6344
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

35 Inlägg
14 september 2009
Jag har tänkt på detta lite, att man måste ha helt tätt för högtalarna annars låter det skit. men en dörr kan väl ändå ALDRIG vara 100% tät? om man inte då bygger en egen dörrsida med låda bakom högtalaren.

Hur pass tätt måste det vara?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 september 2009
KimBackstrom skrev:
Jag har tänkt på detta lite, att man måste ha helt tätt för högtalarna annars låter det skit. men en dörr kan väl ändå ALDRIG vara 100% tät? om man inte då bygger en egen dörrsida med låda bakom högtalaren.

När det gäller dörrmontage så är det viktigaste att det är tätt kring högtalaren vid baffeln där man monterar högtalaren.

Alltså mellan högtalaren och den yta där man skruvar fast högtalaren.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

35 Inlägg
14 september 2009
Lonefox skrev:
KimBackstrom skrev:

När det gäller dörrmontage så är det viktigaste att det är tätt kring högtalaren vid baffeln där man monterar högtalaren.

Alltså mellan högtalaren och den yta där man skruvar fast högtalaren.

Så om det inte är 100% tätt mellan dörrsidan och dörren så är det inte hela världen då? smile

Funderat länge på detta!

Tack för svar!

238 Inlägg
15 september 2009
Lonefox skrev:
PWalliN skrev:
Tjo!

jag har en 15" bas i en egenbyggd låda, basen är på 550 RMSW, Steget ger 800 RMSW (Mds gp-800).
Nu till problemet, när jag lirar på i lite högre volym så blir basen efter kan man säga, de "dunkar för sent"?! Hur kan jag rätta till detta? Har en (väldigt) dålig lågnivåkabel, kan det vara det som är problemet? Och så en grej till, vad skulle ni rekomendera för strömkabel / säkring till detta steg?

Tack på förhand wink

Det enklaste du kan testa är att skifta plats på plus och minus till basen.
Mao. fasvända basen.

mm, fixade "inställningarna" på steget en aning, stod åt helv**e fel, men nu låter de okey! Tack för hjälpen ändå tongue nu till den andra frågan jag ville ha svar på, vad rekomenderar ni för grovlek på kabeln till steget (MDS GP-800) ??

Designer.
1 260 Inlägg
15 september 2009
PWalliN skrev:
Lonefox skrev:
PWalliN skrev:
Tjo!

jag har en 15" bas i en egenbyggd låda, basen är på 550 RMSW, Steget ger 800 RMSW (Mds gp-800).
Nu till problemet, när jag lirar på i lite högre volym så blir basen efter kan man säga, de "dunkar för sent"?! Hur kan jag rätta till detta? Har en (väldigt) dålig lågnivåkabel, kan det vara det som är problemet? Och så en grej till, vad skulle ni rekomendera för strömkabel / säkring till detta steg?

Tack på förhand wink

Mao. fasvända basen.

mm, fixade "inställningarna" på steget en aning, stod åt helv**e fel, men nu låter de okey! Tack för hjälpen ändå tongue nu till den andra frågan jag ville ha svar på, vad rekomenderar ni för grovlek på kabeln till steget (MDS GP-800) ??

25-35mm2 skulle jag kört.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

134 Inlägg
16 september 2009
Ska beställa bas till bilen. ( http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U3100 )
Undrar nu vad jag ska titta för siffror när jag väljer slutsteg? Hur många kanaler?
Jag kommer endast att ha den där basen, men kanske skulle vara fint att ha möjlighet att lägga till en likadan i framtiden.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 september 2009
Ett steg som lämnar 275Wrms eller mer i 4Ohm om du ska driva en bas, 550Wrms eller mer i 2Ohm om du ska driva två basar. Ett monoblock bör fungera men lika så ett 2 eller 4-kanals steg. Bara du köper kvalitetsgrejer så blir det bra. smile För med ett bra steg så kan även en billig bas låta bra, men med ett dåligt steg så låter ingen bas bra (förutsatt att du har bra strömförsörjning, rätt byggd låda osv....).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Blivande VD!
64 Inlägg
16 september 2009
Jag kan passa på att fråga.. jag vet inte om min JVC mp3a har remoteutgång..

Kan jag ta reda på detta genom att använda mig av en såndär strömpenna? Dvs att ja slår på stereon å testar med pennan om någon kontakt ger ström på de viset?

/F

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 september 2009
IamFredrik skrev:

Kan jag ta reda på detta genom att använda mig av en såndär strömpenna? Dvs att ja slår på stereon å testar med pennan om någon kontakt ger ström på de viset?

/F

Ja, i princip, även om jag själv aldrig använder strömpennor....(multimeter)

Mät att den ger 0V ut då stereon är av, och 12V (eller nästintill) med stereon på.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Blivande VD!
64 Inlägg
16 september 2009
Precis så jag tänkte!

Då var ja inte helt ute å cykla! För nog tycker jag en stereo ifrån 2008 borde ha en remote ? :S

/F

442 Inlägg
16 september 2009
IamFredrik skrev:
Precis så jag tänkte!

Då var ja inte helt ute å cykla! För nog tycker jag en stereo ifrån 2008 borde ha en remote ? :S

/F

Lättare om du säger en exakt modell för det är inte alls en garanti.

238 Inlägg
16 september 2009
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:
Lonefox skrev:

Mao. fasvända basen.

25-35mm2 skulle jag kört.

okey, tackar så mkt, då blir de at handla 30mm2 i helgen då tongue bara en fråga jag har undrat över här, funkar biltemas kablar med mera? är student så jag är inte gjord av pengar om man säger så wink

Mvh Patrik.

21 761 Inlägg
16 september 2009
Biltemas strömkablar fungerar utan problem enligt flera som har använt dem. smile

238 Inlägg
16 september 2009
Drönirettab skrev:
Biltemas strömkablar fungerar utan problem enligt flera som har använt dem. smile

okey, då vet jag, blir att lira upp dit o hämta en sådan då tongue

238 Inlägg
16 september 2009
Hmm... är inne lite på att köpa en ny bas, vill ha lite dunk i bilen, är detta nåt att satsa på, och kommer mitt steg driva den bra? (MDS GP-800 (800WRMS))??
Tack på förhand, Mvh Patrik.

Jag har en Volvo 744, glömde skriva de wink
Senast redigerat av PWalliN (16 september 2009)

Designer.
1 260 Inlägg
16 september 2009
PWalliN skrev:
Hmm... är inne lite på att köpa en ny bas, vill ha lite dunk i bilen, är detta nåt att satsa på, och kommer mitt steg driva den bra? (MDS GP-800 (800WRMS))??

Driva vad bra? Du glömde nog skriva vad du funderar på för bas.
Senast redigerat av MIKK0 (16 september 2009)

16 197 Inlägg
16 september 2009
jonash skrev:
IamFredrik skrev:

/F

Ja, i princip, även om jag själv aldrig använder strömpennor....(multimeter)

Mät att den ger 0V ut då stereon är av, och 12V (eller nästintill) med stereon på.

mvh Jonas

använder du aldrig multimeter??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

238 Inlägg
16 september 2009
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:

ojjojj, LOL, skulle länka en bas, men glömde änna länken , haha xD http://caraudiosecurity.com/shop/produc … 10199.html
Där är den, hoppas på bättre lycka nu då tongue
Eller den, det är en 10" istället för 12:an jag länka innan. http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /9140.html
Senast redigerat av PWalliN (16 september 2009)

Designer.
1 260 Inlägg
17 september 2009
PWalliN skrev:
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:

ojjojj, LOL, skulle länka en bas, men glömde änna länken , haha xD http://caraudiosecurity.com/shop/produc … 10199.html
Eller den, det är en 10" istället för 12:an jag länka innan. http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /9140.html

En sån tia med dubbla 4ohm spolar klarar steget utan problem smile

238 Inlägg
17 september 2009
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:
MIKK0 skrev:

En sån tia med dubbla 4ohm spolar klarar steget utan problem smile

okey, är det någon bra bas i en sådan? jag känner en som har 4 st i sin v70, o de e de bästa (bas)ljud jag har hört, men tänkte en sån tia, blir de bra bas i skuffen på 744:an? har ju hört om olika problem att få in basljudet i kupén?

Sök