7628
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

308 Inlägg
4 september 2009
#1461
Har inte orkat läsa hela tråden. Men kan nån typ ge mej en liten aning om vad man ska leta efter i högtalarspecifikationerna om man vill ha lite bas i sina vanliga dörrhögtalare utan att slänga i en låda i bagaget? Jag har originalhögtalarna i min och dom spelar hyfsat rent men jag vill ha lite mer tryck. I min tjänstebil sitter oxå bara original men dom är det riktigt bra tryck i så det borde ju gå att fixa i min med tycker jag?
Var en sväng på BRL idag men jag fattar ju inget av rms och ohm och grejer =P
Funderar även på om det går hitta nånstans vad mina originalhögtalare har för olika siffor och nummer så man kan jämföra liksom?


16 197 Inlägg
4 september 2009
#1462
YipYip skrev:
Har inte orkat läsa hela tråden. Men kan nån typ ge mej en liten aning om vad man ska leta efter i högtalarspecifikationerna om man vill ha lite bas i sina vanliga dörrhögtalare utan att slänga i en låda i bagaget? Jag har originalhögtalarna i min och dom spelar hyfsat rent men jag vill ha lite mer tryck. I min tjänstebil sitter oxå bara original men dom är det riktigt bra tryck i så det borde ju gå att fixa i min med tycker jag?
Var en sväng på BRL idag men jag fattar ju inget av rms och ohm och grejer =P
Funderar även på om det går hitta nånstans vad mina originalhögtalare har för olika siffor och nummer så man kan jämföra liksom?

RSens högtalare e rätt kass.. så de mesta från typ 1000 paret å uppåt spelar bättre.. JBL gto serien brukar funka rätt bra om man inte vill ha ett slutsteg.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

308 Inlägg
4 september 2009
#1463
Okej tack. Då undrar jag lite det här med kit vs. koaxial.
Jag har ju redan separata diskanter så kan man köpa kit och bara skita i diskanterna man får till och använda dom man har?? Eller är det lika bra att köra på koaxial + originaldiskanterna?


16 197 Inlägg
4 september 2009
#1464
YipYip skrev:
Okej tack. Då undrar jag lite det här med kit vs. koaxial.
Jag har ju redan separata diskanter så kan man köpa kit och bara skita i diskanterna man får till och använda dom man har?? Eller är det lika bra att köra på koaxial + originaldiskanterna?

köp kitsystem å byt även diskanten.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

308 Inlägg
4 september 2009
#1465
Okej. Kan man åtminstonde använda original sladdarna då så man slipper slita isär alltihop?
Jag är tyvärr en sån som vill ha bästa resultat med minst ansträngning smile


16 197 Inlägg
4 september 2009
#1466
YipYip skrev:
Okej. Kan man åtminstonde använda original sladdarna då så man slipper slita isär alltihop?
Jag är tyvärr en sån som vill ha bästa resultat med minst ansträngning smile

då e du som typ 90% av alla som vill ha ljud i bilen..tongue   de ska va lätt att fixa de,de ska gå fort som fan,spela på utav helvete å inte kosta nå pengar..



jo din orginal kablar duger.. men de blir bättre om du byter.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

308 Inlägg
4 september 2009
#1467
Okej. Nä det viktiga är inte att det spelar massor. Vill mest ha rent ljud men lite ska det ju kännas när man skruvar upp volymen. Men tack för all hjälp iallafall. Blir nog nått från GTO serien när nästa lön kommer. Denna månadens utbetalning går till BVS.


535 Inlägg
8 september 2009
#1468
Har just fått hem ett slutsteg. Men behöver lite hjälp med inställningarna.
Level 6V - 0.2V. Samma som gain? Vad är min/max?
Bassbost ska alltid stå på 0dB va?
Vad ska phase stå på? 0 eller 180?
2 utgångar på ett monoblock???
http://img89.imageshack.us/img89/3567/1000986m.jpg
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (8 september 2009)

Motorer utan turbo.....suger!

Amega!
245 Inlägg
8 september 2009
#1469
Lemmy:

Lite osäker på det där med "Level" men det borde ha med ingångskänsligheten på lågnivån till slutsteget. Enligt min manual till mitt slutsteg blir det bättre "ljudkvalitet" med lägre känslighet i detta fall 0,2V och med högre känslighet blir det sämre ljudkvalitet men ökad ljudnivå. Men jag jag kan ha helt fel...

Bassbost ställer du på 0db.

Phase är enkelt översatt till svenska "fas". Med den inställningen kan du fasvända basen i detta fall. Testa dig fram med denna inställning, oftast när man har basen vänd 180 grader mot kupeen (in genom skidlucka tex) brukar man fasvända basen. Detta kan också göras genom att byta/skifta + & - på antingen högtalaren eller slutsteget, men eftersom du har den egenskapen på slutsteget gör du det också naturligtvis därifrån.
I mitt fall följde basen med bättre i musiken "fasvänd"

Lycka till!

/Andreas
Senast redigerat av AndreasXPS (8 september 2009)

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega

767 Inlägg
8 september 2009
#1470
Lemmy_Kilmister skrev:
Har just fått hem ett slutsteg. Men behöver lite hjälp med inställningarna.
Level 6V - 0.2V. Samma som gain? Vad är min/max?
Bassbost ska alltid stå på 0dB va?
Vad ska phase stå på? 0 eller 180?
2 utgångar på ett monoblock???
http://img89.imageshack.us/img89/3567/1000986m.jpg

Level ställs efter ut signalen på stereon. 6v är min och 0.2 är max. är samma som gainen. Har stereon tillexempel 6volt ut så ställer man level på 6volt, har den 2 ut så någonstans i mitten och har den så lite som 0.2 ställer man den fullt.

Utgångarna är samma inne i steget. det är ifall man har 2 basar med tjocka kablar så kan man sätta en i varje istället för att tränga in dom i en. i slutänden blir det parallell koppling då. så har du 2 basar som är vardera på 4ohm så blir det om du sätter en bas per anslutning 2 ohm i steget:)


535 Inlägg
8 september 2009
#1471
Tack å tack för hjälpen! Ska se om jag hinner koppla in det i dag å testa hur det fungerar.

Motorer utan turbo.....suger!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 september 2009
#1472
Paint! smile Bara att klippa in bilderna du vill ha och rita streck mellan dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

135 Inlägg
13 september 2009
#1473
Hejsan !
Har ett batteri på 48 ah ca:5 år till corolla-98
har baslåda 12 " 800 watt
steg 760 watt mono
har bytt till 21m2 strömkablar
var ute igår & slipade plåt rent bak + chassi motorum. för - kabel mellan chassi & - pol.
testade lite senare blev knappt märkbart bättre. Lamporna börjar blinka precis när
det börjar flåsa en i nacken  tongue
Har hört att det skall vara ett starkare batteri till Toytan ?
skulle det avhjälpa problemet med ett nytt på 65-70 ah ?   roll


21 761 Inlägg
13 september 2009
#1474
Det bör bli bättre med ett nytt 60-70 Ah batteri eftersom det nuvarande är 5 år gammalt och "bara" är på 48 Ah, jag tycker att det ska bli så. Mina rekommendationer är som vanligt att sätta så stort batteri som ryms på batterihyllan, om nu plånboken tillåter det. smile

Kolla även hur det står till med generatorns kablar och laddspänning.

535 Inlägg
13 september 2009
#1475
Det är väl bättre med nytt batteri än en kondensator?
Om man jämför bättre generator mot bättre batteri, vilket är bäst då? Har bara 55amp generator nu, men vet inte vad batteriet är på.

Motorer utan turbo.....suger!

1 Inlägg
13 september 2009
#1476
Hallå
hoppas frågan går bra att skriva här...
Jag har precis köpt en Audi a4 1.8t -03, så helt plötsligt idag får jag cd-error står det i displayen, får det med både en "riktigt" skiva och en bränd skiva, sen vips så går det igång men då kan man inte byta låt utan trycker jag "Next" så börjar bara låt 1 om.
Hoppas någon har någon kunskap om vad som kan vara fel, tyvärr är jag inte vidare bilvan själv så min beskrvning blir kanske inte bättre än så:/

238 Inlägg
14 september 2009
#1477
Tjo!

jag har en 15" bas i en egenbyggd låda, basen är på 550 RMSW, Steget ger 800 RMSW (Mds gp-800).
Nu till problemet, när jag lirar på i lite högre volym så blir basen efter kan man säga, de "dunkar för sent"?! Hur kan jag rätta till detta? Har en (väldigt) dålig lågnivåkabel, kan det vara det som är problemet? Och så en grej till, vad skulle ni rekomendera för strömkabel / säkring till detta steg?

Tack på förhand wink


16 197 Inlägg
14 september 2009
#1478
PWalliN skrev:
Tjo!

jag har en 15" bas i en egenbyggd låda, basen är på 550 RMSW, Steget ger 800 RMSW (Mds gp-800).
Nu till problemet, när jag lirar på i lite högre volym så blir basen efter kan man säga, de "dunkar för sent"?! Hur kan jag rätta till detta? Har en (väldigt) dålig lågnivåkabel, kan det vara det som är problemet? Och så en grej till, vad skulle ni rekomendera för strömkabel / säkring till detta steg?

Tack på förhand wink

¨

finns massor me orsaker till varför basen "släpar"...   va e de för bas samt va e de för låda??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

442 Inlägg
14 september 2009
#1479
Inte en såpass simpel sak som att basen skulle tidskompenseras?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 september 2009
#1480
PWalliN skrev:
Tjo!

jag har en 15" bas i en egenbyggd låda, basen är på 550 RMSW, Steget ger 800 RMSW (Mds gp-800).
Nu till problemet, när jag lirar på i lite högre volym så blir basen efter kan man säga, de "dunkar för sent"?! Hur kan jag rätta till detta? Har en (väldigt) dålig lågnivåkabel, kan det vara det som är problemet? Och så en grej till, vad skulle ni rekomendera för strömkabel / säkring till detta steg?

Tack på förhand wink

Det enklaste du kan testa är att skifta plats på plus och minus till basen.
Mao. fasvända basen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök