade för övrigt att sätta mig i baksätet framför basen. Herregud vad det vibrerar. Man får ju andningsproblem tongue

Kolla hur Hedde hade det i sin alfa wink

https://www1.garaget.org/archive/74/73495/159609/large_159609-1512873.jpg

Måste med andra ord vara......ett individuellt problem smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
13 mars 2012
Hejsan.

Jag har väll kanske inte riktigt någon ren billjudsfråga.. Men så här är det, jag byggde i helgen 2st identiskt lika bafflar i mdf och nu har jag monterat dit mina högtalare på prov och sen dragit dit batteriet och provat att stänga rutorna. På passagerar sidan så är det på millimetern att det går att stänga rutan, men på förar sidan så slår en skruv som sitter i rutan i högtalaren.

Min igentliga fråga är hur länge kommer högtalare och ruta att hålla ifall det tar emot på det där viset?
Eftersom att jag har fungerande ac osv i bilen så är ju rutorna stänga till 99% av fallen.. så tror inte jag skulle lida så jätte mycket av det här men det känns ju inte så bra ifall rutan skulle spricka ifall man glömmer bort sig någon gång och drar ner rutan fullt..

907 Inlägg
13 mars 2012
primeramannen skrev:
MitZu skrev:
primeramannen skrev:

Bump

Hur är allt kopplat?
"Brädan" vad menar du med de, instrumentpanelen, hatthyllan?

Allt är kopplat som det ska vara dvs.båda stegen är kopplade via stereon basarna är kopplade på gp3:an och 3,5" på i-brädan och 6,5" på gp4:an

man skulle kunna tro att mina inlägg inte syns här sad

7 241 Inlägg
13 mars 2012
Tribbe skrev:
Hejsan.

Jag har väll kanske inte riktigt någon ren billjudsfråga.. Men så här är det, jag byggde i helgen 2st identiskt lika bafflar i mdf och nu har jag monterat dit mina högtalare på prov och sen dragit dit batteriet och provat att stänga rutorna. På passagerar sidan så är det på millimetern att det går att stänga rutan, men på förar sidan så slår en skruv som sitter i rutan i högtalaren.

Min igentliga fråga är hur länge kommer högtalare och ruta att hålla ifall det tar emot på det där viset?
Eftersom att jag har fungerande ac osv i bilen så är ju rutorna stänga till 99% av fallen.. så tror inte jag skulle lida så jätte mycket av det här men det känns ju inte så bra ifall rutan skulle spricka ifall man glömmer bort sig någon gång och drar ner rutan fullt..

Beroende på hur skenen sitter fast så kan du flytta in den lite i dörrsidan ganska enkelt med en längre skruv och en distans så är problemet ur världen.
I värsta fall får du kanske borra loss en punktsvetsad konsol och sätta skruv och distans i den....

7 241 Inlägg
13 mars 2012
primeramannen skrev:
har en liten fråga.
Så här är det jag kopplade in mitt ljud i bilen och allt lät som det skulle men efter ett par dar så började det låta sämre och nu låter bara högtalarna på brädan,men igår läste jag i nån tråd om en kille som hade provat koppla sin mobil till steget så idag köpte jag en sån här http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =164028619 och prövade det jag också och då fick jag alla högtalare att låta så nu undrar jag vad som kan vara felet hu:n eller lågnivåkablarna.
Stereon är en Jvc KD-R800
Högtalarna på brädan heter Emphaser ECX085-G5
Högtalarna i dörrarna heter JL Audio TR650-CWi
Basarna är några billiga i en färdig låda
Slutstegen är Mds gp3 och gp4
kablarna heter hollywood nånting och var helt nya när jag monterade dom.
Nån som kan hjälpa mig?

Nollställ alla delningsfilter och byt plats på kablarna.
Eftersom du vet att de i brädan funkar så prova kablarna i dessa kanaler.
Funkar alla kablarna med dessa kan du utesluta kablarna och börka fukusera på andra problem. Som att koppla in högtalarna på dessa kanaler du har de i brädan på, just för att eliminera fel efter fel.
Se till att ha amläggningen avstängd när du gör det, annars finns det risk för att pajja grejerna.

Det är det enda tips jag kan ge dig.....prova sakerna på de kanaler du VET funkar.

Sök