7559
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Designer.
1 260 Inlägg
17 september 2009
PWalliN skrev:
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:

ojjojj, LOL, skulle länka en bas, men glömde änna länken , haha xD http://caraudiosecurity.com/shop/produc … 10199.html
Där är den, hoppas på bättre lycka nu då tongue
Eller den, det är en 10" istället för 12:an jag länka innan. http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /9140.html

En sån tia med dubbla 4ohm spolar klarar steget utan problem smile

okey, är det någon bra bas i en sådan? jag känner en som har 4 st i sin v70, o de e de bästa (bas)ljud jag har hört, men tänkte en sån tia, blir de bra bas i skuffen på 744:an? har ju hört om olika problem att få in basljudet i kupén?

Ska du spela högt eller fint?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

238 Inlägg
17 september 2009
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:
MIKK0 skrev:

En sån tia med dubbla 4ohm spolar klarar steget utan problem smile

okey, är det någon bra bas i en sådan? jag känner en som har 4 st i sin v70, o de e de bästa (bas)ljud jag har hört, men tänkte en sån tia, blir de bra bas i skuffen på 744:an? har ju hört om olika problem att få in basljudet i kupén?

Mja, både och typ, ska ju inte bara döna, det får ju vara hyffsat fint, men de ska vara i en 744 som sagt, och tänkte inte ställa i i nån ljudtävlig, ska bara ha mkt bas i bilen tänkte jag tongue Om du undrar lyssnar jag på all möljig musik, hårdrock, techno och lite annat oxå, beror på humöret wink

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 september 2009
evilaudio skrev:
jonash skrev:
IamFredrik skrev:
Jag kan passa på att fråga.. jag vet inte om min JVC mp3a har remoteutgång..

Kan jag ta reda på detta genom att använda mig av en såndär strömpenna? Dvs att ja slår på stereon å testar med pennan om någon kontakt ger ström på de viset?

/F

Ja, i princip, även om jag själv aldrig använder strömpennor....(multimeter)

Mät att den ger 0V ut då stereon är av, och 12V (eller nästintill) med stereon på.

mvh Jonas

använder du aldrig multimeter??

Jo, ofta, men aldrig strömpenna. Jag skrev ju det och satte multimeter inom parentes så han skulle förstå vad jag använde.

Utan multimeter är man rökt.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Designer.
1 260 Inlägg
17 september 2009
PWalliN skrev:
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:

Mja, både och typ, ska ju inte bara döna, det får ju vara hyffsat fint, men de ska vara i en 744 som sagt, och tänkte inte ställa i i nån ljudtävlig, ska bara ha mkt bas i bilen tänkte jag tongue Om du undrar lyssnar jag på all möljig musik, hårdrock, techno och lite annat oxå, beror på humöret wink

Då passar säkert L5an om du bygger rätt smile

238 Inlägg
17 september 2009
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:
MIKK0 skrev:

bygger rätt? yikes det hänger ju med en sluten låda? ska jag skita i den o bygga eget lr?

Designer.
1 260 Inlägg
17 september 2009
PWalliN skrev:
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:

bygger rätt? yikes det hänger ju med en sluten låda? ska jag skita i den o bygga eget lr?

Okej, har ingen aning om hur den lådan är. Brukar bli bäst att bygga själv. Men bara testa det, är ju du som ska lyssna smile

238 Inlägg
18 september 2009
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:
MIKK0 skrev:

Okej, har ingen aning om hur den lådan är. Brukar bli bäst att bygga själv. Men bara testa det, är ju du som ska lyssna smile

nja , i detta fallet är det nog bäst att ta den som hänger med, för jag är inget vidare bra på att bygga lådor sad

Designer.
1 260 Inlägg
18 september 2009
PWalliN skrev:
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:

nja , i detta fallet är det nog bäst att ta den som hänger med, för jag är inget vidare bra på att bygga lådor sad

Kolla så lådan inte är högre än 29cm bara så den går in under hatthyllan. För det var en 740 du ska ha det i va?

Är ju inte ett måste att ha lådan under hatthyllan, men det är en fördel.

238 Inlägg
19 september 2009
MIKK0 skrev:
PWalliN skrev:
MIKK0 skrev:

Kolla så lådan inte är högre än 29cm bara så den går in under hatthyllan. För det var en 740 du ska ha det i va?

Är ju inte ett måste att ha lådan under hatthyllan, men det är en fördel.

jo jag vet detta, det suger att det är så lågt i "tak" där. Jag har inte hittat en enda låda som går under där än som är fabriksgjord om man säger så sad

238 Inlägg
19 september 2009
Hittade någon engelsk? sida med billjud när jag sökte på något på google.se, är det något att ha? någon som har erfarenheter av denna sidan? tongue
Tackar för svar, ha de gött o go´ kväll // PWalliN
Kan va bra med länken oxå, kommer här http://www.caraudiodirect.co.uk
Senast redigerat av PWalliN (19 september 2009)

474 Inlägg
19 september 2009
Hej, jag skulle vilja ha lite tips på huvudenhet, framsystem, bas och slutsteg. Kommer skaffa det i vår, och kommer nog lägga totalt ca 7k på det skulle jag gissa, det är max då.. Känns som att bara det är väldigt mycket tongue Har kollat på en Alpine ida-x-300 då jag troligen inte kommer använda skivor så.. Dock är ju den nu utgången verkar det som.. Så några tips? smile behöver inte ha cd. gärna 2 eller fler lågnivå ut. Framsystem har jag kollat på Dls R-6tror jag de hette? tongue 6.5" kitsystem för ca 1700.. Bas och slutsteg ingen aning.. tongue
Så ös på med tips nu big_smile

//Alex

214 Inlägg
19 september 2009
Stereo så ska du ju helt klart köra på Alpine. Mycke bra val smile

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

474 Inlägg
19 september 2009
Dream_on skrev:

Ja, har hört att de ska vara bra tongue Men kollade runt lite och hittade ida-x301 och 301rr. Det verkar ju vara istället för bara 300 modellen, och priset verkar bra tongue men, vad är skillnaden på de? någon som vet? tongue har läst och kollat men hittar ingen tongue

Edit: satt och kollade lite på sidan nån ovanför länkade smile Och satt ihop ett litet paket. Vad tror ni om det här?

Alpine iDA-X301RR
£116.99

£116.99

Alpine MRP-M352
£88.19

£88.19

DLS R6A
£184.94

£184.94

Mutant Engage MTEN12SAE
£89.99

£89.99

Alpine PMX-T320
£98.99

£98.99

Då är det Hu, framsystem, baslåda, monoblock, 2kanals steg. Total pris blir då ca: 6.9K plus kablar då.. Lite dyrt, men tror ni att det skulle funka bra smile Vad jag kan se så verkar det vara rätt bra grejer? tongue Tacksam för svar smile Och om någon kanske vet något bättre som är billigare eller så tongue

//Alex big_smile
Senast redigerat av Alka0512 (19 september 2009)

238 Inlägg
19 september 2009
Alka0512 skrev:
Dream_on skrev:

Ja, har hört att de ska vara bra tongue Men kollade runt lite och hittade ida-x301 och 301rr. Det verkar ju vara istället för bara 300 modellen, och priset verkar bra tongue men, vad är skillnaden på de? någon som vet? tongue har läst och kollat men hittar ingen tongue

Edit: satt och kollade lite på sidan nån ovanför länkade smile Och satt ihop ett litet paket. Vad tror ni om det här?

Alpine iDA-X301RR
£116.99

£116.99

Alpine MRP-M352
£88.19

£88.19

DLS R6A
£184.94

£184.94

Mutant Engage MTEN12SAE
£89.99

£89.99

Alpine PMX-T320
£98.99

£98.99

Då är det Hu, framsystem, baslåda, monoblock, 2kanals steg. Total pris blir då ca: 6.9K plus kablar då.. Lite dyrt, men tror ni att det skulle funka bra smile Vad jag kan se så verkar det vara rätt bra grejer? tongue Tacksam för svar smile Och om någon kanske vet något bättre som är billigare eller så tongue

//Alex big_smile

Vet inte om du har tänkt på de, men har du räknat in frakten? tongue

474 Inlägg
19 september 2009
PWalliN skrev:
Alka0512 skrev:
Dream_on skrev:

Alpine iDA-X301RR
£116.99

£116.99

Alpine MRP-M352
£88.19

£88.19

DLS R6A
£184.94

£184.94

Mutant Engage MTEN12SAE
£89.99

£89.99

Alpine PMX-T320
£98.99

£98.99

//Alex big_smile

Nej, det hade jag glömt tongue Och när ja kollade nu så hittar jag inte om de ens skickar till sverige tongue Blir väl att beställa härifrån nånstans då tongue

135 Inlägg
19 september 2009
Hejsan !
funderar på att koppla ett Jensen A400HLX på fram dörrarna 6.5"MDS steget kopplas så det ger
2x50 Wrms.

Samt koppla ett Pioneer GM-5200T på 6x9:or i hatt hyllan med 2x125 Wrms .

skulle det kunna bli bra ???
Kräver EN MDS X-Max 12" i original låda 800watt + att jag kört Pioneer steg.mono 760 watt
drar bas paketet mer ström  än det förslaget  åvan ???
Tacksam för jhälp !!

238 Inlägg
19 september 2009
Alka0512 skrev:
PWalliN skrev:
Alka0512 skrev:

Alpine iDA-X301RR
£116.99

£116.99

Alpine MRP-M352
£88.19

£88.19

DLS R6A
£184.94

£184.94

Mutant Engage MTEN12SAE
£89.99

£89.99

Alpine PMX-T320
£98.99

£98.99

//Alex big_smile

Nej, det hade jag glömt tongue Och när ja kollade nu så hittar jag inte om de ens skickar till sverige tongue Blir väl att beställa härifrån nånstans då tongue

www.caraudiosecurity.com, kolla där istället, enligt många en bra sida med snabba leveranser, kostar ca 500 spänn i frakt oavsett beställning om jag har förstått det rätt?! tongue

238 Inlägg
20 september 2009
Har en fråga om Volvo 744? Går det att vålda in en 30cm hög baslåda under hatthyllan? Det är 29cm under där, har inte kollat så mkt mer, men tänkte om någon har testat?

Mvh Patrik.

46 Inlägg
20 september 2009
Hejsan.

Skulle behöva hjälp. Nämligen så att jag skall bygga en egen baslåda och koppla in ett helt nytt ljudsystem i bilen. Ska ha det som projektarbete i skolan, som ni förstår så är jag student = lite pengar = billigt ljudsystem. Är en absolut nybörjare :)

Letar efter något för runt 2k med 4 högtalare + stereo.

Sen har jag 2 st 10" MDS Fanatic Power. Vet inget om dom. Fick dom av min bror för ett tag sen. Han visste inte hellre.

Hade tänkt på att bygga en baslåda med dessa. Vet lite vad man behöver iaf: 22mm spånskiva, lim, skruv, matta, basportar. Allt det har jag. Men vill bara få reda på hur man kan bygga en utan att veta någon om basarna. Blir det bara skit om man bygger utan att veta exakt hur många L lådan ska vara?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/20090919.jpg Bashögtalarna.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/projektarbete.jpg ritade snabbt i paint hur jag ville att den skulle se ut som. Det röda är neon. Och vill ha plexiglas så man ser basarna.

TACK PÅ FÖRHAND FÖR SVAR :)
Senast redigerat av -bUDDHA- (20 september 2009)

956 Inlägg
20 september 2009
-bUDDHA- skrev:
Hejsan.

Skulle behöva hjälp. Nämligen så att jag skall bygga en egen baslåda och koppla in ett helt nytt ljudsystem i bilen. Ska ha det som projektarbete i skolan, som ni förstår så är jag student = lite pengar = billigt ljudsystem. Är en absolut nybörjare smile

Letar efter något för runt 2k med 4 högtalare + stereo.

Sen har jag 2 st 10" MDS Fanatic Power. Vet inget om dom. Fick dom av min bror för ett tag sen. Han visste inte hellre.

Hade tänkt på att bygga en baslåda med dessa. Vet lite vad man behöver iaf: 22mm spånskiva, lim, skruv, matta, basportar. Allt det har jag. Men vill bara få reda på hur man kan bygga en utan att veta någon om basarna. Blir det bara skit om man bygger utan att veta exakt hur många L lådan ska vara?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/20090919.jpg Bashögtalarna.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/projektarbete.jpg ritade snabbt i paint hur jag ville att den skulle se ut som. Det röda är neon. Och vill ha plexiglas så man ser basarna.

TACK PÅ FÖRHAND FÖR SVAR smile

Välkommen till forumet.

För att göra det lite lättare för oss, vad är det för bil du ska bygga i?

Kollade lite snabbt, är det såna här basar du har? http://www.mds.se/?artnr=100025

Och det går inte att bygga utan att veta lite mer om basarna, men om det är dom som jag länkat kommer det att bli bra då det finns ritningar.

Sen måste jag fråga, har du något slutsteg att driva basarna med?

Lådan du har ritat ser ut som en bandpass konstruktion, dessa är svåra att bygga och dom måste bli rätt byggda för att fungera. En bandpass är alltså att basarns sitter helt i lådan och ljudet endast kommer ut ifrån portarna. Är det en sån du vill ha?

Ska du både ha stereo och högtalare för 2k, isf skulle jag letat efter ett paket med endast stereo och ett framsystem. Men har du räknat med att du kommer behöva kablar och dyl till ett slutsteg, det kommer säkert kosta minst 400?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Sök